Turnhout wil ondergronds station (!)
Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)
om nog maar eens te benadrukken hoe een enorm stomme zet dat geweest is
Ik weet dat er geen sporen liggen
, maar wat niet is, kan toch komen?

Vooraleer men (NMBS/Infrabel) hier grote stappen begint te ondernemen, moet men eerst een deftige enquête afnemen bij de reizigers, en daar moet men tijd voor nemen, ik zou gerust durven zeggen 4 weken, verspreid over meerdere maanden (vakantie geeft dikwijls een vertekend beeld).
Enkele mogelijke vragen zijn o.a.
Enkele mogelijke vragen zijn o.a.
- Geslacht/leeftijd
- Woonplaats (Woonkern+gemeentecode)
- Hoe komt u naar het station (te voet, fiets, motor, auto, lijnbus)
- Hoe vaak neemt u de trein? (dagelijks, wekelijks, af & toe, zelden, praktisch nooit)
- Wat is uw bestemmingsstation + eindbestemming? (ebs is niet altijd = best.station!)
- Wat is uw reisdoel? (Werk, studie, recreatie, familiebezoek, shoppen,...)
- Bent u tevreden van het huidige station Turnhout? (op een schaal 1-10 & evt. klachten vrij noteren)
- Bent u tevreden van de aangeboden treindienst? (zie regel hierboven)
- Stoort u zich aan de sluitingstijden aan de overwegen?
- En ga zo maar door. Bovenstaande zijn echter imho de belangrijkste vragen.
Is een soort Almelo Verdiept niet iets voor Turnhout? Gewoon de boel half ondertunnelen (wel openlaten aan de bovenzijde, maar viaducten eroverheen), en eventueel een deel weg eroverheen leggen ofzo.
Tegelijkertijd/daarna de lijn doortrekken via Baarle-Nassau richting Gilze-Rijen (en daar dan een T-splitsing maken
). Dat zal Turnhout wel een flinke boost geven gok ik zo, aangezien dan zowel Tilburg, Gilze-Rijen als Breda bereikbaar zijn voor mensen die in Turnhout wonen.
Op die manier ontlast je het stadscentrum (overwegen weg) en heb je meer capaciteit (mogelijkheid tot spoorverdubbeling). Cargo kan er natuurlijk ook langs (Tilburg - Gilze-Rijen - Turnhout - Antwerpen), al denk ik niet dat men in Turnhout blij is met iedere dag een hoop goederen door die halfverzonken tunnel.
Tegelijkertijd/daarna de lijn doortrekken via Baarle-Nassau richting Gilze-Rijen (en daar dan een T-splitsing maken

Op die manier ontlast je het stadscentrum (overwegen weg) en heb je meer capaciteit (mogelijkheid tot spoorverdubbeling). Cargo kan er natuurlijk ook langs (Tilburg - Gilze-Rijen - Turnhout - Antwerpen), al denk ik niet dat men in Turnhout blij is met iedere dag een hoop goederen door die halfverzonken tunnel.
Zelfs met halfverzonken krijg je in het centrum geen bruggen over het spoor, daar is de omgeving te krap voor. Het zal ofwel helemaal verzonken moeten worden zonder dak ofwel een tunnel.
Ik ben voorstander!!!AlexNL schreef:Is een soort Almelo Verdiept niet iets voor Turnhout? Gewoon de boel half ondertunnelen (wel openlaten aan de bovenzijde, maar viaducten eroverheen), en eventueel een deel weg eroverheen leggen ofzo.
Tegelijkertijd/daarna de lijn doortrekken via Baarle-Nassau richting Gilze-Rijen (en daar dan een T-splitsing maken). Dat zal Turnhout wel een flinke boost geven gok ik zo, aangezien dan zowel Tilburg, Gilze-Rijen als Breda bereikbaar zijn voor mensen die in Turnhout wonen.

Die gaan voor NS natuurlijk nooit acceptabel worden (tenzij ze subsidie krijgen), maar een mix tussen NMBS-tarieven (op Belgisch grondgebied) en NS-tarieven (op Nederlands grondgebied) zou wel acceptabel zijn. Zolang het maar geen Fyra-tarieven wordensncf-sncb schreef:Wel met NMBS tarieven dan...

tot een paar maanden geleden kon je van perron 1 naar perron 2 oversteken, maar die hebben ze bu afgesloten en moet men steeds via de spoorovergang lopen. Voor mij is dit niet zo groot probleem, maar wel voor de mensen die de aansluiting met de bus of andersom moeten halen.
-
-
Ik kan de NMBS wel begrijpen. Die onbewaakte overwegen op stations zijn levensgevaarlijk. In feite moet er steeds bevoegd personeel aanwezig zijn (zoals het vrijwel altijd op die bordjes staat). In de praktijk gebeurd dit te weinig. Wel positief is dat er een heleboel stations zijn (meestal die kleine (bemande) dorpsstationnetjes) die de regels wél nauwgezet opvolgen.
-
In florenville en bertrix gaat de stationschef/loketbediende altijd al van 2 minuten voor er een 13 passeert de overweg bewaken 

Dit lijkt niet zo een goed idee, de verkeersstromen in de spits gaan voor een groot deel van Turnhout naar Antwerpen of Brussel, en dan is het goed dat de treinen daar 's morgens al klaar staan, om bv. een vroege P-trein naar Brussel te maken.Trammist schreef: Misschien kan men beter die achterliggende depot beter afschaffen, De treinen van/naar Turnhout kan men ook in Antwerpen en Brussel plaatsen. En dan verdwijnt er alweer een overweg (achter het station)
Overigens akkoord dat het station in het centrum moet blijven.
-
Komt in principe in het investeringsplan, maar hoeveel geld er gaat zijn en over hoeveel jaar dit plan gaat lopen is me nog een raadsel. Zal een zaak zijn voor de nieuwe regering(en).Trammist schreef:Iemand nog iets gehoord van Turnhout-Zuid ?