Vank schreef:Wel een beetje duur vind ik.
valt mee als je weet dat je daarme onbeperkt het hele net mag doen.
Vank schreef:Wel een beetje duur vind ik.
Toch moet je je dan echt te pletter rijden, bij wijze van spreken. Ik heb het vaak genoeg uitgerekend: afhankelijk van de afgelegde afstanden kwam ik voor een dag rijden, met een combinatie van biljetten tegen halve prijs en Railpass in eerste klas aan zo'n 40 à 60 EURO per dag, voor ritten van 450 à 750 km per dag. Dat betekent dat je in een periode van een week minstens 3 dagen intensief moet rijden om het er min of meer uit te halen met een weektreinkaart. In een volledige maand moet je minstens 8 dagen rondrijden. (De prijzen zijn eerste klas, maar het aantal dagen zal wel overeenkomen.) Het voordeel van de maandtreinkaart is dat je op de overblijvende dagen ook nog enkele "gewone" verplaatsingen kunt toevoegen, en met elke afgelegde kilometer daalt de kilometerprijs. Een ander voordeel is het gebruiksgemak. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om 's morgens al alle biljetten aan te kopen, want het kan in de loop van de dag plots mis lopen, en je hebt niet altijd genoeg tijd om ze tussendoor te kopen. Een aankoop op de trein is duurder (of zou dat moeten zijn.) Met een treinkaart heb je die problemen natuurlijk niet.Steven schreef:Vank schreef:Wel een beetje duur vind ik.
valt mee als je weet dat je daarme onbeperkt het hele net mag doen.
Valt zeker mee. Ik zet even de Belgische en Nederlandse prijzen naast elkaar, met uw goedvinden.Steven schreef:valt mee als je weet dat je daarme onbeperkt het hele net mag doen.Vank schreef:Wel een beetje duur vind ik.
Dat geldt alleen voor studenten en het is een misverstand dat die OV-studentenkaart gratis zou zijn. De studiebeurs is er substantieel voor verlaagd; de maandelijkse vergoeding voor het niet hebben van de kaart (onder bepaalde voorwaarden) is meer dan 100 euro, om je een idee te geven.treinbruno schreef:Doe dan zoiets als in nederland en laat jongeren gratis rijden
Vank schreef:Feit is dat de NMBS niet veel duurder meer mag worden.
Prijzen en passen zoals ze nu zijn zijn goed, daar moet niet in verandert worden.
En van vertragingen enz. heb ik eigenlijk niet zoveel last. Meestal is dat een minuutje of 3-5.
Ok. 10 minuten is dan weer teveel.
Ja en vergelijk nu eens eerlijker: hou eens rekening met het aantal kilometers spoor en het aantal treinen oftewel beter gezegd de voertuigkilometers in beide landen?Fles schreef:Valt zeker mee. Ik zet even de Belgische en Nederlandse prijzen naast elkaar, met uw goedvinden.
(knip)
Nou is het natuurlijk inderdaad zo dat er in NL vaker en punctueler gereden wordt, maar dan nog. Ik vind de verschillen opvallend groot. Het is al bijna lucratief om voor een weekend een weeknetkaart te pakken bij jullie2 dagkaarten kosten hier namelijk € 83,40, bijvoorbeeld. Nee, kom me niet aan dat treinreizen in België "duur" zou zijn