Pagina 6 van 15
Re: ICE in London
Geplaatst: 13 mei 2011, 11:35
door giuseppe
Op zich gaat het nu wel maar om een paar treinen, maar het is de vraag wat er daarna gaat gebeuren. Gaat de Thalys naar Keulen blijven op langere termijn? Ik kan me zo voorstellen dat het helemaal zelf rijden van de treinen door DB gunstiger is.
Re: ICE in London
Geplaatst: 13 mei 2011, 16:00
door kristofvt
Thalys zal zeker van Parijs tot keulen blijven rijden. Er wordt zelf gedacht aan een extra verbinding met het Duitse Essen. DB bezit zelf een 2 tal thalys treinen. Die echter niet op de hsl Keulen Franckfurt mogen rijden opwille van het beperte vermogen op 15 kvolt.
Re: ICE in London
Geplaatst: 13 mei 2011, 16:21
door groentje
Bonn/Siegburg had ik inderdaad meer vermeld als illustratie, maar was niet de beste mogelijkheid. Voor Aken wordt inderdaad nog zeer sterk gelobbyd door de Akense politiek, die ook bereid is om er een smak geld voor op tafel te leggen. Luik is hier een beetje het slachtoffer van politici die geen boter bij de vis geven...
Re: ICE in London
Geplaatst: 13 mei 2011, 17:13
door Shrek
Luik lijkt mij toch wel een vrij belangrijke halte voor de ICE. Het hinterland strekt zich uit van Verviers tot Namen, Leuven, Hasselt, Maastricht,... toch wel een paar miljoen potentiële klanten die nu hun verbinding met duitsland sterk achteruit zien gaan

Re: ICE in London
Geplaatst: 13 mei 2011, 17:29
door groentje
Maar veel van die plaatsen hebben een rechtstreekse verbinding met Brussel, en zeker voor Limburg staan ze vaak sneller in de hoofdstad dan in Brussel. Is Brussel dan niet een veel logischer opstappunt als Luik? Toch om verder richting Londen te reizen. Naar Duitsland ben je dan weer meer met een frequente (minstens elk uur) en comfortabele IC, dan met 9 HST's naar Duitsland.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun Luik van harte hun HST-stop voor de trein naar Londen (de andere HST's zouden sowieso nog altijd blijven stoppen), en heb de petitie zelfs ondertekend. Maar het is niet zo belangrijk als ze zelf wel denken.
Re: ICE in London
Geplaatst: 13 mei 2011, 18:15
door Robin
ik zag onlangs een foto van een TGV stel in UK

Re: ICE in London
Geplaatst: 13 mei 2011, 22:44
door bobke
Hoeveel mensen stappen er nu eigenlijk dagelijks op in Luik op een ICE? Als het maar om een paar mensen gaat, is het inderdaad niet de moeite om nog in Luik te stoppen. De kosten zijn dan veel te hoog.
Re: ICE in London
Geplaatst: 13 mei 2011, 22:51
door Trammist
Laat de markt werken en DB hun zin doen. De politiek kan lobbyen maar geen halte in Luik opleggen.
Als er werkelijk zulk een grote markt bestaat voor Luik-Londen zal DB dat wel inzien en eventueel hun plannen wijzigen.
Niemand is gebaat met een zeer dure lege trein.
Re: ICE in London
Geplaatst: 13 mei 2011, 23:52
door groentje
Luik is niet belangrijk om er een trein speciaal naar toe te rijden, maar als je er passeert, moet je toch wel met een paar goede argumenten afkomen om er niet te stoppen. Dat is het geval met de ICE, die passeert in Luik, en een stop maakt het een stuk makkelijker om naar Duitsland te reizen van het oosten van het land. Daarom ook, dat Thalys en DB niet de stop willen schrappen voor treinen met bestemming Brussel of Parijs. Voor Londen moet er echter een hele veiligheidsinstallatie zijn, het perron moet kunnen worden afgesloten, de bagage moet worden gecheckt, en de reizigers moeten door de douane. Voor 3 treinparen per dag is het wel behoorlijk duur om die investeringen te doen, want ook Her Majestys Customs doen dat wellicht niet voor niets.
Tenzij dus de politiek en andere overheden bereid zijn een deel van de koek op zich te nemen, door bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat bepaalde sporen kunnen worden afgesloten, dat er een bagageradar staat, en dat andere beveiliging betaald is. Zoals ook Aken van plan is te doen.
Naar Londen zijn er wellicht voldoende alternatieven voor een stop in Luik, maar vergeet niet dat van de huidige 4 ICE's (+ de 5 Thalyssen naar Keulen), er 3 niet meer zouden stoppen. Richting Keulen is dat een derde minder, richting Frankfurt verliezen ze zelfs 75% van hun rechtstreekse verbindingen. Mits er een frequente, snelle en deftige aansluiting is in Aken en/of Keulen, kan ik daar gerust mee leven, maar als het aantal gewone grensoverschrijdende treinen niet toeneemt, dan heb ik daar een probleem mee.
Re: ICE in London
Geplaatst: 14 mei 2011, 00:40
door dentheo
Is Leuven niet even interessant als Luik ?
De Maastricht, een IC, stopt er zelfs niet.
Re: ICE in London
Geplaatst: 14 mei 2011, 03:49
door Shrek
dentheo schreef:Is Leuven niet even interessant als Luik ?
De Maastricht, een IC, stopt er zelfs niet.
Leuven is niet nodig als stop omdat je daar een goede aansluiting hebt in alle richtingen. Maar richting Duitsland wordt het aanbod daar dan ook veel kleiner als de ICE niet meer in Luik stopt (of je moet om langs brussel)

Re: ICE in London
Geplaatst: 14 mei 2011, 10:21
door dentheo
En waarom stopt die IC uit Maastricht niet in Leuven ?
Re: ICE in London
Geplaatst: 14 mei 2011, 11:22
door nighttrain
Ik denk dat het de bedoeling is een hogesnelheidsnetwerk uit te bouwen met hoge snelheidstreinen tussen metropolen en geen omnibussen op hoge snelheids-assen met hogesnelheidstreinen.
Ik weet niet of Luik aantrekkelijk is met zijn 192.000 inwoners en 26 % werkeloosheid?
En laten we zeggen dat de uurregelingen al vast liggen.
Re: ICE in London
Geplaatst: 14 mei 2011, 11:56
door Steve
nighttrain schreef:Ik denk dat het de bedoeling is een hogesnelheidsnetwerk uit te bouwen met hoge snelheidstreinen tussen metropolen en geen omnibussen op hoge snelheids-assen met hogesnelheidstreinen.
Ik weet niet of Luik aantrekkelijk is met zijn 192.000 inwoners en 26 % werkeloosheid?
En laten we zeggen dat de uurregelingen al vast liggen.
De stad Luik zelf telt 192.000 inwoners, maar dat is vooral een kwestie van definitie van gemeentegrenzen. Als je het echte stedelijke gebied bekijkt en de dichtbevolkte randgemeenten dus ook meetelt (Seraing, Flémalle, Herstal, enzovoort), dan kom je al snel aan 500.000 tot 600.000 inwoners. En dat maakt het al een heel andere zaak.
Re: ICE in London
Geplaatst: 14 mei 2011, 12:51
door nighttrain
MIVB-reiziger schreef:nighttrain schreef:Ik denk dat het de bedoeling is een hogesnelheidsnetwerk uit te bouwen met hoge snelheidstreinen tussen metropolen en geen omnibussen op hoge snelheids-assen met hogesnelheidstreinen.
Ik weet niet of Luik aantrekkelijk is met zijn 192.000 inwoners en 26 % werkeloosheid?
En laten we zeggen dat de uurregelingen al vast liggen.
De stad Luik zelf telt 192.000 inwoners, maar dat is vooral een kwestie van definitie van gemeentegrenzen. Als je het echte stedelijke gebied bekijkt en de dichtbevolkte randgemeenten dus ook meetelt (Seraing, Flémalle, Herstal, enzovoort), dan kom je al snel aan 500.000 tot 600.000 inwoners. En dat maakt het al een heel andere zaak.
Dit antwoord had ik ergens verwacht.De aangeboden capaciteit per dag is ongeveer 1700 à 1800(h/T) plaatsen ,dus die zullen snel opgevuld worden met reizigers uit de grote metropolen gevoed door de hun omliggende regios.Dus een stop in Luik voor 20 personen?