bobke schreef:Er rijden toch wel veel toeristentreinen. Ik zag vorige week dat er echt veel rijden naar Blankenberge. En kheb eens gekeken op railtime voor vandaag tussen 10 en 11h: het waren er zes in brugge met bestemming Blankenberge. Toch wel zotjes. Ma wat ik wel echt onozel vind is dat sommige treinen echt achter elkaar rijden. Bv twee treinen komende uit brussel richting Blankenberge komen aan in Gent-Sint-Pieters om 9.57h en om 10.00h (de gewoonlijke knokke/blankenberge). Drie min verschil. Dat is dan toch wel gewoon een overrompeling op de eerste en de knokke/blankeberge rijdt dan leeg).
Geloof mij, er zijn genoeg reizigers die naar de kust willen zodat geen enkele trein leeg rijdt
bobke schreef:
Wat is de betekenis van een ICT trein? Dat is een extra trein toch? maar soms zie je ook staan extra trein erbij.
Een ICT-trein rijdt sowieso in een bepaalde periode. Een extra trein wordt maar enkele dagen op voorhand ingelegd, afhankelijk van de weersvoorspellingen en de verwachte opkomst.
bobke schreef:Er rijden toch wel veel toeristentreinen. Ik zag vorige week dat er echt veel rijden naar Blankenberge. En kheb eens gekeken op railtime voor vandaag tussen 10 en 11h: het waren er zes in brugge met bestemming Blankenberge. Toch wel zotjes. Ma wat ik wel echt onozel vind is dat sommige treinen echt achter elkaar rijden. Bv twee treinen komende uit brussel richting Blankenberge komen aan in Gent-Sint-Pieters om 9.57h en om 10.00h (de gewoonlijke knokke/blankenberge). Drie min verschil. Dat is dan toch wel gewoon een overrompeling op de eerste en de knokke/blankeberge rijdt dan leeg).
Wat is de betekenis van een ICT trein? Dat is een extra trein toch? maar soms zie je ook staan extra trein erbij.
Op L59 rijdt een ICT van Blankenbergen 's avonds slechts 2 minuten na de IC C, sterker nog de ICT moet in Lokeren aan de kant om de IC C voor te laten gaan (de ICT stopt namelijk ook in Beveren-Waas en Antwerpen-Zuid)
^^
Ik kan me voorstellen dat die "extra treinen" als veegtreinen bedoeld zijn. Zo is die "normale" IC niet heel druk en wordt de drukte verdeeld over twee treinen.
Stef schreef:Op L59 rijdt een ICT van Blankenbergen 's avonds slechts 2 minuten na de IC C, sterker nog de ICT moet in Lokeren aan de kant om de IC C voor te laten gaan (de ICT stopt namelijk ook in Beveren-Waas en Antwerpen-Zuid)
Ja, maar die hebben echt wel een ander publiek: de IC de 'traditionele reizigers' uit Lille en Kortrijk, de ICT de toeristen die terugkeren van de kust. Dat ze voorbij Gent zo dicht na elkaar rijden is dus niet echt van belang. Op lijn 59 is het sowieso al puzzelen om daar nog treinen tussen te voegen.
bobke schreef:Er rijden toch wel veel toeristentreinen. Ik zag vorige week dat er echt veel rijden naar Blankenberge. En kheb eens gekeken op railtime voor vandaag tussen 10 en 11h: het waren er zes in brugge met bestemming Blankenberge. Toch wel zotjes. Ma wat ik wel echt onozel vind is dat sommige treinen echt achter elkaar rijden. Bv twee treinen komende uit brussel richting Blankenberge komen aan in Gent-Sint-Pieters om 9.57h en om 10.00h (de gewoonlijke knokke/blankenberge). Drie min verschil. Dat is dan toch wel gewoon een overrompeling op de eerste en de knokke/blankeberge rijdt dan leeg).
Wat is de betekenis van een ICT trein? Dat is een extra trein toch? maar soms zie je ook staan extra trein erbij.
Op L59 rijdt een ICT van Blankenbergen 's avonds slechts 2 minuten na de IC C, sterker nog de ICT moet in Lokeren aan de kant om de IC C voor te laten gaan (de ICT stopt namelijk ook in Beveren-Waas en Antwerpen-Zuid)
Weet er iemand waarom veel ICT treinen via lijn 50A van Brussel-Zuid naar Gent-Sint-Pieters ('s morgens en van Gent-Sint-Pieters naar Brussel-Zuid gaan (s'avonds), kunnen niet meer treinen een tussenstop maken te Denderleeuw.
Stijn91 schreef:Weet er iemand waarom veel ICT treinen via lijn 50A van Brussel-Zuid naar Gent-Sint-Pieters ('s morgens en van Gent-Sint-Pieters naar Brussel-Zuid gaan (s'avonds), kunnen niet meer treinen een tussenstop maken te Denderleeuw.
Vanuit Denderleeuw is er tot Gent helemaal geen capaciteitsprobleem, daar zijn extra treinen dus niet nodig. In Gent kan je alsnog een extra trein nemen als het vanaf daar wat te druk wordt De reden dat zoveel treinen 50A nemen? Simpel: het is een pak sneller voor de reizigers. Bovendien: wanneer alle treinen dezelfde route afleggen (Gent-Brussel nonstop) is de capaciteit van de lijn veel hoger dan wanneer er treinen moeten vertragen of optrekken
Dat laatste is niet zo:
je zou 20 treinen per uur kunnen rijden op een traject, waardoor er 3 minuten tussen elke trein zit. Doordat er een systeem gebruikt wordt waarbij er pas een rijweg ingelegd kan worden als het blok vrij is, is de tijd tussen twee verschillende vertrekkende treinen 2a3 minuten.
Het verschil tussen doorrijden en stoppen bij een station is 2a3 minuten.
Zou je dus alleen stoptreinen hebben, kun je welke 3 minuten weg:
A 8:03||8:06||8:09
B 8:10||8:13||8:16
C 8:17||8:20||8:23
Stopt de tweede trein niet in B:
A 8:03||8:08||8:11
B 8:10||0000||8:18
C 8:17||8:20||8:25
De derde trein kan dus pas 2 minuten later weg itt het eerste voorbeeld. 3 van dit soort schema's en je mist 6 minuten, 2 treinen dus.
MaartendeJ schreef:Dat laatste is niet zo:
je zou 20 treinen per uur kunnen rijden op een traject, waardoor er 3 minuten tussen elke trein zit. Doordat er een systeem gebruikt wordt waarbij er pas een rijweg ingelegd kan worden als het blok vrij is, is de tijd tussen twee verschillende vertrekkende treinen 2a3 minuten.
Het verschil tussen doorrijden en stoppen bij een station is 2a3 minuten.
Zou je dus alleen stoptreinen hebben, kun je welke 3 minuten weg:
A 8:03||8:06||8:09
B 8:10||8:13||8:16
C 8:17||8:20||8:23
Stopt de tweede trein niet in B:
A 8:03||8:08||8:11
B 8:10||0000||8:18
C 8:17||8:20||8:25
De derde trein kan dus pas 2 minuten later weg itt het eerste voorbeeld. 3 van dit soort schema's en je mist 6 minuten, 2 treinen dus.
Dat was net het punt dat ik probeerde te maken: Als alle treinen dezelfde stops hebben (dus A-C zonder stop in B) is de capaciteit het hoogst. Maw: Denderleeuw alleen bedienen via L50 en niet via 50A
In het gat dat die ene trein laat richting Brussel, kan je natuurlijk wel een andere trein uit Denderleeuw laten invoegen, de wissels op lijn 50A zijn van het snelle type.
groentje schreef:In het gat dat die ene trein laat richting Brussel, kan je natuurlijk wel een andere trein uit Denderleeuw laten invoegen, de wissels op lijn 50A zijn van het snelle type.
Ik dacht dat men die wissel op de 50A naar de 50 90km/h was het kan ook 100km/h zijn.
groentje schreef:In het gat dat die ene trein laat richting Brussel, kan je natuurlijk wel een andere trein uit Denderleeuw laten invoegen, de wissels op lijn 50A zijn van het snelle type.
Inderdaad, maar op die tijd kan je ook 2 rechtstreeks treinen Gent-Brussel laten rijden