Brecht Noorderkempen stabiliseert...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Robin

Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...

Bericht door Robin »

K V B schreef:
Robin schreef:
Mijn gedacht zou men beter alle bussen die over de Noorderlaanbrug rijden daar halt laten houden en een goeie aansluiting geven op de trein, dit bv om de 10minuten. Zo blijven er meer bussen uit de stad waar deze praktisch verzadigd is door De Lijn.
Inderdaad. Eigenlijk zouden er helemaal geen streekbussen in de stad dienen te komen.
Maar dan moet je inderdaad meer treinen in luchtbal laten stoppen. Dat er in Antwerpen stoptreinen zijn die maar eens per uur rijden is zowieso al een schande. In feite zou elk station in de aglomeratie minstens een trein elk kwartier moeten hebben.

Maar men zou ook eens moeten kijken of men de buurt rond luchtbal niet beter kan ontwikkelen.
elk kwartier moet ook niet maar om de 30minuten is al voldoende omdat de IC Essen-Antwerpen er ook nog rijd ;).
Je kan perfect een pendel laten rijden tussen de Bundel-Luchtbal en Antwerpen-Centraal.
Aan Antwerpen-Noorderdokken is eigenlijk meer plaats voor bussen te laten draaien dan aan Luchtbal en is de verkeerssituatie ook meer gunstiger. Perfect mogelijk denk ik om de 10min een trein te laten rijden. Natuurlijk moeten deze wel door de NZV naar de -2 en heb je daar toch zeker altijd 2 perrons nodig. Met de juiste schikking en organisatie kan je dit perfect bereiken.
Maak de keertijd wat korter voor de IC Antwerpen-Charleroi (komt aan om xx:44 en vertrekt om xx:17) en voor de IR naar Noorderkempen (komt aan om xx:25 en vertrekt om xx:37).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
stefanic

Bericht door stefanic »

Robin schreef: Maak de keertijd wat korter voor de IC Antwerpen-Charleroi (komt aan om xx:44 en vertrekt om xx:17) en voor de IR naar Noorderkempen (komt aan om xx:25 en vertrekt om xx:37).
Je laat het wel erg eenvoudig klinken.

De keertijd inkorten voor de IC-I impliceert een ander rijpad tot in Charleroi (via Brusselse NZV!), en rechtstreeks ook de herschikking van alles op lijn 25.

De keertijd voor de IRs inkorten zullen de TBS niet graag horen. De huidige tijd (14 min, u24->u36) is quasi het minimum, daar de informatica-opstart van de stuurposten z'n tijd nodig heeft.

Zoals eerder al gezegd in andere topics: er ligt al een hele tijd een mooi plan klaar (voor L12 EN voor L4), maar daarvoor is het wachten op Fyra, en hopen dat besparingsmaatregelen geen roet in 't eten gooien.
spoorwegrealist
pietje

Bericht door pietje »

stefanic schreef:
Robin schreef: Maak de keertijd wat korter voor de IC Antwerpen-Charleroi (komt aan om xx:44 en vertrekt om xx:17) en voor de IR naar Noorderkempen (komt aan om xx:25 en vertrekt om xx:37).
Je laat het wel erg eenvoudig klinken.

De keertijd inkorten voor de IC-I impliceert een ander rijpad tot in Charleroi (via Brusselse NZV!), en rechtstreeks ook de herschikking van alles op lijn 25.

De keertijd voor de IRs inkorten zullen de TBS niet graag horen. De huidige tijd (14 min, u24->u36) is quasi het minimum, daar de informatica-opstart van de stuurposten z'n tijd nodig heeft.

Zoals eerder al gezegd in andere topics: er ligt al een hele tijd een mooi plan klaar (voor L12 EN voor L4), maar daarvoor is het wachten op Fyra, en hopen dat besparingsmaatregelen geen roet in 't eten gooien.
Die keertijden zelf zijn niet het probleem, wel het feit dat er op de -2 gekeerd dient te worden.
De trein Antwerpen-Charleroi zou niet mogen termineren op de -2, er zijn in Antwerpen meer dan voldoende kopsporen, en anders moet deze maar doorrijden zodat de sporen in Centraal niet te lang bezet blijven.

Ik weet ook dat de IR-s (naar NDK) niet zomaar kan doorgetrokken worden tot Charleroi(als IC), maar de huidige situatie met die pendeltrein is toch ook maar tijdelijk veronderstel ik.
Jani

Bericht door Jani »

Als je de keertijd van de IC naar Charleroi terug gaat inkorten, moet je er wel mee leren leven dat deze om de haverklap beperkt zal worden tot Antwerpen-Berchem wegens een te grote vertraging ,het maakt niet uit of hij dan op de -2, -1 of +1 komt.
De keertijd van de trein naar Noorderkempen is al op de limiet, indien hij één keer met vertraging aan het rijden is, krijg je deze er niet of nauwelijks nog uit.
Antwerpen-Centraal is al zo goed als volzet, als ik dit hier lees wil iedereen gewoon een trein van aan zijn voordeur tot de voordeur van zijn werk (en dit liefst om de 10 minuten). Dit is gewoon niet realiseerbaar, zie ook de "hypothetische denkstukken" op dit forum. Iedereen reageert daar positief op,maar ik stel voor dat alle forumleden eens naar het bureau dienstregelingen gaan en zien hoe het er werkelijk aan toegaat.
Shrek

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Ik weet ook dat de IR-s (naar NDK) niet zomaar kan doorgetrokken worden tot Charleroi(als IC), maar de huidige situatie met die pendeltrein is toch ook maar tijdelijk veronderstel ik.
Eigenlijk kan dat wel, vanaf volgend jaar zijn er toch 18nen genoeg. De IC kan dan gewoon tot noorderkempen verlengd worden, 2 keerproblemen opgelost in 1 klap :wink:
Steven

Bericht door Steven »

Dit komt omdat de meeste mensen gewoon enkel naar het treintraject kijken dat ze zelf nemen en niet naar het geheel waar alles moet in passen wat al een heel pak lastiger. Het is de grote puzzel die moet kloppen en niet het kleine stukje links of rechts alleen.
Steven

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
pietje schreef:Ik weet ook dat de IR-s (naar NDK) niet zomaar kan doorgetrokken worden tot Charleroi(als IC), maar de huidige situatie met die pendeltrein is toch ook maar tijdelijk veronderstel ik.
Eigenlijk kan dat wel, vanaf volgend jaar zijn er toch 18nen genoeg. De IC kan dan gewoon tot noorderkempen verlengd worden, 2 keerproblemen opgelost in 1 klap :wink:
Ik weet niet of men op slag ook al de ETCS zal gehomologeerd hebben om er mee op L4 te rijden denk niet dat dit een prioriteit van de directie is, al zou het wel leuk en handig zijn moest het wel op slag kunnen, afwachten dus.
stefanic

Bericht door stefanic »

1) op termijn is meer voorzien voor de IRs, maar één factor daarin is het materieel (ETCS). Hoe lang de tijdelijke situatie nog moet duren weten zelfs wij niet. @Shrek, vanaf volgend jaar 18en genoeg (en met gehomologeerde ETCS voor L4)??? Dat moet ik nog zien, en ondertussen zitten we wel NU met de problemen.
2) de capaciteit van Antwerpen Centraal is, ondanks 4 peronsporen meer (10 doodlopende en 4 doorgaande) niet gestegen, en dit is vooral het gevolg van TE beperkte mogelijkheden om 'sporen te kiezen' als je van Berchem naar Centraal rijdt (of omgekeerd)... simpelweg TE weinig wissels.
Gezien het intense verkeer tussen beide stations, zijn kruisingen zeer moeilijk in te passen. En de spoorconfig maakt het bijna noodzakelijk om van L25 naar niveau-2 te rijden.
Je KAN van quasi overal naar overal, maar het probleem is dat je dat moet doen met veel treinen tegelijkertijd, en je moet bijna altijd het rijpad van een trein uit de andere richting kruisen.
Er rijden 19 relaties tussen Berchem en Centraal (dus 38 treinen per uur heen of terug) en tijdens de spits nog wat P-treinen. En dan is er nog de IRs en de L-trein van L12.
Qua aantal verbindingen is Antwerpen-Centraal met 21 verbindingen de topper na de 3 Brusselse stations (Leuven 18, waarvan 2 in passage), Gent en Luik 13...
Geloof me vrij dat er al zeer veel gevloekt is (en nog zal worden) tijdens het maken van de dienstregelingpuzzel. Miljarden zijn geinvesteerd in Antwerpen-Centraal, maar voldoende wissels om de treinen daar ook een beetje flexibel binnen te krijgen, ho maar...
We kunnen er enkel naar streven zoveel mogelijk treinen op niveau -2 doorgaand te maken, maar daarvoor zijn de technische materieelvereisten momenteel onmogelijk te realiseren.
spoorwegrealist
Shrek

Bericht door Shrek »

stefanic schreef:1) op termijn is meer voorzien voor de IRs, maar één factor daarin is het materieel (ETCS). Hoe lang de tijdelijke situatie nog moet duren weten zelfs wij niet. @Shrek, vanaf volgend jaar 18en genoeg (en met gehomologeerde ETCS voor L4)??? Dat moet ik nog zien, en ondertussen zitten we wel NU met de problemen.
Er zullen dan in ieder geval genoeg 13nen vrijkomen om nog enkele treinparen met M6 voor L4 uit te rusten, daar kan je toch ook al iets mee doen?
2) de capaciteit van Antwerpen Centraal is, ondanks 4 peronsporen meer (10 doodlopende en 4 doorgaande) niet gestegen, en dit is vooral het gevolg van TE beperkte mogelijkheden om 'sporen te kiezen' als je van Berchem naar Centraal rijdt (of omgekeerd)... simpelweg TE weinig wissels.
Gezien het intense verkeer tussen beide stations, zijn kruisingen zeer moeilijk in te passen. En de spoorconfig maakt het bijna noodzakelijk om van L25 naar niveau-2 te rijden.
Je KAN van quasi overal naar overal, maar het probleem is dat je dat moet doen met veel treinen tegelijkertijd, en je moet bijna altijd het rijpad van een trein uit de andere richting kruisen.
Dan komt deze topic: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=8310 meteen weer van pas :lol:
Steven

Bericht door Steven »

Die 13-en die vrijkomen zullen vrij snel naar Cargo gaan, aangezien deze allemaal van logisctics zijn en niet van mobility.
stefanic

Bericht door stefanic »

Shrek, de huidige samenstelling is nogal een verkwisten van M6-stuurstanden. T13 kan je vergeten voor Reizigers, zoals Steven opmerkt. Bij B-TC spreekt met van 2-spannige Desiro's voor L4. maar da's zeker geen optie op langere termijn, want desiros zijn nuttelloos op L25 (toch voor de snelle verbindingen) daar deze grote zitplaatscapaciteit moeten hebben.
En betreffende je L25-topic. Zeer ambitieus (nog niet helemaal in detail bestudeerd), maar daarmee verander je niks aan de wisselknoop tuussen Berchem en Antwerpen-Centraal
spoorwegrealist
Robin

Bericht door Robin »

Als men IR vanuit Noorderkempen laat doorrijden als IC op termijn tot Brussel, dit met een T18 in het midden. Dan is dat spoor al vrij.
Voor de IC Antwerpen-Charleroi, men kan deze laten keren in de Bundel-Luchtbal en op z'n weg terug laten stoppen voor de bussen te Noorderdokken, dit ook met de IC vanuit Essen. Zo heb je al minstens 3 treinen, met de L-trein inbegrepen die de stad kunnen ontlasten kwa busverkeer.

Dat het een heel andere aanpak teweeg brengt kwa dienstregeling weet ik ook wel en dit is niet op 1 2 3 geklaard maar als men wilt kan men wel. Jammer genoeg kunnen ze nog niet 1 ticket maken voor alles dus laat staan dat dit zou lukken :roll:
Steven

Bericht door Steven »

Beste robin die T18 zou net NIET in het midden mogen hangen want die zou al ETCS moeten hebben, om die te mogen gebruiken moet die natuurlijk wel gehomologeerd zijn. We gaan niet blijven prutsen met 2 stuurrijtuigen in zo een trein (laat mij hopen).
Robin

Bericht door Robin »

Steven schreef:Beste robin die T18 zou net NIET in het midden mogen hangen want die zou al ETCS moeten hebben, om die te mogen gebruiken moet die natuurlijk wel gehomologeerd zijn. We gaan niet blijven prutsen met 2 stuurrijtuigen in zo een trein (laat mij hopen).
Ah ok, wist niet dat die ETCS zou krijgen. Laat ons hopen dat ze snel mogen komen.
Er hing toch enige tijd op de verbinding Turnhout - Brussel een T27 vanachter tussen 2 rijtuigen, waarom weet ik niet.
kika

Bericht door kika »

Robin schreef:Dat het een heel andere aanpak teweeg brengt kwa dienstregeling weet ik ook wel en dit is niet op 1 2 3 geklaard maar als men wilt kan men wel. Jammer genoeg kunnen ze nog niet 1 ticket maken voor alles dus laat staan dat dit zou lukken :roll:
Dat is inderdaad een ander belangrijk punt. Als ik met 1 simpel kaartje van Noorderkempen (hé daar ging het toch over?) nog een kort tramritje vanaf Berchem kan maken spaart dat toch heel wat gedoe. En gedoe is wat mensen er van weerdhoudt om iets te doen.
Plaats reactie