Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door K V B »

Steven schreef:om daar naar te streven mag de NMBS beginnen met eerst en vooral voldoende rijdend personeel aan te werven want dat is er niet en het rollend materieel om dergelijke dienst te leveren is er nog veel minder. Dus voorlopig zal dat een natte droom blijven.
Mischien toch maar naast de NMBS een nieuw bedrijf oprichten?
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:om daar naar te streven mag de NMBS beginnen met eerst en vooral voldoende rijdend personeel aan te werven want dat is er niet en het rollend materieel om dergelijke dienst te leveren is er nog veel minder. Dus voorlopig zal dat een natte droom blijven.
Mischien toch maar naast de NMBS een nieuw bedrijf oprichten?
waarom? het vinden van geschikt personeel is niet een zuiver NMBS probleem, het is een vrij algemeen probleem dat voor het rijdend personeel weinig geschikte kandidaten uit de bus komen. Als je zegt wat de werkuren zijn ga je er al veel zien afvallen. Weinig jonge mensen die nog weekends willen werken of onregelmatig. Als je weet hoe hard crossrail in het begin heeft moeten zoeken naar voldoende treinbestuurders weet je ook genoeg en ik heb het gevoel dat dit voor de andere privé bedrijven in het Belgische sporenlandschap niet anders is.
Marianne

Bericht door Marianne »

Zitten ze dan bij de NMBS werkelijk zo krap in hun personeel? Eigenlijk bedoel ik of de NMBS wel nieuwe mensen wil aannemen. Bij de NS bijvoorbeeld hebben ze een personeelsstop in verband met de economische crisis.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Steven

Bericht door Steven »

Bij de nmbs is er vooral een leeftijdsprobleem, enorm veel mensen zijn in de jaren 70 aangeworven en die zitten nu aan de pensioenleeftijd. Er is echter ook een systeem waarbij men nog steeds minder mensen in dienst neemt dan het aantal die op pensioen gaan. Maar dit gezegd zijnde moeten er elk jaar nog steeds een 2000 bijkomen om alle huidige diensten te verzekeren.
melle

Bericht door melle »

En dan zijn er mensen die verbaasd zijn dat er in de winter, en op andere drukker momenten treinen worden afgeschaft...

Maar nu serieus, er zijn niet veel mensen die niet-train-geekie zijn, en die TB willen worden.
Ge moet er keiveel voor over hebben. Als ge er ni voor 100% achter staat dan zult ge dat niet kunen volhouden. Daar komt nog eens naast dat ge lastige uren hebt, een niet echt gul loon t.o.v. uren, soort werk en verantwoordelijkheid, en dit op +-40 jaar wel eens enorm eentonig kan worden.
260689

Bericht door 260689 »

melle, ik heb mij ingeschreven voor Treinbestuurder en wacht nu op antwoord. Wat ik wil zeggen is dat je bij de NMBS beter word betaald dan in sommige prive bedrijven.

Ik neem nu een voorbeeld (een echt voorbeeld).

Mijn moeder heeft in haar begin jaren in het onderwijs gestaan, daarna heeft ze 17 jaar in een plantenlabo (prive) in Sleidinge gewerkt (voor 8 KM nam ze de auto nochtans wonen we dicht tegen het station en haar werk ligt naast de stopplaats wat ik wil zeggen is dat ze zelden het openbaar vervoer gebruikte). Maar eind augustus 2008 begon dat bedrijf met afslanken (ondanks dat men moeder vast zit op haar werk wou ze iets anders), natuurlijk als je bijna de leeftijd van 50 jaar berijkt is dit geen makkelijke klus (dacht ze). Zo heb ik haar aangespoord en ingeschreven voor de job van je leven (treinbegeleidster). Zo heeft ze de 6 maand durende opleidng gevolgd en is dit jaar eind september 1 jaar officieel in dienst (volgende maand jaar een half met opleiding). Ze zit gevestigd in depot Antwerpen-Centraal maar we wonen in Gent. Nu pak ze meestal de trein naar haar werk (als de werkuren het toelaten wat merendeels gebeurt) en ze doet dit met heel veel plezier. Wat ik wil zeggen, ondanks de onregelmatige uren zou ze niet meer willen wisselen van job. Ze kom altijd wel ergens anders terecht, altijd als je uitstap is het een andere gemeente of stad. De verloningen als treinbegeleider zijn op jaarbasis goed, zo heb je premie's op je tickettenverkoop op de trein, taalpremie (mits selor attast) geschat op rond de 100 euro. nacht, weekend en feestdagen permie's maar dit zal ook voor treinbestuurders zijn. Vele denken dat de job als treinbegeleider/bestuurder een saaie job is, ik vind van niet. Je heb heel veel verandwoordelijkheid nodig om alles te laten verlopen zoals de regels. Als treinbegeleider ben jij baas van uw trein, Als jij zegt ik vertrek niet wegens iemand agressief op de trein kan de treinbegeleider RDV bellen en bijstand vragen van securail of politie en blijft je trein staan (uitgezonderd als ze niet tot daar kunnen komen maar wel in het volgende station).

Voila ik hoop dat je nu is het nut ziet van de fuctie en van de verantwoordelijkheden die men heeft :).

Groeten Nick
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:
K V B schreef: Mischien toch maar naast de NMBS een nieuw bedrijf oprichten?
waarom? het vinden van geschikt personeel is niet een zuiver NMBS probleem, het is een vrij algemeen probleem dat voor het rijdend personeel weinig geschikte kandidaten uit de bus komen. Als je zegt wat de werkuren zijn ga je er al veel zien afvallen. Weinig jonge mensen die nog weekends willen werken of onregelmatig.
Wat ik hier al een paar keer gehoord heb (oa van jou) is dat er nogal wat ontevredenheid is onder het personeel wat betreft het tijdig beschikbaar komen van dienstroosters. Onregelmatig werk is, denk ik, minder problematisch als je het lang op voorhand weet. Per slot van rekening betekent in het weekeinde werken in de week vrij, en dat kan juist zeer goed van pas komen (kinderen moeten minder vaak naar de opvang als pappa of mama tijdens de week thuis is...)

Verder krijg ik telkens weer de indruk dat bij de NMBS eea zo rotsvast zit dat veranderingen niet mogelijk zijn, en lijkt het me dat de NMBS een beetje een bepaalde reputatie heeft als werkgever. Dan lijkt me opnieuw beginnen best een optie. Kan je ook werken een aan eigentijds statuut voor het personeel, dat meer overeenkomt met wat in een normaal bedrijf gangbaar is.
Als je weet hoe hard crossrail in het begin heeft moeten zoeken naar voldoende treinbestuurders weet je ook genoeg en ik heb het gevoel dat dit voor de andere privé bedrijven in het Belgische sporenlandschap niet anders is.
Was het niet vooral een probleem dat crossrail niet zelf mocht opleiden?
Is het niet tijd dat er een onafhankelijke machinistenschool komt?
K V B

Bericht door K V B »

De SBB adverteert momenteel ook voro jobs voor "quereinsteiger", lui die dus willen vanuit een ander beroep overstappen. Ach, was mijn duits nu maar wat beter geweest...

Ik blijf wel opletten of er een job vrij komt bij de IT afdeling.
Steven

Bericht door Steven »

Het probleem van crossrail ivm opleiden was van te korte duur om een grote invloed te hebben op dit alles. Ondertussen hebben ze hun eigen school met bijhorende site. Ze geven zelfs les voor andere spoorbedrijven.

Het probleem van onregelmatig werk is voor vele jonge belgen not done. Ze willen een auto, gsm en pc van de baas maar flexibel werken is een taboe. Een treinbestuurder moet op alle uren kunnen starten he. Ook om drie uur s morgens
melle

Bericht door melle »

260689 schreef:melle, ik heb mij ingeschreven voor Treinbestuurder en wacht nu op antwoord. Wat ik wil zeggen is dat je bij de NMBS beter word betaald dan in sommige prive bedrijven.

Ik neem nu een voorbeeld (een echt voorbeeld).

Mijn moeder heeft in haar begin jaren in het onderwijs gestaan, daarna heeft ze 17 jaar in een plantenlabo (prive) in Sleidinge gewerkt (voor 8 KM nam ze de auto nochtans wonen we dicht tegen het station en haar werk ligt naast de stopplaats wat ik wil zeggen is dat ze zelden het openbaar vervoer gebruikte). Maar eind augustus 2008 begon dat bedrijf met afslanken (ondanks dat men moeder vast zit op haar werk wou ze iets anders), natuurlijk als je bijna de leeftijd van 50 jaar berijkt is dit geen makkelijke klus (dacht ze). Zo heb ik haar aangespoord en ingeschreven voor de job van je leven (treinbegeleidster). Zo heeft ze de 6 maand durende opleidng gevolgd en is dit jaar eind september 1 jaar officieel in dienst (volgende maand jaar een half met opleiding). Ze zit gevestigd in depot Antwerpen-Centraal maar we wonen in Gent. Nu pak ze meestal de trein naar haar werk (als de werkuren het toelaten wat merendeels gebeurt) en ze doet dit met heel veel plezier. Wat ik wil zeggen, ondanks de onregelmatige uren zou ze niet meer willen wisselen van job. Ze kom altijd wel ergens anders terecht, altijd als je uitstap is het een andere gemeente of stad. De verloningen als treinbegeleider zijn op jaarbasis goed, zo heb je premie's op je tickettenverkoop op de trein, taalpremie (mits selor attast) geschat op rond de 100 euro. nacht, weekend en feestdagen permie's maar dit zal ook voor treinbestuurders zijn. Vele denken dat de job als treinbegeleider/bestuurder een saaie job is, ik vind van niet. Je heb heel veel verandwoordelijkheid nodig om alles te laten verlopen zoals de regels. Als treinbegeleider ben jij baas van uw trein, Als jij zegt ik vertrek niet wegens iemand agressief op de trein kan de treinbegeleider RDV bellen en bijstand vragen van securail of politie en blijft je trein staan (uitgezonderd als ze niet tot daar kunnen komen maar wel in het volgende station).

Voila ik hoop dat je nu is het nut ziet van de fuctie en van de verantwoordelijkheden die men heeft :).

Groeten Nick
Ik heb niet gezegd dat ik dat denk!
Ik heb gezegd dat "niet-train-geekie" mensen dat denken.
Jij bent nu feitelijk een uitzondering want jij bent wss een train-geekie mens, en je moedere is vast en zeker al veel meer met treinen in contact gekomen dan een niet-train-geekie mens...
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: Het probleem van onregelmatig werk is voor vele jonge belgen not done. Ze willen een auto, gsm en pc van de baas maar flexibel werken is een taboe. Een treinbestuurder moet op alle uren kunnen starten he. Ook om drie uur s morgens
Mischien toch maar gewoon de machinisten beter betalen?
Steven

Bericht door Steven »

dat kan een deel mensen overhalen door een beter loon te hanteren, maar de mensen die niet willen weten van die werkuren overhaal je nooit hoor.
Stijn82

Bericht door Stijn82 »

Die uren zullen het voor veel mensen wel moeilijker maken, doch voor voldoende geld doen mensen alles.

Kan de nmbs hier dan niks aan doen, door bv de beurtregeling voldoende op voorhand te plannen, rekening te houden met de desiderata van het personeel, of extra premie's voor vroege/late diensten (in zoverre dat dat nog niet gebeurt, ik ben buitenstaander).

En weet je zeker dat die uren de hoofdreden zijn waarom er weinig kandidaten zijn, er zijn zo veel beroepen waar er vroege of late shiften gedraaid moeten worden, chemie, verpleging, horeca, bewaking... ga eens werken op een trouwfeest en je hebt ook niet veel meer aan je weekend, om maar iets te zeggen.
Steven

Bericht door Steven »

om een voorbeeld te geven van uren die kunnen voorkomen
maandag: 5u15 - 13u20
dinsdag : 4u40 - 12u20
woensdag: 3u25 - 9u50
donderdag: thuis
vrijdag: 15u30 - 23u50
zaterdag: 14u30 - 23.20
zondag: 17.00 - 2.00
maandag: thuis
dinsdag thuis
woensdag: 14u25 - 23u15

om een voorbeeld te geven hoe er tien dagen kunnen uitzien.

dit zijn dus geen vaste ploegen zoals sommige denken ;-)
Marianne

Bericht door Marianne »

Zou het ook niet met het imago van de NMBS te maken kunnen hebben? Het is nu eenmaal een overheidsgerelateerd bedrijf en niet iedereen zal zich geroepen voelen om daarvoor te werken. Bovendien is men hier ook niet altijd even positief over de NMBS.

Van de andere kant zijn die werktijden volgens mij inderdaad een struikelblok en het soort werk moet je ook liggen natuurlijk. Meer belonen heeft volgens mij niet zoveel nut, hoewel het salaris wel naar verhouding moet zijn.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie