Pagina 6 van 10

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 12:19
door Kristofke
trainfreak schreef:
Kristofke schreef:Raar want als auto eigenaars eens een échte berekening maken van hun kilometerkost zullen ze vaak toch nog voor de trein moeten kiezen, ook zonder verminderingskaart.

Het enige wat telt is zogezegd de naft :roll:
Dat klopt wel, maarja.
Een voorbeeld:

Ik ben gisteren met mijn vader naar het autosalon gegaan.
Met de trein zou het ons €34,20 gekost hebben.
Met de auto €31-32 (enkel benzine dus).
Het traject was Wetteren-Brussel.
Vergeet wel niet te vermelden dat die 34,20 de prijs is van 2x een B-Dagtrip dus de entree tot het Salon zat daar ook al bij inbegrepen hé ;) heb je entree betaald of had je gratis tickets?

conclusie is dat de auto eigenlijk veel duurder was in dit geval en slechter voor het milieu

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 13:36
door Trammist
Met de trein naar het Autosalon vind ik toch maar heel vreemd klinken hoor :lol:

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 13:38
door Steven
Trammist schreef:Met de trein naar het Autosalon vind ik toch maar heel vreemd klinken hoor :lol:
is echter het beste advies wat ik je kan geven, het autosalon is het grootste salon dat op de heizel plaats heeft en trekt een massa volk aan, met de auto gaan is gewoon vragen om miserie. Je hebt wel parking C maar ondanks de afmetingen van die parking voldoet ze op dat moment totaal niet.

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 13:50
door overweg13
Steven schreef:
Trammist schreef:Met de trein naar het Autosalon vind ik toch maar heel vreemd klinken hoor :lol:
is echter het beste advies wat ik je kan geven, het autosalon is het grootste salon dat op de heizel plaats heeft en trekt een massa volk aan, met de auto gaan is gewoon vragen om miserie. Je hebt wel parking C maar ondanks de afmetingen van die parking voldoet ze op dat moment totaal niet.
En... je krijgt vermindering van de NMBS! terwijl op hetzelfde ogenblik sommige treingebruikers vanaf 1/2 in de kou komen te staan. Waarmee we opnieuw on topic zijn...

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 13:55
door Hogersluys
Adler schreef: Het is ook volledig fout om bij verplaatsingen met een auto enkel de kosten van benzine of diesel te rekenen.
Er zijn nog veel meer kosten: aankoopprijs van de auto die na een aantal jaren moet vernieuwd worden, verzekering, autotaks, onderhoud, herstellingen, eventueel pechdienst, enz.

Als de NMBS enkel de kosten van de elektriciteit of diesel zou aanrekenen, zou een treinkaartje ook veel goedkoper zijn dan nu.
Dit zijn vaste kosten die sowieso moeten betaald worden, of je nu de trein neemt of niet. Daar de meeste mensen die met de trein rijden ook een auto hebben doen deze vaste kosten eigenlijk weinig terazake in de vergelijking de auto danwel de trein te nemen.

Absoluut zal de prijs per kilometer van een auto misschien hoger liggen, maar omdat veel kosten vooraf gemaakt worden (cf. halveprijskaart bij de NMBS) zal dat eerder een stimulans zijn toch de auto te nemen.

De kilometerheffing zal dit misschien een beetje meer in evenwicht brengen.

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 13:58
door Steven
Misschien doen ze er weinig toe maar ze zijn er wel en je kan ze dus niet zomaar aan de kant schuiven. Het gewicht van elke factor in de kost doet er niet ter zake, je maakt de kostenoverzicht juist en volledig of niet. Hoe kan je anders een juiste vergelijking maken. Zo zou het anders eenvoudig zijn om een vergelijking altijd naar de kant te trekken die je zelf wil.

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 14:00
door Hogersluys
Ik heb het met je eens dat een autorit objectief gezien duurder is dan louter de naftprijs. Maar ik kan de mensen wel begrijpen die de vergelijking met de trein enkel hierop baseren. Het immers de enige 'harde' meerkost die een eventueel uitstapje met de wagen kost.

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 14:09
door Kristofke
bovendien zit je met het "probleem" dat je een nieuwe auto best zo veel mogelijk laat rijden zo daalt je kilometerkost aanzienlijk dan dat je er enkel mee rond de kerktoren rijdt ;)

ik heb mijn auto verkocht en ben volledig afhankelijk van bus en trein, en in noodsituaties ben ik aangesloten bij Cambio welke als NMBS medewerker dan ook nog voordelig uitkomt

ik kan begrijpen dat er velen zijn die een auto nodig hebben, en verwijt hen dan ook niets, maar ik zelf mis hem niet bijzonder

natuurlijk ik moet met de vroege shift om 4u18 een trein nemen terwijl met de auto ik pas om 5u moet vertrekken

maar als ik naar de rekening kijk van wat mijn eerste auto mij gekost heeft, dan heeft die mij half geruïneerd. Men zegt niet voor niets dat een mens in zijn leven genoeg geld geeft aan auto's (en gebruik/onderhoud/verzekering ervan) voor een tweede huis te kunnen kopen

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 16:19
door trainfreak
Kristofke schreef:
trainfreak schreef:
Kristofke schreef:Raar want als auto eigenaars eens een échte berekening maken van hun kilometerkost zullen ze vaak toch nog voor de trein moeten kiezen, ook zonder verminderingskaart.

Het enige wat telt is zogezegd de naft :roll:
Dat klopt wel, maarja.
Een voorbeeld:

Ik ben gisteren met mijn vader naar het autosalon gegaan.
Met de trein zou het ons €34,20 gekost hebben.
Met de auto €31-32 (enkel benzine dus).
Het traject was Wetteren-Brussel.
Vergeet wel niet te vermelden dat die 34,20 de prijs is van 2x een B-Dagtrip dus de entree tot het Salon zat daar ook al bij inbegrepen hé ;) heb je entree betaald of had je gratis tickets?

conclusie is dat de auto eigenlijk veel duurder was in dit geval en slechter voor het milieu
Ik heb wel degelijk ingang betaald
2x €10 en €5 voor de parking.
Que benzine is er iets minder dan 5 liter uit 8) (zuinige auto)

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 19:44
door Trammist
Steven schreef:
Trammist schreef:Met de trein naar het Autosalon vind ik toch maar heel vreemd klinken hoor :lol:
is echter het beste advies wat ik je kan geven, het autosalon is het grootste salon dat op de heizel plaats heeft en trekt een massa volk aan, met de auto gaan is gewoon vragen om miserie. Je hebt wel parking C maar ondanks de afmetingen van die parking voldoet ze op dat moment totaal niet.
't was dan ook een ludieke reactie eh...

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 22:37
door Bibke
Adler schreef:Het is ook volledig fout om bij verplaatsingen met een auto enkel de kosten van benzine of diesel te rekenen.
Er zijn nog veel meer kosten: aankoopprijs van de auto die na een aantal jaren moet vernieuwd worden, verzekering, autotaks, onderhoud, herstellingen, eventueel pechdienst, enz.
Mag ik even mijn stoute schoen aantrekken :wink: ?
Die vaste kosten zijn nu net redenen om sneller de auto te nemen. Als ik veel kilometers maak renderen ze pas.

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 22:45
door Steven
tja is te zien wat je de doorslag laat geven he, die vaste kost of het milieu en tegenwoordig mag dat laatste ook wel is de doorslag geven. Trouwens veel km's doen heeft ook zijn nadeel, laten we met zijn allen nog wat meer in de file gaan staan :p

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 16 jan 2010, 22:53
door overweg13
Bibke schreef:
Adler schreef:Het is ook volledig fout om bij verplaatsingen met een auto enkel de kosten van benzine of diesel te rekenen.
Er zijn nog veel meer kosten: aankoopprijs van de auto die na een aantal jaren moet vernieuwd worden, verzekering, autotaks, onderhoud, herstellingen, eventueel pechdienst, enz.
Mag ik even mijn stoute schoen aantrekken :wink: ?
Die vaste kosten zijn nu net redenen om sneller de auto te nemen. Als ik veel kilometers maak renderen ze pas.
Vandaar dat men al jaren (mislukte) pogingen doet om ze te laten opnemen in de benzineprijs: dan telt het aantal km wel. Overigens is de duurste kilometer de eerste (want dan wordt je gloednieuwe wagen plots tweedehands), maar ook achteraf doet elke afgelegde km de slijtage toenemen. Proberen om je vaste kosten te drukken door meer te rijden is dus niet echt verstandig.

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 17 jan 2010, 07:59
door Adler
Bibke schreef:
Adler schreef:Het is ook volledig fout om bij verplaatsingen met een auto enkel de kosten van benzine of diesel te rekenen.
Er zijn nog veel meer kosten: aankoopprijs van de auto die na een aantal jaren moet vernieuwd worden, verzekering, autotaks, onderhoud, herstellingen, eventueel pechdienst, enz.
Mag ik even mijn stoute schoen aantrekken :wink: ?
Die vaste kosten zijn nu net redenen om sneller de auto te nemen. Als ik veel kilometers maak renderen ze pas.
Uw laatste opmerking is ook perfect toepasbaar op de verminderingskaart die de NMBS nu gaat afschaffen: hoe meer treinritten men doet, hoe meer de vaste kost van 110 euro rendeert.
En zo zijn we meteen terug bij het onderwerp.

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Geplaatst: 17 jan 2010, 20:03
door ronny
Adler schreef: Uw laatste opmerking is ook perfect toepasbaar op de verminderingskaart die de NMBS nu gaat afschaffen: hoe meer treinritten men doet, hoe meer de vaste kost van 110 euro rendeert.
En zo zijn we meteen terug bij het onderwerp.
en wat gaat de toekomstige chipkaart nog aan afschaffingen brengen ?