Treinstaking 20 mei

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nighttrain

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door nighttrain »

lucian schreef:Het gez**k van bepaalde mensen hier begint me serieus de keel uit te hangen :evil:
De meesten hier werken niet eens bij de NMBS laat staan dat ze met een trein rijden.
Maar ze gaan ons, treinbestuurders, wel eens gaan zeggen hoe het er aan toe gaat in de realiteit.
De NMBS is een enorme klucht aan het worden en het systeem draait compleet vierkant.
Ik bedoel hier het systeem B-cargo, Infrabel, NMBS.
Daar worden wij elke dag mee geconfronteerd. Nu bij de nieuwe CAO willen ze onze rechten nog eens serieus gaan ondermijnen.
Het is gewoon genoeg geweest voor ons. Er is een totaal gebrek aan respect voor ons.
En dit zowel vanuit de NMBS top ( da vet varken van ene descheemaeker) als van de gewone man in de straat.
Wij moeten altijd maar springen en alles slikken.
Het gaat hier dus niet alleen om die aalmoes die we elk jaar zouden bijkrijgen er zit verdorie veel meer achter.
Lucian , Blijf kalm. U werkt in een bedrijf met een sociale achterstand van minstens 50 jaar(sociale verkiezingen ..onbestaand). U hebt een mooi beroep maar U moet weten dat er nog GEEN enkele staking is geweest die georganiseerd werdt door de erkende vakbonden die de sociale toestand van het gehele personneel heeft verbeterd(loon etc .... geheugensteuntje in 1980 hebben de treinbestuurders een serieuze vooruitgaang geboekt op gebied van rijtijden,uitslapen, werkorganisatie en rusttijden(overgang) na een maandenlange stipheidsaktie door LOCO. Gevolgd door de 1klas vrijbiljetten(wat minder belangrijk was maar aangenaam) die achteraf zijn verloren geraakt rararara. Stakingen(LOCO) in 1989 gevolgd door 95% van de bestuurders in België maakten de baan vrij om een loonsverhoging en het bediendenkontrakt(belangrijk in geval van afkeuring). Ja de direktie was bereid om toe te geven.Doch de erkende vakbonden hebben alles af laten blazen na dreigementen t.o.v. de direktie,want dit paste niet in hun scenario.
Er zijn andere toegevingen gedaan maar het was terug naar af.De erkende syndicaten hebben geen enkel belang bij een verbetering van dit klimaat binnen de NMBS ,maar de stakingen dienen enkel om obscure akkoorden te sluiten voor topbenoemingen of loonsverhogingen binnen bepaalde hogere beroepskategorien aan vakbonds fidelen.In welk normaal land kan je vinden dat syndicaten kantoorgebouwen huren in dure steden en wijken betaald door het bedrijf NMBS om hun werkzaamheden te beoefenen.Als ik mij niet vergis wordt de persooneeldienst nu geleid door een ex vakbondsafgevaardigde...
Dus wij menen het goed met jullie.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

overweg13 schreef:
lucian schreef:Het gez**k van bepaalde mensen hier begint me serieus de keel uit te hangen :evil:
De meesten hier werken niet eens bij de NMBS laat staan dat ze met een trein rijden.
Maar ze gaan ons, treinbestuurders, wel eens gaan zeggen hoe het er aan toe gaat in de realiteit.
Dag meneer

Ik ben dus een van die buitenstaanders: ik werk niet voor de NMBS, en over iets meer dan een jaar zelfs voor niemand meer. Mijn vader werkte wel voor de NMBS. Hij is jong overleden in 1990. Toen al ging er volgens hem en velen in zijn entourage niks meer bij de ijzeren weg. Het doet me wat denken aan het verhaal van die lorejas die schapen moest hoeden, en enkele keren "Wolf! Wolf!" had geroepen, om de goegemeente te foppen. Toen er uiteindelijk echt een wolf kwam aangeslopen, geloofde niemand hem nog.
Dat is nu net wat de vakbonden al jaren doen: moord en brand schreeuwen, een (of meer) stakingsdagen uitroepen, en daarna, wanneer de stakingsdrift bevredigd is, doen alsof de problemen opgelost zijn. Na enkele maanden begint dat spelletje opnieuw. Zo komt het dat niemand nog gelooft dat de problemen bij de NMBS groter zijn dan in de eigen werkkring. Waarmee ik dus ook uitdruk dat ik wel wil aannemen dat er problemen zijn. Alleen zijn die er overal, en zoekt men meestal andere oplossingen om ze op te lossen. Dat komt o.a. omdat vakbonden in andere sectoren wél serieuze stakingsvergoedingen moeten uitbetalen, omdat het daar onmogelijk is om met een beperkt aantal stakers de indruk te wekken dat de staking algemeen is.
Maar goed: je noemt mij (en anderen) een z..ker. Je mag me zelfs een domme kl... noemen. Geniet rustig van je staking volgende dinsdag. Hopelijk moet je dinsdag niet - zoals mijn moeder in 1990 - naar het ziekenhuis, om een van de laatste dagen met een dierbare door te maken, en ben je daarvoor niet aangewezen op de trein. Of minder dramatisch: hopelijk moeten je kinderen dinsdag niet naar de ombudsman van de hogeschool waar ze studeren om een afwijking aan hun examenrooster aan te vragen. Geniet, met volle teugen...
Ik vind het intellectueel verschrikkelijk oneerlijk van u dat je dergelijke morele argumenten gebruikt om 'de stakers' zogezegd een geweten te schoppen. U bent immers ook niet verantwoordelijk als een van uw leerlingen overmorgen een moord pleegt. Of wel soms?

Dit gezegd zijnde, met u valt te praten, wat niet van iedereen gezegd kan worden op dit forum.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Miljaarde schreef:
Ik vind het intellectueel verschrikkelijk oneerlijk van u dat je dergelijke morele argumenten gebruikt om 'de stakers' zogezegd een geweten te schoppen. U bent immers ook niet verantwoordelijk als een van uw leerlingen overmorgen een moord pleegt. Of wel soms?

Dit gezegd zijnde, met u valt te praten, wat niet van iedereen gezegd kan worden op dit forum.
Ik wil de stakers geen geweten schoppen, ik wil alleen aantonen welke randverschijnselen het gevolg kunnen zijn van acties die met de regelmaat van een klok voorkomen, en in bepaalde middens als een evidentie worden voorgesteld.
En wat de verwijzing naar het onderwijs betreft: ik geloof dat de betrokkenheid van de meeste leerkrachten met hun leerlingen toch vele keren groter is dan de betrokkenheid van sommige leden van het spoorwegpersoneel met hun klanten. Wij lijken volgens recente opiniepeilingen nog altijd overtuigend het vertrouwen van leerlingen en ouders te krijgen, wat vermoedelijk niet gezegd kan worden van het NMBS-personeel, dat zijn klanten tot speelbal maakt.
Met vriendelijke groet

overweg13
ronny

Bericht door ronny »

K V B schreef:
lucian schreef: Nu bij de nieuwe CAO willen ze onze rechten nog eens serieus gaan ondermijnen.
Gaat het om "rechten" of gaat het om "privileges". Vooral binnen vakbondskringen is men nogal snel geneigd om privileges waarvan men lang heeft mogen genieten als "recht" te beschouwen.
Volgens wat ik verneem gaat het over het afnemen van een aantal verlofdagen van hogere ingenieurs (rang 2).
K V B

Bericht door K V B »

ronny schreef:
K V B schreef:
lucian schreef: Nu bij de nieuwe CAO willen ze onze rechten nog eens serieus gaan ondermijnen.
Gaat het om "rechten" of gaat het om "privileges". Vooral binnen vakbondskringen is men nogal snel geneigd om privileges waarvan men lang heeft mogen genieten als "recht" te beschouwen.
Volgens wat ik verneem gaat het over het afnemen van een aantal verlofdagen van hogere ingenieurs (rang 2).
Als dit klopt dan klopt het stereotyp dat men bij de NMBS blijkbaar voor het minste bagatel staakt ook...
lucian

Bericht door lucian »

Meneer "overweg 13" erg jammer van uw vader maar ik zie de link niet met het huidige probleem.
Het grote probleem is dat er in de pers eigenlijk niets wordt gerept over het werkelijke probleem. Dat er gestaakt wordt voor elke bagatel is toch wel erg kort
door de bocht. Verlofdagen afpakken van de dikke heren. Daar heb ik niets mee te maken, eigenlijk vind ik dat ook geen probleem :mrgreen:
Goh, ik zou het volledige voorstel van de directie hier kunnen posten maar ik denk dat me dat niet in dank afgenomen zal worden :?
De NMBS is een ramp, dat weet iedereen. En ja de gewone man in de straat is daar het slachtoffer van... maar wij ook!
Ik werk meer dan 10 jaar bij de NMBS. Ik heb nog nooit meegestaakt. Maar nu wordt het gewoon genoeg.
Als je door je "grote baas" uitgemaakt wordt voor een bende incompetente luierikken :roll:
Een loonopslag van 250 euro bruto per jaar :lol: Een veralgemening van 11 uren diensten.
Trein rijden is niet gewoon met treintjes spelen hé :) Er komen nogal wat andere dingen bij kijken.
enrico8509

Bericht door enrico8509 »

e NMBS verontschuldigt zich en biedt haar Treinkaarthouders een Sorry Pass aan.

Door een 24-uren staking van het NMBS-personeel is er op 20/05/2008 (van 19/05 om 22u tot 20/05 om 22u) geen treinverkeer.

De NMBS wenst zich te verontschuldigen voor de ongemakken die deze staking met zich meebrengt en biedt haar Treinkaarthouders een Sorry Pass aan.
Vanaf 21 mei tot en met 30 juni 2008 kan elke treinkaarthouder die in het bezit is van een treinkaart geldig op 20 mei 2008 aan het loket van zijn keuze één gratis Sorry Pass aanvragen.

Heeft u reeds op voorhand een gewoon biljet aangeschaft met als reisdatum dinsdag 20 mei 2008? U kan uitzonderlijk uw ongebruikt biljet inwisselen of gratis laten terugbetalen, en dit binnen een periode van 15 dagen.

De Sorry Pass praktisch:

Elke treinkaarthouder (Trajecttreinkaart, nettreinkaart, schooltreinkaart, Railflex, Campus) krijgt één Sorry Pass. Deze Pass blijft geldig tot en met 31/12/2008 en is niet persoonlijk. Dit wil zeggen dat u de Sorry Pass kan doorgeven aan een familielid/vriend/kennis (doorverkoop is ten strengste verboden).

Met de Sorry Pass kan u één dag onbeperkt reizen op het Belgische net (grenspunten uitgezonderd). U vult gewoon voor de aanvang van uw reis de dag en reisdatum in met onuitwisbare inkt. Dit biljet is niet terugbetaalbaar.

De Bedrijfstreinkaarten of Algemene stadsabonnementen geven geen recht op een Sorry Pass.

(bron: www.nmbs.be)
K V B

Bericht door K V B »

lucian schreef: Goh, ik zou het volledige voorstel van de directie hier kunnen posten maar ik denk dat me dat niet in dank afgenomen zal worden :?
Door wie zou dit niet in dank afgenomen worden? Mij zou het alleszins wel interesseren.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
K V B schreef:
lucian schreef: Goh, ik zou het volledige voorstel van de directie hier kunnen posten maar ik denk dat me dat niet in dank afgenomen zal worden :?
Door wie zou dit niet in dank afgenomen worden? Mij zou het alleszins wel interesseren.
En mij ook...
Post inderdaad eens dat voorstel van de directie... zodat we met ons eigen ogen kunnen zien hoe erg het is.

Goedenavond.
260689

Bericht door 260689 »

ik heb een abbonement van gent oostende dus ik heb ok recht op die sorry pas.
maar eigelijk is dat een ticketje meer want in principe rij ik al gratis (mijn moeder werkt als TBG) dus das een ticketje meer maar enkel binnenland.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

overweg13 schreef:
Miljaarde schreef:

Ik wil de stakers geen geweten schoppen, ik wil alleen aantonen welke randverschijnselen het gevolg kunnen zijn van acties die met de regelmaat van een klok voorkomen, en in bepaalde middens als een evidentie worden voorgesteld.
En wat de verwijzing naar het onderwijs betreft: ik geloof dat de betrokkenheid van de meeste leerkrachten met hun leerlingen toch vele keren groter is dan de betrokkenheid van sommige leden van het spoorwegpersoneel met hun klanten. Wij lijken volgens recente opiniepeilingen nog altijd overtuigend het vertrouwen van leerlingen en ouders te krijgen, wat vermoedelijk niet gezegd kan worden van het NMBS-personeel, dat zijn klanten tot speelbal maakt.
U zegt het zelf: vermoedelijk Er zijn betrokken onderwijzers en uitgebluste, er zijn betrokken nmbs-personeelsleden en uitgebluste. Algemene uitspraken kun je daar nooit over doen. En volgens vele opiniepeilingen zijn de vele klanten WEL tevreden over het personeel zelf, niet over de dienstverlening.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

De NMBS is een enorme klucht aan het worden en het systeem draait compleet vierkant.
Daar worden wij elke dag mee geconfronteerd. Nu bij de nieuwe CAO willen ze onze rechten nog eens serieus gaan ondermijnen.
Het is gewoon genoeg geweest voor ons. Er is een totaal gebrek aan respect voor ons.
En dit zowel vanuit de NMBS top ( da vet varken van ene descheemaeker) als van de gewone man in de straat.
Wij moeten altijd maar springen en alles slikken.
Het gaat hier dus niet alleen om die aalmoes die we elk jaar zouden bijkrijgen er zit verdorie veel meer achter.
Wel, ik rij 9 jaar met een lijnbus en dit in onderaanneming voor één der busmaatschappijen in dit land.
Respect vanuit het beleid, zeg maar gewoon directie, voor ons is er evenmin.
Deze hooggeplaatsten gaan wel vrolijk tramlijntjes openen, laten idiote studies uitvoeren en als het voor de zoveelste keer misloopt op voertuigen met agressieve reizigers dan horen we wel wat over 'maatregelen' die feitelijk geen maatregelen zijn.
Wie op erkenning van de directie wacht kan lang wachten en zal gefrustreerd raken.
Ik heb het geluk vakantie steeds toegekend te krijgen, een goede baas, toffe werksfeer.
Daardoor kan ik met mijn werk begaan zijn en blijft het aangenaam.
Zoiets zoeken is nodig bij de Staat, anders komen er frustraties (stakingen) en ben ik héél blij dat er bij ons geen vakbondsafgevaardigden zijn.
Men vroeg mij om delegué te worden en dat heb ik uiteraard geweigerd.
De trein.
Alleen voor durvers.
herm

Bericht door herm »

Wordt weer een leuk dagje... Ik leef mee met de mensen die morgen niet op hun werk/school geraken (kan gelukkig van thuis werken). Maarja je kan altijd ook even reageren op spoorstaking.be.
lucian

Bericht door lucian »

oeps
Laatst gewijzigd door lucian op 19 mei 2008, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
lucian

Bericht door lucian »

verwijder aub
Laatst gewijzigd door lucian op 19 mei 2008, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie