Treinen zitten steeds voller

Alles over reizigerstreinen in België.
overweg13

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

Treinenman schreef:In sommige treinen is het onmogelijk om door heel de trein te lopen van het eerste tot het laatste treinstel. Voorbeelden van treinen zonder 'doorloopkop' zijn MW41, breaks, MS75 en MS86.
Dan nog kan ik niet begrijpen dat regelmatige reizigers zich laten vangen aan het centrale deel van de trein. Neem nu Leuven: daar staan ze bijna constant ter hoogte van de eersteklasrijtuigen, terwijl de positie ervan nota bene systematisch wordt omgeroepen!
Met vriendelijke groet

overweg13
Treinenman

Bericht door Treinenman »

Veel mensen stappen dan ook niet in het 1ste stel/ rijtuig v.d. trein.
De trein is altijd een beetje reizen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Treinenman schreef:Veel mensen stappen dan ook niet in het 1ste stel/ rijtuig v.d. trein.
Terwijl ze daar nog altijd honderd keer veiliger zitten dan in een auto, want daar zitten ze altijd in het eerste stel...
Met vriendelijke groet

overweg13
Dietrich

Bericht door Dietrich »

En in het laatste vaak ook niet. De meesten komen gewoon langs de grootste toegang of trap en blijven daar op de eerste plaats die ze tegenkomen staan. Dus vaak niet ver van het midden.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:
Terminus schreef:
rvdborgt schreef:Dat mag alleen met toestemming van de conducteur.
Staat dat ergens op papier?
Ik heb het nog nooit ergens gelezen. Ik twijfel dan ook (voor één keer) aan de woorden van Rian.
Ik had deze reactie blijkbaar gemist, maar nu zie ik ook dat ik me vergist had. Ik had (macht der gewoonte) het omgekeerde gelezen...
Met een eersteklaskaartje mag je natuurlijk in de tweede klas gaan zitten. Omgekeerd alleen met toestemming.

Groetjes,
Rian
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:En in het laatste vaak ook niet. De meesten komen gewoon langs de grootste toegang of trap en blijven daar op de eerste plaats die ze tegenkomen staan. Dus vaak niet ver van het midden.
Vandaar dat ik het liefst eerste klasse aan het uiteinde van de trein heb - die reizigers zoeken vanzelf het "juiste" rijtuig op, en het is vrij gemakkelijk om te roepen waar de eersteklasrijtuigen hangen.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Galactic schreef:Wat betreft de treinen IC Knokke-Blankenberge : meestal zijn dit M6 "dubbeldekkers". Ik neem die trein bijna dagelijks vanuit Brussel-Zuid. Meestal bestaan die uit 10 voertuigen (waarvan 2 x 1° klasse). Het valt mij altijd op dat de eerste 2 en de laatste 2 voertuigen altijd bijna leeg zijn. De middenste zitten meestal stampvol. En dan krijgen de treinbegeleiders altijd de reactie : "er is weer plaats tekort, we moeten weeral rechtstaan".
In Gent heb ik dat afgelopen zomer 's avonds vaak meegemaakt, zowel in IC A als IC E. Vaak komt er dan de mededeling van de conducteurs dat er vooraan in de trein nog veel vrije plaatsen zijn. Soms noemen ze daar ook een getal bij (100, 200, ...) en ik heb ook wel eens een conducteur echt vrije plaatsen zien tellen. Even daarna zie je dan de eerste mensen naar voren komen, alhoewel de meeste mensen blijkbaar toch blijven staan (want vol wordt het vooraan nooit).

Groetjes,
Rian
groentje

Bericht door groentje »

Wellicht wordt het te lastig gevonden om door een rijdende trein te wandelen, al valt dat nog wel mee, vind ik.
Het voornaamste is wel dat de mensen weten hoe lang de trein zal zijn, en zich zelf kunnen verspreiden. Dat wordt veelal niet gedaan (met ook langere opstaptijden tot gevolg), omdat zelfs de meer geoefende treinreizigers de samenstelling niet betrouwbaar genoeg vindt, en het zekere voor het onzekere neemt door te gaan staan waar hij zeker wel een rijtuig verwacht. Het is een van mijn stokpaardjes, maar ik ben ervan overtuigd dat, wanneer duidelijk zou worden aangegeven hoelang de trein zal zijn, de mensen zich wel beter zullen verspreiden. Al helpt ook wel een grotere verspreiding van de toegangstrappen, zoals in Brussel-Noord of -Zuid.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Het voornaamste is wel dat de mensen weten hoe lang de trein zal zijn, en zich zelf kunnen verspreiden. Dat wordt veelal niet gedaan (met ook langere opstaptijden tot gevolg), omdat zelfs de meer geoefende treinreizigers de samenstelling niet betrouwbaar genoeg vindt, en het zekere voor het onzekere neemt door te gaan staan waar hij zeker wel een rijtuig verwacht. Het is een van mijn stokpaardjes, maar ik ben ervan overtuigd dat, wanneer duidelijk zou worden aangegeven hoelang de trein zal zijn, de mensen zich wel beter zullen verspreiden.
Dat is zeker zo, vooral bij gelegenheidsreizigers. Het trieste toppunt van hierdoor veroorzaakte vertraging, is het structureel niet vermelden van het rijtuig met de fietsplaatsen. In bv. Gent is dat voor IC A best ver van de trappen.

Groetjes,
Rian
Marianne

Bericht door Marianne »

Vind ik ook. Ik probeer ook altijd achteraan of vooraan in de trein te gaan zitten, want daar is meestal wel plaats, maar soms is de trein korter dan ik verwacht..
Met fietsplaatsen is inderdaad ook een punt. Laatst in de Benelux riepen ze om dat mensen die met de fiets in gestapt waren weer uit moesten stappen en naar voren moesten gaan waar zich het rijtuig bevond speciaal voor fietsen. Dit gedoe kostte tijd en zorgde ervoor dat de trein te laat vertrok.

Het viel mij trouwens een paar weken terug op hoeveel mensen er eigenlijk wel niet in een Klassiek motorstel passen :wink:
(in een Nederlands treintype van gelijke lengte had dat volgens mij niet gepast).

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
thomaslj

Bericht door thomaslj »

Wat ik nog beter zou vinden dan enkel omroepen zijn elektronische borden met de samenstelling, zoals in sommige (grote) stations in Frankrijk 'composition du train'. Want als er tijdens het omroepen 1 of andere rammelbak aankomt, passeert of vertrekt hebt ge het meestal toch niet kunnen verstaan.
groentje

Bericht door groentje »

Dat was ook wat ik in gedachten had. Kan je trouwens ook zien in veel Duitse stations, en in nagenoeg elk groter Zwitsers station.
Treinenman

Bericht door Treinenman »

Het is soms zoeken naar een zitplaats maar wie zoekt die vindt.
Het is beter om naast andere mensen te gaan zitten als daar nog plaats is, dan rechtstaan.
De trein is altijd een beetje reizen.
LML

Bericht door LML »

Treinenman schreef:Het is beter om naast andere mensen te gaan zitten als daar nog plaats is, dan rechtstaan.
...als degene die 4 zitplaatsen voor zichzelf nodig heeft een beetje begrip/respect heeft en wil meewerken...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
groentje

Bericht door groentje »

Een beetje assertiviteit kan ook helpen. Met de glimlach, natuurlijk, en aanbieden om hun tas in het bagagerek te leggen kan ook altijd helpen.
Maar het blijft openbaar vervoer, je kan niet verwachten om voor jezelf een hele vierzit, of zelfs een tweezit te kunnen reserveren.
Plaats reactie