Dienstregeling 2011

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Shrek »

Leuven-Muenchen schreef:In de toekomst behoudt bv Mechelen toch ook zijn internationale verbinding met Nederland
Dat is niet waar, de fyra gaat tegen 160 km/h door mechelen rijden :wink: Om de eenvoudige reden dat je vanuit mechelen zo gemakkelijk in antwerpen geraakt dat een overstap bijna geen extra tijd zou vragen.
Leuven-Muenchen

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Leuven-Muenchen »

Shrek schreef:
Leuven-Muenchen schreef:En hoeveel zou deze langere reistijd zijn? In Duitsland stopt de ICE Dortmund - Köln - Basel of München (via Mannheim) ook in Siegburg-Bonn (slechts 25 km van Köln).
Bonn is een stad van 300.000 inwoners, nogal wiedes dat daar internationale treinen stoppen :roll:

Nu: Leuven-Keulen met overstap in Luik: 1u49
Met rechtstreekse trein: 1u35

Dus 14 minuten winst voor pakweg 50 reizigers = 700 minuten winst

Brussel-Keulen zonder stop: 1u42
Met stop: 1u52

Dus 10 minuten verlies voor neem 400 reizigers = 4000 minuten verlies

De voordelen wegen gewoon niet op tegen de nadelen :wink: Leuven heeft echt geen internationale trein nodig :)
En waarom 10 minuten? Beetje veel!!!! En denk dat er nu meer al 50 reizigers zijn voor Duitsland....
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door groentje »

Per trein? Bonn is niet alleen een pakje groter, als oud bondshoofdstad is het ook een vrij belangrijke stad. En Mechelen verliest in de toekomst zoals gezegd ook haar verbinding met Amsterdam. Wat ik persoonlijk spijtig vind, maar niet onoverkomelijk.
jotie
Berichten: 379
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door jotie »

't Is waar dat de ICE's soms rijden als opgewaardeerde boemeltreintjes na de afschaffing van de IR's enkele jaren geleden, maar dat is nog geen reden om van alle ICE's een omnibus te maken. Voor een ICE Ostende-BrüsselSüd-Lüttich-Aachen-Köln-Frankfurt-Nürnberg-München-Salzburg tweemaal per dag zou ik in ieder geval meteen tekenen :D
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door overweg13 »

Leuven-Muenchen schreef: Moest ik in Zaventem wonen of ergens in een dorp waar er nooit internationale verbindingen zijn geweest, dan zou ik dat zeker niet voorstellen. Doch Leuven kan wel een internationale bestemming worden: Slechts 1 overstap vanuit de omliggende gemeenten van Leuven (bv Aarschot (ondanks de direkte verbinding met Luik), Wavre, Sint-Joris-Weert, Haacht....) In de toekomst behoudt bv Mechelen toch ook zijn internationale verbinding met Nederland. En wat heeft Mechelen meer te bieden als Leuven?? Men moet ook rekening houden dat Leuven al meer danl 90.000 inwoners heeft
We (Steven en ik) hebben voordien net proberen aan te tonen dat de stops van internationale treinen bijna uitsluitend belang hadden voor het binnenverkeer.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Steven »

tja op basis van belangrijkheid zijn er in Vlaanderen niet veel stations die een internationale stop verdienen hoor. Is ook met het haar getrokken.
Naast Brussel zelf, Antwerpen en Gent zie ik niet echt in waarom er nog stations internationale stops zou geven. Je remt de aantrekkelijkheid van bepaalde verbindingen af. Waardoor je meer mensen negatief gaat beïnvloeden tov de mensen die je positief gaat beïnvloeden. Kortweg de baten dekken de kosten niet. Zeker niet nu infrabel voor stops echt wel geld begint te vragen.
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door kika »

Leuven-Muenchen schreef:In Duitsland stopt de ICE Dortmund - Köln - Basel of München (via Mannheim) ook in Siegburg-Bonn (slechts 25 km van Köln).
Ach Siegburg, een bruisende grootstad met net geen 40.000 inwoners verdient dat gewoon :lol: Alle gekheid op een stokje, maar Duitsland is gewoon een federale staat met net zo'n bijzondere beslissingen als andere landen. Bonn heeft het gewoon getroffen door externe omstandigheden met WOII en daarna, nadien hebben ze met de Bonn-Berlijnwet nog erg veel uit de brand weten slepen. En het feit dat die Neubaustrecke op de rechteroever is beland was ook nog niet helemaal vanzelfsprekend. Je moet ook het volledige plaatje wíllen zien: ga je >900.000 mensen (BN + SU) bijna een uur laten omrijden via Köln? Kohl had Bonn een verbinding met die Neubaustrecke beloofd, via Villich of hbf zou het idioot duur worden, via Siegburg een half milliard D-mark minder (20,6 frank was 1 mark).
Leuven-Muenchen schreef:Tussen Dortmund en Köln (117 km) zijn er zelfs maar 4 tussenstops.
Stoppen in Bochum, Essen, Duisburg en Dusseldorf. Da's vergelijkbaar met stoppen in Midi, Centraal, Noord en Leuven. Stomme domme Duitsers, wie heeft dat nou bedacht?! Oh wacht 380, 570, 490 en 580.000 inwoners + hun ommeland. Misschien een beetje vergelijkbaar met stoppen in Rotterdam en Amsterdam, of Utrecht-A'dam. Of A'pen, Bxl, Charleroi? Zelf zou ik die tussenstops ook liefst zien verdwijnen, helaas bepaal ik dat niet.
Leuven-Muenchen schreef: Het is ook zo dat bijvoorbeeld in München er ICE's stoppen in München-Pasing terwijl een aantal IC-verbindingen er NIET stoppen. Dat is de Duitse logica.
En waarom eens niet het volgende: ICE stopt in Leuven, doch niet in Luik. Thalys stopt niet in Leuven, doch wel in Luik. Dit zou ook moeten kunnen.... :lol: :lol:
Het zou me verbazen als ze daar geen goede uitleg voor hebben verzonnen? Ik waardeer het ook dat de ICE in Brussel Noord mij de kans biedt om over te stappen op een IR naar het noorden. De benelux, eigenlijk gewoon een IC-trein, stopt er ook al een hele tijd niet meer (tot mijn spijt). Ik heb er alle begrip voor dat je voor je eigen heimat een ICE wilt en die buren die je misschien niet zo graag ziet wilt opzadelen met die Franse rommel. Tot slot: waarom Leuven niet vergelijken met Montabaur of Limburg? Of een knopje in de ICE en Leuven een station van het type 'Halt nur bei bedarf.' :D

Dus ook in 2011 graag enkele treinen die gewoon doorrijden te Leuven, bij voorbaat dank.
Leuven-Muenchen

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Leuven-Muenchen »

Als ik de alle reacties lees, dan is op dit ogenblik Leuven een weinig zinvolle stop, alhoewel er potentieel zou zijn. Later kan dit allemaal veranderen. Indien we de mobiliteit op de weg willen terugdringen, dan zal het later misschien wel nodig zijn om een stop in te voeren. De Thalys zal om het uur moeten rijden en ook de ICE. Dan zal er misschien een stop komen voor deze laatste. Er moet wel veel geld vrijgemaakt worden om dit waar te maken. Nog wat opzoekingswerk gedaan: Leuven + randgemeenten (Bertem, Bierbeek, Haacht, Herent, Holsbeek, Lubbeek, Oud-Heverlee en Rotselaar) telde in 2008 194.000 inwoners.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door groentje »

Maar zij verliezen nog altijd relatief weinig tijd door tot Brussel of tot Luik door te rijden.
Soit, mijn samenvatting is de volgende: laat een HST een HST blijven, en geen veredelde langeafstandsstoptrein. Van een overstap ga je echt niet dood, op voorwaarde dat die goed georganiseerd is, vooral aansluitingen op hetzelfde perron, indien mogelijk, niet teveel wachttijd, maar wel voldoende om niet te moeten lopen, meer moet dat niet zijn. De belangrijkste verbindingen voor Leuven blijven binnenlands, en die moeten goed zijn.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door FLV-FGSP »

Als Leuvenaar heb ik er geen probleem mee dat ICE en Tralys in Leuven doorvlammen, zolang de aansluiting in Luik maar goed is, en dat is sinds de opening van L3 het geval.
Ik heb er wel een probleem mee dat een IC van de gewone binnenlandse dienst niet in Leuven stopt, nl. de IC-nul.

Om terug te komen op het eigenlijke onderwerp van dit topic: op http://www.treintrambus.be staat e.e.a. over de nieuwe dienstregeling.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door TrainzDr3ver »

Stopt de IC O tegenwoordig ook niet in Leuven, want was er gisterenmiddag en heb er in 1 uur 4 HLE13 + I11 gezien, ook de samenstelling van de IC O, en heb er geen enkele aan 160 door zien rijden
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Molenbruch Y. »

Stopt de IC O tegenwoordig ook niet in Leuven, want was er gisterenmiddag en heb er in 1 uur 4 HLE13 + I11 gezien, ook de samenstelling van de IC O, en heb er geen enkele aan 160 door zien rijden
Slechts 2x per dag per richting. Het gaat om de trage ritten, die niet via HSL 2 rijden maar via de klassieke lijn 36. Hun meerwaarde is dus niet zo groot, ook al omdat ze in een slechte spreiding met de IC A rijden.

Groeten,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Steven »

http://www.treintrambus.be/actueel/blog ... e-zon.html

NMBS-dienstregeling 2011 - weinig nieuws onder de zon
Geschreven door Kees Smilde
zaterdag, 18 september 2010 09:00
De dienstregeling 2011 (geldig vanaf 12 december 2010) van de NMBS wordt een consolidatiedienstregeling. Nadat er de laatste jaren diverse treinseries bijkwamen, houdt onze spoorwegmaatschappij het dit jaar bij kleinere aanpassingen. In het licht van de hoge exploitatiekosten, o.a. te wijten aan de kosten die Infrabel aanrekent, is er gewoonweg geen financiële ruimte voor uitbreidingen. De eerder aangekondigde besparingen blijven voorlopig gelukkig ook achterwege.


Internationaal

De Thalys-verbindingen met Amsterdam worden goed gebruikt en daarom wordt het aantal verbindingen stapsgewijs verhoogd. De weinig gebruikte TGV van 5u40 van Brussel naar Toulouse wordt vervangen door een trein die circa twee uur later naar Montpellier rijdt. Een grotere herschikking bij de grijze TGV's is voor 2012 voorzien. Naar Keulen en Frankfurt komt er een vierde ICE bij, maar er wordt één van de 6 Thalystreinen geschrapt. Het aantal verbindingen met Londen (Eurostar) en Luxemburg (klassieke trein) blijft hetzelfde. De Beneluxtrein blijft nog minstens een jaar langs Roosendaal rijden.

Materieel

De eerste GEN-treinstellen zullen op de verbinding Aalst - Jette - Eigenbrakel te zien zijn. De eerste tweespannige stellen zullen in de provincie Luxemburg worden ingezet, zodat de dieselmotorstellen 41 uit die streek kunnen doorschuiven naar deze kant van de taalgrens.

De komende tijd zullen er meer nieuwe dubbeldekkers instromen. Ze zullen o.a. in een trein van Poperinge naar Brussel en verder te zien zijn. Voor de pendelaars betekent dit meer zitplaatsen en airco, maar tegelijk wijst de ervaring uit dat de kans op vertraging ook toeneemt.

Infrastructuur

De halte Dolhain-Gileppe in het oosten van het land wordt vervangen door de halte Dolhain-Vicinal. De halte Zwankendamme op de lijn Brugge-Zeebrugge wordt in juni 2011 gesloten. Op aandringen van o.a. TreinTramBus hield de NMBS rekening met de scholieren die van deze halte gebruik maken: de P-treinen blijven rijden tot het begin van de zomervakantie i.p.v. tot 11 december. In Sint-Niklaas worden de perrons eindelijk verhoogd, maar dit zorgt er wel voor dat de reizigers op de verbinding naar Brussel in de daluren in Dendermonde moeten overstappen. De werkzaamheden aan het ringspoor in Antwerpen zijn uitgesteld tot april of juni; vanaf dan worden Antwerpen-Oost en Dam alleen nog bediend door P-treinen. L-treinreizigers naar alle bestemmingen ten noorden van Antwerpen zullen 5 minuten vlugger ter plaatse zijn.

Twee minuten met grote gevolgen

Wegens werkzaamheden bij Blauwe Toren tussen Brugge en Knokke-Blankenberge krijgen de trei-nen er twee minuten rijtijd bij. Hierdoor zou de trein Tongeren - Knokke zijn keertijd in Knokke niet meer halen. Anderzijds heeft ook de "IR" tussen Gent en de Luchthaven problemen met de krappe keertijd op de Luchthaven. De NMBS wisselt nu beide rijpaden in de Brusselse Noord-Zuidverbinding om. Het gevolg is een robuustere dienstregeling (positief), gewijzigde aansluitingen (kan positief of negatief zijn) en een belabberde spreiding tussen Gent en Brussel (drie treinen op twintig minuten, dan veertig minuten niets). Een voorstel om ook de IC Oostende - Eupen 6 minuten op te schuiven haalde het niet.

Regio Brussel

De IR-o Leuven - Luchthaven - Nijvel, die tussen Schaarbeek en Noord van lijn moet wisselen wordt voortaan een IR Leuven - Luchthaven - Brussel. Het deel Brussel - Nijvel wordt overgenomen door een van de treinen van lijn 25.

IR-j Quévy - Luchthaven verliest zijn stop in Brussel-Congres, wel gaan er meer P-treinen in Congres stoppen.

P8351 Schaarbeek - Landen - Leuven begint weer in Brussel-Zuid.

Limburg en het Hageland

De snelle P-treinen van Hasselt naar Brussel en terug stoppen nu alle 8 in Diest en Aarschot. Ze krijgen een halfuursdienst. Gevolg van deze acties is dat er geen plaats meer is voor de snelle P-trein Hasselt - Antwerpen. Enkele namiddags-IC's van de Kust naar Tongeren, die tot nog toe in Leuven werden gesplitst in een traag en snel treindeel, rijden in hun geheel als stoptrein naar Hasselt en Tongeren.

Weekend

De IC Antwerpen - Gent - Rijsel zal voortaan ook in het weekend in Waregem stoppen. Bij de IC van Knokke-Blankenberge naar Genk en Luik rijdt het treindeel naar Limburg voortaan als eerste. De trein Hasselt - Mol wordt in Mol niet meer aan de trein Neerpelt - Antwerpen gehangen, anders is in Antwerpen-Berchem de aansluiting naar Oostende niet meer haalbaar. Op de L-trein Brugge - Kortrijk wordt een treinstel toegevoegd, zodat de kering in Kortrijk (momenteel 4 minuten) haalbaar wordt.

Medio september was nog weinig meer bekend. Wat een verschil met Zwitserland, waar in de maand mei de uitgewerkte dienstregelingstabellen van de dienstregeling vanaf december al te raadplegen zijn!
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door stefanic »

Steven schreef: (eigenlijk Quote Kees/TTB)
Limburg en het Hageland

De snelle P-treinen van Hasselt naar Brussel en terug stoppen nu alle 8 in Diest en Aarschot. Ze krijgen een halfuursdienst. Gevolg van deze acties is dat er geen plaats meer is voor de snelle P-trein Hasselt - Antwerpen. Enkele namiddags-IC's van de Kust naar Tongeren, die tot nog toe in Leuven werden gesplitst in een traag en snel treindeel, rijden in hun geheel als stoptrein naar Hasselt en Tongeren.
Ik wil hier toch benadrukken dat dit alles het gevolg is van die werken aan Blauwe toren. Door de verschuiving van de IC-E tussen Leuven en Tongeren (al is dit slechts 3 minuten) gingen rijpaden van P-treinen in de vernieling. Vandaar de herschikking van de snelle P-treinen via de bocht van Leuven. Ook de P7215 Hasselt-Antwerpen had geen rijpad meer tussen Hasselt en Aarschot, tenzij een integraal gewijzigde dienstregeling Hasselt-Antwerpen, quasi op ontblokking van de IRc, en dat was nu net niet de intentie van deze trein, die voor een min-of-meer halfuurverbinding moest zorgen tussen de IRc's... de P7215 rijdt dus nog steeds tussen Aarschot en Antwerpen (ongewijzigd rijpad) met aansluiting vanuit Hasselt en tussenstations vanaf de L-trein (die enkele minuten vroeger dan de oude P-trein uit Hasselt vertrekt).

Van de 3 avond-IC's die gesplitst worden in Leuven wordt vanaf december enkel nog de 1e gesplitst. Beide andere rijden inderdaad integraal L (P) vanaf Leuven (zie naar de equivalente situatie 's ochtends), maar Leuvenaars kunnen wel met de L (richting Antwerpen) tot Aarschot met overstap op een snelle P-trein die via de bocht komt...

Iedereen beseft dat dit niet perfect is, maar dit benadrukt toch maar het feit dat die werken aan de andere kant van Vlaanderen een erg grote impact hebben over het hele net. Maar een korte 'schets' van de situatie zoals in de aangehaalde zin van TTB kan de indruk wekken dat NMBS gewoon treinen aan 't afschaffen is, net zoals er zijn die denken dat het hier gewoon om verdoken besparingen gaat.
spoorwegrealist
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door kika »

Welke thalys richting Duitsland wordt dan geschrapt? Is dit vanwege materieelgebrek?
Plaats reactie