Pagina 6 van 15

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 20 apr 2010, 14:45
door wooter
Ambtenaar zijn is een broekzak-vestzak-operatie. De enige reden dat ambtenaren belastingen betalen is om meer ambtenaren aan te nemen om die inningen te verwerken. Een andere reden kan ik mij niet bedenken voor iemand die bruto 60000€ verdient en 30000€ moet terugbetalen aan in weze dezelfde entiteit die 'm die 60000€ geeft...

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 20 apr 2010, 14:50
door Stef
Daar moet ik gewoon eens om :lol: Wat een onzin dat hier allemaal staat. Laten we het maar over treinen hebben ipv over belastingen.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 20 apr 2010, 17:31
door JayBeeke
Inderdaad! En daar mag je mij bij het kamp rekenen dat de NMBS in zijn huidige vorm graag zou zien verdwijnen. Het wegvallen van dit statuut maakt dat dus (godzijdank) alvast makkelijker: nu kunnen ze zélf de poten van onder hun stoel zagen. Alleen wraakroepend dat dat op de kap van een heel pak eerlijke, hardwerkende cheminots zal zijn. Op een aantal van de reacties op het forum tegen wat ter tafel ligt toch even dit:

- Het rapport waar het in het artikel over ging, liegt er niet om: de NMBS kent veruit de hoogste operationele kosten van alle Europese spoorwegmaatschappijen.
- Er zijn landen waar een geliberaliseerder spoor, rekening houdend met de verschillen eigen aan het specifieke land, beter werkt dan het onze vandaag.
- De NMBS is géén beschutte werkplaats voor 'vriendjes van'. Helaas hebben een heel pak mensen - politici, hoger en middenkader bij het spoor - dat de laatste 50 jaar anders gezien.

mvg,
JJN

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 20 apr 2010, 17:50
door JayBeeke
Let wel: mijn standpunt betekent niét dat ik tegen het OV ben, integendeel. Dat is een veralgemening die het pro-NMBS-kamp helaas maar al te dikwijls maakt...

mvg!
JJN

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 20 apr 2010, 19:30
door Shrek
Steven schreef:Dat was ook een beetje mijn zorg ten tijde van de splitsing. Het bedrijf is gesplitst maar we hebben er in weze vooral bazen bijgekregen en amper een degelijke splitsing gezien.
Het feit dat de holding nu failliet zou kunnen gaan versnelt misschien het proces van de echte losmaking van infrabel.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 20 apr 2010, 19:41
door Steven
Mijn vrees is dat het vervolg ook op zijn Belgisch gaat zijn en er dus niet noodzakelijk een snelle verbetering in de maak is voor de reiziger in kwestie.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 21 apr 2010, 00:23
door groentje
Ik begrijp je vrees, en al ben ik niet zo pessimistisch, ondenkbaar is dat scenario niet. Of de situatie dus zal verbeteren mocht de NMBS de boeken moeten neerleggen, zal dus af te wachten zijn.
Maar er moet wel iets gebeuren. Ik geef toe niet goed te weten hoe daaraan te beginnen, maar het is sowieso al 5 over 12, en met wat oplapwerk zal men er echt niet meer komen.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 21 apr 2010, 00:44
door Shrek
groentje schreef:Maar er moet wel iets gebeuren. Ik geef toe niet goed te weten hoe daaraan te beginnen, maar het is sowieso al 5 over 12, en met wat oplapwerk zal men er echt niet meer komen.
Deze maatregel van europa kan daar dan toch voor zorgen? Ofwel neemt men ingrijpende maatregelen ofwel gaat de boel failliet, maar het huidige aanmodderen blijft niet duren.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 21 apr 2010, 02:18
door groentje
Dan gebeurt er iets, maar misschien niet wat moet gebeuren.
Tenslotte is het voornaamste toch dat we een betere dienstverlening krijgen voor minder geld, maar of onze politici erin zullen slagen om dat voor mekaar te krijgen, zelfs met andere spelers dan met NMBS, is geen zekerheid.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 21 apr 2010, 09:13
door LHOON
Het probleem van de NMBS is niet enkel de overbezetting van het hogere kader (iets wat ook Sabena de das heeft omgedaan: er waren daar meer managers dan piloten), maar ook de enorme bedragen die worden uitgegeven aan "externe consultancy" die niet steeds een meerwaarde bezit tegenover eigen kennis die vanop het terrein is uitgebouwd.
Gooi eens alle hogere kaders die geen ingenieur zijn eruit en laat het bedrijf leiden door een beperkte ploeg bekwame mensen met echte spoorwegervaring in de plaats van "CEO's" die recht uit een politiek kabinet komen.

Privatisering is niet slecht op zich, maar de staat moet wel een stok achter de deur houden. Men kan het Britse voorbeeld nemen: de privatisering van de infrastructuur (Railtrack) was een ramp en is nu teruggeschroefd, en ook voor de uitbating komt de staat tussen: zo verloor de uitbater "National Express" de concessie op de oostelijke hoofdlijn (Londen-Edinburgh) en wordt deze nu in afwachting van een nieuwe concessie uitgebaat door "East Coast" dat eigendom is van de overheid.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 21 apr 2010, 10:05
door wooter
Ik denk dat niemand vraagt dat Infrabel failliet gaat. Maar ik vind wel dat de hele zooi behalve Infrabel geprivatiseerd moet worden. En als Infrabel dan ook nog eens kloten krijgt en al die verdwenen spoorlijnen zou heraanleggen, zou je met een hoop lokale iniatieven of De Lijn heel wat busdiensten kunnen vervangen door lightrail-diensten.

Hele hopen mensen staan elke dag in Hasselt te wachten om Maastricht of Eindhoven te bezoeken. Met de bus een niet aangename ervaring, maar het heractiveren van sommige lijnen zou plots betekenen dat die locaties op minder dan een half uur of drie kwartier bereikbaar zijn.

Heel wat Limburgers werkten vroeger bij Philips Hasselt. Het is enkel door de slechte verbinding met Eindhoven dat velen niet zijn mee verhuisd...

En als je een lightrail van Hasselt naar Maastricht hebt, kan je zo doorrijden naar Heerlen of Aken.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 21 apr 2010, 10:05
door K V B
LHOON schreef:Het probleem van de NMBS is niet enkel de overbezetting van het hogere kader (iets wat ook Sabena de das heeft omgedaan: er waren daar meer managers dan piloten), maar ook de enorme bedragen die worden uitgegeven aan "externe consultancy" die niet steeds een meerwaarde bezit tegenover eigen kennis die vanop het terrein is uitgebouwd.
Gooi eens alle hogere kaders die geen ingenieur zijn eruit en laat het bedrijf leiden door een beperkte ploeg bekwame mensen met echte spoorwegervaring in de plaats van "CEO's" die recht uit een politiek kabinet komen.
Bij vele van de kleinere spoorwegbedrijven die de laatste jaren in Duitsland opgestart zijn is de verhouding rijdend/administratief personeel 10/1... Daar kan je inderdaad wel een voorbeeld aan nemen.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 21 apr 2010, 11:34
door Bimmer
LHOON schreef:Het probleem van de NMBS is niet enkel de overbezetting van het hogere kader (iets wat ook Sabena de das heeft omgedaan: er waren daar meer managers dan piloten), maar ook de enorme bedragen die worden uitgegeven aan "externe consultancy" die niet steeds een meerwaarde bezit tegenover eigen kennis die vanop het terrein is uitgebouwd.
Gooi eens alle hogere kaders die geen ingenieur zijn eruit en laat het bedrijf leiden door een beperkte ploeg bekwame mensen met echte spoorwegervaring in de plaats van "CEO's" die recht uit een politiek kabinet komen.

Privatisering is niet slecht op zich, maar de staat moet wel een stok achter de deur houden. Men kan het Britse voorbeeld nemen: de privatisering van de infrastructuur (Railtrack) was een ramp en is nu teruggeschroefd, en ook voor de uitbating komt de staat tussen: zo verloor de uitbater "National Express" de concessie op de oostelijke hoofdlijn (Londen-Edinburgh) en wordt deze nu in afwachting van een nieuwe concessie uitgebaat door "East Coast" dat eigendom is van de overheid.
Ga ik volledig mee akkoord. Bij de spoorwegen is het blijkbaar mogelijk om zonder diploma vereisten serieuze carrière te maken. Stel me daar vragen bij.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 21 apr 2010, 12:26
door fitnessboy
wooter schreef:Ik denk dat niemand vraagt dat Infrabel failliet gaat. Maar ik vind wel dat de hele zooi behalve Infrabel geprivatiseerd moet worden. En als Infrabel dan ook nog eens kloten krijgt en al die verdwenen spoorlijnen zou heraanleggen, zou je met een hoop lokale iniatieven of De Lijn heel wat busdiensten kunnen vervangen door lightrail-diensten.

Hele hopen mensen staan elke dag in Hasselt te wachten om Maastricht of Eindhoven te bezoeken. Met de bus een niet aangename ervaring, maar het heractiveren van sommige lijnen zou plots betekenen dat die locaties op minder dan een half uur of drie kwartier bereikbaar zijn.

Heel wat Limburgers werkten vroeger bij Philips Hasselt. Het is enkel door de slechte verbinding met Eindhoven dat velen niet zijn mee verhuisd...

En als je een lightrail van Hasselt naar Maastricht hebt, kan je zo doorrijden naar Heerlen of Aken.

hoeveel zitplaatsen zouden er dan bij infrabel komen ?

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Geplaatst: 21 apr 2010, 13:03
door pietje
fitnessboy schreef:
hoeveel zitplaatsen zouden er dan bij infrabel komen ?
Wat bedoel je met zitplaatsen bij infrabel?