Pagina 6 van 43
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 12 jun 2011, 22:33
door vasonline
Shrek schreef:kika schreef: Zonder automaat in een station is zoiets natuurlijk ontoelaatbaar, maar met automaat moet 1-2€ wel kunnen (geen 5 natuurlijk, in binnenlands verkeer liggen de verkoopsprijzen natuurlijk veel lager).
En blijven er dan nog veel loketten open...?
Want uiteindelijk is er met die toeslag een bedoeling ...
Ik heb er absoluut geen probleem mee dat men automaten plaatst om 2 redenen:
1. Als het loket gesloten is, hoeft men geen ticket meer te kopen op de trein.
Zo heeft men minder "grijsrijden".
2. Als er veel volk staat aan het loket is men sneller bediend aan een automaat (*)
Maar de loketprijs moet (ook!) hetzelfde blijven...
Groetjes,
S.
(*) niet bij de huidige NMBS modellen (lol

)
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 12 jun 2011, 22:48
door Duikbril AM86
Na een aantal jaren op rij dat het treinaanbod werd uitgebreid gaan we nu weer aan de afbouw beginnen,
op de politiek zullen we zeker niet moeten rekenen om ietst open te houden en op dat beheerscontract waar
Vervotte het in een persartikel over had, zeker niet, die normen in dat beheerscontract zijn zo laag
dat ze heel veel kunnen opdoeken. Heeft Vervotte die belachelijk lage normen ooit zelf gelezen eigenlijk???
Met betrekking tot Welle moet ik wel zeggen dat het merendeel van de inwoners van Welle in Dendeleeuw de trein neemt,
in Welle, Terhagen en Hillegem stop er morgens geen enkele p-trein en 's avonds stoppen er in die 3 stopplaatsen op de lijn 89 slecht 2 p-treinen Brussel-Zuid => Jette => Zottegem.
Voor IC/IR 98 stopte er in Welle in de ochtenspits ook de P-trein Ronse => Brussel => Schaarbeek, heb die trein een paar keer genomen toen in Welle en er stapte toen in volle ochtendspits maar 10 man tot 15 man op.
Hillegem heeft sinds vorig jaar zogenaamde "zwevende perrons" gekregen en dat zijn GEEN goedkope,
zo een perrons vind je maar in een 6 tal stations/stopplaatsen in Belgie terug: Stopplaatsen Hillegem, Terhagen, station Ede en .....
Welle en Hillegem stonden in 2004 ook al eens op een zwarte lijst, zie hier:
http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... 55&LANG=nl
Vorige week stond er met betrekking tot Welle het volgende in de krant:
Ook stations Appelterre, Herzele, Zandbergen, Schendelbeke, Idegem en Okegem worden opgeknapt
Stopplaats Welle grondig vernieuwd

DENDERLEEUW - Het station van Welle heeft een grondige opknapbeurt gekregen. Infrabel investeerde liefst 700.000 euro in de vernieuwing. Ook andere stations in de Denderstreek krijgen binnenkort zo'n make-over. PeterVanden Bossche
De investering van 700.000 euro heeft van een van de lelijkste stopplaatsen een pareltje gemaakt. 'We lieten de twee perrons met 75 centimeter verhogen, dat vergemakkelijkt het instappen op de trein', zegt Mieke Meert van spoorwegbeheerder Infrabel. 'De stopplaats ligt op de lijn Denderleeuw-Zottegem. Per uur zijn er een drietal treinen.'Dat zijn er niet zoveel maar in drie minuten sta je in Denderleeuw en vandaar kan je alle kanten uit', zegt treinreiziger Koen De Groeve uit Erembodegem. 'Deze renovatie is zeer geslaagd. Het perron is heel lang, ideaal om te voet tot in Denderleeuw te gaan als je de trein hebt gemist.'
Lange perrons
Het perron is inderdaad ongebruikelijk lang. 'Die perrons die we nu heraanleggen zijn al aangepast aan de nieuwere, langere treinstellen', legt Meert uit. 'Ook de verlichting is trouwens aangepast. Die liet hier te wensen over en daar hebben we nu een mouw aan gepast. Zo hopen we het veiligheidsgevoel te verhogen.' Ook andere stations en stopplaatsen in de Denderstreek staat een dergelijke opknapbeurt te wachten. 'Er zijn plannen voor Appelterre, Herzele, Zandbergen, Schendelbeke en Idegem', zegt Meert. 'De werken aan de stopplaats in Okegem starten trouwens al na het Pinksterweekend.'
In Welle zijn intussen enkel nog wat kleine werkjes te doen. 'Zo zijn werklui nog bezig met het plaatsen van de afsluiting, maar van die laatste klusjes zullen de reizigers geen last hebben.'
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 12 jun 2011, 23:20
door groentje
En toch is de tendens om loketverrichtingen betalend te maken. Dat merk je ook bij de banken, bijvoorbeeld. Men wil de kosten drukken door 'overbodig' personeel af te schaffen. Heel het supermarktconcept is daarop gebaseerd: zelfbediening waarbij de klanten slechts een winkelmedewerker zien aan de kassa.
Gelukkig word je er niet van, maar al bij al is het voor mij een van de meest aanvaardbare besparingen op klantenservice. Lokettenbezoek 'ontmoedigen' kan dus voor mij ook, als de toeslag beperkt blijft, en vooral: als de alternatieven geloofwaardig en overal aanwezig zijn. De huidige automaten zijn wat mij betreft geen alternatief, de website alleen ook niet. Tot wanneer er overal nieuwe, gebruiksvriendelijke automaten staan, liefst met een hulpfunctie (loket op afstand), die de gebruikelijke betalingsmiddelen aanvaarden, kan er voor mij geen sprake zijn van een lokettoeslag.
Sluiten van stopplaatsen is dan weer geen goed idee. Je moet je durven afvragen waarom sommige stations minder dan 70 reizigers hebben. Is er werkelijk geen vraag naar, of is de dienstregeling zo mager dat ze geen reizigers trekken? Durven reizigers er de trein nemen, of is er, door een gebrek aan -veilige- parkeerruimte en wachtgelegenheid, en in sommige gevallen zelfs aan adequate verlichting, een dermate groot onveiligheidsgevoel dat reizigers wegblijven? Is de tariefstructuur voor vooral korte afstanden soms ook niet te ontmoedigend voor korte afstanden, zeker met een parallelle buslijn aan spotprijzen (cf De Lijn)? En last but not least, hoe betrouwbaar zijn de cijfers? Uit het verleden zijn een paar mooie staaltjes bekend van manipulatie van de cijfers.
Ik durf niet zeggen dat er geen enkele overbodige stopplaats is. Maar ik durf niet zomaar zeggen welke dat zijn.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 12 jun 2011, 23:35
door MaartendeJ
Hogersluys schreef:Precies. In Eeklo bv staat er al niet eens een automaat. Dit is een doorzichtig trucje om over enkele jaren alle loketten te kunnen sluiten. Een tactiek die men in Nederland ook succesvol toegepast heeft. Kijk hoeveel bemande stations er in Nederland nog zijn.

Alle stations zullen vervallen, je zal de criminaliteit rond de stations nogal een vlucht zien gaan.
1)Criminaliteit? Ik heb niet gemerkt dat ik overvallen werd of zag dat er iemand overvallen werd... En anders houdt zo'n loketist(e) dat echt niet tegen. Dan kan dat oop midden op straat gebeuren, niet omdat er geen toezicht op het station is. "Beruchte" stations worden bewaakt door "Tickets and Service"-personeel. Beveiliging iig. Zij lopen rond op de stations. Beter dan een lokettist die in zijn/haar hokje blijft.
2) Vervallen stations? Alle stations worden weer netjes recht gelegd en opnieuw betegeld. (want: Europese hoogte). Wachthokjes, bankjes... Ja, alleen een verwarmde wachthok zou wat aangenamer zijn.
3) Alle grote stations (ala Utrecht, Amsterdam, Rotterdam) hebben een loket. Alle middelbare stations hebben geen loket, maar wel een kiosk waar je ook kaartjes kunt kopen. Een loket met verkoop van drinken en eten dus. Niets aan de hand. En ja, op de kleine voorstadstations (waar ongeveer 1-2x per uur per richting een trein komt) heb je dat niet... Maar dan zijn er ook niet zoveel mensen die daar komen dat een kiosk of loket te rechtvaardigen is. De onbemande stations zijn voorzien van een Info/Hulp -zuil, waarbij je dus om hulp of informatie (hoelaat komt de volgende trein?) kunt roepen.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 12 jun 2011, 23:53
door Stijn91
Iemand die weet waarom men deze perrons wilt verhogen, er stapt nog geen 200 mensen op (telling 2009). En zou het ook niet kunnen dat veel mensen naar de grotere stations gaan zodat er niet veel volk opstapt of komt het doordat er oude treinen (lees: klassiekjes) rijden.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 13 jun 2011, 00:25
door Asterix
vasonline schreef:Shrek schreef:kika schreef: Zonder automaat in een station is zoiets natuurlijk ontoelaatbaar, maar met automaat moet 1-2€ wel kunnen (geen 5 natuurlijk, in binnenlands verkeer liggen de verkoopsprijzen natuurlijk veel lager).
Ik heb er absoluut geen probleem mee dat men automaten plaatst om 2 redenen:
1. Als het loket gesloten is, hoeft men geen ticket meer te kopen op de trein.
Zo heeft men minder "grijsrijden".
Als men verklaart dat die automaten defect zijn, kan het nog wel probleemloos.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 13 jun 2011, 00:52
door kika
Vasoline: je citeert iemand anders.
Maarten: criminaliteit is meer dan overvallen, en ik, en velen met me, hebben het al wel meegemaakt. Denk bvb. aan de skimapparaten bij de NS-automaten

Maar ook bvb. graffiti kan onder de noemer criminaliteit vallen. Ik heb helaas geen statistieken of iets dergelijks om mijn mening te ondersteunen, maar mijn guts feeling zegt dat het larie en apekoek is, dat een loket de veiligheid zou verhogen. Idem met cctv. Het verhoogt helaas wel het veiligheidsgevoel van velen.
Vervallen, ik vermoed dat hier (terecht) wordt gewezen op de verschrikkelijke staat van sommige stationnetjes en andere spoorgebouwen in België. De realiteit is dat er in België heel veel leegstaat, allerlei vastgoed, gemeenten doen er bijna niets tegen. Of er veel initiatief vanuit infrabel etc. is om iets aan te vangen met overtollig vastgoed, betwijfel ik.
Er is een redelijk groot verschil tussen wat groot, middelgroot en klein wordt genoemd. Ook denk ik dat je groot en heel groot uit elkaar moet houden (in die laatste heb je bvb. ook internationale kaartverkoop). Aan beide kanten heb je voorbeelden hoe het (niet) moet: Ieper heeft een gelijkaardige grootte als Coevorden. Cafetaria (waar vroeger treinkaarten werden verkocht) daar is al lang dicht, ruimte staat hoe lang al te huur? In Ieper is het loket open tot 8u 's avonds. Bressoux is verhoudingsgewijs een Driebergen-Zeist. Nabij een grote stad, er stoppen IC's en stoptreinen. Bij die laatste kan ik een automaat gebruiken, koffie drinken of snel boodschappen doen. In Bressoux heb ik niets.
Jeroen: probleemloos? Het komt in de buurt van probleemloos als je zegt dat je geen cash bij je hebt en uitstel van betaling vraagt, mits de treinbegleider goed gehumeurd is.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 13 jun 2011, 13:01
door Hogersluys
MaartendeJ schreef:Hogersluys schreef:Precies. In Eeklo bv staat er al niet eens een automaat. Dit is een doorzichtig trucje om over enkele jaren alle loketten te kunnen sluiten. Een tactiek die men in Nederland ook succesvol toegepast heeft. Kijk hoeveel bemande stations er in Nederland nog zijn.

Alle stations zullen vervallen, je zal de criminaliteit rond de stations nogal een vlucht zien gaan.
1)Criminaliteit? Ik heb niet gemerkt dat ik overvallen werd of zag dat er iemand overvallen werd... En anders houdt zo'n loketist(e) dat echt niet tegen. Dan kan dat oop midden op straat gebeuren, niet omdat er geen toezicht op het station is. "Beruchte" stations worden bewaakt door "Tickets and Service"-personeel. Beveiliging iig. Zij lopen rond op de stations. Beter dan een lokettist die in zijn/haar hokje blijft.
Bemande stations hebben minder last van vandalisme. Dat bewijst de praktijk.
MaartendeJ schreef:
2) Vervallen stations? Alle stations worden weer netjes recht gelegd en opnieuw betegeld. (want: Europese hoogte). Wachthokjes, bankjes... Ja, alleen een verwarmde wachthok zou wat aangenamer zijn.
Als de loketten gesloten worden wordt in 9/10 gevallen ook de wachtzaal en bij uitbreiding het gebouw gesloten. Vervolgens staat het gebouw nog enkele jaren te vervallen waarop het dan toch gesloopt wordt. Wat krijgt de reiziger in de plaats? Niets eigenlijk.
MaartendeJ schreef:
3) Alle grote stations (ala Utrecht, Amsterdam, Rotterdam) hebben een loket. Alle middelbare stations hebben geen loket, maar wel een kiosk waar je ook kaartjes kunt kopen. Een loket met verkoop van drinken en eten dus. Niets aan de hand. En ja, op de kleine voorstadstations (waar ongeveer 1-2x per uur per richting een trein komt) heb je dat niet... Maar dan zijn er ook niet zoveel mensen die daar komen dat een kiosk of loket te rechtvaardigen is. De onbemande stations zijn voorzien van een Info/Hulp -zuil, waarbij je dus om hulp of informatie (hoelaat komt de volgende trein?) kunt roepen.
Lang leve de anonimiteit. Hier in België is het net een pluspunt dat alle middelbare stations ook nog bemand zijn. Niet alleen is er op die manier meer leven in het station, je kan ook nog inlichten bekomen op een normale manier. Die zuil die ze in Nederland als oplossing hebben bedacht is zo anoniem en ongebruiksvriendelijker dat het geen naam meer heeft.
Steeds weer wil men op bediening besparen terwijl het voor iedereen wel duidelijk is dat B-Cargo het probleem is. Niet een handvol loketbedienden.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 13 jun 2011, 13:47
door kika
Hogersluys schreef:Lang leve de anonimiteit. Hier in België is het net een pluspunt dat alle middelbare stations ook nog bemand zijn. Niet alleen is er op die manier meer leven in het station, je kan ook nog inlichten bekomen op een normale manier. Die zuil die ze in Nederland als oplossing hebben bedacht is zo anoniem en ongebruiksvriendelijker dat het geen naam meer heeft.
Steeds weer wil men op bediening besparen terwijl het voor iedereen wel duidelijk is dat B-Cargo het probleem is. Niet een handvol loketbedienden.
Ongebruiksvriendelijk zijn ze niet. Als je op een knopje kan drukken voor het voetgangerslicht, kan je die zuilen ook gebruiken. Het is wel zo dat de meeste mensen niet eens weten dat er naast een alarmknop ook en informatieknop op zit. Maar dat is helaas vaak zo, mensen hebben net zo min een benul van wanneer je een noodrem beter niet gebruikt. En anonimiteit kan je helaas bijna vergeten in Nederland: de NS wilt zo snel mogelijk dat iedereen overstapt op de OV-chip, er is idioot veel camerabewaking, zelfs op kleinere stations. Geef mij maar een papieren kaartje wat ik cash kan betalen.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 13 jun 2011, 13:54
door Hobbes
Wat ik nog steeds niet snap is dat er mensen zijn die dit verdedigen.
Men gaat besparen op de essentie van de spoorwegen, nl het laten rijden van treinen. Terwijl er zoveel andere zaken zijn waar men op zou moeten besparen, die uiteindelijk niets of weinig met treinen te maken hebben.
Er zijn inderdaad treinen die leeg of zo goed als leeg rondrijden, maar het blijft een dienstverlening.
Ik snap echt niet dat in deze tijd, waarin de brandstof steeds duurder wordt en men in file staat van het moment dat men de straat uit rijdt, men de openbare dienstverlening gaat afbouwen. Als men naar Nederland ziet (daar wijst men alleen graag naar als het hen goed uitkomt), daar breidt men het aanbod meer en meer uit!
Ik spreek ook een beetje voor mijn eigen winkel, ik woon in Hemiksem (L52), en ik kan me best indenken dat men in Brussel nog het liefst van al heel de lijn zou willen sluiten.
Als men al eens zou beginnen om 's avonds een treintje later te laten rijden (laatste vertrekt om 22.10h in FN), en in het weekeinde treinen zou laten rijden (al was het maar tot Boom), zou men wel meer volk trekken.
Ik heb in ieder geval de indruk dat er meer en meer volk op die treinen zit in vergelijking met 10 jaar geleden, vooral in de spits.
En wat die Noorderkempens betreft: Begin al eens met die belachelijke stop op Antwerpen-luchtbal (voor 5 man/dag) af te schaffen, zorg ervoor dat er eindelijk geschikt materieel komt (T18/Desiro's), en integreer de verbinding in een verbinding met Brussel. (trek de IR door, of een IC) en dan zal je de reizigersaantallen nogal zien stijgen.
En natuurlijk: Stoot nu eindelijk de goederenpoot eens af! Dat vehicle sleurt heel de groep mee de afgrond in, en zoals Herman Welter zegt: concentreer u op het laten rijden van reizigerstreinen!
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 13 jun 2011, 15:56
door jotie
melle schreef:Men zou er van versteld staan hoeveel mensen de trein na 1 uur 's nachts de trein nog willen nemen. Op sommige lijnen zie je geen trein meer na 22 uur 's avonds. Volgens mij is het uitbreiden van een avondlijke/nachtelijke minimumdienstregeling. Maar dit zou me een taak lijken voor de bevoegde ministers die het beheerscontract opstelt?
Exact. Helaas is er in België geen enkele politicus in staat om een degelijk beheerscontract op te stellen. Kijk naar Vervotte: ze weet niet eens wat er in die overeenkomst staat. Ze wou zogenaamd niet reageren op het malle idee om de dienstverlening in te krimpen omdat dat niet zomaar zou kunnen. Fout. Wie de overeenkomst leest, weet dat dat probleemloos mogelijk is en wel vanaf morgen als de NMBS het wil. De overeenkomst tussen de Staat en de NMBS verplicht die laatste tot... wel, eigenlijk niets. Af en toe eens een treintje laten rijden tussen 8 en 21u, ja, dat wel, maar verder is het een grote vrijbrief aan de NMBS. En het is algemeen bekend dat de NMBS niets geeft om reizigers, net zoals ze ook niets geeft om haar werknemers. Waar ze dan wel interesse in heeft, is mij een volkomen raadsel.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 13 jun 2011, 16:02
door Asterix
kika schreef:Jeroen: probleemloos? Het komt in de buurt van probleemloos als je zegt dat je geen cash bij je hebt en uitstel van betaling vraagt, mits de treinbegleider goed gehumeurd is.
Ik begrijp je opmerking niet.
Hobbes schreef:Ik snap echt niet dat in deze tijd, waarin de brandstof steeds duurder wordt en men in file staat van het moment dat men de straat uit rijdt, men de openbare dienstverlening gaat afbouwen.
Hoe combineer je die uitspraak nu met:
Hobbes schreef:En wat die Noorderkempens betreft: Begin al eens met die belachelijke stop op Antwerpen-luchtbal (voor 5 man/dag) af te schaffen
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 13 jun 2011, 16:22
door Shrek
jotie schreef:En het is algemeen bekend dat de NMBS niets geeft om reizigers, net zoals ze ook niets geeft om haar werknemers. Waar ze dan wel interesse in heeft, is mij een volkomen raadsel.
Het draait net veel te veel rond de werknemers. Kijk naar B-cargo, daar gaat het zo slecht omdat de bestuurders a) contractueel zijn b)zelf geen treinen willen schouwen en c)voortdurend staken .
Ze zoudend aar net wat minder rekening moeten houden met het personeel en hen hetzelfde laten doen onder dezelfde voorwaarden als de concurrentie...
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 13 jun 2011, 16:25
door Steven
zelf losleggen doen ze al voor een deel hoor. U niet te veel laten wijsmaken. Dat van dat niet willen schouwen is vakbondspraat, laten er nu net genoeg schouwers zijn. De vakbond telt niet in functies maar in VTE, voltijdse equivalenten. Wie ze zijn of wat ze doen maakt allemaal minder uit.
Als er vandaag 15000 voor cargo werken moet da morgen ook nog zo zijn. Hoe die 15000 verdeeld zijn is minder van belang. Zo kan je perfect (ik overdrijf sterk) 2500 treinbestuurders hebben en de rest op den bureau.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 13 jun 2011, 16:35
door Shrek
Steven schreef:zelf losleggen doen ze al voor een deel hoor. U niet te veel laten wijsmaken. Dat van dat niet willen schouwen is vakbondspraat, laten er nu net genoeg schouwers zijn. De vakbond telt niet in functies maar in VTE, voltijdse equivalenten. Wie ze zijn of wat ze doen maakt allemaal minder uit.
Als er vandaag 15000 voor cargo werken moet da morgen ook nog zo zijn. Hoe die 15000 verdeeld zijn is minder van belang. Zo kan je perfect (ik overdrijf sterk) 2500 treinbestuurders hebben en de rest op den bureau.
Dat is net het punt, die 15000 en die voldoende schouwers zijn teveel personeel voor de activiteiten te doen. Met veel minder personeel (dat natuurlijk iets harder moet werken dan) kunnen ze evenveel goederen vervoeren aan een veel lagere kostprijs. Het bedrijf wordt dan wel rendabel
