werken: in stations
Re: werken: in stations
De perrons in Alken en Sint-Truiden zijn ook volledig vernieuwd nu.
Op de foto valt me op dat ook hier niet het nieuwste model van naambord is gebruikt.
https://www.tvl.be/nieuws/perrons-in-st ... /gallery/1
Op de foto valt me op dat ook hier niet het nieuwste model van naambord is gebruikt.
https://www.tvl.be/nieuws/perrons-in-st ... /gallery/1
Re: werken: in stations
In Schaarbeek is begonnen met doortrekken van de onderdoorgang richting kanaal (Vilvoordselaan). Tegen de zomer zouden reizigers van een kortere weg richting winkelcentrum Docks Bruxsel en kanaal moeten kunnen genieten.
Graafmachines hebben in de afgelopen twee weken de muur aan het einde van de onderdoorgang onder de sporen van het station opengebroken, en momenteel zijn er verstevigingswerken bezig. “De werken aan de buitenkant van de tunnel waren afgelopen zomer al van start gegaan,” zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.
De spoorwegmaatschappij had de opening al opgenomen in de prioriteitenlijst van haar meerjareninvesteringsplan 2018-2022. Dat kwam omdat winkelcentrum Docks in 2016 de deuren opende aan het kanaal, net nog in Brussel-Stad, maar op een steenworp van het Schaarbeekse station. Door onder meer de jarenlange onduidelijkheid over de federale investeringen voor het spoor liepen ze een stevige vertraging op.
Het station van Schaarbeek werd de afgelopen jaren een hotspot voor spoorlopers, die vanaf de perrons het winkelcomplex vlakbij konden zien liggen. Met de verboden spooroversteek wilden ze hun traject naar Docks inkorten, meldde Infrabel in 2019.
Hoewel de NMBS zelf op haar website reclame maakt voor een treinticket om Docks – “een Brussels winkelcomplex slechts enkele stappen verwijderd van het station van Schaarbeek” – te bezoeken, strookt dat momenteel dus niet met de realiteit.
Zodra shoppers via de onderdoorgang de sporen veilig kunnen kruisen, zal de wandelroute naar Docks vanaf het station inderdaad stevig ingekort worden. De afstand zal van ongeveer 1,1 kilometer naar zowat 350 à 400 meter dalen, het wandeltraject wordt meer dan gehalveerd. Daardoor wordt de trein een aantrekkelijker alternatief.
Om het verlengen van de tunnel mogelijk te maken, moesten de verste sporen vanaf het station eerst door spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel buiten werking worden gesteld. Het gaat om twee goederensporen die deel uitmaakten van de verplicht afgebroken spoorlijn 26A. Dat gebeurde midden 2020 al, de sporen werden toen ook afgebroken. Daarmee was de weg vrij voor het doortrekken van de onderdoorgang. Goederentreinen rijden nu via spoorknooppunt Zennebrug en de perrons van het station van Schaarbeek.
(uit https://www.bruzz.be/mobiliteit/nmbs-tr ... 2022-01-25)
Graafmachines hebben in de afgelopen twee weken de muur aan het einde van de onderdoorgang onder de sporen van het station opengebroken, en momenteel zijn er verstevigingswerken bezig. “De werken aan de buitenkant van de tunnel waren afgelopen zomer al van start gegaan,” zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.
De spoorwegmaatschappij had de opening al opgenomen in de prioriteitenlijst van haar meerjareninvesteringsplan 2018-2022. Dat kwam omdat winkelcentrum Docks in 2016 de deuren opende aan het kanaal, net nog in Brussel-Stad, maar op een steenworp van het Schaarbeekse station. Door onder meer de jarenlange onduidelijkheid over de federale investeringen voor het spoor liepen ze een stevige vertraging op.
Het station van Schaarbeek werd de afgelopen jaren een hotspot voor spoorlopers, die vanaf de perrons het winkelcomplex vlakbij konden zien liggen. Met de verboden spooroversteek wilden ze hun traject naar Docks inkorten, meldde Infrabel in 2019.
Hoewel de NMBS zelf op haar website reclame maakt voor een treinticket om Docks – “een Brussels winkelcomplex slechts enkele stappen verwijderd van het station van Schaarbeek” – te bezoeken, strookt dat momenteel dus niet met de realiteit.
Zodra shoppers via de onderdoorgang de sporen veilig kunnen kruisen, zal de wandelroute naar Docks vanaf het station inderdaad stevig ingekort worden. De afstand zal van ongeveer 1,1 kilometer naar zowat 350 à 400 meter dalen, het wandeltraject wordt meer dan gehalveerd. Daardoor wordt de trein een aantrekkelijker alternatief.
Om het verlengen van de tunnel mogelijk te maken, moesten de verste sporen vanaf het station eerst door spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel buiten werking worden gesteld. Het gaat om twee goederensporen die deel uitmaakten van de verplicht afgebroken spoorlijn 26A. Dat gebeurde midden 2020 al, de sporen werden toen ook afgebroken. Daarmee was de weg vrij voor het doortrekken van de onderdoorgang. Goederentreinen rijden nu via spoorknooppunt Zennebrug en de perrons van het station van Schaarbeek.
(uit https://www.bruzz.be/mobiliteit/nmbs-tr ... 2022-01-25)
Re: werken: in stations
De NMBS schuift de renovatie van station Lier weer op de lange baan. Hoewel dat gebouw, evenals de perrons toch wel dringend een upgrade kunnen gebruiken.
Er staat geen reden in het artikel, budget waarschijnlijk?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/28 ... gebouw-ga/
Er staat geen reden in het artikel, budget waarschijnlijk?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/28 ... gebouw-ga/
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: werken: in stations
Sinds gisteren zijn de twee nieuwe kopsporen in Nijvel in gebruik genomen.
Opvallend: dit zijn sporen 1 en 2 en niet A en B.
Opvallend: dit zijn sporen 1 en 2 en niet A en B.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: werken: in stations
Twee? Op de kaart zie ik er maar een, benevens drie doorgaande perronsporen, die aan de zuidkant onmiddelijk samenkomen tot twee.Klassiekje schreef: ↑07 feb 2022, 08:39 Sinds gisteren zijn de twee nieuwe kopsporen in Nijvel in gebruik genomen.
Opvallend: dit zijn sporen 1 en 2 en niet A en B.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/50.60076/4.33577
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: werken: in stations
Zo speciaal is die nummering toch niet? Je krijgt 6 perrons genummerd 1-6Klassiekje schreef: ↑07 feb 2022, 08:39 Sinds gisteren zijn de twee nieuwe kopsporen in Nijvel in gebruik genomen.
Opvallend: dit zijn sporen 1 en 2 en niet A en B.

Re: werken: in stations
Meestal zijn doodsporen in een station geletterd (spoor A-D FLV, spoor A FSN etc).
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: werken: in stations
In Leuven inderdaad, maar in Antwerpen CS dan weer niet...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: werken: in stations
En in Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid, Jambes, Ottignies, Herstal,... geven ze die dan wel gewone nummers. Beiden komen regelmatig voor hoor.
Re: werken: in stations
En aan dat lijstje kun je zeker ook nog Eupen toevoegen - letters lijken me dus duidelijk veeleer de uitzondering. Zijn ze niet enkel in gebruik wanneer die kopsporen pas (veel) later ontstaan dan de doorgaande sporen en men wil vermijden de klassieke en breed bekende perronnummering helemaal dooreen te gooien? Eigenlijk hetzelfde principe als bij huisinummers.
Re: werken: in stations
In Doornik vertrokken (in de week) de treinen naar Mons vanaf spoor A.
Nu niet meer: is dat spoor buiten gebruik gesteld, of werd het hernummerd?
Nu niet meer: is dat spoor buiten gebruik gesteld, of werd het hernummerd?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: werken: in stations
Maar intussen ben ik nog steeds in de war met de toestand in Nijvel: de kaart vermeldt daar vier perronsporen, maar nu zouden er dus zes zijn? Iemand foto's? Liggen die twee nieuwe westelijk of of oostelijk van de oorspronkelijke vier? Als ze westelijk liggen, dan had men er ook beter een A en een B van gemaakt, om de bestaande perronnummers te behouden :)
[ toevoeging: ] Intussen vond ik https://www.lavenir.net/cnt/dmf20220206 ... s-ce-lundi ; de foto is blijkbaar genomen zuidwaarts kijkend, met uiterst links het reeds bestaande kopspoor en rechts een nieuw perron met aan weerskanten een nieuw kopspoor.
[ toevoeging: ] Intussen vond ik https://www.lavenir.net/cnt/dmf20220206 ... s-ce-lundi ; de foto is blijkbaar genomen zuidwaarts kijkend, met uiterst links het reeds bestaande kopspoor en rechts een nieuw perron met aan weerskanten een nieuw kopspoor.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 07 feb 2022, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: in stations
Westelijk. Men heeft alle sporen hernummerd en er zullen waarschijnlijk nog enkele structurele aanpassingen komen wanneer de rest van de perronsporen vernieuwd worden.jan_olieslagers schreef: ↑07 feb 2022, 11:24 Maar intussen ben ik nog steeds in de war met de toestand in Nijvel: de kaart vermeldt daar vier perronsporen, maar nu zouden er dus zes zijn? Iemand foto's? Liggen die twee nieuwe westelijk of of oostelijk van de oorspronkelijke vier? Als ze westelijk liggen, dan had men er ook beter een A en een B van gemaakt, om de bestaande perronnummers te behouden![]()
Re: werken: in stations
Ja zoiets, maar ik heb de indruk dat men nu probeert de letters zoveel mogelijk te vermijden bij reconstructies. Het is ook alleen verwarrend, in Leuven heb je soms de trein naar Ottignies op spoor 1A en die naar 's Gravenbrakel op spoor A. Het zal niet de eerste verdwaalde toerist zijn die verkeerd uitkomt.Steve schreef: ↑07 feb 2022, 11:01 En aan dat lijstje kun je zeker ook nog Eupen toevoegen - letters lijken me dus duidelijk veeleer de uitzondering. Zijn ze niet enkel in gebruik wanneer die kopsporen pas (veel) later ontstaan dan de doorgaande sporen en men wil vermijden de klassieke en breed bekende perronnummering helemaal dooreen te gooien? Eigenlijk hetzelfde principe als bij huisinummers.
Re: werken: in stations
Enkel spoor B wordt niet meer voor reizigers gebruikt, spoor A is er nog gewoon.