Brand in station Herentals

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Brand in station Herentals

Bericht door Steven »

dat zal evenzeer van die bedrijven afhangen. Hoeveel willen ze meebetalen voor dergelijke missing link.
Steven

Bericht door Steven »

Cipallieter schreef:De sporen van het station Herentals zijn nu wel akelig leeg.
Meestal staan er goederenwagons.
Nu staat alleen de 7835 (defect?) er reeds enkele dagen.
Deze staat als het ware gevangen. Alle wissels staan geklauwd. Daardoor dien je Herentals te bezien als een station met enkel doorrij mogelijkheid. Geen enkele wissel in het station geeft controle. Vandaar de klauwen. Als een trein op spoor 1 of 2 in nood valt hebben ze dus weer een extra probleem.
dcr

Bericht door dcr »

Station Turnhout nog twee weken zonder trein

10:06 Tussen Turnhout en Herentals rijden er tot 1 september geen treinen. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de spoorwegen.

Na de spectaculaire brand -als gevolg van een kortsluiting- in het seinhuis onder het station van Herentals zegt Infrabel er alles aan te zullen doen om tegen de heropening van de scholen de verbinding tussen Herentals en Turnhout weer rijklaar te maken.
Pendeltreinen

Maar zelfs dan zal op het treintraject tussen beide steden alleen met pendeltreinen worden gereden. Dat betekent dat iedereen die van en naar Turnhout wil over het spoor in Herentals zal moeten overstappen. De reden daarvoor is dat de NMBS ook de volgende weken nog de wissels op het traject zal moeten vastzetten, aangezien de seininrichting die voor de besturing zorgt, nog evenlang op apegapen ligt.

Pendeltreinen vanaf september betekenen wel dat de frequentie van het treinverkeer tussen Turnhout en Herentals gevoelig zal dalen. Hoeveel treinen per uur er zullen rijden, weten de spoorwegen nog niet. Inmidddels wordt begonnen met de bouw van een voorlopig seinhuis in containers, op het perron in Herentals. Dat kan maar een beperkte seininrichting aan, vandaar de pendeltreinen.
Pendelaars morrren

De aanhoudende rampspoed die de NMBS treft valt niet in goede aarde bij de pendelaars. Vele reizigers zijn ook niet te spreken over de informatie over de dienstverlening. “Die is zeer onduidelijk”, weet pendelaar Katrien Gielis. “Niemand raakt er wijs uit of weet welke treinen hij best neemt. Ik doe een oproep aan de NMBS om duidelijker te communiceren, niet cryptisch in de zin van ‘de treinen 29XX rijden wel of niet’.

“Ik vind ook dat de reizigers uit de Kempen, die nu al weken in de miserie zitten –eerst na een kabelbreuk in het Antwerpse en nu opnieuw na de brand in het station van Herentals- wel eens op een of andere manier een compensatie verdienen voor die overlast.”
melle

Bericht door melle »

Ik hoop dat alles goed zal gaan en dat alles voor 1 september is opgelost.
In de spits zijn er massa's mensen die de trein willen nemen..

Wat de dienstregeling tussen turnhout en herentals betreft, zal het wss een oude dienstregeling worden van toen er nog maar 1 spoor was in Tielen.
Shrek

Bericht door Shrek »

melle schreef: Wat de dienstregeling tussen turnhout en herentals betreft, zal het wss een oude dienstregeling worden van toen er nog maar 1 spoor was in Tielen.
Niet noodzakelijk he, ze kunnen ook gewoon met 2 pendeltreinen rijden die kruisen in tielen en dan krijg je wel een halfuurdienst :wink:
dcr

Bericht door dcr »

Shrek schreef:
melle schreef: Wat de dienstregeling tussen turnhout en herentals betreft, zal het wss een oude dienstregeling worden van toen er nog maar 1 spoor was in Tielen.
Niet noodzakelijk he, ze kunnen ook gewoon met 2 pendeltreinen rijden die kruisen in tielen en dan krijg je wel een halfuurdienst :wink:
Zijn de wissels in Tielen dan operationeel?
melle

Bericht door melle »

De reden daarvoor is dat de NMBS ook de volgende weken nog de wissels op het traject zal moeten vastzetten, aangezien de seininrichting die voor de besturing zorgt, nog evenlang op apegapen ligt.
Ze zeggen het toch zlf?
Steven

Bericht door Steven »

gebrekkige info? nu de website met de dienstregeling WEL eens aangepast is, is het weer niet goed :(.
Ik was gisteren in Herentals (gewoon als passagier). In de trein vanuit Brussel is er na elke halte voldoende en juiste info gegeven. In Lier werd op slag de aansluitende trein en perron richting herentals afgeroepen. In de terugrit stond de onderchef van Herentals de mensen op te wachten aan de kant bushaltes en stond steeds (vriendelijk) ter beschikking. De website is aangepast, op elk perron (enkel 1 en 2 aangezien de rest toch buiten dienst is) hangen kleine affiches op met de treinen die wel rijden, dus een mini uurregeling. De andere affiches zijn duidelijk met tape voorzien van een kruis. Toch stelde ik vast dat vele (vooral jonge) mensen naar de originele afgeplakte affiches staan te kijken :s
LML

Bericht door LML »

dentheo schreef:
Steven schreef:Van de L29 tussen Herentals en Aarschot blijft enkel de aansluiting in Herentals over, niets anders aan te doen.

Ja ik heb op Google even het kanaal overvlogen.... de spoorlijn erlangs loopt daarop slechts tot de containerterminal van Nike.... niet zo heel ver van Tessenderlo, maar toch ontbreekt er een aansluiting om al die fabrieken langs daar te "voeden".

Misschien na deze "gebeurtenis" genoeg druk op de ketel om die paar kilometer aan te leggen....
Van L29 Herentals-Aarschot ligt er enkel nog spoor tussen Herentals en Morkhoven (zijn maar een paar km). De rest is fiets- & wandelpad.

De lijn langs het Albertkanaal is L207 Herentals-Zittaart (Meerhout) (= tot aan de Nike-fabriek).

Dat stukje aanleggen tussen L207 en L17 (Tessenderlo-Diest) zou een heel goed idee zijn, zo ontstaat er een goederenlijn tussen Herentals en Diest, als er (weer) iets zou mislopen in de Kempen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
pietje

Bericht door pietje »

Dat gaat toch niet zo simpel zijn, aangezien vlak voorbij de containerterminal een sluis gelegen is waarmee 10 m hoogteverschil overwonnen wordt.
Als je ziet hoe dat aan de sluis in Herentals opgelost is, weet je dat dat geen sinecure is.
Steven

Bericht door Steven »

tja die link enkel leggen voor als er eens iets mis gaat is vrij kostelijk. Wie gaat dat betalen? wie gaat dat nadien onderhouden (of het onderhoud betalen). Denk aan de frequentie waarop die lijntjes nu gebruikt worden. Als die bedrijven er zelf geen geld willen insteken zal Infrabel snel zijn handen terugtrekken van dergelijke voorstellen. Dan nog niet gesproken van eventuele onteigeningen die volgen. Baten en kosten zouden is negatief kunnen uitdraaien vrees ik.
Bibke

Bericht door Bibke »

Men gaat wel richting Hasselt, vanaf de sluis, de woon- en landbouwgronden omvormen in industrieterrrein.
Dit stuk, tussen het Albertkanaal en de E313, is vrij groot en misschien kunnen er nog spoor gebonden bedrijven komen.
Men had beter de spoorlijn Tessenderlo, Ham, Heppen, Leopoldsburg niet opgebroken. Dan waren er ook meer ontsluitingen voor de Kempen.
Cipallieter

Bericht door Cipallieter »

Steven schreef:... Alle wissels staan geklauwd...
Da's een grappige uitdrukking. Waar komt dat woord 'klauwen' vandaan?
kuifje_007

Bericht door kuifje_007 »

Beste reizigers tussen Herentals en Lier,

Hoe gaan jullie in de komende weken van Herentals naar Turnhout?

Ik heb twee keer geprobeerd met de trein van Lier naar Herentals en dan met de pendelbus naar Turnhout en daarvandaan de bus naar Tilburg. Toen kwam ik wat later op het werk, dat is niet zo erg. Maar bij de terugkomst ben ik veel later thuis omdat er geen aansluitingen waren tussen de pendelbus en de trein. Toen de pendelbus in Herentals aankwam, was de trein zojuist vertrokken en moest ik een half uur wachten! Toen ben ik maar met de auto naar Turnhout gegaan en vervolgens met de bus naar Tilburg. Het is wel jammer dat ik mijn treinabonnement van 3 maanden nog niet veel heb kunnen gebruiken. :(
dentheo

Bericht door dentheo »

Cipallieter schreef:
Steven schreef:... Alle wissels staan geklauwd...
Da's een grappige uitdrukking. Waar komt dat woord 'klauwen' vandaan?
Een klauw is een soort klem (sergeant ?) waarmee men de wisseltong samen knijpt met de rail, zodat die punt van het wissel niet van zijn plaats kan . Deze positie wordt normaal met een einde rit kontakt permanent gecontroleerd...maar nu de zaak buiten dienst ligt kan dat niet. Daarom risico wegnemen en klemmen in de positie die je wil gebruiken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie