rdv schreef:Even mijn evaluatie van de nieuwe dienstregeling in de groep gooien:
Er is gefocust op de verbindingen tussen de grote steden. Een begrijpelijke keuze, maar volgens mij is er meer marktsegment te winnen door:
1) te focussen op een betere spreiding ipv hogere frequentie
2) de rand van de steden veel beter en sneller te bedienen.
Ik denk niet dat er nog veel extra reizigers gewonnen kunnen worden door hogere frequenties op de verbindingen ts. de centra van de grote steden. De mensen die nu nog met de auto van pakweg Gent-centrum naar Brussel-centrum rijden ga je niet kunnen overtuigen met een 4e trein. Een betere spreiding (bvb. ts Gent en Brugge, ts Kortrijk en Gent, ts Gent en Brussel) kan wel een positief effect hebben.
... maar volgens mij komt die betere spreiding er juist ook. De belangrijkste reden dat die er nu vaak niet is (buiten het feit dat het soms gewoon onmogelijk is door keuzes die gemaakt moeten worden), is dat er veel treinverbindingen bijgekomen zijn in een
bestaand plan. Hier wordt alles vanaf nul hertekend en zijn er dus veel meer mogelijkheden op dat gebied.
Uit de presentaties is volgens mij toch naar voren gekomen dat alle treinen op drukbereden assen (Gent - Brussel, Brussel-Leuven, Antwerpen - Brussel, Brussel - Namen enzovoort) gespreid zouden worden. Dus dan heb je beide: een hogere frequentie én een goede spreiding.
rdv schreef:
Ik vraag me ook af in hoeverre er correcte cijfers beschikbaar zijn over de vraag naar verbindingen in de periferie van de steden. Worden alle tickets ts zones geprojecteerd op centrumverbindingen, of houdt men er rekening mee dat een abonnement zone Antwerpen-zone Brussel ook reizen Ekeren-Groot-Bijgaarden kan omvatten?
Het voorbeeld is ietwat slecht gekozen doordat noch Ekeren, noch Groot-Bijgaarden deel uitmaken van de genoemde stadszones

maar voor de haltes die er wél in liggen, lijkt de vraag me zeer terecht. En die vraag zal nog prangender worden als men bij een frequentieverhoging op het "GEN" plots een heel pak treinen omleidt naar bijvoorbeeld lijn 28: voor de verplaatsingen naar/binnen Brussel is dat vaak al geen oplossing (omdat je de meeste mensen op de nu al overvolle metro stuurt), maar voor aansluitingen met het "nationale" spoorwegnet wordt het zo helemaal problematisch.