Modernisering Vierledige

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
AM'er

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door AM'er »

Af en toe wat ideologische praat moet kunnen en is noodzakelijk om fris van geest te blijven...

Goed, terug "on topic" 8)
pietje

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door pietje »

Ik heb enkele dagen nog in een viertje gezeten dat dienst deed als "IC" trein Charleroi-Antwerpen.
Algemene opmerking van mijn medereizigers: waar hebben ze zoiets nog van onder het stof gehaald :lol:

Je zal mij niet horen zeggen dat ze die stellen moeten buitengooien, maar voor hun verdere leven is meer dan een L-trein of (korte afstands) P-trein toch wel wat hoog gegrepen.
Dan mag je zeggen wat je wil over de M6 rijtuigen (die we in omgekeerde richting hadden als IC-trein, maar dat lijkt toch veel meer op IC-materiaal.

Dat is iets wat er bij de NMBS ook niet eenvoudig in te krijgen is: uitstekende stellen voor stoptreinen zijn vaak totaal ongeschikt als IC en omgekeerd.

Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, vooral het interieur dan, want dat is nu toch echt spuuglelijk.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Robin »

hier nog enkele oude foto's van de vierledige dit ik tegenkwam:
Lijn-12be
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Joris »

Hallo,
Trammist schreef:Oei oei oei, wat een zwaar ideologische praat...

Het gaat hier 'maar' om een modernisering, een veel minder dure en milieubelastende ingreep dan een onmiddellijke vervanging.
Ik begrijp dat het voor de treinliefhebbers moeilijk is om afstand te doen van de pluchen zetels in de eersteklascoupé van de klassiekjes en de varkens, maar 90% van de reizigers zit liever in een fris ogend interieur waar je niet gekookt wordt door een overijverige verwarming, op een harde, onaangenaam zittende bank (klassiekje-2e kl), of in een naar schimmel stinkende coupé in misselijkmakend seventiesoranje. Comfort is meer dan enkel een zachte zetel (trouwens, het valt te betwisten of een zachte zetel werkelijk beter is dan een harde). In een trein met rode en grijze klassiekjes ga ik ook meestal in een grijs zitten.
Geen zuiver esthetische ingrepen belasten het milieu helemaal niet.
En in eerste zitten bij de varkens geen pluche zetels, maar gewone confortabele zetels (okja, ook zeer lelijk, mabon). Je weet zo dat daar M6 banken in de plek komen...
Een interieur waar je niet kookt, inderdaad, alweer een opfrissing zonder airco helaas...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:
AM'er schreef:Zeer juist Joris!

Wij leuteren hier op dit forum natuurlijk over luxeproblemen.
In landen waar de treinen nog echt als beestenwagons rijden, zouden ze doodgelukkig zijn met een oud varkensneusje of klassiekje.

Wij, in dit verwende apenlandje, spreken over beestenwagons als we kunnen zitten in een warme trein die vooruitgaat, maar waarvan het interieur niet meer van "deze tijd" is.
Maar iemand die kan kiezen tussen trein of auto gaat sneller de auto nemen als die trein een verouderd interieur heeft. Het is dus zeer belangrijk om dit interieur modern te houden. Dit is helemaal geen luxeprobleem, maar een troef die koning auto heeft en die de trein moet proberen over te nemen.
Vergeet niet dat de treinen er niet zijn voor ons, de treinliefhebbers, maar voor een zo groot mogelijke groep mensen die er eigenlijk niets van af weten :wink:
Het probleem is, dat interieurstijlen zo snel veránderen. Een interieur dat vandaag als modern geldt, is over tien jaar alweer verouderd. Generaties geleden was dat allemaal zo'n probleem niet, toen veranderden stijlen veel trager, en konden treinen dus gewoon een halve eeuw met hetzelfde interieur rondrijden. Je kunt je afvragen: stel dat de ontwerpers de I11, Deense Neus, M6, etc. een vergelijkbaar interieur hadden gegeven als de klassiekjes en de varkens, en treinreizigers dus geen ander soort interieur zouden kénnen, zouden ze dán ook verlangen naar treinen met een "moderner" interieur? Met andere woorden: is het de smaak die de mode maakt, of is het de mode die de smaak maakt? Volgens mij is het eerder dat laatste, voor een aanzienlijk deel van de mensen dan toch. Je ziet vaak dat bepaalde mensen niets van een zekere "oude" stijl moeten hebben, tótdat die plotseling opnieuw in de mode komt.
Behalve dan als het interieur erg versleten is, of als het stinkt, dán kan ik wel begrijpen dat reizigers dat niet op prijs stellen. Maar dat laatste kun je in mijn ogen beter voorkomen of bestrijden door op tijd te poetsen.
De vierledige zijn ca. 35 jaar oud, volgens mij zouden die evengoed zónder modernisering nog 15 jaar kunnen meegaan, kijk naar de AM62, die rijdt bijna 50 jaar met hetzelfde interieur rond.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Robin »

op zich vind ik ze niet slecht want ze trekken snel op in vergelijking met een stam M6+27. Het varken doet toch dikwijls sneller Antwerpen - Mechelen als IC dan met M6+27, ook al mag die maar 1401 tussen Berchem en Kontich.

Op enkele kleine dingen na vind ik ze niet slecht maar ze mochten wel is aangepast worden, al ben ik wel benieuwd naar het resultaat.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
melle

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door melle »

pietje schreef:Ik heb enkele dagen nog in een viertje gezeten dat dienst deed als "IC" trein Charleroi-Antwerpen.
Algemene opmerking van mijn medereizigers: waar hebben ze zoiets nog van onder het stof gehaald :lol:

Je zal mij niet horen zeggen dat ze die stellen moeten buitengooien, maar voor hun verdere leven is meer dan een L-trein of (korte afstands) P-trein toch wel wat hoog gegrepen.
Dan mag je zeggen wat je wil over de M6 rijtuigen (die we in omgekeerde richting hadden als IC-trein, maar dat lijkt toch veel meer op IC-materiaal.

Dat is iets wat er bij de NMBS ook niet eenvoudig in te krijgen is: uitstekende stellen voor stoptreinen zijn vaak totaal ongeschikt als IC en omgekeerd.

Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, vooral het interieur dan, want dat is nu toch echt spuuglelijk.
Ik vind dat deze treinen perfect kunnen dienen als IR en misschien ook als P. Deze varkensneuzen trekken veel te traag op, en tegen dat de meeste gemoderniseerd zullen zijn, verwacht ik dat de meeste L diensten zijn overgenomen door de nieuwe desiro's.
pietje

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door pietje »

melle schreef:
pietje schreef:Ik heb enkele dagen nog in een viertje gezeten dat dienst deed als "IC" trein Charleroi-Antwerpen.
Algemene opmerking van mijn medereizigers: waar hebben ze zoiets nog van onder het stof gehaald :lol:

Je zal mij niet horen zeggen dat ze die stellen moeten buitengooien, maar voor hun verdere leven is meer dan een L-trein of (korte afstands) P-trein toch wel wat hoog gegrepen.
Dan mag je zeggen wat je wil over de M6 rijtuigen (die we in omgekeerde richting hadden als IC-trein, maar dat lijkt toch veel meer op IC-materiaal.

Dat is iets wat er bij de NMBS ook niet eenvoudig in te krijgen is: uitstekende stellen voor stoptreinen zijn vaak totaal ongeschikt als IC en omgekeerd.

Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, vooral het interieur dan, want dat is nu toch echt spuuglelijk.
Ik vind dat deze treinen perfect kunnen dienen als IR en misschien ook als P. Deze varkensneuzen trekken veel te traag op, en tegen dat de meeste gemoderniseerd zullen zijn, verwacht ik dat de meeste L diensten zijn overgenomen door de nieuwe desiro's.
Tja, IR is een concept wat ik hier in België nooit echt begrepen heb. Er zijn stations amper de naam IR waardig, waar toch IC-treinen stoppen, lijnen waar enkel IR-treinen rijden, maar geen L of IC.
De vlag dekt dikwijls de lading niet.

Ik ben er alleen sterk van overtuigd dat de viertjes (net als de klassiekjes, duikbrillen en dieseltjes) ongeschikt zijn als IC-materiaal, net zoals een sleep M6-en (en eigenlijk alle gesleept materiaal, maar ook de AM95) niet gemaakt is om frequent te stoppen enz.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Dieselfreak »

pietje schreef:Ik ben er alleen sterk van overtuigd dat de viertjes (net als de klassiekjes, duikbrillen en dieseltjes) ongeschikt zijn als IC-materiaal, net zoals een sleep M6-en (en eigenlijk alle gesleept materiaal, maar ook de AM95) niet gemaakt is om frequent te stoppen enz.
Werden in hun beginjaren de klassiekjes niet vooral als IC-trein ingezet? Zelfs vandaag worden nog enkele IC-diensten met klassiekjes gedaan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
pietje

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door pietje »

Dieselfreak schreef:
pietje schreef:Ik ben er alleen sterk van overtuigd dat de viertjes (net als de klassiekjes, duikbrillen en dieseltjes) ongeschikt zijn als IC-materiaal, net zoals een sleep M6-en (en eigenlijk alle gesleept materiaal, maar ook de AM95) niet gemaakt is om frequent te stoppen enz.
Werden in hun beginjaren de klassiekjes niet vooral als IC-trein ingezet? Zelfs vandaag worden nog enkele IC-diensten met klassiekjes gedaan.
Tuurlijk, maar het is niet omdat de NMBS dat deed (en nog steeds doet) dat het materiaal er op slag geschikt voor is.
De toekomstige Desiro's zijn volgens mijn info ook verre van geschikt voor IC treinen, hopelijk worden ze er dan ook nooit voor ingezet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Asterix »

pietje schreef:Tuurlijk, maar het is niet omdat de NMBS dat deed (en nog steeds doet) dat het materiaal er op slag geschikt voor is.
Waarom zou het niet geschikt zijn?
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door vasonline »

Hoi,

Los van alle mogelijke kleuren, etc. ... heb ik meer zoiets van.

Moderniseren OK. Maar nog belangrijker is het proper en net houden
Want ook mooi opgefriste rijtuigen/stellen kunnen er heel snel aftands uitzien, als men dat 'vergeet'.
(denk maar aan afgesleten stoelen na slechts enkele jaren )

Dit is niet echt een kritiek tegen het opfrissen op zich.
(was er zoiets niet met die zetels 1e klasse in een gemoderniseerd klassiekje?)

Groetjes,

S.

ps: Robin (et al) Als ik het goed begrijp gaan de AM 75 de laatste stellen zijn met bagagerak boven de banken?
Bij alle voorgaande modernisaties van klassiekjes werden de bagagerekken aan de zijkanten geplaatst. Ik veronderstel ook voor de AM-75?

ps2: ook los daarvan lijkt het meest slijtvaste interieur nog dat van de klassieke stellen te zijn.
Zou eigenlijk wel leuk zijn om vanuit de CW de horen welke types het meeste onderhoud binnenin nodig hebben
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Robin »

vasonline schreef:Hoi,

Los van alle mogelijke kleuren, etc. ... heb ik meer zoiets van.

Moderniseren OK. Maar nog belangrijker is het proper en net houden
Want ook mooi opgefriste rijtuigen/stellen kunnen er heel snel aftands uitzien, als men dat 'vergeet'.
(denk maar aan afgesleten stoelen na slechts enkele jaren )

Dit is niet echt een kritiek tegen het opfrissen op zich.
(was er zoiets niet met die zetels 1e klasse in een gemoderniseerd klassiekje?)

Groetjes,

S.

ps: Robin (et al) Als ik het goed begrijp gaan de AM 75 de laatste stellen zijn met bagagerak boven de banken?
Bij alle voorgaande modernisaties van klassiekjes werden de bagagerekken aan de zijkanten geplaatst. Ik veronderstel ook voor de AM-75?

ps2: ook los daarvan lijkt het meest slijtvaste interieur nog dat van de klassieke stellen te zijn.
Zou eigenlijk wel leuk zijn om vanuit de CW de horen welke types het meeste onderhoud binnenin nodig hebben
Welke stellen het meeste onderhoud nodig hebben is moeilijk te zeggen. Stellen komen binnen op hun kilometers of bij ongeval en alleen dat geen dat nodig is word gedaan en zo snel mogenlijk buiten. Momenteel staat de CW zo vol als een ei.

Hoe men de vierledige gaat inrichten weet ik niet tot in detail.
Ik word eind deze maand overgeplaatst naar TW Antwerpen dus zal jammer genoeg het verhaal niet kunnen volgen en kunnen vertellen aan jullie over de verdere vorderingen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door MaartendeJ »

In Nederland is het wel heel grappig met het SGM. De eerste treinstellen, de tweetjes 2001-2015 zijn ouder dan de laatste serie MAT'64 (Dat zijn de stellen 936-965).

Een paar jaar geleden zijn (als laatste overigens) de tweetjes gemoderniseerd. Als je nu zou vragen aan iemand welke treinstellen ouder zijn, geven ze echt niet dat die "moderne" treinen ouder zijn. Ook als je er foto's bijlegt, verklaren ze je voor gek: "Nee, het zijn nieuwe treinen!"

Het is nieuw, snel en modern: men denkt dat het snel is, dus overwegen ze de auto te laten staan. (Zie de Zaanlijn /Uitgeest-Amsterdam CS)

Daarnaast (kunnen) storingsgevoelige onderdelen vervangen worden. Deze onderdelen zijn meestel oud (in die tijd dat de treinstellen zijn uitgevonden was het nieuw, maar nu is de techniek al verder gevorderd) en kunnen beter vervangen worden. Of onderdelen raken overbodig of hebben geen nut, kunnen kleiner (in oppervlakte) gemaakt worden etc.

Overigens: Als Hollander zijnde, vind ik dat jullie behoorlijk lang met ouwe meuque door blijven rijden... En die ouwe meuque zelfs door blijven reviseren (=> klassiekertjes).
Commendatore
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Modernisering Vierledige

Bericht door Commendatore »

Waarom zou je degelijk materieel dat het nog prima doet vervangen? Dat zou kapitaalvernietiging zijn, al helemaal als je het met een renovatie weer op de (meeste) wensen van de klant van tegenwoordig aan kunt passen.

Persoonlijk heb ik trouwens niks tegen wat oudere interieurs.
Plaats reactie