Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Behalve de stationschef van Komen, die is zuiver West-Vlaams, gisteren nog gehoord! 

-
Geachte heer ,overweg13 schreef:Heb je er al eens aan gedacht om in de politiek te gaan?nighttrain schreef:Zo en was is uw conclusie nu?Enghien is en blijft een Waalse stad met faciliteiten voor Vlamingen..of je dat graag hebt of niet
Tussen haakjes: voor je er aan denkt om hier op te antwoorden: in dit forum bestaat een functie waarmee je al de berichten van een of andere deelnemer kunt oproepen. Tik eens "overweg13" in, lees rustig al mijn bijdragen, en trek dan je conclusie. Tot over een paar maanden...
Heb eventjes mijn antwoord in beraad gehouden maar de omstandigheden geven mij inspiratie.
Vooreerst bedankt voor het compliment met het voorstel om in de politiek te gaan. en U dus een politicus in mij ziet.
Want volgens Van Daele is een politicus dus iemand ,dixit"iemand die slim of met veel overweg tewerk gaat".Kan kloppen..
Er zijn te weinig politici ,in feite zou eenieder politicus moeten zijn, mensen met waarden, ideeën en opinies
De omstandigheden: Op deze zonnige dag in mijn tuin, op 200kM van het Belgische front (Brussel)met links van mij Cap Blanc Nez ,een vlakke zee met Engeland aan de horizon en een lekker biertje, ben ik het boek van Brigitte Raskin en Karel Anthierens aan het lezen "Niemands meester,Niemands Knecht, LEVE MIJ" over het leven van Johan Anthierens.
En binnen de context van deze forum discussie lees ik op pagina 606 wat Johan Anthierens geschreven heeft op 30/04/1993 over België:
dixit "
Mijn bijtend verwijt aan ons vaderland is dat het zich zonder moedertaal handhaaft. De Franse taal lijdt er aan infectieverschijnselen,het Nederlands ruikt uit de mond. De Belg,dat heeft Leib Bronstein,alias Trotski, ooit eens treffend omschreven,bestaat voor tweeëtachtig procent uit materialisme.
Een volzin ontroert hem niet,een Volvo des te meer. Met en VTM-sticker(RTL -sticker voor de Franstaligen) op de achterruit is de auto pas af,kan de Belg met dat blik zonder blozen in de file plaatsnemen.
Een Belg staakt zij alfabetiseringsproces zo gauw hij een cheque kan lezen en signeren. De sleutel van het geluk is voor een Belg een huis bezitten,eigendom eerst.Taal dient om "koeken" te roepen bij het kaartspel in café"Welkom" gevolgd door "Mariette , doe ze nog eens vol"
In de hoofdstad London heerst Engels, in Parijs vibreert Frans,in Amsterdam zinspeelt Nederlands op straat,in de hoofdstad Brussel clochardeert die zelfde taal.
'k had het moeilijk beter kunnen schrijven
Egalité,fraternité et liberté vive la république
Wil iemand nighttrain eens duidelijk maken dat hij zich echt wel vergist van tegenstrever? Want ik kan niet meer volgen. Het is alsof ik aan het tennissen ben met een tegenstrever op het veld ernaast.
Ik vind al dat taalpolitieke gedoe klinkklare nonsens, maar je kunt de geschiedenis toch niet wijzigen? Edingen is oorspronkelijk Germaans, is nu een Franstalige stad met faciliteiten voor Vlamingen. Dat laatste is waar, nighttrain, maar dat eerste evenzeer.
Ik vind al dat taalpolitieke gedoe klinkklare nonsens, maar je kunt de geschiedenis toch niet wijzigen? Edingen is oorspronkelijk Germaans, is nu een Franstalige stad met faciliteiten voor Vlamingen. Dat laatste is waar, nighttrain, maar dat eerste evenzeer.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
Mijn bijdrage gaat niet meer over de door U aangehaalde discusie over wie eerst was in Edingen.Dit is verder voer voor Historici en heemkundigen.overweg13 schreef:Wil iemand nighttrain eens duidelijk maken dat hij zich echt wel vergist van tegenstrever? Want ik kan niet meer volgen. Het is alsof ik aan het tennissen ben met een tegenstrever op het veld ernaast.
Mijn verwijzing is enkel een knipoog naar de forum discussie "België en exit Leterme 1",zoals de hoofding vermeld.
Verschillen in reglementering heb je nu al, met alle uitzonderingen. En elders ook. Denk maar aan Duitsland met vier verschillende seinsystemen. In Europa is echter de tendens er een van harmoniëring, dus ik denk dat het wel zal meevallen.KB schreef:Dat gaat leuk worden om een trein van Brussel naar pakweg Doornik te laten rijden: 3 verschillende reglementeringen (Brussel, Vlaanderen, Wallonië) op korte afstand. Want vroeg of laat zullen er dan verschillen in regelgeving ontstaan. Dat wordt een moeizame en kostbare zaak, net zoals de hele splitsing van Belgiëdentheo schreef:hé Steven, Hiermee bevestig je dat de huidige manier van werken van Infrabel zijn communautaire kantjes heeft.
Neem die spanning weg door ze onafhankelijk te maken en ze kunnen beide rustig werken....
Hoeveel Walen heb je er al van overtuigd Nederlands te leren?(die er als het aan mij zou liggen nooit zal komen).

Misschien dan geen foute posts citeren?
Ikzelf ben een groene, een nieuwkomer in Brussel (die zowel mijn Vlaamse als Waalse collega's op stang jaagt door te zeggen dat ze wél steeds welkom zullen zijn, omdat Brusselaars geen hekel hebben aan vreemdelingen
), en een Vlaming.
Ik ben geen Belgisch-nationalist, België is voor mij hoogstens een handige constructie om problemen als Brussel, de staatsschuld en nog enkele dingetjes te omzeilen. Ik ben Nederlandstalig, en noem me zonder schroom Vlaming in Brussel. Ik spreek mijn taal, en eis dat men mij ook met die taal aanspreekt bij politie, gemeente of gewest. In de winkel ben ik iets minder beginselvast
.
Dat je Englebert d'Enghien schrijft, nighttrain, is even juist als wanneer je Engelbert van Edingen schrijft. In die tijd vertaalde men de namen meestal, vandaar ook dat we spreken over Lodewijk de 14e, ipv Louis XIV. Of dat we het hebben over Kamerrijk ipv Cambrai, hoewel zelfs in oude tijden dit een Franstalige stad was onder de graaf van Vlaanderen.
Melle, Leuven was niet zozeer het speelterrein van Walen, wel van Franstalige bourgeoisie, ook uit Vlaanderen.
Ikzelf ben een groene, een nieuwkomer in Brussel (die zowel mijn Vlaamse als Waalse collega's op stang jaagt door te zeggen dat ze wél steeds welkom zullen zijn, omdat Brusselaars geen hekel hebben aan vreemdelingen

Ik ben geen Belgisch-nationalist, België is voor mij hoogstens een handige constructie om problemen als Brussel, de staatsschuld en nog enkele dingetjes te omzeilen. Ik ben Nederlandstalig, en noem me zonder schroom Vlaming in Brussel. Ik spreek mijn taal, en eis dat men mij ook met die taal aanspreekt bij politie, gemeente of gewest. In de winkel ben ik iets minder beginselvast

Dat je Englebert d'Enghien schrijft, nighttrain, is even juist als wanneer je Engelbert van Edingen schrijft. In die tijd vertaalde men de namen meestal, vandaar ook dat we spreken over Lodewijk de 14e, ipv Louis XIV. Of dat we het hebben over Kamerrijk ipv Cambrai, hoewel zelfs in oude tijden dit een Franstalige stad was onder de graaf van Vlaanderen.
Melle, Leuven was niet zozeer het speelterrein van Walen, wel van Franstalige bourgeoisie, ook uit Vlaanderen.
Aangezien de regeringsonderhandelingen eindelijk terug gereanimeerd zijn, kunnen we dat voor dit topic ook doen.
Acht jaar na het befaamde arrest van de Raad van State is het drieletterwoord eindelijk gesplitst geraakt. Ik vind wat er uit de bus is gekomen een goede oplossing: de splitsing is zuiver (geen FDF'ers meer tot in Vilvoorde, Zemst, Lennik etc), de 6 randgemeenten blijven hun dubbel stemrecht houden (wat een eerlijke compensatie is), pitbull Maingain krijgt geen uitbreiding van Brussel, en de niet benoemde burgemeesters kunnen als "dienstdoend" hun normale taken uitvoeren terwijl de hete aardappel wordt doorgeschoven naar de Raad van State. Van de nutteloze Senaat in zijn huidige vorm zijn we nu ook af, weer een pak postjes minder die betaald moeten worden.
Natuurlijk ben ik er wel van overtuigd dat er nog lijken uit de kast zullen vallen, maar éénmaal Maingain gescheiden is van kartelpartner MR zijn we daar ook een stuk van verlost. Brussel zal ook nog wat geld krijgen als compensatie bovenop de reeds voorziene 500 miljoen, maar wat had men verwacht ? Alles heeft zijn prijs, het is nu gewoon belangrijk dat we eerst een regering hebben en een deel van de staatshervorming al doorgevoerd is als de regering gevormd is. De rest kan desnoods later onderhandeld worden.
Goed dat we er zelf uitgekomen zijn, zo stijgt onze geloofwaardigheid in Europa alvast weer. Een paar weken geleden zou ik nog voorgesteld hebben dat men een buitenlandse onderhandelaar (Frans-Canada, Zwitserland, evt. Schotland ?) zou moeten sturen die de zaak kwam ontmijnen, maar dat is gelukkig niet nodig gebleken.
Acht jaar na het befaamde arrest van de Raad van State is het drieletterwoord eindelijk gesplitst geraakt. Ik vind wat er uit de bus is gekomen een goede oplossing: de splitsing is zuiver (geen FDF'ers meer tot in Vilvoorde, Zemst, Lennik etc), de 6 randgemeenten blijven hun dubbel stemrecht houden (wat een eerlijke compensatie is), pitbull Maingain krijgt geen uitbreiding van Brussel, en de niet benoemde burgemeesters kunnen als "dienstdoend" hun normale taken uitvoeren terwijl de hete aardappel wordt doorgeschoven naar de Raad van State. Van de nutteloze Senaat in zijn huidige vorm zijn we nu ook af, weer een pak postjes minder die betaald moeten worden.
Natuurlijk ben ik er wel van overtuigd dat er nog lijken uit de kast zullen vallen, maar éénmaal Maingain gescheiden is van kartelpartner MR zijn we daar ook een stuk van verlost. Brussel zal ook nog wat geld krijgen als compensatie bovenop de reeds voorziene 500 miljoen, maar wat had men verwacht ? Alles heeft zijn prijs, het is nu gewoon belangrijk dat we eerst een regering hebben en een deel van de staatshervorming al doorgevoerd is als de regering gevormd is. De rest kan desnoods later onderhandeld worden.
Goed dat we er zelf uitgekomen zijn, zo stijgt onze geloofwaardigheid in Europa alvast weer. Een paar weken geleden zou ik nog voorgesteld hebben dat men een buitenlandse onderhandelaar (Frans-Canada, Zwitserland, evt. Schotland ?) zou moeten sturen die de zaak kwam ontmijnen, maar dat is gelukkig niet nodig gebleken.
Maar FDF'ers tot Leuven.msts.be schreef: Acht jaar na het befaamde arrest van de Raad van State is het drieletterwoord eindelijk gesplitst geraakt. Ik vind wat er uit de bus is gekomen een goede oplossing: de splitsing is zuiver (geen FDF'ers meer tot in Vilvoorde, Zemst, Lennik etc)
De Franstalige partijen gaan lijsten indienen voor de hele kieskring Vlaams-Brabant. Men zal in Leuven naast groen! dus ook op Ecolo kunnen stemmen, naast sp.a ook op de PS, ... en dus ook op het FDF!
Wellicht behaald men zo te weinig stemmen om rechtstreeks verkozen te geraken, maar men zal de niet-verkozenen Franstaligen kunnen coöpteren in het nieuwe verlegorgaan (aka Senaat).
Het is maar wat je eerlijk noemt. Nergens anders in dit land krijgen mensen het 'recht' om te stemmen in een andere kieskring. Omdat het ook gedaan is met de senaat gaan we als Oost-Vlamingen zelf niet meer op De Wever, Gennez of Van Besien kunnen stemmen.msts.be schreef: , de 6 randgemeenten blijven hun dubbel stemrecht houden (wat een eerlijke compensatie is)
Of anders verwoord: hoe men wil verhinderen dat er scenario's als Leterme-2007 en De Wever-2010 komen.
Die ze hoogstwaarschijnlijk gewoon benoemd.msts.be schreef: terwijl de hete aardappel wordt doorgeschoven naar de Raad van State.
Is er nooit iemand opgekomen dat de beste manier om die 3 te benoemen is dat men er voor zorgt dat deze 3 zich aan de taalwetgeving houden? Dan hadden we immers al dit gezever niet.
Het gros van de postjes (enkele worden geschrapt) blijven gewoon bestaan. De kiezer gaat dus blijven betalen voor mensen die hij zelf niet meer kan verkiezen.msts.be schreef: Van de nutteloze Senaat in zijn huidige vorm zijn we nu ook af, weer een pak postjes minder die betaald moeten worden.
Geld in ruil voor een opkuis van de Brusselse organisatorische mesthoop? Dit is geld dat in een bodemloze put terecht komt.msts.be schreef: Brussel zal ook nog wat geld krijgen als compensatie bovenop de reeds voorziene 500 miljoen, maar wat had men verwacht ?
Ah nee, net niet. De bedoeling van het splitsen is namelijk dat men alleen nog in Brussel en Wallonië op Franstalige partijen kan stemmen. Inwoners van de 6 randgemeenten kunnen dan kiezen of ze in de eigen gemeente (=kring Vlaams-Brabant) stemmen en dus op Vlaamse partijen, of in één van de Brusselse gemeenten (=kring Brussel met Vlaamse en Franstalige partijen). In Leuven kan men dus onmogelijk op FDF/PS/... stemmen, omdat het tot de kieskring Vlaams-Brabant behoort waar enkel Vlaamse partijen lijsten kunnen indienen. En denk je echt dat het FDF gaat beginnen met Vlaamse afdelingen ?AGE-411 schreef:Maar FDF'ers tot Leuven.
De Franstalige partijen gaan lijsten indienen voor de hele kieskring Vlaams-Brabant. Men zal in Leuven naast groen! dus ook op Ecolo kunnen stemmen, naast sp.a ook op de PS, ... en dus ook op het FDF!

Snappen wie kan, een wet uit de jaren 60 nooit uitvoeren en er heden (meer dan 40 jaar later) een nieuw compromis over zoeken, daar waar men toen eigenlijk al een compromis over had. Typisch België.
Maar PS, FDF of Ecolo kunnen wel een Vlaamse lijst indienen, technisch gezien is dat dan een Vlaamse partij. Denk ook aan de Union Francophone, die partij bestaat zelfs niet in Wallonië. Omgekeerd kan dat ook, en is dat ook al gebeurd met indertijd de Volksunie in Henegouwen, en het Vlaams Blok in Waals-Brabant (kieskring Nijvel). Die 6 faciliteitengemeentes waren inderdaad beter gewoon bij Brussel gevoegd, veel duidelijker
En geld voor Brussel? Eindelijk, zou ik zo zeggen. Ik hoop natuurlijk dat ze hier eens grote kuis houden, daar valt nog wel wat geld, maar vooral efficiëntie te rapen, maar bij de financiering van de gewesten uit de federale kas, is Brussel wel degelijk slecht bedeeld. Een tiende van de bevolking woont er (toegegeven, het grondgebied is veel kleiner), maar we krijgen geen tiende van wat de federale overheid uitdeelt aan de gewesten. Niet voor niets zijn ook de Vlaams-Brusselse politici grote voorstander van een herfinanciering van Brussel.
Maar goed, ik denk wel dat het best is als we de politieke discussies op een treinenforum als dit niet laten uitzwermen. We kunnen er niet over zwijgen, dus deze draad is een goed idee, maar ik zou het wel bij deze ene draad houden...

En geld voor Brussel? Eindelijk, zou ik zo zeggen. Ik hoop natuurlijk dat ze hier eens grote kuis houden, daar valt nog wel wat geld, maar vooral efficiëntie te rapen, maar bij de financiering van de gewesten uit de federale kas, is Brussel wel degelijk slecht bedeeld. Een tiende van de bevolking woont er (toegegeven, het grondgebied is veel kleiner), maar we krijgen geen tiende van wat de federale overheid uitdeelt aan de gewesten. Niet voor niets zijn ook de Vlaams-Brusselse politici grote voorstander van een herfinanciering van Brussel.
Maar goed, ik denk wel dat het best is als we de politieke discussies op een treinenforum als dit niet laten uitzwermen. We kunnen er niet over zwijgen, dus deze draad is een goed idee, maar ik zou het wel bij deze ene draad houden...