Pagina 6 van 6

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Geplaatst: 30 jun 2011, 17:55
door Kris G

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Geplaatst: 30 jun 2011, 18:05
door Adler
Prachtig !
Ach, vermits Descheemaecker deze week op tv kwam zeggen dat een chaos zoals maandag zich de komende 30 jaar niet meer zal voordoen, is men dat daar al lang weer vergeten.

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Geplaatst: 30 jun 2011, 18:22
door Asterix
Adler schreef:
Jeroen schreef:Nee Adler, ik stel dat al die andere treinen die achter die defecte trein moesten komen, geen andere omleidingsweg kregen toegekend wegens gebrek aan lijnkennis waardoor die defecte trein opnieuw een lawine aan zeer sterk vertraagde treinen achter zich op gang heeft getrokken.
Hoeveel verschillende omleidingswegen ken jij dan van de kust naar Gent als er al 2 geblokkeerd waren ?
Zoals al aangegeven, neem eens een kaart vast en je ziet dat men via Kortrijk en de Walen ook naar Brussel kan. Dat zijn er dus eigenlijk al meeredere.
Adler schreef:Als dat een alternatief was, waarom hebben ze dan iedereen uren lang in het station van Brugge laten zitten en de gestrande reizigers niet aangeraden om de normaal voorziene treinen te nemen naar Kortrijk om daar dan over te stappen ? Daarvoor had men ook geen extra bestuurders nodig met lijnkennis.
Omdat het wellicht geen OF-OF maar een EN-EN verhaal was. Ja, de communicatie was blijkbaar barslecht maar dat neemt niet weg dat er geen ander (belangrijker) probleem was van coördinatie. Coördinatie- en communicatieproblemen treden vaak samen op.

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Geplaatst: 30 jun 2011, 19:46
door kars
MaartendeJ schreef:
kars schreef:Maandag was Fyra tussen Breda en Rotterdam wél zonder toeslag te gebruiken.
Dinsdag was dat zeker, maandag volgens mij niet.
Herstel! Dinsdag inderdaad. :D

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Geplaatst: 30 jun 2011, 21:36
door bobke
Amai, wat een stappenlijst. :twisted: Jammer genoeg kom je zulke dingen wel vaker tegen. Vooral bij gsm/telefoon operatoren. Bv mijn vader heeft van de voormiddag zeker twee uur gebeld naar Mobistar en bijna ieder keer wordt ie doorverzonden en opeens is de lijn dood.

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Geplaatst: 30 jun 2011, 23:13
door rvdborgt
Hobbes schreef:Vroeger werd daar allemaal niet zo'n probleem van gemaakt, sinds Europa zich is beginnen te bemoeien is het allemaal strenger geworden. Vroeger had men geen rijbewijs en de lijnkennis kon met in principe moelijk controleren, nu heeft iedere TB zijn rijbewijs met 2 bijlagen: een bijlage voor de materieelkennis en een bijlage voor de lijnkennis.
Ik dacht niet dat de EU lijnenkennis vereist. Anderzijds, als de lidstaat België dat wel vereist, moet dat wel controleerbaar zijn.

Groetjes,
Rian

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Geplaatst: 30 jun 2011, 23:27
door Steven
rvdborgt schreef:
Hobbes schreef:Vroeger werd daar allemaal niet zo'n probleem van gemaakt, sinds Europa zich is beginnen te bemoeien is het allemaal strenger geworden. Vroeger had men geen rijbewijs en de lijnkennis kon met in principe moelijk controleren, nu heeft iedere TB zijn rijbewijs met 2 bijlagen: een bijlage voor de materieelkennis en een bijlage voor de lijnkennis.
Ik dacht niet dat de EU lijnenkennis vereist. Anderzijds, als de lidstaat België dat wel vereist, moet dat wel controleerbaar zijn.

Groetjes,
Rian
Je moet het ook deels bezien als een indekking op vlak van veiligheid. Op heden hebben we een minder performant systeem aan onze seinen.
deels memor
deels TBL1
deels TBL1+
deels TBL2
deels TVM
deels ETCS
6 systemen in 1 en hetzelfde land waarbij je volwaardige veiligheid hebt vanaf TBL2, de eerste bezien we als een hulpsysteem bij het besturen.
Zolang het volledige net niet voorzien is van een veiligheidssysteem is lijnkennis zeker van belang omdat het respecteren van seinen en snelheden bijna volledig bij de bestuurder berust.

De rijbewijzen zijn er zeker door de EU gekomen, men spreekt naar de toekomst toe om een ééngevormd rijbewijs/brevet te gebruiken dat in heel de EU hetzelfde uitzicht heeft en op dezelfde wijze gecontroleerd zal worden. Momenteel zijn er dus nog wat nationale verschillen. Ook wat betreft die lijn en materieelkennis. Ik acht het mogelijk dat er nu landen zijn waar dit niet in bijlage zit maar rechtstreeks op het rijbewijs.

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Geplaatst: 01 jul 2011, 00:26
door MaartendeJ
NL:
-ATB-EG
-ATB-NG
-ATB-E
-ATB-VV
-ATB+
-ATB++
-ETCS
En Memor op Maasticht Randwijck-Eijsden grens (als het goed is), Indusi op Enschede-Gronau Grens, Nieuweschans -Leer....

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Geplaatst: 01 jul 2011, 01:21
door AlexNL
Er zit wel een verschil tussen de verschillende ATB-versies en al die TBL-versies.

ATB-E is een simpelere uitvoering van ATB-EG. ATB+ is dan weer een uitbreiding op ATB-EG om de maximumsnelheid te verhogen. ATB++ is nooit ingevoerd en ATB-Vv is een toevoeging aan ATB-EG. ATB-NG is wel een losstaand bakengebaseerd systeem, dat weer wel backwards compatible is met ATB-EG, een ATB-NG-trein kan dus ook zonder problemen op een EG-baanvak rijden.

Lekker complex allemaal, dat sowieso.

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Geplaatst: 01 jul 2011, 01:47
door Steven
Dergelijke zaken hebben op hun beurt weer invloed op bepaalde beslissingen ook al heeft de gemiddelde reiziger daar weinig boodschap aan. Die wil namelijk gewoon vlot van a naar b geraken.
Het moet echter mee helpen om een beeld te vormen van waarom bepaalde zaken zus of zo gebeuren in een bepaald land/regio.

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Geplaatst: 01 jul 2011, 01:52
door AlexNL
Wat het voor mij vooral toont is weinig flexibiliteit en niet genoeg aandacht voor de reiziger. De reiziger wil comfortabel van A naar B vervoerd worden en kiest voor de trein. De reiziger begrijpt heus wel dat niet altijd alles op rolletjes loopt, dat is immers op de weg ook niet het geval.

Daarvoor mag hij echter wel verwachten dat bij problemen er aan een oplossing of omleiding wordt gewerkt, anders had hij net zo goed met de auto kunnen gaan - dan is hij ook aan z'n lot overgelaten.