treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door 260689 »

geen enkel!!!!
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
nighttrain schreef: En om nu ook de kant van de reiziger te bekijken ,in een station met AVG en dus ander stationsperonneel: [/quote

Hé zijn er alleen AVGs waar er personeel is ?]
Dat heb ik niet bedoeld. En ik hoop dat je toch begrijp wat ik wil zeggen. AVG + stationpersonneel zal je toch vinden in verbindingsstations waar het soort scenarios die ik uitleg toch kan plaats vinden. Want in stations zonder personneel zal de trein niet opgehouden worden door een gesloten stopsein waar de AVG wel of niet met verbonden is om ventuele aansluitingen te garanderen.
Maar toch begrijp ik de teneur van de discussie niet meer.
Dus vraag ik aan allen die er kritiek op hebben en ervaringsdeskundige zijn, schrijf een uniforme vertrekprocedure rekening houdend met alle factoren en waar je zonder dralen je handtekening als eindverantwoordelijke zal onderzetten.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:
dentheo schreef:
nighttrain schreef: En om nu ook de kant van de reiziger te bekijken ,in een station met AVG en dus ander stationsperonneel: [/quote

Hé zijn er alleen AVGs waar er personeel is ?]
Dat heb ik niet bedoeld. En ik hoop dat je toch begrijp wat ik wil zeggen
No problem, het was alleen het woordje "dus" dat mij op het verkeerde been zette, dan leg je wel dat verband....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Maar toch begrijp ik de teneur van de discussie niet meer.
Dus vraag ik aan allen die er kritiek op hebben en ervaringsdeskundige zijn, schrijf een uniforme vertrekprocedure rekening houdend met alle factoren en waar je zonder dralen je handtekening als eindverantwoordelijke zal onderzetten.
Als ik het nieuws de afgelopen dagen volg, dan vraagt ongeveer iedereen bij de NMBS hetzelfde, namelijk dat ALLE deuren van de trein zouden vergrendeld zijn vooraleer de trein zich in beweging kan zetten.
Dat is niet de vraag van enige enkelingen hier in dit forum, maar van de treinbegeleiders, de vakbonden, enz.

Ik begrijp ook niet wat daar nu zo moeilijk kan aan zijn om aan deze vraag zo snel mogelijk te voldoen.
Dat is toch geen rocket science ?
Waarom moeten daar nu weer werkgroepen, enz. voor in het leven geroepen worden ?
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
nighttrain schreef:Maar toch begrijp ik de teneur van de discussie niet meer.
Dus vraag ik aan allen die er kritiek op hebben en ervaringsdeskundige zijn, schrijf een uniforme vertrekprocedure rekening houdend met alle factoren en waar je zonder dralen je handtekening als eindverantwoordelijke zal onderzetten.
Als ik het nieuws de afgelopen dagen volg, dan vraagt ongeveer iedereen bij de NMBS hetzelfde, namelijk dat ALLE deuren van de trein zouden vergrendeld zijn vooraleer de trein zich in beweging kan zetten.
Dat is niet de vraag van enige enkelingen hier in dit forum, maar van de treinbegeleiders, de vakbonden, enz.

Ik begrijp ook niet wat daar nu zo moeilijk kan aan zijn om aan deze vraag zo snel mogelijk te voldoen.
Dat is toch geen rocket science ?
Waarom moeten daar nu weer werkgroepen, enz. voor in het leven geroepen worden ?
Alle deuren zijn vergrendeld voor het vertrek op 1 deur na. Waar je altijd de situatie hebt dat er daar 1 persoon zich gedurend enkele ogenblikken zal bevinden. Net lang genoeg om er door een gek uitgesleurd te worden.
En ondertussen moeten we wachten op een internatioanle technische aanpassing dat gesleepte rijtuigen hun deuren vergrendeld moeten houden tot na het eerste vertrek.
Of anders ga je inboeten op de vlotheid van het verkeer als de deuren gaat sluiten enkel op het ogenblik dat het vertreksein open staat.Dan heb je 1 continuiteit: sein open => deuren sluiten=> handgebaar TB voor vertrek naar bestuurder en rijden maar.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Adler »

Dit wordt echt een beetje een zinloze discussie.
Alle op 1 na, is voor mij niet alle.
En u zegt enkele ogenblikken, dat klopt ook zeker niet altijd.
Ik heb het al heel dikwijls meegemaakt dat na het geven van de AVG, de madelief nog een minuut of zelfs langer rood blijft.
Ik zou dan echt niet in de plaats willen zijn van die arme treinbegeleider die heel die tijd moet beletten dat er nog reizigers willen opstappen.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: Omdat ik spreek van "gesleept" materieel sinds mijn eerste interventie gisteren.
Maar gesleept materieel wordt op vele netten ook gewoon in "treinstel" modus gereden.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:Dit wordt echt een beetje een zinloze discussie.
Alle op 1 na, is voor mij niet alle.
En u zegt enkele ogenblikken, dat klopt ook zeker niet altijd.
Ik heb het al heel dikwijls meegemaakt dat na het geven van de AVG, de madelief nog een minuut of zelfs langer rood blijft.
Ik zou dan echt niet in de plaats willen zijn van die arme treinbegeleider die heel die tijd moet beletten dat er nog reizigers willen opstappen.
Dit is geen zinloze discussie of toch, zoals alle discussies ,het maar hoe je het bekijkt.
We kunnen beginnen vitten over elk woord of komma.
Je zal altijd "alle op 1 na hebben " in gelijk welk systeem. Na sluiting moet er toch afgestapt worden om de ander deuren visueel te kontroleren alvorens de TB zijn deur sluit. Dus.
Dus zoals KVB terecht zegt de "treinstel" functie is het enige alternatief tot het volgende ongeval,waar gezien de omstandigeden ook zal over gediscusieerd worden en in vraag zal gesteld worden.
Dus laten we het onderzoek afwachten,met de bewuste TB in onze gedachten, met zijn "Arbre des causes". het is al moeilijk genoeg om een "arbre des causes" samen te stellen ,laat staan er de gepaste conclussies uit te trekken!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Dus laten we het onderzoek afwachten,met de bewuste TB in onze gedachten, met zijn "Arbre des causes". het is al moeilijk genoeg om een "arbre des causes" samen te stellen ,laat staan er de gepaste conclussies uit te trekken!
Ik denk niet dat we veel onderzoeken moeten afwachten om nu al maatregelen te nemen.
Dat kan nog maanden of jaren duren met de snelheid van ons gerecht.
De treinbegeleider heeft zijn instructies gevolgd, de man van 70 heeft zijn geduld verloren met alle gevolgen vandien.
Dergelijke voorvallen doen zich werkelijk elke dag voor op het belgische net, gelukkig niet steeds met zo zware gevolgen.
Je kan dan als directie 2 dingen doen.
Ofwel blijven volhouden dat uw instructies de enige juiste zijn en alle problemen veroorzaakt worden door anderen, ofwel uw procedures aanpassen.
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door AlexNL »

nighttrain schreef:Je zal altijd "alle op 1 na hebben " in gelijk welk systeem. Na sluiting moet er toch afgestapt worden om de ander deuren visueel te kontroleren alvorens de TB zijn deur sluit.
Ja, maar de procedure kan wel zo aangepast worden dat eerst de laatste deur wordt gesloten (en vergrendeld), en dat men dan pas gaat rijden. Voor binnenlands materieel is het onzin om in UIC-modus te rijden, dan kan beter een treinstelmodus worden gebruikt (zoals bij ICRm) omdat dit veiliger is.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Kalimero »

Vanmorgen in de krantencommentaren gehoord: "De reiziger moet maar op tijd komen, als je te laat bent doe dan niet moeilijk en neem de volgende trein". Alweer zo'n hoofdredacteur die amper een trein van dichtbij gezien heeft. Ja, er zijn reizigers die het niet nauw nemen en altijd weer tot het laatste nippertje wachten. Maar je hebt het niet altijd in de hand. Over de problematiek van de aansluitingen wordt met geen woord gerept.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
nighttrain schreef:Dus laten we het onderzoek afwachten,met de bewuste TB in onze gedachten, met zijn "Arbre des causes". het is al moeilijk genoeg om een "arbre des causes" samen te stellen ,laat staan er de gepaste conclussies uit te trekken!
Ik denk niet dat we veel onderzoeken moeten afwachten om nu al maatregelen te nemen.
Dat kan nog maanden of jaren duren met de snelheid van ons gerecht.
De treinbegeleider heeft zijn instructies gevolgd, de man van 70 heeft zijn geduld verloren met alle gevolgen vandien.
Dergelijke voorvallen doen zich werkelijk elke dag voor op het belgische net, gelukkig niet steeds met zo zware gevolgen.
Je kan dan als directie 2 dingen doen.
Ofwel blijven volhouden dat uw instructies de enige juiste zijn en alle problemen veroorzaakt worden door anderen, ofwel uw procedures aanpassen.
Als ik spreek van een onderzoek met een "arbre des causes" dan heeft dit niets te maken met het gerecht.
Ziehier een denkoefening voor de mensen die graag onderzoek doen.
De TB sluit de deuren ,controleert, alles OK , draait de AVG, AVG komt op rood en gaat over naar de witte lichten. De bestuurder heeft een traktieprobleem of iets dergelijks, trein vertrekt niet onmiddelijk. Man van 70 "met geduld verloren" komt op het perron en wil "nilles willes" opstappen en sleurt de TB v/de trein enz enz .Is dit sience fiction ? neen !Wat zal het resultaat zijn van uw "arbre des causes"??procédure of menselijk?Voorzienbaar of onvoorzienbaar?Regelmatig of uitzonderlijk?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door gysev »

Kalimero schreef:Vanmorgen in de krantencommentaren gehoord: "De reiziger moet maar op tijd komen, als je te laat bent doe dan niet moeilijk en neem de volgende trein". Alweer zo'n hoofdredacteur die amper een trein van dichtbij gezien heeft. Ja, er zijn reizigers die het niet nauw nemen en altijd weer tot het laatste nippertje wachten. Maar je hebt het niet altijd in de hand. Over de problematiek van de aansluitingen wordt met geen woord gerept.
Omdat er in Dinant geen aansluiting te verzekeren was op dat moment. Als ze met het vliegtuig vertrekken moeten ze twee uur op voorhand op de luchthaven zijn maar o wee, wat een schande, als de NMBS vraagt 5 minuten voor het vertrek in het station te zijn :roll:
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door stefanic »

gysev schreef:
Kalimero schreef:Vanmorgen in de krantencommentaren gehoord: "De reiziger moet maar op tijd komen, als je te laat bent doe dan niet moeilijk en neem de volgende trein". Alweer zo'n hoofdredacteur die amper een trein van dichtbij gezien heeft. Ja, er zijn reizigers die het niet nauw nemen en altijd weer tot het laatste nippertje wachten. Maar je hebt het niet altijd in de hand. Over de problematiek van de aansluitingen wordt met geen woord gerept.
Omdat er in Dinant geen aansluiting te verzekeren was op dat moment. Als ze met het vliegtuig vertrekken moeten ze twee uur op voorhand op de luchthaven zijn maar o wee, wat een schande, als de NMBS vraagt 5 minuten voor het vertrek in het station te zijn :roll:
In Het laatste Nieuws (papieren versie) lees ik zelfs:
Zijn (van de reiziger) vrouw en dochters zijn zwaar onder de indruk. In een eerste summiere verklaring zegden ze dat ze er zo op gebrand waren de trein te halen, omdat ze op tijd in Houyet wilden raken om daar de verbinding met Brussel te halen. Het gezin woont in St-Lambrechts-Woluwe. De ironie van het lot wil dat de familie niet eens wist dat er 9 minuten later nog een trein naar Houyet vertrok. Een directe verbinding, die er nog eerder zou toekomen dan deze waar zij perse nog op wilden.
Een aansluiting in Houyet naar Brussel??? De latere trein zou de eerste trein voorbijsteken (op een enkelsporige lijn...)

Dinant:
12u42: ICT naar Houyet (eindstation)... de genomen 'ongelukstrein'
12u51: L naar Bertrix-Libramont 14u09 (14u15 -> IC-J Namen 15u19 en verder)
13u21: IC-M richting Brussel... (Namen 13u49 en verder)
-> 40min wachten in Dinant had hen 1u30 vroeger in Namen laten passeren richting Brussel

Zoveel leed veroorzaakt om een trein te halen... die ze helemaal niet moesten nemen?
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Wat zal het resultaat zijn van uw "arbre des causes"??procédure of menselijk?Voorzienbaar of onvoorzienbaar?Regelmatig of uitzonderlijk?
Wat ik al de hele tijd tracht duidelijk te maken, is dat dit spijtig ongeval niet als een alleenstaand geval mag beschouwd worden.
Ik zie zelf al jaren bijna elke dag problemen met die procedure, met discussies, verbaal en soms fysiek geweld.
Dat dit vroeg of laat eens fataal zou aflopen was enkel een kwestie van tijd.
Het spijtige is dat de NMBS directie altijd maar wacht om iets te veranderen tot op het moment dat er iets zeer erg gebeurt of dat het personeel gaat staken.
En nu plots afkomen met de mededeling: "We zijn al lang aan het bestuderen hoe we dat kunnen veranderen" is een zeer flauw ekskuus.
Plaats reactie