Er zijn jaarlijks 1,2 miljoen toeristen die vanuit België naar Parijs willen en dat vandaag inngrote getalen met de auto of hus doen. 1% van die markt is al genoeg om zo'n trein rendabel te maken. Tussenstops kunnen maar een minieme fractie van dat aantal reizigers aanleveren, daar moet je dus echt niet op inzetten in eerste instantie. Eens je op de hoofdverbinding een degelijk aandeel hebt kun je misschien wat extra ritten met extra stops voorzien, maar daar zijn we nog lang niet aan toe.groentje schreef: ↑27 nov 2024, 21:57 Het probleem dat ik mogelijk zie is dat de trein met enkel Parijs (en Creil, voor de ruimere Parijse regio) de trein te weinig reizigers zal hebben, toch zeker in den beginne. En dat het resultaat eerder een simpele opheffing zal betekenen, ipv een stuk of 2-3 extra stops met binnenlandse reizigers toegelaten (je kan de binnenlandse verkoop afschermen tot een paar dagen voor vertrek indien nodig), waardoor die trein wel zou kunnen renderen...
OUIGO Brussel - Parijs
Re: Klassieke trein België-Parijs
Maar waarom zou die trein dan wel in Creil en Aulnoye stoppen?Shrek schreef: ↑08 dec 2024, 18:04Neen, die mensen bestaan nagenoeg niet. Dat is de hele denkfout die jullie hier maken.trainlovertje schreef: ↑27 nov 2024, 17:39 Maar je vergeet iets: er zijn ook inwoners uit Noord-Frankrijk die naar België willen, hoofdzakelijk naar Brussel. Net zoals er mensen in Mons wonen die naar Parijs willen, zijn er ook mensen uit St-Quentin die naar Brussel willen. Door een stop in zo'n knooppunt kan je veel Noord-Fransen met bestemming België verderhelpen.
-
- Contacteer:
Dat is jouw overtuiging, maar niet de mijne.Shrek schreef: ↑08 dec 2024, 18:04Neen, die mensen bestaan nagenoeg niet. Dat is de hele denkfout die jullie hier maken.trainlovertje schreef: ↑27 nov 2024, 17:39 Maar je vergeet iets: er zijn ook inwoners uit Noord-Frankrijk die naar België willen, hoofdzakelijk naar Brussel. Net zoals er mensen in Mons wonen die naar Parijs willen, zijn er ook mensen uit St-Quentin die naar Brussel willen. Door een stop in zo'n knooppunt kan je veel Noord-Fransen met bestemming België verderhelpen.
-
-
- Contacteer:
Waarom wil de SNCF dat dan?
-
Omdat er daar misschien een grotere vraag is voor snelle en goedkope verbindingen richting Parijs.
Al staat er op bepaalde planners dat deze Franse stations enkel instappen is en verboden voor uitstappers richting Paris-Nord. Dat is toch ook niet logisch?ovspotter_be schreef: ↑08 dec 2024, 22:02 Omdat er daar misschien een grotere vraag is voor snelle en goedkope verbindingen richting Parijs.
-
- Contacteer:
Maar nee, die zijn er al. Creil heeft een RER naar de binnenstad en je kan zelfs geen tickets Creil - Parijs kopen. Aulnoye is waarschijnlijk noodzakelijk als dienststop en gelukkig mag er dan ook in- en uitgestapt worden.ovspotter_be schreef: ↑08 dec 2024, 22:02 Omdat er daar misschien een grotere vraag is voor snelle en goedkope verbindingen richting Parijs.
De paar minuten tijdsverlies voor een extra stop wegen toch amper op tegen de mogelijkheid om een extra markt aan te boren? De reizigers die kiezen voor de trein zijn sowieso al niet de meest tijdkritische, anders kiezen ze wel voor Eurostar. Twee, drie of zelfs 5 minuten extra reistijd op een slordige 3 uur gaat voor hen het verschil niet maken.
Net op Brussel-Parijs komt deze nieuwe EC/Ouigo vissen in een drukke vijver, niets mis mee, maar net vanuit die regionale bestemmingen kunnen ze een onaangeboorde markt aanboren. Zelfs als die markt vrij klein is, als je er elke trein enkele reizigers mee kan lokken, zie ik dat eerder als pure winst. We mogen er niet vanuit gaan dat, omdat er vandaag geen aanbod is, er geen belangstelling voor zou zijn. Vraag maar eens bij Ryanair of Wizzair die bestemmingen aanvliegen waar niemand zelfs nog maar van gehoord had, maar die vandaag wel vol zitten...
Net op Brussel-Parijs komt deze nieuwe EC/Ouigo vissen in een drukke vijver, niets mis mee, maar net vanuit die regionale bestemmingen kunnen ze een onaangeboorde markt aanboren. Zelfs als die markt vrij klein is, als je er elke trein enkele reizigers mee kan lokken, zie ik dat eerder als pure winst. We mogen er niet vanuit gaan dat, omdat er vandaag geen aanbod is, er geen belangstelling voor zou zijn. Vraag maar eens bij Ryanair of Wizzair die bestemmingen aanvliegen waar niemand zelfs nog maar van gehoord had, maar die vandaag wel vol zitten...
Bijna 3 uur reistijd voor het voorgelegde voorbeeld! Ik herinner me van reistijden tussen 2uur45 en 2uur51. Hier stopt de trein 4 minuten in de tussenstations (dat was minder in het verleden). Maar 40 minuten tussen Brussel-Zuid en Mons is minstens 7 minuten te veel terwijl er maar 20 of 21 minuten nodig waren tussen Mons en Aulnoye.
RE19550 vertrekt uit Schaarbeek (18u14) => Brussel-Zuid (A: 182u26)
Vandaaruit rijd deze als E19550 naar Paris-Nord.
Brussel-Zuid V: 18u38
Halle: 18u47
'S Gravenbrakel: 19u01
Mons: 19u22
Quévy: 19u32
Aulnoye': 19u47
8I11 met T18 (nummer verlopig onbekend)
Er zal ook een E38000 zijn van Brussel-Zuid naar Paris-Nord.
Brussel-Zuid: 13u38
Halle: 13u47
S'gravenbrakel: 14u01
Mons: 14u22
Quévy:14u32
Aulnoy: 14u49
Dat is 1 losse T18. (Nummer verlopig onbekend)
Vandaaruit rijd deze als E19550 naar Paris-Nord.
Brussel-Zuid V: 18u38
Halle: 18u47
'S Gravenbrakel: 19u01
Mons: 19u22
Quévy: 19u32
Aulnoye': 19u47
8I11 met T18 (nummer verlopig onbekend)
Er zal ook een E38000 zijn van Brussel-Zuid naar Paris-Nord.
Brussel-Zuid: 13u38
Halle: 13u47
S'gravenbrakel: 14u01
Mons: 14u22
Quévy:14u32
Aulnoy: 14u49
Dat is 1 losse T18. (Nummer verlopig onbekend)
De 1e Ouigo is leeg vanuit Schaarbeek op komst naar de Midi. En ik vermoed dat dit wel eens een succestrein zou kunnen worden. Perron staat voor het grootste deel al heel goed vol.
Re: OUIGO Brussel - Parijs
Het is van de 1e moment een succestrein! Rijtuigen zitten al voor 90% gevuld. En we zullen al in Retard vertrekken wegens een hele volksverhuizingen op het perron.
Alleen vind ik het schandalig dat m'n enkel in het Frans omroept. In Brussel is het verplicht 2 talig om te roepen (en als het aan mij lag in 4 talen gezien het een internationale trein is. De omroep dat ik bedoel is in de trein, in de Midi zelf werd deze in 4 talen omgeroepen.
Edit: het was een collega van de SNCF die omroepte. De Brusselse collega heeft het Nederlands op zich genomen.
Alleen vind ik het schandalig dat m'n enkel in het Frans omroept. In Brussel is het verplicht 2 talig om te roepen (en als het aan mij lag in 4 talen gezien het een internationale trein is. De omroep dat ik bedoel is in de trein, in de Midi zelf werd deze in 4 talen omgeroepen.
Edit: het was een collega van de SNCF die omroepte. De Brusselse collega heeft het Nederlands op zich genomen.
3 treinbegeleiders van de SNCF en 1 van de Midi. 2 van de SNCF hebben geen veiligheidscertificaat en dat wil duiden dat ze nog in opleiding zijn om in de toekomst wel in België het vertrek te mogen geven.
De machinist is van de SNCF.
Moet wel eerlijk toegeven dat er niets van pers was. Het 1e vertrek was een vertrek zoals een ander.
De machinist is van de SNCF.
Moet wel eerlijk toegeven dat er niets van pers was. Het 1e vertrek was een vertrek zoals een ander.
De Franse collega haar omroep in het Nederlands was heel opmerkelijk! Zou Google Translate aandelen hebben in de SNCF?
Allesinds, den SIV werkt goed en volledig.
Allesinds, den SIV werkt goed en volledig.