NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bibke

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door Bibke »

pietje schreef:
K V B schreef:
Bibke schreef:Gisteren stond in HBvL dat de NMBS de vragende partij is om spoorlijn 18 (Hasselt - Neerpelt) te reactiveren. Ze gaat bij Infrabel aandringen om het nodige te doen om die verbinding mogelijk te maken.
Die lijn is toch opgebroken? En ik dacht dat men de bedding voor het Spartacusplan wou gebruiken.
Ja, maar de NMBS wil het zogezegd nu weer zelf doen, is volgens mij meer om De Lijn stokken in de wielen te steken.
Gelijkaardige aanvragen zijn er al een paar keer geweest, maar ik geloof er niet veel van.
De Lijn heeft indertijd de NMBS wakker geschud.
Maar pas op: de SPa van Lommel wenst een light train te laten rijden via een ander tracé dat rechtstreeks naar Lommel zou gaan en niet via Neerpelt. Dan heeft men de spoorlijn 18 niet nodig.
elriverslide

Bericht door elriverslide »

Bibke schreef: De Lijn heeft indertijd de NMBS wakker geschud.
Maar pas op: de SPa van Lommel wenst een light train te laten rijden via een ander tracé dat rechtstreeks naar Lommel zou gaan en niet via Neerpelt. Dan heeft men de spoorlijn 18 niet nodig.

De lijn wou graag een Lightrail laten rijden tussen Hasselt en Lommel. En dan volgen ze Tracé van lijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt en tussen Neerpelt en Lommel zou dan volledig nieuwe infrastructuur aangelegd worden die je tot aan het centrum van lommel zal voeren. (Het station van Lommel ligt in het gehucht Kattenbos en niet in Lommel zelf. Lommelaars moesten dus altijd met de auto naar het station en daar wou de lijn een antwoord op bieden.)

Wat betreft het gebruik van lijn 18 door de Lijn, was het papierwerk zijn laatste fases aan het ingaan. En doordat de NMBS "LAAT UITSCHIJNEN" dat ze "MISSCHIEN OOIT" terug iets met lijn 18 willen doen. is heel het project van de Lijn in de koelkast gestoken. En dat vind ik echt jammer.
pietje

Bericht door pietje »

elriverslide schreef: Wat betreft het gebruik van lijn 18 door de Lijn, was het papierwerk zijn laatste fases aan het ingaan. En doordat de NMBS "LAAT UITSCHIJNEN" dat ze "MISSCHIEN OOIT" terug iets met lijn 18 willen doen. is heel het project van de Lijn in de koelkast gestoken. En dat vind ik echt jammer.
Dat de plannen van DL in de koelkast gestoken zijn, wist ik eigenlijk niet. Waar heb je dat gelezen?
Ik had wel vertraging verwacht gezien de budgettaire toestand van de regering
Bibke

Bericht door Bibke »

Effe verduidelijken:
Eerst heeft men het Spartacusplan naar Lommel via Neerpelt, uitgelegd door gebruik te maken van spoorlijn 18.
Toen al was het de bedoeling om een nieuw lijn (langs spoorlijn 19) aan te leggen van Neerpelt naar Lommel en die lijn moest uitkomen in het centrum van Lommel.
Daarna is Peter Vanvelthoven beginnen praten over een lijn die niet via Neerpelt zou gaan.
Hoe die moest gaan lopen weet ik niet.
Maar over deze laatst variant is verder niet veel gecommuniceerd. Waarschijnlijk omdat men dan veel gronden moest onteigenen. Daarna pas is de NMBS afgekomen met een voorstel om die spoorlijn terug in gebruik te nemen.
Het is momenteel wel stil rond het Spartacusplan maar dat het stil gelegd is denk ik niet.
pietje

Bericht door pietje »

OK, zo had ik het ook begrepen.
elriverslide

Bericht door elriverslide »

Ik maak dat op uit de persmededeling van De Lijn over de uitspraak van de NMBS dat ze lijn 18 terug willen openen:

http://www.delijn.be/mobiliteitsvisie20 ... imburg.htm

Ik weet dat in alle gemeentehuisen waar lijn 18 door komt. een dossier lag over sneltramlijn 3 ter inzage waarna je eventueel commentaren kon nalaten. En na het nieuws van de NMBS zijn deze overal weggenomen ook al was de termein voor inzage nog niet verstreken.
Dat aanzie ik als alles tijdig in de koelkast steken.
pietje

Bericht door pietje »

ja, dat zou inderdaad kunnen, maar dit is dus het eerste dat ik ervan hoor.
Misschien dat ze bij De Lijn hopen om tegen die tijd (een deel van) het binnenlands treinvervoer over te nemen, dan hebben ze er zelf minder werk aan gehad :wink:
Bibke

Bericht door Bibke »

Ha elriverslide,

Dat document heb ik nog niet gezien en er heeft, denk ik, niets over in HBvL gestaan.

Maar ik heb altijd gedacht/aangevoeld, en nu door dat document door te nemen heb ik nog meer de indruk, dat men (politiek) via het Spatacusplan (en dus via de Lijn) de NMBS onder druk heeft willen zetten om die verbinding terug in dienst te nemen.
Als De Lijn over die sporen ook goederentreinen had laten rijden (zoals gevraagd door de logistics van Genk) en dus het deel tussen Houthalen en Winterslag ook gereactiveerd zou mogen/moeten worden, had dit het begin kunnen zijn van een Vlaams Spoorbedrijf. Er zijn trouwens politiekers die graag de splitsing zouden van de NMBS zien om nieuwe verbindingen te kunnen maken naar Vlaamse behoeften.
Bibke

Bericht door Bibke »

pietje en ik blijken op hetzelfde moment posten te typen.

En blijkbaar staan onze neuzen ook nog in dezelfde richting :wink:
Bibke

Bericht door Bibke »

De planning van het spartacusplan verloopt nog steeds zoals gepland.
Het zit duidelijk nog niet in de koelkast.

Bron: HBvL dd 09 Okt09.
Zie: http://s184.photobucket.com/albums/x212 ... usplan.jpg
K V B

Bericht door K V B »

elriverslide schreef: Wat betreft het gebruik van lijn 18 door de Lijn, was het papierwerk zijn laatste fases aan het ingaan. En doordat de NMBS "LAAT UITSCHIJNEN" dat ze "MISSCHIEN OOIT" terug iets met lijn 18 willen doen. is heel het project van de Lijn in de koelkast gestoken. En dat vind ik echt jammer.
En dat is jammer. Want ik denk dat het hoedanook beter is dat De Lijn daar rijd. Van de NMBS verwacht ik dat die hoogtens een trein per uur gaan laten rijden. De Lijn was toch van plan om een halfuurdienst aan te bieden, met light rail en geïntegreerd in het busnet.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Toch denk ik dat de regio beter gediend is met een volwaardige treinverbinding ipv een veredelde tram (sorry lightrail) die 20.000 keer stopt tussen Lommel en Hasselt. Hier in Eeklo bestond er ook een plan een lightrail over spoorlijn 58 te laten rijden, ik ben blij dat dat van de baan is.
Boke
Contacteer:

Bericht door Boke »

Hogersluys schreef:Toch denk ik dat de regio beter gediend is met een volwaardige treinverbinding ipv een veredelde tram (sorry lightrail) die 20.000 keer stopt tussen Lommel en Hasselt. Hier in Eeklo bestond er ook een plan een lightrail over spoorlijn 58 te laten rijden, ik ben blij dat dat van de baan is.
Die sneltram zou de haltes van lijn 180 overpakken die nu tussen Lommel en Hasselt rijdt, dus da trammeke zal hoogstens ne keer of 10-15 moeten stoppen.
P. Michiels

Bericht door P. Michiels »

Ik begreep dat onlangs in de Nederlandse pers (Eindhovens Dagblad) iets gestaan zou hebben over de gemeente Weert die tegen 2012 reactivering voor personenverkeer wenst tussen Neerpelt en Weert zou nastreven. Wie weet hier meer over?
Groeten Pieter
stefanic

Bericht door stefanic »

P. Michiels schreef:Ik begreep dat onlangs in de Nederlandse pers (Eindhovens Dagblad) iets gestaan zou hebben over de gemeente Weert die tegen 2012 reactivering voor personenverkeer wenst tussen Neerpelt en Weert zou nastreven. Wie weet hier meer over?
Groeten Pieter
Dat is een piste op lange termijn ja. 2012 is net iets te rap... Haalbaarheid, treinmaterieel, potentieel, onderhandelingen met Nederland, ook het ijzerenrijndossier zit hier mee tussen, ...
spoorwegrealist
Plaats reactie