Geplaatst: 24 mar 2007, 06:50
Ik denk dat veel problemen ook komen door het feit dat iedereen het veel te gemakkelijk heeft tegenwoordig en veel te hoge verwachtingen heeft.
Een spoorwegonderneming is een technisch enorm complexe zaak en ook een heel dure zaak. Ik heb zelf onlangs het nieuwe Traffic Control Centre van Infrabel bezocht waar iedere trein in Belgie in real-time op de voet wordt gevolgd.
Toch verwacht iedereen dat er nooit iets mis gaat en als er iets mis gaat men onmiddellijk op de hoogte wordt gebracht en dat er onmiddellijk iets aan gedaan wordt. Onze verwachtingen zijn gewoon veel te hoog geworden en niemand heeft tegenwoordig ook nog geduld. Bovendien zit iedereen dan nog eens te klagen over de prijs van een treinticket terwijl dit eigenlijk minstens 5 keer zo duur zou moeten kosten om alle kosten te kunnen dekken.
Toen ik 40 jaar geleden de trein nam ging iedereen braaf in een wachtzaal zitten wachten tot 5 minuten voor vertrek de deuren naar het perron werden opengemaakt. Iedereen moest dan langs een hokje met een man met een paarse pet die de kaartjes knipte, anders kwam je het perron niet op. Agressie op de trein was onbestaande en graffiti op treinen zag je nergens. Iedereen had ook respect voor het personeel. Vertragingen waren er ook niet ondanks de veel minder betrouwbare stoomtreinen. Ik zeg niet dat we terug moeten naar die situatie maar misschien is het goed er eens op te wijzen dat het ooit anders is geweest.
Een spoorwegonderneming is een technisch enorm complexe zaak en ook een heel dure zaak. Ik heb zelf onlangs het nieuwe Traffic Control Centre van Infrabel bezocht waar iedere trein in Belgie in real-time op de voet wordt gevolgd.
Toch verwacht iedereen dat er nooit iets mis gaat en als er iets mis gaat men onmiddellijk op de hoogte wordt gebracht en dat er onmiddellijk iets aan gedaan wordt. Onze verwachtingen zijn gewoon veel te hoog geworden en niemand heeft tegenwoordig ook nog geduld. Bovendien zit iedereen dan nog eens te klagen over de prijs van een treinticket terwijl dit eigenlijk minstens 5 keer zo duur zou moeten kosten om alle kosten te kunnen dekken.
Toen ik 40 jaar geleden de trein nam ging iedereen braaf in een wachtzaal zitten wachten tot 5 minuten voor vertrek de deuren naar het perron werden opengemaakt. Iedereen moest dan langs een hokje met een man met een paarse pet die de kaartjes knipte, anders kwam je het perron niet op. Agressie op de trein was onbestaande en graffiti op treinen zag je nergens. Iedereen had ook respect voor het personeel. Vertragingen waren er ook niet ondanks de veel minder betrouwbare stoomtreinen. Ik zeg niet dat we terug moeten naar die situatie maar misschien is het goed er eens op te wijzen dat het ooit anders is geweest.