Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 25 mei 2009, 10:36
geen enkel!!!!
Dat heb ik niet bedoeld. En ik hoop dat je toch begrijp wat ik wil zeggen. AVG + stationpersonneel zal je toch vinden in verbindingsstations waar het soort scenarios die ik uitleg toch kan plaats vinden. Want in stations zonder personneel zal de trein niet opgehouden worden door een gesloten stopsein waar de AVG wel of niet met verbonden is om ventuele aansluitingen te garanderen.dentheo schreef:nighttrain schreef: En om nu ook de kant van de reiziger te bekijken ,in een station met AVG en dus ander stationsperonneel: [/quote
Hé zijn er alleen AVGs waar er personeel is ?]
No problem, het was alleen het woordje "dus" dat mij op het verkeerde been zette, dan leg je wel dat verband....nighttrain schreef:Dat heb ik niet bedoeld. En ik hoop dat je toch begrijp wat ik wil zeggendentheo schreef:nighttrain schreef: En om nu ook de kant van de reiziger te bekijken ,in een station met AVG en dus ander stationsperonneel: [/quote
Hé zijn er alleen AVGs waar er personeel is ?]
Als ik het nieuws de afgelopen dagen volg, dan vraagt ongeveer iedereen bij de NMBS hetzelfde, namelijk dat ALLE deuren van de trein zouden vergrendeld zijn vooraleer de trein zich in beweging kan zetten.nighttrain schreef:Maar toch begrijp ik de teneur van de discussie niet meer.
Dus vraag ik aan allen die er kritiek op hebben en ervaringsdeskundige zijn, schrijf een uniforme vertrekprocedure rekening houdend met alle factoren en waar je zonder dralen je handtekening als eindverantwoordelijke zal onderzetten.
Alle deuren zijn vergrendeld voor het vertrek op 1 deur na. Waar je altijd de situatie hebt dat er daar 1 persoon zich gedurend enkele ogenblikken zal bevinden. Net lang genoeg om er door een gek uitgesleurd te worden.Adler schreef:Als ik het nieuws de afgelopen dagen volg, dan vraagt ongeveer iedereen bij de NMBS hetzelfde, namelijk dat ALLE deuren van de trein zouden vergrendeld zijn vooraleer de trein zich in beweging kan zetten.nighttrain schreef:Maar toch begrijp ik de teneur van de discussie niet meer.
Dus vraag ik aan allen die er kritiek op hebben en ervaringsdeskundige zijn, schrijf een uniforme vertrekprocedure rekening houdend met alle factoren en waar je zonder dralen je handtekening als eindverantwoordelijke zal onderzetten.
Dat is niet de vraag van enige enkelingen hier in dit forum, maar van de treinbegeleiders, de vakbonden, enz.
Ik begrijp ook niet wat daar nu zo moeilijk kan aan zijn om aan deze vraag zo snel mogelijk te voldoen.
Dat is toch geen rocket science ?
Waarom moeten daar nu weer werkgroepen, enz. voor in het leven geroepen worden ?
Maar gesleept materieel wordt op vele netten ook gewoon in "treinstel" modus gereden.nighttrain schreef: Omdat ik spreek van "gesleept" materieel sinds mijn eerste interventie gisteren.
Dit is geen zinloze discussie of toch, zoals alle discussies ,het maar hoe je het bekijkt.Adler schreef:Dit wordt echt een beetje een zinloze discussie.
Alle op 1 na, is voor mij niet alle.
En u zegt enkele ogenblikken, dat klopt ook zeker niet altijd.
Ik heb het al heel dikwijls meegemaakt dat na het geven van de AVG, de madelief nog een minuut of zelfs langer rood blijft.
Ik zou dan echt niet in de plaats willen zijn van die arme treinbegeleider die heel die tijd moet beletten dat er nog reizigers willen opstappen.
Ik denk niet dat we veel onderzoeken moeten afwachten om nu al maatregelen te nemen.nighttrain schreef:Dus laten we het onderzoek afwachten,met de bewuste TB in onze gedachten, met zijn "Arbre des causes". het is al moeilijk genoeg om een "arbre des causes" samen te stellen ,laat staan er de gepaste conclussies uit te trekken!
Ja, maar de procedure kan wel zo aangepast worden dat eerst de laatste deur wordt gesloten (en vergrendeld), en dat men dan pas gaat rijden. Voor binnenlands materieel is het onzin om in UIC-modus te rijden, dan kan beter een treinstelmodus worden gebruikt (zoals bij ICRm) omdat dit veiliger is.nighttrain schreef:Je zal altijd "alle op 1 na hebben " in gelijk welk systeem. Na sluiting moet er toch afgestapt worden om de ander deuren visueel te kontroleren alvorens de TB zijn deur sluit.
Als ik spreek van een onderzoek met een "arbre des causes" dan heeft dit niets te maken met het gerecht.Adler schreef:Ik denk niet dat we veel onderzoeken moeten afwachten om nu al maatregelen te nemen.nighttrain schreef:Dus laten we het onderzoek afwachten,met de bewuste TB in onze gedachten, met zijn "Arbre des causes". het is al moeilijk genoeg om een "arbre des causes" samen te stellen ,laat staan er de gepaste conclussies uit te trekken!
Dat kan nog maanden of jaren duren met de snelheid van ons gerecht.
De treinbegeleider heeft zijn instructies gevolgd, de man van 70 heeft zijn geduld verloren met alle gevolgen vandien.
Dergelijke voorvallen doen zich werkelijk elke dag voor op het belgische net, gelukkig niet steeds met zo zware gevolgen.
Je kan dan als directie 2 dingen doen.
Ofwel blijven volhouden dat uw instructies de enige juiste zijn en alle problemen veroorzaakt worden door anderen, ofwel uw procedures aanpassen.
Omdat er in Dinant geen aansluiting te verzekeren was op dat moment. Als ze met het vliegtuig vertrekken moeten ze twee uur op voorhand op de luchthaven zijn maar o wee, wat een schande, als de NMBS vraagt 5 minuten voor het vertrek in het station te zijnKalimero schreef:Vanmorgen in de krantencommentaren gehoord: "De reiziger moet maar op tijd komen, als je te laat bent doe dan niet moeilijk en neem de volgende trein". Alweer zo'n hoofdredacteur die amper een trein van dichtbij gezien heeft. Ja, er zijn reizigers die het niet nauw nemen en altijd weer tot het laatste nippertje wachten. Maar je hebt het niet altijd in de hand. Over de problematiek van de aansluitingen wordt met geen woord gerept.
In Het laatste Nieuws (papieren versie) lees ik zelfs:gysev schreef:Omdat er in Dinant geen aansluiting te verzekeren was op dat moment. Als ze met het vliegtuig vertrekken moeten ze twee uur op voorhand op de luchthaven zijn maar o wee, wat een schande, als de NMBS vraagt 5 minuten voor het vertrek in het station te zijnKalimero schreef:Vanmorgen in de krantencommentaren gehoord: "De reiziger moet maar op tijd komen, als je te laat bent doe dan niet moeilijk en neem de volgende trein". Alweer zo'n hoofdredacteur die amper een trein van dichtbij gezien heeft. Ja, er zijn reizigers die het niet nauw nemen en altijd weer tot het laatste nippertje wachten. Maar je hebt het niet altijd in de hand. Over de problematiek van de aansluitingen wordt met geen woord gerept.
Een aansluiting in Houyet naar Brussel??? De latere trein zou de eerste trein voorbijsteken (op een enkelsporige lijn...)Zijn (van de reiziger) vrouw en dochters zijn zwaar onder de indruk. In een eerste summiere verklaring zegden ze dat ze er zo op gebrand waren de trein te halen, omdat ze op tijd in Houyet wilden raken om daar de verbinding met Brussel te halen. Het gezin woont in St-Lambrechts-Woluwe. De ironie van het lot wil dat de familie niet eens wist dat er 9 minuten later nog een trein naar Houyet vertrok. Een directe verbinding, die er nog eerder zou toekomen dan deze waar zij perse nog op wilden.
Wat ik al de hele tijd tracht duidelijk te maken, is dat dit spijtig ongeval niet als een alleenstaand geval mag beschouwd worden.nighttrain schreef:Wat zal het resultaat zijn van uw "arbre des causes"??procédure of menselijk?Voorzienbaar of onvoorzienbaar?Regelmatig of uitzonderlijk?