Pagina 6 van 21

Geplaatst: 26 nov 2007, 12:06
door nighttrain
Miljaarde schreef:
nighttrain schreef:
Miljaarde schreef:
Ik heb altijd gedacht dat het ging om 12 jaar ROLLENDE dienst (dus dat bvb jaren als rangeerbestuurder eveneens meetellen.

En zelfs als je herklasseerd wordt MET behoud van loon als TB, kun je nog steeds een verlies lijden als je daarna de kanse niet meer krijgt om bvb weekends of nachten te doen. (al ligt dit misschien vooral aan jezelf)
Men spreekt altijd van behoud van "loon" wat betekent dit?.
Als je geherklasseerd wordt na bv 14 jaar, krijg je de bruto wedde van de nieuwe job aangevuld met een vergoeding uit een sociale kas NMBS die in totaal het bruto loon van treinbestuurder die je zou moeten gehad hebben vanaf deze ancieniteit.
Dus je inkomen vanaf dan is de som van een nieuwe wedde +een aanvullende vergoeding (die niet bepalend is voor je pensioen later)
Wat wil zeggen de dag dat je op pensioen gaat wordt dit berekend op het aantal jaren treinbestuurders wedde + het aantal jaren andere eventueel lagere wedde van de nieuwe aangeboden job. Dus zal je een stuk minder krijgen dn een collega met het zelfde aantal jaren treinbestuurders loopbaan.
Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp dan begint het verlies dus vooral op te lopen eens je op pensioen gaat... Kan iemand uitsluitsel geven omtrent het aantal jaren je dienst moett hebben ivm herklassering in een andere functie en behoud van wedde? .... Steven misschien? En tellen jaren als rangeerbestuurder daarin dan mee?
Uw jaren rangeerbestuurder tellen mee.
Indien je minder dan 10jaar dienst hebt en je wordt geherklasseerd krijg je gewoon de nieuw wedde(barema) van de nieuw funktie zonder de bijdrage van de sociale kas.
heb je meer dan 10 jaar dan krijg je de nieuwe wedde van de nieuw ffunktie + aanvulling van de kas der sociale werken. dus de som van deze 2 is de som van je barema die je gehad zou moeten hebben.Dus nooit kan je aanspraak maken dat je barema van treinbestuurder + ancieniteit blijft die llopen tot op je pensioen.Als in je nieuwe funktie andere premies(nacht,WE enz) betaald worden krijg je deze erboven op .
Daarom werden er vroeger verzkeringen afgesloten bij SWISSlife door de treinbestuurderss om dit verlies te dekken . maar ik geloof dat deze polis niet meer bestaat door een aantal misbruiken.

Geplaatst: 26 nov 2007, 12:26
door Steven
de polis bestaat nog wel, ik heb die en betaal maandelijks mijn bijdrage. het is echter niet meer mogelijk om nieuwe contracten af te sluiten, paar jaar terug hebben ze dat afgesloten. ik heb me op de laatste moment aangesloten voor deze polis. bijkomend voordeel, fiscaal aftrekbaar voor uw belastingsaangifte.

Geplaatst: 26 nov 2007, 12:46
door nighttrain
Steven schreef:de polis bestaat nog wel, ik heb die en betaal maandelijks mijn bijdrage. het is echter niet meer mogelijk om nieuwe contracten af te sluiten, paar jaar terug hebben ze dat afgesloten. ik heb me op de laatste moment aangesloten voor deze polis. bijkomend voordeel, fiscaal aftrekbaar voor uw belastingsaangifte.
Dat is wat ik net wilde zeggen,als je hem niet meer kunt onderschrijven bestaat hij in weze niet meer. Enkel de lopende polisen worden gehonnoreerd.

Opwaardering van de lonen? zal niet zomaar gebeuren.

Geplaatst: 30 nov 2007, 00:39
door Miljaarde
In analogie van de Franse en Duitse collega's

ONJUISTE GERUCHTEN

Wij vernemen dat bepaalde erkende vakbonden onjuiste informatie verspreiden. Zij beweren dat degenen, die deelnemen aan de acties van de OVS, als onwettig afwezig zullen beschouwd worden.

Het moge duidelijk zijn. De OVS heeft een wettelijke stakingsaanzegging neergelegd bij de NMBS-groep. Dit houdt in dat elke werknemer, om het even waar hij gesyndikeerd is, aan de werkonderbreking mag deelnemen en van onwettige afwezigheid geen sprake kan zijn.

Deze kwakkel is bewust de wereld ingestuurd om de staking te doen mislukken. Het bewijst dat die vakbonden het niet kunnen verdragen dat wij een jarenlang aanslepend probleem, waar zij nooit iets hebben voor ondernomen, nu op de kaart willen zetten.

Geplaatst: 30 nov 2007, 00:40
door Miljaarde
ter vervollediging: dit bericht komt van de site van het OVS, niet van mij persoonlijk dus.

http://www.ovs-sic.be

Geplaatst: 30 nov 2007, 09:25
door Patrick
Hoe zit dat met de verdeling van gesyndiceerde TBs en TBGs bij de rode, groene, blauwe en "witte" organisaties? Of is dat koffiedik kijken?

Geplaatst: 30 nov 2007, 09:47
door Steven
Patrick schreef:Hoe zit dat met de verdeling van gesyndiceerde TBs en TBGs bij de rode, groene, blauwe en "witte" organisaties? Of is dat koffiedik kijken?
laat ons zeggen dat rood vrij sterk vertegenwoordig is dan groen en de rest komt er achter.

Geplaatst: 30 nov 2007, 13:17
door Speedy
Steven schreef:
Patrick schreef:Hoe zit dat met de verdeling van gesyndiceerde TBs en TBGs bij de rode, groene, blauwe en "witte" organisaties? Of is dat koffiedik kijken?
laat ons zeggen dat rood vrij sterk vertegenwoordig is dan groen en de rest komt er achter.
Over de taalgrens is het vooral rood. In Vlaanderen mag je rekenen om zo'n 40% groen, 30% rood, 20% wit en nog beetje blauw.

Geplaatst: 30 nov 2007, 17:59
door Bart
Speedy schreef: Over de taalgrens is het vooral rood. In Vlaanderen mag je rekenen om zo'n 40% groen, 30% rood, 20% wit en nog beetje blauw.
Dat is depot gebonden.
In Antwerpen Centraal is de OVS de grootste, in andere depot's hebben die amper leden.
Heb deze week een uur reserve gezeten in Charleroi. En het gespreksonderwerp van de dag was, zoals in de meeste depot's denk ik wel, het laattijdig toekomen van de nieuwe beurtregeling en de plaatsen in de reeks.
Wat mij daar is opgevallen, dat er daar enorm veel zijn aangesloten bij de Liberale vakbond, terwijl je daar in Vlaanderen weinig van hoort. Toch bij het rollend personeel niet.

Geplaatst: 30 nov 2007, 18:30
door Steven
idd van depot tot depot zijn er serieuse verschillen
maar laat me zeggen dat er in brussel zuid een aantal overwegen op naar het ovs over te schakelen.

Geplaatst: 02 dec 2007, 17:47
door tsjoek
Men geeft hier in de topic aan de een van de redenen van ongenoegen de verloning is als TB. Kan er iemand zeggen wat ongeveer de netto verloning is van een TB want ik heb daar als leek geen flauw benul van. Het is ook niet mijn bedoeling om TB te worden.
Zelf werk ik in de voedingsindustrie, in een fabriek dus, en heb daar voor een normale 38 uren week, ik doe geen nacht of weekend werk, rond de 1500 euro netto per maand.

mvg

Geplaatst: 02 dec 2007, 18:01
door Steven
da nettoloon da je vraagt is dat begin loopbaan of einde loopbaan :-) want da verschilt wel een beetje he.

een beginnende treinbestuurder zal ergens een gemiddeld nettoloon hebben van +-1600€ per maand (all in, premies, weekend werk nachturen, variaties zijn mogelijk door gezinssamenstelling)

iemand die met eurostar en thalys aan het rijden is en dus ook al redelijk wat jaren (neem 25-30 jaar dienst minimum) dienst heeft, ook geregeld in het buiteland moet slapen (thalys = parijs) zal ergens rond de 2000€ netto hebben (er vanuitgaande dat je dezelfde gezinssamenstelling neemt als in vorig voorbeeld)

opgelet dit zijn maar kleine eenvoudige voorbeelden die door verschillende factoren beinvloed kunnen worden. kinderen of geen kinderen te laste, partner die gaat werken of ten laste is. daarbijkomend komt ook nog het onderscheid in dat je maanden hebt met veel nacht en weekenduren en andere niet die toch een verschil tot 150€ netto kan geven. (minder wel te verstaan).

ik hoop dat je zo een vaag idee krijgt van wat er zoal kan betaald worden al zijn de verschillen dus individueel aan te passen.

Geplaatst: 02 dec 2007, 20:19
door K V B
Steven schreef: opgelet dit zijn maar kleine eenvoudige voorbeelden die door verschillende factoren beinvloed kunnen worden. kinderen of geen kinderen te laste, partner die gaat werken of ten laste is.
Wel vreemd dat kinderen en/of partner ten laste invloed heeft op het loon. Wil men de NMBS aanmoedigen vooral vrijgezellen in dienst te nemen?

Geplaatst: 02 dec 2007, 20:32
door Steven
K V B schreef:
Steven schreef: opgelet dit zijn maar kleine eenvoudige voorbeelden die door verschillende factoren beinvloed kunnen worden. kinderen of geen kinderen te laste, partner die gaat werken of ten laste is.
Wel vreemd dat kinderen en/of partner ten laste invloed heeft op het loon. Wil men de NMBS aanmoedigen vooral vrijgezellen in dienst te nemen?
eerder omgekeerd aangezien in belgie bij een alleenstaande altijd meer van het brutoloon afgaat dan bij iemand die getrouwd is en kinderen ten laste heeft. dat is trouwens niet alleen bij de nmbs zo dat alleenstaande minder netto over houden dan de rest. in geval je de vergelijking maakt tussen twee personen die even oud, even veel jaar werk in een zelfde functie doen.

Geplaatst: 02 dec 2007, 21:12
door nighttrain
K V B schreef:
Steven schreef: opgelet dit zijn maar kleine eenvoudige voorbeelden die door verschillende factoren beinvloed kunnen worden. kinderen of geen kinderen te laste, partner die gaat werken of ten laste is.
Wel vreemd dat kinderen en/of partner ten laste invloed heeft op het loon. Wil men de NMBS aanmoedigen vooral vrijgezellen in dienst te nemen?
Beste KVB dit is een discussie die al gevoerd heb op dit forum.
Ze hebben allen hetzelfde bruttoloon indien dezelfde ancieniteit. Doch in Belgie gaan de mensen netto lonen vergelijken. Doch men moet de bruttolonen vergelijken(bruttloon en bruttoshift vergoedingen). En het is het belastbaar bruttoinkomen die telt vor de berekening van de belastingen als inkomen. Dus bruttoloon min sociale inhoudingen zoals pensioenkas en ziekteverzekering e.a. Daar het nettoloon afhankelijk is van de gezinssituatie alvorens de afrekening van de belastingen na x tijd. Dus als je de lonen wilt vergelijken tussen verschillende beroepscategorien of dezelfde en tussen andere landen of bedrijven moet je het brutoloon vergelijken die aangeboden wordt door de werkgever. Maar vroeger de NMBS loonbriefjes waren een doolhof van codes en cijfers,zelfs de kat vond er haar jongen niet in terug. Velen wisten zelfs niet dat ze betaalden voor "het spoor". Velen weten zelfs niet hoeveel % aan sociale inhoudingen ze betalen.Ik hoop dat de mensen eindelijk dit inzien.