Pagina 6 van 34
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 19 jul 2009, 22:40
door Lukas
Hoi,
LML,
Herentals-Morkhoven is buiten dienst want dit stuk spoor is opgebroken en nu een fietspad.
Lukas
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 19 jul 2009, 23:26
door LML
Lukas schreef:Hoi,
LML,
Herentals-Morkhoven is buiten dienst want dit stuk spoor is opgebroken en nu een fietspad.
Lukas
Niet waar. Tussen Herentals en de brug van de E313 (grondgebied Morkhoven) ligt er nog spoor (ongeveer 5 km). Vanaf de brug E313 tot in Aarschot is het wandel-/fietsweg (ongeveer 15 km). Ik heb L29 vanaf Y. Wolfstee (waar L207 en L29 elkaar splitsen) tot in Aarschot vorige week woensdag (15/07) nog afgewandeld...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 19 jul 2009, 23:46
door Lukas
Hoi,
LML,
Sorry dan was ik fout.
Lukas
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 20 jul 2009, 10:46
door melle
LML schreef:Lukas schreef:Hoi,
LML,
Herentals-Morkhoven is buiten dienst want dit stuk spoor is opgebroken en nu een fietspad.
Lukas
Niet waar. Tussen Herentals en de brug van de E313 (grondgebied Morkhoven) ligt er nog spoor (ongeveer 5 km). Vanaf de brug E313 tot in Aarschot is het wandel-/fietsweg (ongeveer 15 km). Ik heb L29 vanaf Y. Wolfstee (waar L207 en L29 elkaar splitsen) tot in Aarschot vorige week woensdag (15/07) nog afgewandeld...
Maak van die 5 km maar gerust 2 km.
Dit spoor is niet buiten dienst en maakt zelfs nog deel uit van een andere industrielijn. (lijn 2XX)
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 20 jul 2009, 10:54
door LML
melle schreef:Maak van die 5 km maar gerust 2 km.
Dit spoor is niet buiten dienst en maakt zelfs nog deel uit van een andere industrielijn. (lijn 2XX)
Off topic:
Vanaf Y. Wolfstee is het richting Aarschot (Herentals => Morkhoven) nog steeds L29. De andere lijn die daar afsplitst is L207 (Herentals => Meerhout-Zittaart) langs het Albertkanaal. Op beide lijnen zien de bovenkant van de sporen nog mooi grijs (bereden dus). En dat komt zo: Als er een trein vanuit Herentals naar L207 wil, wordt deze opgeduwd tot op L29 (op dat stukje van enkele km). Van hieruit kan de tb terug op normale wijze (al slepend) L207 oprijden...
Maar naar het schijnt (ik heb het ook maar van 'horen zeggen') zou er een verbindingsboogje komen van een 100-tal m om heel deze operatie niet meer te moeten doen...
Tot zover deze lezing. Kunnen we nu eindelijk terug on topic gaan?
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 14 nov 2009, 17:01
door LML
Ne kammeraad heeft me hetvolgende doorgemaild. Komt uit 'De frut' online van vandaag:
Elektrificatie van spoor komt er
14/11 De NMBS-directie heeft haar principiële goedkeuring gegeven aan de plannen voor de elektrificatie van de twintig kilometer spoorlijn tussen Herentals en Mol.
“Dat betekent dat nu een detailstudie mag worden aangevat”, zegt NMBS-woordvoerder Bram De Saedeleer. “Als die is afgerond, kunnen de infrastructuurwerkzaamheden starten. Het is moeilijk een termijn te zetten op de eerste spadesteek, maar het principeakkoord is er nu al.”
De werkgroep ACW-spoor dringt al jaren aan op de elektrificatie. “Daardoor wordt een rechtstreekse verbinding met Brussel mogelijk. Ook kan op de verbinding beter materiaal worden ingezet, bijvoorbeeld dubbeldeksrijtuigen. Het probleem van de overbezetting wordt daarmee opgelost”, zegt Mollenaar Jean Pauwels van de werkgroep.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 14 nov 2009, 18:03
door stefanic
Is inderdaad waar. We hebben enkele weken geleden nog een vergadering gehad om te bekijken welke sporen geelectrificeerd moeten worden in Mol. Helaas wel nog niet voor de eerste jaren...
Wat betreft oplossen capaciteitsproblemen: da's een ander verhaal:
Draad tot Mol impliceert dat we de L-trein Mol-Antwerpen integraal met electrisch materieel kunnen rijden. Maar dubbeldekkers zijn daarop niet aangewezen, gezien dit materieel niet geschikt is voor veel stops.
De IRe kan met dubbeldekkers (ideale kandidaat!) maar dan moet iedereen wel overstappen in Mol (van/naar Neerpelt en Hasselt) En opgeven van een rechtstreekse verbinding, zelfs als daar beter materieel met meer ruimte tegenover staat, is quasi niet te verkopen aan de reizigers.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 14 nov 2009, 21:51
door Shrek
stefanic schreef:En opgeven van een rechtstreekse verbinding, zelfs als daar beter materieel met meer ruimte tegenover staat, is quasi niet te verkopen aan de reizigers.
Ik denk niet dat er zoveel mensen een probleem zouden hebben met een verzekerde aansluiting op hetzelfde perron naar een trein met veel meer zitplaatsen hoor
Misschien kan ook de IR beperkt worden tot Mol en de rest ven het traject vervangen door een L-trein Neerpelt-Herentals met aansluiting naar Brussel?

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 15 nov 2009, 11:51
door melle
Laat die dubbeldekkers maar komen.
En ze zouden in principe ook iets kunnen doen aan de belabberde situatie van het station in Herentals, en ik bedoel daar dus heel dat stationsgedoe.
Een nieuw gebouw, fatsoenlijke (verhoogde) betegelde perrons, een extra wissel aan de aansluiting van L29 naar Turnhout zodat treinen komende van Turnhout naar spoor 1 kunnen gaan en minder tijd verliezen, een tunnel en eventueel een oplossing voor de smerigste toiletten van België...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 15 nov 2009, 13:38
door stefanic
melle schreef:Laat die dubbeldekkers maar komen.
En ze zouden in principe ook iets kunnen doen aan de belabberde situatie van het station in Herentals, en ik bedoel daar dus heel dat stationsgedoe.
Een nieuw gebouw, fatsoenlijke (verhoogde) betegelde perrons, een extra wissel aan de aansluiting van L29 naar Turnhout zodat treinen komende van Turnhout naar spoor 1 kunnen gaan en minder tijd verliezen, een tunnel en eventueel een oplossing voor de smerigste toiletten van België...
Die extra wisselverbinding komt er (indienstname momenteel voorzien voor begin 2011, maar ik hoop op december 2010) Die (voetgangers-)tunnel komt er ook (en daarna gaat spoor 3 terug toegankelijk worden vanuit Mol/Turnhout)
En hoe komt het dat die toiletten zo smerig worden? Misschien moeten de stationsgebruikers daar ZELF eens bij stilstaan? Da's simpelweg een gigantisch gebrek aan respect van mensen voor iets wat niet van hen zelf is.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 15 nov 2009, 13:41
door Steven
Inderdaad stations hebben soms vuile wc's maar daar zijn de gebruikers voor te starten zelf verantwoordelijk voor. Laat een wc proper achter ten alle tijden. Dan hoeft de kuisvrouw niet meer te doen dan een beetje dweilen en de wc rollen aan te vullen.
in sommige openbare wc's (niet noodzakelijk een station dus) zie je een half uur na het kuisen niet meer dat dit gebeurd is. Dergelijke zaken zeggen dus meer over de gebruikers dan over het onderhoud. sommige mensen zijn dus echt varkens eens ze hun huis uit zijn.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 15 nov 2009, 15:10
door LML
Off-topic:
En Inge Vervotte kan daar zeker over meespreken wat er een goed jaar geleden aan de hand was in Herentals (wc-toestanden)...
On-topic:
Ik denk niet dat er zoveel mensen een probleem zouden hebben met een verzekerde aansluiting op hetzelfde perron naar een trein met veel meer zitplaatsen hoor
Misschien kan ook de IR beperkt worden tot Mol en de rest ven het traject vervangen door een L-trein Neerpelt-Herentals met aansluiting naar Brussel?
Daar ben ik ook zeker voor te vinden.
Mijn suggesties (idd ja... suggesties, GEEN eisen):
* IR-trein Antwerpen-Mol (elektrisch).
* Ter aanvulling op de IR: een L-trein Mol-Neerpelt en Mol-Hasselt (diesel). Die treinen kunnen in Mol gerust aan hetzelfde perron aankomen/vertrekken. Uiteraard met interessante overstaptijden.
* De L-trein Mol-Herentals terug verlengen naar Antwerpen-Centraal (volledig elektrisch).
Tijdens de spits:
* Dubbeldeksrijtuigen.
* 's morgens P-treinen Mol-Brussel, 's avonds Brussel-Mol (elektrisch).
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 15 nov 2009, 16:49
door Shrek
LML schreef:
Mijn suggesties (idd ja... suggesties, GEEN eisen):
* IR-trein Antwerpen-Mol (elektrisch).
* Ter aanvulling op de IR: een L-trein Mol-Neerpelt en Mol-Hasselt (diesel). Die treinen kunnen in Mol gerust aan hetzelfde perron aankomen/vertrekken. Uiteraard met interessante overstaptijden.
* De L-trein Mol-Herentals terug verlengen naar Antwerpen-Centraal (volledig elektrisch).
Tijdens de spits:
* Dubbeldeksrijtuigen.
* 's morgens P-treinen Mol-Brussel, 's avonds Brussel-Mol (elektrisch).
Ik zou de L-trein naar Neerpelt verlengen naar Herentals, Brussel moet toch met 1 overstap bereikbaar blijven

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 15 nov 2009, 19:23
door melle
Steven schreef:Inderdaad stations hebben soms vuile wc's maar daar zijn de gebruikers voor te starten zelf verantwoordelijk voor. Laat een wc proper achter ten alle tijden. Dan hoeft de kuisvrouw niet meer te doen dan een beetje dweilen en de wc rollen aan te vullen.
in sommige openbare wc's (niet noodzakelijk een station dus) zie je een half uur na het kuisen niet meer dat dit gebeurd is. Dergelijke zaken zeggen dus meer over de gebruikers dan over het onderhoud. sommige mensen zijn dus echt varkens eens ze hun huis uit zijn.
Kuisvrouw?
De stationchef doet het daar zelf..
En die WC's zijn zo smerig omdat heel die infrastructuur kapot is; kraantjes die niet werken, als je doorspoelt komt er water uitlopen vanonder...
Daarom zijn deze zo smerig, want die stationchef kuist het elke ochtend hoor, alleen staat het na een uur terug onder water.
Die extra wisselverbinding komt er (indienstname momenteel voorzien voor begin 2011, maar ik hoop op december 2010) Die (voetgangers-)tunnel komt er ook (en daarna gaat spoor 3 terug toegankelijk worden vanuit Mol/Turnhout)
En hoe komt het dat die toiletten zo smerig worden? Misschien moeten de stationsgebruikers daar ZELF eens bij stilstaan? Da's simpelweg een gigantisch gebrek aan respect van mensen voor iets wat niet van hen zelf is.
Oh please, 2011??
Waarom kunnen ze dat belachelijk wisseltje niet ineens NU aanleggen, het is nu ook nodig hoor. En men moet daar toch alles terug gaan aanleggen ivm de seinen, waarom dan niet ineens...
Dat is mijn grote hekelpunt bij de NMBS, daar gaat alles zo traaaahaaaaaaaag

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 15 nov 2009, 19:28
door Steven
Melle is weer in zijn element en denkt dat er maar 1 plaats op de spoorweg is waar er iets moet gebeuren. De spoorweg is nog steeds een firma met geld te weinig. Zit met een historische achterstand aan infra met dank aan de jaren 80 en twee wereldoorlogen. Als je denkt dat alles van vandaag op morgen ok kan zijn dat een wisseltje spotgoedkoop is. Dat neemt niet weg dat de administratie wel wat sneller kan natuurlijk maar er zijn andere projecten en prioriteiten die hoger op de lijst staan dan die ene wissel.