Re: ETCS in België.
Geplaatst: 29 jul 2012, 20:23
Logisch dat men op lijnen tot 160kmh dan geen level 2 legt.
ps.Heeft Thalys dan zo'n goede remmen ? Magneten ?
ps.Heeft Thalys dan zo'n goede remmen ? Magneten ?
Is de ICE dan niet ook meteen voor level 1 uitgerust?Steven schreef:Thalys is tot nu toe het enige materieel dat ETCS level 2 heeft en 200 mag rijden. Onze HLE 18 is daarvoor nog niet aangepast, idem voor HLE13 en al de rest van het Belgische materieel is zo al maar max 160km/u. Ter info ETCS is niet actief op L36N voor de ICE, daarvoor moet de ICE nog aangepast worden.
De keuze voor level 1 of 2 hangt van andere zaken af. Level 1 is gemakkelijker te combineren met bestaande vaste seinen. Met level 2 is dat veel complexer. Er is volgens de TSI verder geen maximumsnelheid voor een bepaald level.dentheo schreef:Logisch dat men op lijnen tot 160kmh dan geen level 2 legt.
Zo logisch is dat niet hoor, level 2 zorgt door de continue update van de movement authority (de aangelegde reisweg zeg maar) voor een vlotter treinverkeer dan level 1. Daarom zullen de drukke passagierslijnen allemaal level 2 krijgen.dentheo schreef:Logisch dat men op lijnen tot 160kmh dan geen level 2 legt.
ps.Heeft Thalys dan zo'n goede remmen ? Magneten ?
Maar in oktober verandert dat allemaal, dan krijgen de ICE's STM-modules voor TBL 1+ en TBL 2 (en LZB). Geen inschakeling meer bij stilstand, dus lekker 200km/h knallen op Leuven-Brusselpeejee2 schreef:Als ik me goed herinner is het de omschakeling --> TBL2 die niet automatisch lukt als het systeem geactiveerd is om ETCS te behandelen. Als ze dus op de L36 in ETCS rijden moeten ze in Leuven stoppen om terug om te schakelen en de automatische activatie van TBL2 mogelijk te maken. Alternatief is langs de L36 tussen Leuven en Luik, maar da's dan geen tijdswinst meer zeker.Steven schreef:Ter info in het station leuven is er niets meer dan memor hoor, GEEN TBL2 of ETCS of TBL1+, dus van L2 naar L36N heb je TBL2 => memor, ETCS. die begint in de buurt van het kanaal Leuven - Mechelen. In het station van Leuven liggen namelijk totaal geen eurobakens die nodig zijn voor ETCS en TBL1+peejee2 schreef: ICE volgens mij niet. Die hebben nog een niet geïntegreerd systeem. In Luik moeten ze normaal ergens een omschakeling doen om de onboard ETCS in te schakelen voor de L3. Dit kunnen ze alleen bij stilstand.
Voor de L36 zouden ze dan in Leuven nog eens moeten stoppen om te schakelen tussen ETCS en TBL2 (voor de L2). De winst van het kleine stukje 200 km/h is dan rap verloren.
Een geïntegreerd systeem voor ICE met automatische omschakeling tussen de verschillende systemen is wel op komst maar nog niet getest, laat staan gehomologeerd.
Ik veronderstel dat die dan ook weer een nieuwe toelating nodig hebben? Is het realistisch om dat te verwachten voor december en dus eventuele (kleine) aanpassing van de rittijden, of gaat dat langer duren en pakweg halverwege 2013 gebruikt worden als extra buffer in de rijtijden?Shrek schreef:Maar in oktober verandert dat allemaal, dan krijgen de ICE's STM-modules voor TBL 1+ en TBL 2 (en LZB). Geen inschakeling meer bij stilstand, dus lekker 200km/h knallen op Leuven-Brussel
is enkel voor seinen bedoeld zover ik weet, niet voor haltes.dentheo schreef:Nog een ETCS vraagje.
Wanneer er nu ETCS ligt op een lijn met haltes bv. lijn 12, zal ETCS daar ook remkurve afdwingen voor haltes , of enkel voor seinen ?
De tijdwinst van 200 km/h tegenover 160 km/h is bijna verwaarloosbaar, ik denk dus niet dat ze daar iets gaan voor aanpassenkika schreef:Ik veronderstel dat die dan ook weer een nieuwe toelating nodig hebben? Is het realistisch om dat te verwachten voor december en dus eventuele (kleine) aanpassing van de rittijden, of gaat dat langer duren en pakweg halverwege 2013 gebruikt worden als extra buffer in de rijtijden?Shrek schreef:Maar in oktober verandert dat allemaal, dan krijgen de ICE's STM-modules voor TBL 1+ en TBL 2 (en LZB). Geen inschakeling meer bij stilstand, dus lekker 200km/h knallen op Leuven-Brussel
Enkel seinen en vertragingen met borden aangegeven programmeren we, voor haltes moet de bestuurder zelf weten te stoppen (er is ook geen veiligheidsrisico als hij er voorbij rijdt). Al zijn natuurlijk veel stations beveiligd met een sein dat bij aankomst nog niet openstaat, dus in de praktijk gaan veel remcurves wel tot het einde perron gaan.dentheo schreef:Nog een ETCS vraagje.
Wanneer er nu ETCS ligt op een lijn met haltes bv. lijn 12, zal ETCS daar ook remkurve afdwingen voor haltes , of enkel voor seinen ?
Laten we hopen dat veel seinen na perrons juist wel openstaan, kwestie van bij vertrek niet opgescheept te zitten met de Release speed waarmee het sein voorbij mag gereden worden...Shrek schreef:De tijdwinst van 200 km/h tegenover 160 km/h is bijna verwaarloosbaar, ik denk dus niet dat ze daar iets gaan voor aanpassenkika schreef:Ik veronderstel dat die dan ook weer een nieuwe toelating nodig hebben? Is het realistisch om dat te verwachten voor december en dus eventuele (kleine) aanpassing van de rittijden, of gaat dat langer duren en pakweg halverwege 2013 gebruikt worden als extra buffer in de rijtijden?Shrek schreef:Maar in oktober verandert dat allemaal, dan krijgen de ICE's STM-modules voor TBL 1+ en TBL 2 (en LZB). Geen inschakeling meer bij stilstand, dus lekker 200km/h knallen op Leuven-Brussel![]()
Enkel seinen en vertragingen met borden aangegeven programmeren we, voor haltes moet de bestuurder zelf weten te stoppen (er is ook geen veiligheidsrisico als hij er voorbij rijdt). Al zijn natuurlijk veel stations beveiligd met een sein dat bij aankomst nog niet openstaat, dus in de praktijk gaan veel remcurves wel tot het einde perron gaan.dentheo schreef:Nog een ETCS vraagje.
Wanneer er nu ETCS ligt op een lijn met haltes bv. lijn 12, zal ETCS daar ook remkurve afdwingen voor haltes , of enkel voor seinen ?
Het weergeven van het station wordt niet overal gegeven in ETCS. Op L36(N) wordt dit bijvoorbeeld niet gedaan, L4 is een ouder project dus volgens oudere generieke regels en tevens is L4 door Alstom gedaan.Klangfilm schreef:ETCS geeft wel aan welk station je gaat tegen komen, zoals er naambordjes staan op de rempunten.
Voor te stoppen moet je als treinbestuurder weten waar je moet halt houden in welk station(dienstfiche) en ook je rempunten weten(lijnstudie)
Op L4 naar Noorderkempen vertragen we eerst van 160 km/u naar 80 km/u en vervolgens remcurve naar stilstand want de uitrit SMB staat dicht in station Noorderkempen.
ETCS geeft trouwens ook info over de lijn zoals profiel(dalen of stijgen), tunnels, spanningssluizen etc.
Een paar weken terug stond ik op Noorderkempen op het perron te wachten op de Brechtshuttle, toen ik de balise nader bestudeerde stond er "SIEMENS" op. Hoe zit dat dan?twist297 schreef:tevens is L4 door Alstom gedaan.