Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Oké, zoals de Nederlandse kaartjes zonder die 2 maand geldig zijn zonder datum dus..
Ik neem aan dat je die kaartjes niet in de automaat in Antwerpen kan kopen?
Ik neem aan dat je die kaartjes niet in de automaat in Antwerpen kan kopen?
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
De automaten verkopen inderdaad geen internationale tickets, met uitzondering van de bestemming Maastricht (maar dat zijn eigenlijk een bijzonder soort binnenlandse tickets). Maar de NMBS heeft geen lokettoeslag.Marijn512 schreef:Oké, zoals de Nederlandse kaartjes zonder die 2 maand geldig zijn zonder datum dus..
Ik neem aan dat je die kaartjes niet in de automaat in Antwerpen kan kopen?
Groetjes,
Rian
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Vanmorgen had ik enkel mijn Belgisch abonnement tot Roosendaal-grens, en een kaartje Roosendaal - Rotterdam, nu wou ik op de trein een kaartje van R. grens - R. station kopen (ik had mijn kaartje Roosendaal-Rotterdam toch nog) en wat moest ik betalen?
10 euro!!!! afzetters!!!!
10 euro!!!! afzetters!!!!
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Nog geluk dat je er de €35,- van de NS er niet bovenop kreeg. 

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Dat is het boordtarief.Marijn512 schreef:Vanmorgen had ik enkel mijn Belgisch abonnement tot Roosendaal-grens, en een kaartje Roosendaal - Rotterdam, nu wou ik op de trein een kaartje van R. grens - R. station kopen (ik had mijn kaartje Roosendaal-Rotterdam toch nog) en wat moest ik betalen?
10 euro!!!! afzetters!!!!
Groetjes,
Rian
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Die 35 euro zijn niet van toepassing in het internationaal verkeer.sncf-sncb schreef:Nog geluk dat je er de €35,- van de NS er niet bovenop kreeg.
Groetjes,
Rian
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
En vandaag reed ik dan na 9u en had ik een goéd kaartje, controleren ze niet of heb ik Nederlandse conducteurs (die tikken het kaartje namelijk niet af..)
Heeft er niemand hier een uurschema van die conducteurs?
Heeft er niemand hier een uurschema van die conducteurs?

Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Bij mij is een ongestempeld kaartje door de conducteur altijd gestempeld. Ook door NS'ers. Je koopt overigens geen kaartje om gecontroleerd te worden, maar om vervoerd te worden.Marijn512 schreef:En vandaag reed ik dan na 9u en had ik een goéd kaartje, controleren ze niet of heb ik Nederlandse conducteurs (die tikken het kaartje namelijk niet af..)
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Rian, hoe werkt dat boordtarief eigenlijk?
Stel, je hebt in een Nederlandse internationale trein geen kaartje, wat moet je dan aan boord betalen? Normale prijs plus vastgestelde toeslag?
Hoe zit dat met ICE International? Enkele maanden terug zat ik in de ICE van Amsterdam naar Frankfurt en toen had iemand, die een paar rijen voor me zat, een kaartje geldig door heel Duitsland en moest toen van Amsterdam naar Emmerich (Gr) bijbetalen (1e klas). Ik dacht toen gehoord te hebben 92 euro. Dat lijkt me achteraf wel erg veel. Kan dat wel? Of heb ik niet goed gehoord?
Stel, je hebt in een Nederlandse internationale trein geen kaartje, wat moet je dan aan boord betalen? Normale prijs plus vastgestelde toeslag?
Hoe zit dat met ICE International? Enkele maanden terug zat ik in de ICE van Amsterdam naar Frankfurt en toen had iemand, die een paar rijen voor me zat, een kaartje geldig door heel Duitsland en moest toen van Amsterdam naar Emmerich (Gr) bijbetalen (1e klas). Ik dacht toen gehoord te hebben 92 euro. Dat lijkt me achteraf wel erg veel. Kan dat wel? Of heb ik niet goed gehoord?
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Het boordtarief is niet echt ergens gepubliceerd. Net als het gewone internationale tarief trouwens.reiziger123 schreef:Rian, hoe werkt dat boordtarief eigenlijk?
Stel, je hebt in een Nederlandse internationale trein geen kaartje, wat moet je dan aan boord betalen? Normale prijs plus vastgestelde toeslag?
Hoe zit dat met ICE International? Enkele maanden terug zat ik in de ICE van Amsterdam naar Frankfurt en toen had iemand, die een paar rijen voor me zat, een kaartje geldig door heel Duitsland en moest toen van Amsterdam naar Emmerich (Gr) bijbetalen (1e klas). Ik dacht toen gehoord te hebben 92 euro. Dat lijkt me achteraf wel erg veel. Kan dat wel? Of heb ik niet goed gehoord?
De conducteurs hebben een tabel met de prijzen vanaf de grens naar de Nederlandse stopstations van de internationale trein: Benelux, ICE, IC Berlijn. In die tabel staan de prijzen met en zonder voordeelurenkorting, inclusief een toeslag. Ik meen dat die toeslag, afhankelijk van de afstand, tussen enkele euro's en iets van 10 euro bevindt. Voor kortere afstanden is de toeslag erg hoog om grijs/zwartrijpogingen te ontmoedigen.
Het eersteklastarief van Emmerich(Gr) naar Amsterdam is 35,40 enkele reis. Met de boordtoeslag zal zou volgens mij niet meer dan ca. 45 euro mogen zijn. 92 euro klinkt in ieder geval als te veel.
Groetjes,
Rian
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Je kunt je kaartjes bij NS en NS Hispeed ook online kopen en zelf afdrukken.
Voor Roosendaal - Rotterdam, ga je naar www.ns.nl en gebruik je daar de planner. Je krijgt dan een knop "Koop kaartje" rechtsbovenin waar je een kaartje kunt bestellen en betalen. Hiervoor heb je echter wel een Nederlandse bankrekening nodig, de betaling gebeurt namelijk via iDeal (internetbankieren). Je drukt daarna je kaartje zelf af.
Voor internationale kaartjes, ga je naar www.nshispeed.nl. Hier zoek je op een trein van Essen naar Rotterdam, je krijgt dan meteen een open retour welke 2 maanden geldig is (of tot je kaartje afgestempeld wordt). Ook hier betaal je met iDeal (of Mastercard/Visa met toeslag) en druk je je kaartje zelf af.
Hoewel NS geen echte voordeelabonnementen kent zoals in België, kan een voordeelurenkaart met RailPlus zeker wel een interessante optie zijn. Hoe je dit tarieftechnisch precies aan moet pakken weet ik niet, ik denk dat je dan het beste 2 enkeltjes kunt kopen: een enkeltje <België>-Rotterdam voor in de ochtend (vol tarief NS + RailPlus-korting) en een enkeltje Rotterdam-<België> met 40% korting en RailPlus-korting. Dit is wellicht iets duurder, maar je hebt dan 2 kaartjes i.p.v. één waardoor je bij een controle slechts 1x een nieuw kaartje moet kopen i.p.v. 2.
Voor Roosendaal - Rotterdam, ga je naar www.ns.nl en gebruik je daar de planner. Je krijgt dan een knop "Koop kaartje" rechtsbovenin waar je een kaartje kunt bestellen en betalen. Hiervoor heb je echter wel een Nederlandse bankrekening nodig, de betaling gebeurt namelijk via iDeal (internetbankieren). Je drukt daarna je kaartje zelf af.
Voor internationale kaartjes, ga je naar www.nshispeed.nl. Hier zoek je op een trein van Essen naar Rotterdam, je krijgt dan meteen een open retour welke 2 maanden geldig is (of tot je kaartje afgestempeld wordt). Ook hier betaal je met iDeal (of Mastercard/Visa met toeslag) en druk je je kaartje zelf af.
Hoewel NS geen echte voordeelabonnementen kent zoals in België, kan een voordeelurenkaart met RailPlus zeker wel een interessante optie zijn. Hoe je dit tarieftechnisch precies aan moet pakken weet ik niet, ik denk dat je dan het beste 2 enkeltjes kunt kopen: een enkeltje <België>-Rotterdam voor in de ochtend (vol tarief NS + RailPlus-korting) en een enkeltje Rotterdam-<België> met 40% korting en RailPlus-korting. Dit is wellicht iets duurder, maar je hebt dan 2 kaartjes i.p.v. één waardoor je bij een controle slechts 1x een nieuw kaartje moet kopen i.p.v. 2.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
een campuskaart naar ROOSENDAAL (B) is niet meer verkrijgbaar, ze hebben die bestemming uit het systeem gehaald... 


-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Bruno, jij hebt toch al je moederkaart. Kun je dan geen valideringsbiljet meer kopen voor je abonnement naar Roosendaal (B)?treinbruno schreef:een campuskaart naar ROOSENDAAL (B) is niet meer verkrijgbaar, ze hebben die bestemming uit het systeem gehaald...
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
de bestaande kaarten zullen bruikbaar zijn tot de laatst mogelijke validering (dus tot de moment dat de moederkaart ook vervalt).
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Ik heb een vraag:
Ik heb daarstraks controle gehad op de treinrit Rotterdam - Antwerpen, en ik had een RETOUR kaartje Rotterdam - Essen (en mijn Belgische treinkaart Puurs - Roosendaal Gr.)
Nu was mijn retour kaartje al 1x afgetikt vorige vrijdag, toen ik van Antwerpen naar Rotterdam ging, en was mijn ticket dus niet meer geldig, omdat ik al een "terugreis" had afgelegd volgens de conducteur, klopt dit? (mijn reis Rotterdam-Essen is dus eigenlijk niet afgestempeld)..
Volgens mij maakt het toch niet uit in welke volgorde je die 2 ritten doet? (er staat immers niets over op het kaartje..)
Nu heb ik dus 23 euro moeten betalen..
Ik heb daarstraks controle gehad op de treinrit Rotterdam - Antwerpen, en ik had een RETOUR kaartje Rotterdam - Essen (en mijn Belgische treinkaart Puurs - Roosendaal Gr.)
Nu was mijn retour kaartje al 1x afgetikt vorige vrijdag, toen ik van Antwerpen naar Rotterdam ging, en was mijn ticket dus niet meer geldig, omdat ik al een "terugreis" had afgelegd volgens de conducteur, klopt dit? (mijn reis Rotterdam-Essen is dus eigenlijk niet afgestempeld)..
Volgens mij maakt het toch niet uit in welke volgorde je die 2 ritten doet? (er staat immers niets over op het kaartje..)
Nu heb ik dus 23 euro moeten betalen..