Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits
Geplaatst: 04 feb 2011, 17:28
- Men mag nooit 'vertrouwen' op de AVG. Ja, er is normaalgezien een koppeling met het sein, maar die koppeling is niet gegarandeerd door een veiligheidsuitrusting. Een bestuurder moet altijd de seininrichting in acht nemen (AVG is geen sein), en bij slechte zichtbaarheid voorzichtig het sein naderen tot een zekere waarneming mogelijk is.LRDArdo schreef: Terwijl ik tussen Lichtervelde en Izegem spoorde hoorde ik een conversatie tussen een TB off duty en TBG. Die hadden het over een incident waarbij ook een rood sein werd voorbij gereden. Alleen was er iets eigenaardigs aan de hand. Als ik het goed snapt speelt het incident zich af in Mechelen waar het vertreksein niet zichtbaar is vanaf het perron. De bestuurder moet daar 'blijkbaar' vertrouwen op de AVG die slechts opkomt van het moment dat deze is aangedraaid en het vertreksein groen is (staat hier ergens op het forum ook zo...). Voordien is er dan blijkbaar contact met de seingever.
Blijkbaar is het sein tijdens het vertrek (dus nadat de machinist de AVG-krans zag branden) dichtgevallen waardoor de machinist niet meer op tijd kon remmen en door het rood is gereden. Alleen beweerd infrabel dat het sein nooit op groen heeft gestaan. Is de AVG niet sowieso gekoppeld met het vertreksein?
- Men kan, dacht ik, nagaan dat een sein 'dichtgevallen' is.