NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
AlexNL

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door AlexNL »

Duikbril AM86 schreef:De tijd dat er hier in België in ieder station loketten waren is al lang voorbij.
Er is al heel wat gesloten dus om nu nog te zeggen dat er op iedere stoeptegel een loket is, is wel wat overdreven.
Dat klopt. Maar dat was mijn vraag niet.

Wat voor meerwaarde biedt het aanbieden van een hoop loketten in deze tijd waarin mensen zelfvoorzienend zijn?
kika

Bericht door kika »

Zomaar een idee: maar waarom niet meer via e-id en/of mobib tickets verkopen, deze zijn persoonsgebonden, bevatten prima mobiliteitsprofielen, geboortejaar valt er uit af te leiden, koppel er nog een bonusprogramma aan, gezien de miserabele staat van privacyinstituten in België kunnen ze ook andere info uitlezen (in geval van mobib kaarten),... ergo: een heleboel geld verdienen met al deze gedetailleerde data. Of op z'n minst een prijskaartje op kleven (zijn gewoon activa) zodat de schuldenput weer een paar miljoen is gedaald.
Trammist

Bericht door Trammist »

Zou de NMBS ook overwegen om terug een compact formaat ticket in dienst te nemen? Die kartonnen flappen zijn echt veel te groot... Maar er zou sowieso zowel een groot als een klein formaat ticket moeten blijven bestaan, door de Belgische Pass-formules.

De NMBS heeft trouwens in het verleden ook een kleinformaat ticketprinter in dienst gehad: Afbeelding
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Trammist schreef:Zou de NMBS ook overwegen om terug een compact formaat ticket in dienst te nemen? Die kartonnen flappen zijn echt veel te groot... Maar er zou sowieso zowel een groot als een klein formaat ticket moeten blijven bestaan, door de Belgische Pass-formules.
En voor de internationale tickets. En je maakt de apparatuur dan waarschijnlijk weer duurder.

Groetjes,
Rian
AlexNL

Bericht door AlexNL »

De internationale tickets die je uit de NS-automaten haalt zijn volgens mij wel kleiner dan de standaard-tickets die je bij de NMBS krijgt (ongeacht nationaal of internationaal), ze zijn alleen iets hoger zodat ze niet in de Nederlandse stempelautomaat passen.

Zulke tickets zou een NMBS-automaat ook moeten uitspugen, voor Go-Passes zou dan een langer ticket gemaakt kunnen worden waar reizen verspreid over meerdere regels kunnen worden ingevuld.
Steven

Bericht door Steven »

De nmbs had er voor gekozen om maar 1 soort ticket te gebruiken voor alle vervoersbewijzen. Vereenvoudiging noemt zoiets. Aangezien 1 type printer aankopen = goedkoper, vlotter in onderhoud en vlot in gebruik voor alle betrokken (personeel).
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:De nmbs had er voor gekozen om maar 1 soort ticket te gebruiken voor alle vervoersbewijzen. Vereenvoudiging noemt zoiets. Aangezien 1 type printer aankopen = goedkoper, vlotter in onderhoud en vlot in gebruik voor alle betrokken (personeel).
In Duitsland drukken ze internationale biljetten af op gewone standaard laserprinters. Als je dus wil "eenvoudiger" en "goedkoper" werken doe dan die speciale printers gewoon weg.
Binnenlandse biljetten kunnen dan gewoon op kleine banprinters afgedrukt worden. Is ook een standaardprodukt.
Overigens denk ik dat het met de kost en de complexiteit wel meevalt. Anders zou SBB niet twee verschillende printers in haar automaten stoppen...
kika

Bericht door kika »

K V B schreef: In Duitsland drukken ze internationale biljetten af op gewone standaard laserprinters. Als je dus wil "eenvoudiger" en "goedkoper" werken doe dan die speciale printers gewoon weg.
Binnenlandse biljetten kunnen dan gewoon op kleine banprinters afgedrukt worden. Is ook een standaardprodukt.
Overigens denk ik dat het met de kost en de complexiteit wel meevalt. Anders zou SBB niet twee verschillende printers in haar automaten stoppen...
Vraag even aan de dames en heren lokettisten bij DB of dat nou zou geweldig is, een gans A4 printen en dan een stukje afscheuren langs een stippelijntje wat bij 1/5 tickets niet helemaal goed gaat en geregeld ook helemaal fout. Hun internationale tickets, ondanks gelijke grootte als de Belgische, blinken ook niet uit in duidelijkheid. Ik heb zo'n vermoeden dat het hier gemakkelijk is om de zaken eenvoudiger voor te stellen dan de werkelijkheid is :wink:
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:De nmbs had er voor gekozen om maar 1 soort ticket te gebruiken voor alle vervoersbewijzen. Vereenvoudiging noemt zoiets. Aangezien 1 type printer aankopen = goedkoper, vlotter in onderhoud en vlot in gebruik voor alle betrokken (personeel).
In Duitsland drukken ze internationale biljetten af op gewone standaard laserprinters. Als je dus wil "eenvoudiger" en "goedkoper" werken doe dan die speciale printers gewoon weg.
Je hebt niet enkel de toestellen maar ook het papier, printers die met twee soorten papier werken lopen meer kans op vastlopen. Personeel dat maar 1 soort toestel moet kennen is ook al vereenvoudiging. Nu we eens iets eenvoudig hebben is het ook niet goed, toch leuk hé de persoon spelen die enkel maar kritiek heeft. De NMBS is verre van perfect in tegendeel het kan zeker beter. Maar op elk detail blijven vitten, op alles commentaar hebben alsof het nooit goed is dat is eerder een teken van persoonlijke frustratie volgens mij.
Trouwens een eigen model gebruiken waarvan je 100-en exemplaren besteld kan je haast beschouwen als een standaardmodel. Er zijn zoveel printers beschikbaar waar een particulier geen weet van heeft omdat ze niet geschikt zijn voor thuisgebruik dus oordeel niet te snel.
K V B

Bericht door K V B »

kika schreef:
K V B schreef: In Duitsland drukken ze internationale biljetten af op gewone standaard laserprinters. Als je dus wil "eenvoudiger" en "goedkoper" werken doe dan die speciale printers gewoon weg.
Vraag even aan de dames en heren lokettisten bij DB of dat nou zou geweldig is, een gans A4 printen en dan een stukje afscheuren langs een stippelijntje wat bij 1/5 tickets niet helemaal goed gaat en geregeld ook helemaal fout. Hun internationale tickets, ondanks gelijke grootte als de Belgische, blinken ook niet uit in duidelijkheid. Ik heb zo'n vermoeden dat het hier gemakkelijk is om de zaken eenvoudiger voor te stellen dan de werkelijkheid is :wink:
Ik heb altijd het hele blad gekregen. Afscheuren was er niet bij. Op de rest van het blad stond dan de dienstregeling van de treinen die ik kon nemen vermeld. Verder is de layout van de internationale tickets in Duitsland toch dezelfde als in België? Wat bedoel je er dan mee dat ze niet uitblinken in duidelijkheid?
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: Trouwens een eigen model gebruiken waarvan je 100-en exemplaren besteld kan je haast beschouwen als een standaardmodel. Er zijn zoveel printers beschikbaar waar een particulier geen weet van heeft omdat ze niet geschikt zijn voor thuisgebruik dus oordeel niet te snel.
Ik weet dat de printers die ze gebruiken ook veel gebruikt worden op luchthavens voor boarding passen. (Overigens, dat betekent dat het aanbieden van check-in in de stations eigenlijk maar een kwestie van software en organisatie is. Laat de NMBS hier weer iets liggen?)

Het punt is eerder dat voor gewone tickets dit toch een beetje groot is. Je kan dus voor automaten die enkel vervoersbewijzen voor binnenlands verkeer (of kort grensverkeer) moeten afleveren dus wel wat eenvoudigers inbouwen. Waarom niet gewoon printers die pro-data kaarjes afleveren inbouwen? Kan je meteen ook veroersbewijzen geldig op tram en bus verkopen.
kika

Bericht door kika »

K V B schreef: Ik heb altijd het hele blad gekregen. Afscheuren was er niet bij. Op de rest van het blad stond dan de dienstregeling van de treinen die ik kon nemen vermeld. Verder is de layout van de internationale tickets in Duitsland toch dezelfde als in België? Wat bedoel je er dan mee dat ze niet uitblinken in duidelijkheid?
Ik bedoel daarmee als je bijvoorbeeld slechts een deel van het traject treinbinding hebt, of korting voor slechts een deel van het traject, staat dat er niet eenduidig op vermeld. Meestal krijg ik 3-6 biljetten van hetzelfde formaat als de Belgische treinkaarten, waarvan slechts 1 of 2 op A4 formaat zijn en enkele andere afgescheurd. Tenminste als ik ze aan het loket haal, anders is alles hetzelfde formaat als de Belgische en niets op A4. (Tenzij ik van Verkehrsverbundspecifieke tickets haal, die zijn weer een ander formaat). Blijf dus bij mijn punt dat ik je verdenk van het eenvoudiger voorstellen van de werkelijkheid (schijnt ongeneselijk te zijn, maar niet kwaadaardig ;) )

En nu back on topic :)
K V B

Bericht door K V B »

kika schreef: En nu back on topic :)
SBB wil ook besparen op de loketten. Te beginnen met Bern (waar ik dagelijks kom). Daar worden de vijf verkooppunten gecentraliseerd in een verkoopunt, met een "begeleid zelfbedienings concept."
Concreet betekent dat dat reiziger verondersteld worden altijd naar een automaat te gaan, maar dat er wel personeel aanwezig is dat kan helpen als het wat moeilijker wordt.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

AlexNL schreef:Wat is het belang van een overvloed aan loketten in de hedendaagse tijd dan nog? Dat er loketten moeten zijn, zeker weten, maar niet bij iedere stoeptegel waar een trein stopt.
Welke overvloed? Slechts 1 op de 5 stations heeft nog een loket. Als de we de bemande stations die slechts een halve dag open zijn buiten beschouwing laten heeft slechts 1 of de 15 stations een doorlopend bemand loket. Dus nogmaals: welke overvloed?
AlexNL schreef:
Wat voor meerwaarde biedt het aanbieden van een hoop loketten in deze tijd waarin mensen zelfvoorzienend zijn?
Dat is net het punt. De NMBS en de NS houden enkel rekening met de zelfvoorzienende mensen en laten de rest in de kou staan.
groentje schreef:Voor de totale NMBS-groep is er inderdaad geen besparing, wel voor de NMBS-vervoerder. Maar het zijn ook zij die het meest moeten besparen, gezien hun rampzalige financiële toestand.
Vestzak-broekzak. Als dit soort onzinmaatregelen hierdoor gelegitimeerd worden is het hoog tijd de structuur van de NMBS te herzien.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 06 sep 2010, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Ik weet dat de printers die ze gebruiken ook veel gebruikt worden op luchthavens voor boarding passen. (Overigens, dat betekent dat het aanbieden van check-in in de stations eigenlijk maar een kwestie van software en organisatie is. Laat de NMBS hier weer iets liggen?)

Wat denk je dat er gebeurd met de eurostar??!!!
Plaats reactie