Goed, terug "on topic"

Geen zuiver esthetische ingrepen belasten het milieu helemaal niet.Trammist schreef:Oei oei oei, wat een zwaar ideologische praat...
Het gaat hier 'maar' om een modernisering, een veel minder dure en milieubelastende ingreep dan een onmiddellijke vervanging.
Ik begrijp dat het voor de treinliefhebbers moeilijk is om afstand te doen van de pluchen zetels in de eersteklascoupé van de klassiekjes en de varkens, maar 90% van de reizigers zit liever in een fris ogend interieur waar je niet gekookt wordt door een overijverige verwarming, op een harde, onaangenaam zittende bank (klassiekje-2e kl), of in een naar schimmel stinkende coupé in misselijkmakend seventiesoranje. Comfort is meer dan enkel een zachte zetel (trouwens, het valt te betwisten of een zachte zetel werkelijk beter is dan een harde). In een trein met rode en grijze klassiekjes ga ik ook meestal in een grijs zitten.
Het probleem is, dat interieurstijlen zo snel veránderen. Een interieur dat vandaag als modern geldt, is over tien jaar alweer verouderd. Generaties geleden was dat allemaal zo'n probleem niet, toen veranderden stijlen veel trager, en konden treinen dus gewoon een halve eeuw met hetzelfde interieur rondrijden. Je kunt je afvragen: stel dat de ontwerpers de I11, Deense Neus, M6, etc. een vergelijkbaar interieur hadden gegeven als de klassiekjes en de varkens, en treinreizigers dus geen ander soort interieur zouden kénnen, zouden ze dán ook verlangen naar treinen met een "moderner" interieur? Met andere woorden: is het de smaak die de mode maakt, of is het de mode die de smaak maakt? Volgens mij is het eerder dat laatste, voor een aanzienlijk deel van de mensen dan toch. Je ziet vaak dat bepaalde mensen niets van een zekere "oude" stijl moeten hebben, tótdat die plotseling opnieuw in de mode komt.Shrek schreef:Maar iemand die kan kiezen tussen trein of auto gaat sneller de auto nemen als die trein een verouderd interieur heeft. Het is dus zeer belangrijk om dit interieur modern te houden. Dit is helemaal geen luxeprobleem, maar een troef die koning auto heeft en die de trein moet proberen over te nemen.AM'er schreef:Zeer juist Joris!
Wij leuteren hier op dit forum natuurlijk over luxeproblemen.
In landen waar de treinen nog echt als beestenwagons rijden, zouden ze doodgelukkig zijn met een oud varkensneusje of klassiekje.
Wij, in dit verwende apenlandje, spreken over beestenwagons als we kunnen zitten in een warme trein die vooruitgaat, maar waarvan het interieur niet meer van "deze tijd" is.
Vergeet niet dat de treinen er niet zijn voor ons, de treinliefhebbers, maar voor een zo groot mogelijke groep mensen die er eigenlijk niets van af weten
Ik vind dat deze treinen perfect kunnen dienen als IR en misschien ook als P. Deze varkensneuzen trekken veel te traag op, en tegen dat de meeste gemoderniseerd zullen zijn, verwacht ik dat de meeste L diensten zijn overgenomen door de nieuwe desiro's.pietje schreef:Ik heb enkele dagen nog in een viertje gezeten dat dienst deed als "IC" trein Charleroi-Antwerpen.
Algemene opmerking van mijn medereizigers: waar hebben ze zoiets nog van onder het stof gehaald![]()
Je zal mij niet horen zeggen dat ze die stellen moeten buitengooien, maar voor hun verdere leven is meer dan een L-trein of (korte afstands) P-trein toch wel wat hoog gegrepen.
Dan mag je zeggen wat je wil over de M6 rijtuigen (die we in omgekeerde richting hadden als IC-trein, maar dat lijkt toch veel meer op IC-materiaal.
Dat is iets wat er bij de NMBS ook niet eenvoudig in te krijgen is: uitstekende stellen voor stoptreinen zijn vaak totaal ongeschikt als IC en omgekeerd.
Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, vooral het interieur dan, want dat is nu toch echt spuuglelijk.
Tja, IR is een concept wat ik hier in België nooit echt begrepen heb. Er zijn stations amper de naam IR waardig, waar toch IC-treinen stoppen, lijnen waar enkel IR-treinen rijden, maar geen L of IC.melle schreef:Ik vind dat deze treinen perfect kunnen dienen als IR en misschien ook als P. Deze varkensneuzen trekken veel te traag op, en tegen dat de meeste gemoderniseerd zullen zijn, verwacht ik dat de meeste L diensten zijn overgenomen door de nieuwe desiro's.pietje schreef:Ik heb enkele dagen nog in een viertje gezeten dat dienst deed als "IC" trein Charleroi-Antwerpen.
Algemene opmerking van mijn medereizigers: waar hebben ze zoiets nog van onder het stof gehaald![]()
Je zal mij niet horen zeggen dat ze die stellen moeten buitengooien, maar voor hun verdere leven is meer dan een L-trein of (korte afstands) P-trein toch wel wat hoog gegrepen.
Dan mag je zeggen wat je wil over de M6 rijtuigen (die we in omgekeerde richting hadden als IC-trein, maar dat lijkt toch veel meer op IC-materiaal.
Dat is iets wat er bij de NMBS ook niet eenvoudig in te krijgen is: uitstekende stellen voor stoptreinen zijn vaak totaal ongeschikt als IC en omgekeerd.
Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, vooral het interieur dan, want dat is nu toch echt spuuglelijk.
Werden in hun beginjaren de klassiekjes niet vooral als IC-trein ingezet? Zelfs vandaag worden nog enkele IC-diensten met klassiekjes gedaan.pietje schreef:Ik ben er alleen sterk van overtuigd dat de viertjes (net als de klassiekjes, duikbrillen en dieseltjes) ongeschikt zijn als IC-materiaal, net zoals een sleep M6-en (en eigenlijk alle gesleept materiaal, maar ook de AM95) niet gemaakt is om frequent te stoppen enz.
Tuurlijk, maar het is niet omdat de NMBS dat deed (en nog steeds doet) dat het materiaal er op slag geschikt voor is.Dieselfreak schreef:Werden in hun beginjaren de klassiekjes niet vooral als IC-trein ingezet? Zelfs vandaag worden nog enkele IC-diensten met klassiekjes gedaan.pietje schreef:Ik ben er alleen sterk van overtuigd dat de viertjes (net als de klassiekjes, duikbrillen en dieseltjes) ongeschikt zijn als IC-materiaal, net zoals een sleep M6-en (en eigenlijk alle gesleept materiaal, maar ook de AM95) niet gemaakt is om frequent te stoppen enz.
Waarom zou het niet geschikt zijn?pietje schreef:Tuurlijk, maar het is niet omdat de NMBS dat deed (en nog steeds doet) dat het materiaal er op slag geschikt voor is.
Welke stellen het meeste onderhoud nodig hebben is moeilijk te zeggen. Stellen komen binnen op hun kilometers of bij ongeval en alleen dat geen dat nodig is word gedaan en zo snel mogenlijk buiten. Momenteel staat de CW zo vol als een ei.vasonline schreef:Hoi,
Los van alle mogelijke kleuren, etc. ... heb ik meer zoiets van.
Moderniseren OK. Maar nog belangrijker is het proper en net houden
Want ook mooi opgefriste rijtuigen/stellen kunnen er heel snel aftands uitzien, als men dat 'vergeet'.
(denk maar aan afgesleten stoelen na slechts enkele jaren )
Dit is niet echt een kritiek tegen het opfrissen op zich.
(was er zoiets niet met die zetels 1e klasse in een gemoderniseerd klassiekje?)
Groetjes,
S.
ps: Robin (et al) Als ik het goed begrijp gaan de AM 75 de laatste stellen zijn met bagagerak boven de banken?
Bij alle voorgaande modernisaties van klassiekjes werden de bagagerekken aan de zijkanten geplaatst. Ik veronderstel ook voor de AM-75?
ps2: ook los daarvan lijkt het meest slijtvaste interieur nog dat van de klassieke stellen te zijn.
Zou eigenlijk wel leuk zijn om vanuit de CW de horen welke types het meeste onderhoud binnenin nodig hebben