Re: Brand in station Herentals
Geplaatst: 14 aug 2009, 02:32
dat zal evenzeer van die bedrijven afhangen. Hoeveel willen ze meebetalen voor dergelijke missing link.
Deze staat als het ware gevangen. Alle wissels staan geklauwd. Daardoor dien je Herentals te bezien als een station met enkel doorrij mogelijkheid. Geen enkele wissel in het station geeft controle. Vandaar de klauwen. Als een trein op spoor 1 of 2 in nood valt hebben ze dus weer een extra probleem.Cipallieter schreef:De sporen van het station Herentals zijn nu wel akelig leeg.
Meestal staan er goederenwagons.
Nu staat alleen de 7835 (defect?) er reeds enkele dagen.
Station Turnhout nog twee weken zonder trein
10:06 Tussen Turnhout en Herentals rijden er tot 1 september geen treinen. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de spoorwegen.
Na de spectaculaire brand -als gevolg van een kortsluiting- in het seinhuis onder het station van Herentals zegt Infrabel er alles aan te zullen doen om tegen de heropening van de scholen de verbinding tussen Herentals en Turnhout weer rijklaar te maken.
Pendeltreinen
Maar zelfs dan zal op het treintraject tussen beide steden alleen met pendeltreinen worden gereden. Dat betekent dat iedereen die van en naar Turnhout wil over het spoor in Herentals zal moeten overstappen. De reden daarvoor is dat de NMBS ook de volgende weken nog de wissels op het traject zal moeten vastzetten, aangezien de seininrichting die voor de besturing zorgt, nog evenlang op apegapen ligt.
Pendeltreinen vanaf september betekenen wel dat de frequentie van het treinverkeer tussen Turnhout en Herentals gevoelig zal dalen. Hoeveel treinen per uur er zullen rijden, weten de spoorwegen nog niet. Inmidddels wordt begonnen met de bouw van een voorlopig seinhuis in containers, op het perron in Herentals. Dat kan maar een beperkte seininrichting aan, vandaar de pendeltreinen.
Pendelaars morrren
De aanhoudende rampspoed die de NMBS treft valt niet in goede aarde bij de pendelaars. Vele reizigers zijn ook niet te spreken over de informatie over de dienstverlening. “Die is zeer onduidelijk”, weet pendelaar Katrien Gielis. “Niemand raakt er wijs uit of weet welke treinen hij best neemt. Ik doe een oproep aan de NMBS om duidelijker te communiceren, niet cryptisch in de zin van ‘de treinen 29XX rijden wel of niet’.
“Ik vind ook dat de reizigers uit de Kempen, die nu al weken in de miserie zitten –eerst na een kabelbreuk in het Antwerpse en nu opnieuw na de brand in het station van Herentals- wel eens op een of andere manier een compensatie verdienen voor die overlast.”
Niet noodzakelijk he, ze kunnen ook gewoon met 2 pendeltreinen rijden die kruisen in tielen en dan krijg je wel een halfuurdienstmelle schreef: Wat de dienstregeling tussen turnhout en herentals betreft, zal het wss een oude dienstregeling worden van toen er nog maar 1 spoor was in Tielen.
Zijn de wissels in Tielen dan operationeel?Shrek schreef:Niet noodzakelijk he, ze kunnen ook gewoon met 2 pendeltreinen rijden die kruisen in tielen en dan krijg je wel een halfuurdienstmelle schreef: Wat de dienstregeling tussen turnhout en herentals betreft, zal het wss een oude dienstregeling worden van toen er nog maar 1 spoor was in Tielen.
Ze zeggen het toch zlf?De reden daarvoor is dat de NMBS ook de volgende weken nog de wissels op het traject zal moeten vastzetten, aangezien de seininrichting die voor de besturing zorgt, nog evenlang op apegapen ligt.
Van L29 Herentals-Aarschot ligt er enkel nog spoor tussen Herentals en Morkhoven (zijn maar een paar km). De rest is fiets- & wandelpad.dentheo schreef:Steven schreef:Van de L29 tussen Herentals en Aarschot blijft enkel de aansluiting in Herentals over, niets anders aan te doen.
Ja ik heb op Google even het kanaal overvlogen.... de spoorlijn erlangs loopt daarop slechts tot de containerterminal van Nike.... niet zo heel ver van Tessenderlo, maar toch ontbreekt er een aansluiting om al die fabrieken langs daar te "voeden".
Misschien na deze "gebeurtenis" genoeg druk op de ketel om die paar kilometer aan te leggen....
Da's een grappige uitdrukking. Waar komt dat woord 'klauwen' vandaan?Steven schreef:... Alle wissels staan geklauwd...
Een klauw is een soort klem (sergeant ?) waarmee men de wisseltong samen knijpt met de rail, zodat die punt van het wissel niet van zijn plaats kan . Deze positie wordt normaal met een einde rit kontakt permanent gecontroleerd...maar nu de zaak buiten dienst ligt kan dat niet. Daarom risico wegnemen en klemmen in de positie die je wil gebruiken.Cipallieter schreef:Da's een grappige uitdrukking. Waar komt dat woord 'klauwen' vandaan?Steven schreef:... Alle wissels staan geklauwd...