Pagina 6 van 15
Re: Railtime
Geplaatst: 27 jan 2010, 19:20
door Adler
treinbruno schreef:Kristofke schreef:Dat overzicht is héél handig voor de "compensatie-sjoemelaar"
die kan nu dagelijks de vertraagde treinen op zijn lijn nakijken en "toevallig" die met vertraging gepakt hebben
Op die manier kun je een netabonnement 1e klasse zeer snel terugbetaald krijgen

Vergeet dat maar.
Op de eerste plaats moeten de frekwente vertragingen zich voordoen op hetzelfde traject.
En op de tweede plaats is het bedrag van die compensaties zo belachelijk laag dat je er nog geen broodje mee kan kopen.
Re: Railtime
Geplaatst: 27 jan 2010, 19:24
door Kalimero
Kristofke schreef:Daarom zou een contactloos abonnement geen slecht idee zijn.
Dat de treinbegeleider gewoon de kaart een fractie van seconde tegen zijn ibis houdt, en de rit geregistreerd wordt.
Anders gaat dit systeem ooit ontsporen of gaan er zoveel regeltjes komen dat het niet meer doenbaar is voor de eerlijke mensen om compensatie aan te vragen
En wat als de treinbegeleider niet langskomt ?
Re: Railtime
Geplaatst: 27 jan 2010, 19:26
door Kristofke
misschien iets te ver gezocht:
contactpunten in de trein, een beetje zoals "tikken opt werk"
instappen en tikken, genoeg punten in de trein om dit mogelijk te maken, niet allemaal aan de deur hé
indien je bezwaar hebt tegen de privacy dan heb je simpelweg geen vergoeding
"tik" je wel bij het op en afstappen, dan berekent de NMBS automatisch je vergoeding voor al de treinen die je neemt en trekt dit automatisch af van je volgende abonnementsbetaling
Re: Railtime
Geplaatst: 27 jan 2010, 20:26
door AlexNL
Ofwel: een OV-chipkaartsysteem zoals dat nu in Nederland wordt ingevoerd. Het verschil is wel dat NS de paaltjes en poortjes op de perrons zet i.p.v. in de treinen, waardoor een dergelijk systeem niet kan worden ingevoerd. Je kunt tenslotte eerder inchecken dan dat je reist, dan zou je ineens wel vergoeding krijgen waar je geen recht op hebt

Re: Railtime
Geplaatst: 27 jan 2010, 20:27
door Kristofke
alle nieuwe stations zoals in Antwerpen-Centraal en Luik (al ben ik er niet geweest) zijn volgens mij niet voorzien om in de toekomst toegangscontrole te kunnen invoeren op de perrons
Re: Railtime
Geplaatst: 27 jan 2010, 22:19
door AlexNL
Volgens mij kun je dat op Antwerpen-Centraal juist prima doen. Voor alle trappen en roltrappen moet je dan een reeks poortjes wegzetten.

Re: Railtime
Geplaatst: 27 jan 2010, 22:39
door Trammist
Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van validering op het perron tegenover valideren bij het instappen?
Met een moderne chipkaart kan het in- en uitchecken zeer vlug gaan.
Ik ben alvast géén voorstander om Antwerpen-Centraal vol met paaltjes, deurtjes en poortjes te zetten...
Re: Railtime
Geplaatst: 27 jan 2010, 23:06
door Presario
Steven schreef:Presario schreef:Ze hebben blijkbaar weer wat veranderingen gedaan aan railtime.
De banner bovenaan met de storingen ziet er echt niet uit in Firefox en op klikken lukt ook niet. In IE natuurlijk weer wel

, bende prutsers zeg!
Wat wel goed is dat je nu onmiddellijk kan omwisselen van aankomt naar vertrek of omgekeerd, per station.
Er is blijkbaar ook iets misgelopen bij de stationsnamen :/.
Met safari en firefox (beide mac-versies) momenteel geen enkele lay-out fout te merken, je kan overal op klikken zoals het moet zijn.
Waar zie jij een fout bij de stationsnamen?
zoals ik het hier zie merk ik geen enkele fout op.
Was blijkbaar wat te voorbarig

. Als ik nu kijk is het allemaal in orde...
Re: Railtime
Geplaatst: 28 jan 2010, 00:10
door Hogersluys
Kristofke schreef:misschien iets te ver gezocht:
contactpunten in de trein, een beetje zoals "tikken opt werk"
instappen en tikken, genoeg punten in de trein om dit mogelijk te maken, niet allemaal aan de deur hé
indien je bezwaar hebt tegen de privacy dan heb je simpelweg geen vergoeding
"tik" je wel bij het op en afstappen, dan berekent de NMBS automatisch je vergoeding voor al de treinen die je neemt en trekt dit automatisch af van je volgende abonnementsbetaling
Al bij al een hele hoop veranderingen en bijkomende last waar de reiziger betrekkelijk weinig voor in de plaats krijgt. Om nog maar van de kosten voor de NMBS te zwijgen. Laat ons eerst afwachten of het werkelijk problemen geeft, zoals Dehaene ooit zei: "een probleem moet je pas oplossen als het zich stelt".
Ook straf dat mensen die opkomen voor hun burgerrechten "gestraft worden" in jouw scenario.
Re: Railtime
Geplaatst: 28 jan 2010, 00:10
door treinbruno
Met een moderne chipkaart kan het in- en uitchecken zeer vlug gaan.
Moet het allesinds niet hetzelfde systeem zijn als de MOBIB van de MIVB, en de NMBS had toch gekozen ook dat systeem te gebruiken als ze een chipkaart zouden invoeren...

Re: Railtime
Geplaatst: 28 jan 2010, 04:21
door Steven
ja logisch dat ze hetzelfde systeem als de mobib van de mivb kiezen. Het is wel de bedoeling binnen een aantal jaar met een zelfde kaart op alle openbaar vervoer te kunnen reizen he.
Re: Railtime
Geplaatst: 28 jan 2010, 07:09
door Kalimero
Trammist schreef:Met een moderne chipkaart kan het in- en uitchecken zeer vlug gaan.
Op zich geen slecht idee, maar geen prioriteit. Dat ze eerst maar eens investeren in beter materieel en betere dienstverlening. Minder vertragingen, minder compensatie.
Re: Railtime
Geplaatst: 28 jan 2010, 11:36
door Stef
Ik vind het niet gebruiksvriendelijk dat je zelf geen uren kunt kiezen. Je moet telkens mee "per kwartier" bv. van 11u15 tot 12u15. Je kan dan niet kiezen voor 11u tot 12u, ik vind dit persoonlijk handiger.
Re: Railtime
Geplaatst: 28 jan 2010, 19:57
door rvdborgt
Adler schreef:treinbruno schreef:Kristofke schreef:Dat overzicht is héél handig voor de "compensatie-sjoemelaar"
die kan nu dagelijks de vertraagde treinen op zijn lijn nakijken en "toevallig" die met vertraging gepakt hebben
Op die manier kun je een netabonnement 1e klasse zeer snel terugbetaald krijgen

Vergeet dat maar.
Op de eerste plaats moeten de frekwente vertragingen zich voordoen op hetzelfde traject.
Met een trajectabonnement ben je wel aan een bepaald traject gebonden, maar in de Algemene Voorwaarden staat verder geen beperking tot een traject.
Groetjes,
Rian
Re: Railtime
Geplaatst: 28 jan 2010, 20:27
door Rob
Als men een Brussels station wil selecteren, krijgt men in de NL versie dit te zien in het uitklapbare venstertje:
BRUSSEL (BRUXELLES)-CENTRAL
BRUSSEL (BRUXELLES)-CONGRES
...
BRUSSEL (BRUXELLES)-MIDI
...
BRUSSEL-CENTRAAL
BRUSSEL-CONGRES
...
BRUSSEL-ZUID
...
BRUSSELS (BRUXELLES)-CENTRAL
BRUSSELS (BRUXELLES)-CONGRES
...
BRUSSELS (BRUXELLES)-MIDI
...
Een draak, met andere woorden. 't Is net alsof voor zowel Nederlandstaligen als Engelstaligen de Franstalige naam van ieder Brussels station primeert. De echte benaming in't Nederlands (met koppelteken, zoals het hoort) staat er totaal verloren ergens tussenin.