http://www.treintrambus.be/actueel/blog ... e-zon.html
NMBS-dienstregeling 2011 - weinig nieuws onder de zon
Geschreven door Kees Smilde
zaterdag, 18 september 2010 09:00
De dienstregeling 2011 (geldig vanaf 12 december 2010) van de NMBS wordt een consolidatiedienstregeling. Nadat er de laatste jaren diverse treinseries bijkwamen, houdt onze spoorwegmaatschappij het dit jaar bij kleinere aanpassingen. In het licht van de hoge exploitatiekosten, o.a. te wijten aan de kosten die Infrabel aanrekent, is er gewoonweg geen financiële ruimte voor uitbreidingen. De eerder aangekondigde besparingen blijven voorlopig gelukkig ook achterwege.
Internationaal
De Thalys-verbindingen met Amsterdam worden goed gebruikt en daarom wordt het aantal verbindingen stapsgewijs verhoogd. De weinig gebruikte TGV van 5u40 van Brussel naar Toulouse wordt vervangen door een trein die circa twee uur later naar Montpellier rijdt. Een grotere herschikking bij de grijze TGV's is voor 2012 voorzien. Naar Keulen en Frankfurt komt er een vierde ICE bij, maar er wordt één van de 6 Thalystreinen geschrapt. Het aantal verbindingen met Londen (Eurostar) en Luxemburg (klassieke trein) blijft hetzelfde. De Beneluxtrein blijft nog minstens een jaar langs Roosendaal rijden.
Materieel
De eerste GEN-treinstellen zullen op de verbinding Aalst - Jette - Eigenbrakel te zien zijn. De eerste tweespannige stellen zullen in de provincie Luxemburg worden ingezet, zodat de dieselmotorstellen 41 uit die streek kunnen doorschuiven naar deze kant van de taalgrens.
De komende tijd zullen er meer nieuwe dubbeldekkers instromen. Ze zullen o.a. in een trein van Poperinge naar Brussel en verder te zien zijn. Voor de pendelaars betekent dit meer zitplaatsen en airco, maar tegelijk wijst de ervaring uit dat de kans op vertraging ook toeneemt.
Infrastructuur
De halte Dolhain-Gileppe in het oosten van het land wordt vervangen door de halte Dolhain-Vicinal. De halte Zwankendamme op de lijn Brugge-Zeebrugge wordt in juni 2011 gesloten. Op aandringen van o.a. TreinTramBus hield de NMBS rekening met de scholieren die van deze halte gebruik maken: de P-treinen blijven rijden tot het begin van de zomervakantie i.p.v. tot 11 december. In Sint-Niklaas worden de perrons eindelijk verhoogd, maar dit zorgt er wel voor dat de reizigers op de verbinding naar Brussel in de daluren in Dendermonde moeten overstappen. De werkzaamheden aan het ringspoor in Antwerpen zijn uitgesteld tot april of juni; vanaf dan worden Antwerpen-Oost en Dam alleen nog bediend door P-treinen. L-treinreizigers naar alle bestemmingen ten noorden van Antwerpen zullen 5 minuten vlugger ter plaatse zijn.
Twee minuten met grote gevolgen
Wegens werkzaamheden bij Blauwe Toren tussen Brugge en Knokke-Blankenberge krijgen de trei-nen er twee minuten rijtijd bij. Hierdoor zou de trein Tongeren - Knokke zijn keertijd in Knokke niet meer halen. Anderzijds heeft ook de "IR" tussen Gent en de Luchthaven problemen met de krappe keertijd op de Luchthaven. De NMBS wisselt nu beide rijpaden in de Brusselse Noord-Zuidverbinding om. Het gevolg is een robuustere dienstregeling (positief), gewijzigde aansluitingen (kan positief of negatief zijn) en een belabberde spreiding tussen Gent en Brussel (drie treinen op twintig minuten, dan veertig minuten niets). Een voorstel om ook de IC Oostende - Eupen 6 minuten op te schuiven haalde het niet.
Regio Brussel
De IR-o Leuven - Luchthaven - Nijvel, die tussen Schaarbeek en Noord van lijn moet wisselen wordt voortaan een IR Leuven - Luchthaven - Brussel. Het deel Brussel - Nijvel wordt overgenomen door een van de treinen van lijn 25.
IR-j Quévy - Luchthaven verliest zijn stop in Brussel-Congres, wel gaan er meer P-treinen in Congres stoppen.
P8351 Schaarbeek - Landen - Leuven begint weer in Brussel-Zuid.
Limburg en het Hageland
De snelle P-treinen van Hasselt naar Brussel en terug stoppen nu alle 8 in Diest en Aarschot. Ze krijgen een halfuursdienst. Gevolg van deze acties is dat er geen plaats meer is voor de snelle P-trein Hasselt - Antwerpen. Enkele namiddags-IC's van de Kust naar Tongeren, die tot nog toe in Leuven werden gesplitst in een traag en snel treindeel, rijden in hun geheel als stoptrein naar Hasselt en Tongeren.
Weekend
De IC Antwerpen - Gent - Rijsel zal voortaan ook in het weekend in Waregem stoppen. Bij de IC van Knokke-Blankenberge naar Genk en Luik rijdt het treindeel naar Limburg voortaan als eerste. De trein Hasselt - Mol wordt in Mol niet meer aan de trein Neerpelt - Antwerpen gehangen, anders is in Antwerpen-Berchem de aansluiting naar Oostende niet meer haalbaar. Op de L-trein Brugge - Kortrijk wordt een treinstel toegevoegd, zodat de kering in Kortrijk (momenteel 4 minuten) haalbaar wordt.
Medio september was nog weinig meer bekend. Wat een verschil met Zwitserland, waar in de maand mei de uitgewerkte dienstregelingstabellen van de dienstregeling vanaf december al te raadplegen zijn!