Waarom wordt er geïnvesteerd in het oplossen van een fileprobleem op het spoor, en niet op de weg? Overigens krijg je het fileprobleem blijkbaar nog altijd niet opgelost, getuige de regelmatige stilstanden op de ontdubbelde lijn 36.K V B schreef:Het Diabolo project lost wel meer problemen op. Zo heb ik het hele sporenplan ten noorden van Brussel zitten bestuderen en moeten vaststellen dat Steven gelijk heeft dat op dit moment de verschillende categoriën treinen die van Antwerpen komen mekaar inderdaad vaak in de weg zitten, wat het niet triviaal maakt om daar veel vaker en sneller te rijden. De nieuwe lijn lost dat probleem ook op.
Daarom dat men de R0 wil verbreden voor lokaal en doorgaand verkeer.K V B schreef:Weet je, je mag de E19 nog zo breed maken als je wil, het zal een grote parkeerplaats blijven in de spits. Files worden mischien wel korter in km als je de weg verbreed, maar niet in tijd. De cruciale factor in het onstaan van de files op de E19 is niet het aantal rijstroken, maar de (beperkte) capaciteit van de Brusselse ring, en de Brussels binnenstad.
Kort gezegd: Als er meer auto's per uur naar Brussel rijden dan Brussel kan absorberen dan krijg je files. En dat staat geheel los van hoe breed de wegen zijn.
Ik zie zeker het nut in de verbinding Mechelen-Luchthaven, maar waarom dat spoor midden in de E19 ligt geef ik je op een blaadje dat 1) die investeringen buitenproportioneel zijn, en 2) we er later nog spijt van gaan krijgen dat daar een spoorweg is aangelegd.