Go Pass

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Steven

Re: Go Pass

Bericht door Steven »

Vank schreef:Wel een beetje duur vind ik.

valt mee als je weet dat je daarme onbeperkt het hele net mag doen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:

Toch moet je je dan echt te pletter rijden, bij wijze van spreken. Ik heb het vaak genoeg uitgerekend: afhankelijk van de afgelegde afstanden kwam ik voor een dag rijden, met een combinatie van biljetten tegen halve prijs en Railpass in eerste klas aan zo'n 40 à 60 EURO per dag, voor ritten van 450 à 750 km per dag. Dat betekent dat je in een periode van een week minstens 3 dagen intensief moet rijden om het er min of meer uit te halen met een weektreinkaart. In een volledige maand moet je minstens 8 dagen rondrijden. (De prijzen zijn eerste klas, maar het aantal dagen zal wel overeenkomen.) Het voordeel van de maandtreinkaart is dat je op de overblijvende dagen ook nog enkele "gewone" verplaatsingen kunt toevoegen, en met elke afgelegde kilometer daalt de kilometerprijs. Een ander voordeel is het gebruiksgemak. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om 's morgens al alle biljetten aan te kopen, want het kan in de loop van de dag plots mis lopen, en je hebt niet altijd genoeg tijd om ze tussendoor te kopen. Een aankoop op de trein is duurder (of zou dat moeten zijn.) Met een treinkaart heb je die problemen natuurlijk niet.
Maar het blijft een dure aangelegenheid. (En als je in juli of augustus wil reizen, heb je ook nog kans op een hittegolf, en dan lijkt de hele dag rondrijden met de trein me geen aantrekkelijk idee. Als je dan net je kaart hebt valideren, is het even doorbijten.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Fles

Bericht door Fles »

Steven schreef:
Valt zeker mee. Ik zet even de Belgische en Nederlandse prijzen naast elkaar, met uw goedvinden.

Weekkaart, 2e klas, B: € 76,00
5-dagkaart, 2e klas, NL: € 208,50 (= 174,3 % duurder, EN 2 dagen minder geldig)

Weekkaart, 1e klas, B: € 118,00
5-dagkaart, 1e klas, NL: € 354,00 (= 200,0 % duurder, EN 2 dagen minder geldig)

Maandkaart, 2e klas, B: € 254,00
Maandkaart, 2e klas, NL: € 328,30 (= 29,3 % duurder)

Maandkaart, 1e klas, B: € 392,00
Maandkaart, 1e klas, NL: € 557,10 (= 42,1 % duurder)

Jaarkaart, 2e klas, B: € 2544
Jaarkaart, 2e klas, NL: € 3152 (= 23,9 % duurder)

Jaarkaart, 1e klas, B: € 3917
Jaarkaart, 1e klas, NL: € 5349 (= 36,6 % duurder)

Nou is het natuurlijk inderdaad zo dat er in NL vaker en punctueler gereden wordt, maar dan nog. Ik vind de verschillen opvallend groot. Het is al bijna lucratief om voor een weekend een weeknetkaart te pakken bij jullie :shock: 2 dagkaarten kosten hier namelijk € 83,40, bijvoorbeeld. Nee, kom me niet aan dat treinreizen in België "duur" zou zijn :lol:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

't Is inderdaad redelijk goedkoop nog in België, maar een netkaart is in verhouding met de rest inderdaad te duur voor 75% van de mensen. Denk zelfs niet dat er veel zo een kaart hebben, aangezien andere formules goedkoper uitkomen als je normale afstanden aflegt.

Edoch als er iemand mij wilt sponsoren is zo een kaart altijd welkom. 8)
Fles

Bericht door Fles »

En ik maar denken dat 'Ollanders de naam hadden van gierig te zijn :lol:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Tja 2500 euro voor een jaar. Ik verdien zelf maar 1600 per jaar ofzo via vakantiewerk. :)
Fles

Bericht door Fles »

Het is een hoop geld ja, dat zeker. Maar het is niet "duur" ;)
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:Doe dan zoiets als in nederland en laat jongeren gratis rijden :P
Dat geldt alleen voor studenten en het is een misverstand dat die OV-studentenkaart gratis zou zijn. De studiebeurs is er substantieel voor verlaagd; de maandelijkse vergoeding voor het niet hebben van de kaart (onder bepaalde voorwaarden) is meer dan 100 euro, om je een idee te geven.

Groetjes,
Rian
Vank

Bericht door Vank »

Feit is dat de NMBS niet veel duurder meer mag worden.
Prijzen en passen zoals ze nu zijn zijn goed, daar moet niet in verandert worden.

En van vertragingen enz. heb ik eigenlijk niet zoveel last. Meestal is dat een minuutje of 3-5.
Ok. 10 minuten is dan weer teveel.
Fles

Bericht door Fles »

Vank schreef:Feit is dat de NMBS niet veel duurder meer mag worden.
Prijzen en passen zoals ze nu zijn zijn goed, daar moet niet in verandert worden.

En van vertragingen enz. heb ik eigenlijk niet zoveel last. Meestal is dat een minuutje of 3-5.
Ok. 10 minuten is dan weer teveel.

Feit? Jouw mening misschien ja.
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

Fles schreef:Valt zeker mee. Ik zet even de Belgische en Nederlandse prijzen naast elkaar, met uw goedvinden.

(knip)

Nou is het natuurlijk inderdaad zo dat er in NL vaker en punctueler gereden wordt, maar dan nog. Ik vind de verschillen opvallend groot. Het is al bijna lucratief om voor een weekend een weeknetkaart te pakken bij jullie :shock: 2 dagkaarten kosten hier namelijk € 83,40, bijvoorbeeld. Nee, kom me niet aan dat treinreizen in België "duur" zou zijn :lol:
Ja en vergelijk nu eens eerlijker: hou eens rekening met het aantal kilometers spoor en het aantal treinen oftewel beter gezegd de voertuigkilometers in beide landen?
Nederland is qua oppervlakte natuurlijk een stukje groter en (je zegt zelf ook al) dat de frequentie over het algemeen op vrijwel alle lijnen hoger is.

groeten
thejay
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Om het nog eens te hebben over dat punt van reisonderbreking: Stel, iemand gaat met een Go-pass van punt A naar punt C, en in punt B moet hij overstappen. In punt B laat hij de eerstvolgende trein naar punt C vrijwillig vertrekken, dat heet dus reisonderbreking en mag niet. Maar in de praktijk neemt de treinbegeleider het niet altijd zo nauw met die regeling, is gezegd.

Wat maakt het nu eigenlijk voor de nmbs ook uit of die persoon in punt B de eerstvolgende aansluitende trein of een latere neemt? Ondervindt de maatschappij daar schade van? Of die persoon nu een pauze neemt of niet op dat punt, hij heeft precies dezelfde afstand afgelegd, precies zoveel plaatsen bezet op de trein.

Eigenlijk is het dus toch wel logisch dat die regel in de praktijk niet zo strikt toegepast wordt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat je dat vanuit het volgende standpunt moet zien: de GoPass is een gunsttarief, al zullen sommigen het eerder als een verworven recht beschouwen. Hoe dan ook, het stelt de jongeren in staat om met een eenvoudige, goedkope formule per trein te reizen. De beperkingen die aan dat tarief verbonden zijn, moeten dan ook vanuit dat licht gezien worden. Het is al zo goedkoop, dat je ook nog niet eens extra mogelijkheden moet toelaten. Het verbod om de reis te onderbreken is dan ook van toepassing op alle goedkope tarieven. In die zin zijn de GoPassers echt geen slachtoffers.
Reizigers met een gewoon biljet hebben trouwens ook geen recht meer op een goedkope reisonderbreking (in tegenstelling tot vroeger). Als je een reisonderbreking vraagt (nu met via-biljet) dan betaal je gewoon de som van beide trajecten. Ik zie eerlijk genoeg niet in waarom je van dat principe zou moeten afwijken voor de supergoedkope tarieven.
Zoals gezegd maken treinbegeleiders hier zelden moeilijkheden over. Ik maak me sterk dat heel wat onder hen gewoon niet weten dat je wat onregelementairs gedaan hebt. Ik heb zelf al de gekste reiswegen gevolgd (wel reglementair!) zonder dat daar ooit een vraag over gesteld werd. De tijd dat TBG's een grondige kennis heddan van het spoorwegnet is dan ook definitief voorbij, vrees ik, al zijn er natuurlijk nog altijd uitzonderingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Fles

Bericht door Fles »

Toevallig ga ik komende zondag weer een rondje maken door het Koninkrijk der Belgen, en daarbij ga ik veelvuldig gebruik moeten maken van mijn Rail Pass. Ik wil de volgende route gaan afleggen:

Essen - Antwerpen - St Niklaas - Mechelen - Leuven - Landen - Hasselt - Diest - Aarschot - Leuven - Neerwinden - Leuven - Heist o/d Berg - Antwerpen - Rotterdam etc.

Ik ga er vooralsnog van uit dat ik aan 4 ritten genoeg heb: Essen - Temse, Temse - Hasselt, Hasselt- Neerwinden en Neerwinden - Essen. Daarbij neem ik aan dat ik de route Hasselt - Diest - Aarschot - Leuven - Neerwinden met de directe stoptrein mag maken (ondanks dat het via Landen korter is). Daarbij neem ik ook nog aan dat ik Neerwinden - Leuven - Heist - Antwerpen - Essen mag rijden (ondanks dat dat via Leuven - Mechelen - Antwerpen waarschijnlijk zowel korter als sneller is).

Zelfs al permitteer ik me al die "binnenbochtjes", dan kost het me even goed nog 4 ritten, dus € 28,40.

In Nederland, het dure Nederland, kun je je voor € 25,= de hele dag helemaal kleurenblind treinen. (nog los van acties zoals die van Blokker, Kruidvat en eBay, die nog goedkoper zijn).

Om in dat licht van een "gunsttarief" te blijven spreken vind ik toch bezwaarlijk houdbaar, om eerlijk te zijn... Wellicht is op sommige stukken een enkele reis goedkoper, maar dat kost me dan weer een uur omdat ik de trein uit moet om een kaartje te gaan kopen en pas met de volgende trein verder kan. Geen optie dus.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dag

Het enige bruikbare biljet voor het type reizen dat je maakt is afgeschaft in het kader van een zogenaamde vereenvoudiging van de tarieven. Daar is veel tegen geprotesteerd, maar om een of andere reden wil men bij de NMBS niet horen van een Dagpas (of een kaart met 5 dagpassen die voordien bestond: de B-Tourrail).
We kunnen alleen maar hopen dat het gezond verstand terugkeert en dat opnieuw een biljet voor onbeperkt sporen wordt ingevoerd. Voorlopig is het behelpen. De railpass is zeker niet bedoeld voor dit type marathons, al kan niemand je beletten hem zo te gebruiken. Ik stel me wel vragen bij het traject Hasselt - Neerwinden via Leuven. Het reglement (Art.14) is duidelijk: Je mag langs gelijk welke reisweg, als je met de genomen reisweg niet moet overstappen op een andere trein, maar je mag de reisweg maar met max. 30 minuten verlengen. Je moet het maar eens nakijken, maar ik vermoed dat je onmogelijk aan de laatste voorwaarde kunt voldoen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie