Pagina 52 van 187

Re: Fyra.

Geplaatst: 28 okt 2012, 11:21
door wattman
groentje schreef: Ooit Oh, Dr Beeching gezien? Dat speelde zich af ten tijde van de nationalisaties in de jaren '50.
Beeching was diverse jaren ná de nationalisatie van de Britse spoorwegen...
Voor de achtergrond: http://en.wikipedia.org/wiki/Beeching_Axe

Re: Fyra.

Geplaatst: 31 okt 2012, 21:59
door jotie
Om mijn bloeddruk een beetje onder controle te houden, volg ik de Seifenoper rond de FYRA nog slechts met mondjesmaat. Vandaar dat ik niet weet of onderstaand bericht al gemeengoed is geworden:
treinreiziger.nl schreef:De VVD en PvdA willen dat Minister Schultz zich maximaal inzet voor een goedkope treinkaartjes tussen Brabant en België. Daarnaast wordt de minister opgeroepen om de Fyra Amsterdam - Brussel alleen te gedogen als deze in Breda gaat stoppen. Dat staat in een motie die de partijen hebben ingediend.
Meer: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... pen-144719

De FYRA zou zodoende slechts 3 minuten sneller rijden tussen Antwerpen en Rotterdam dan de goede oude Benelux. En daar zou men ei zo na nog eens een tariefsupplement van vele tientallen procenten voor willen eisen ook?

Re: Fyra.

Geplaatst: 31 okt 2012, 22:08
door dentheo
En de nu al karige 2uurs-frequentie zal nog dalen, de rijtijd enkel zal toch zo'n 20 minuten langer worden....

Re: Fyra.

Geplaatst: 31 okt 2012, 22:45
door jotie
De brief van minister Schultz aan de voorzitter van de Tweede Kamer vind je hier.

In wezen zijn er dus twee basisopties: 1/ de Fyra gaat rijden, maar zonder officiële goedkeuring; 2/ de Fyra gaat niet rijden. Een amendement op optie 1/ is dan het gedogen met een bijkomende stop in Breda.

Wat ik me in de marge van zo'n gedoogconstructie afvraag: hoe kunnen HSA & NMBS rechtsgeldig afdwingen dat reizigers een toeslag en reservatie betalen, en niet gewoon met een TCV-kaartje blijven sporen? Immers: officieel is die trein dan een soort spooktrein die buiten een reglementair kader rijdt. Een theoretische vraag, maar ze zou wel eens snel concreet kunnen worden. De minister lijkt daar alvast ook op te anticiperen door een toeslagvrije verbinding Breda-Antwerpen voor te stellen, maar ik kan me voorstellen dat HSA & NMBS de trucjesdoos zullen bovenhalen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 31 okt 2012, 23:08
door dentheo
jotie schreef: maar ik kan me voorstellen dat HSA & NMBS de trucjesdoos zullen bovenhalen.
En groot gelijk dat ze hebben.

Re: Fyra.

Geplaatst: 31 okt 2012, 23:14
door AlexNL
Schultz heeft zowel HSA als NMBS in de tang: ze heeft een veto-recht over wat er over het Nederlandse deel van de HSL gaat rijden. Aangezien HSA een exclusieve concessie heeft voor de HSL-Zuid kan NMBS niet op eigen houtje Fyra-treinen laten rijden over de HSL. Als Schultz zegt "Nee, ik vind het niet goed dat de Fyra gaat rijden" dan zal die trein ook niet gaan rijden. Ongeacht welke trukendoos men opentrekt.

En een Fyra Breda - Antwerpen beloven en die vervolgens herhaaldelijk niet rijden (door "materieeltekort", "logistieke problemen", noem maar op) is natuurlijk not-done, en ook dan kan de minister ingrijpen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 01 nov 2012, 00:42
door dentheo
Waarom NMBS in de tang ? Dat zie ik niet...

Re: Fyra.

Geplaatst: 01 nov 2012, 00:59
door AlexNL
NMBS kan geen Fyra-treinen rijden => geen inkomsten. Dit terwijl er al wel uitgaven zijn gedaan (zoals de treinstellen).

Re: Fyra.

Geplaatst: 01 nov 2012, 08:59
door Bibke
Als je het zo bekijkt, kan ik inderdaad begrijpen dat de NMBS geen bijkomend stel gaat aankopen/wenst aan te kopen.
Remember het Eurostar motorstel dat teveel aangekocht was en dat men gelukkig aan de Engelsen heeft kunnen verkopen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 01 nov 2012, 10:09
door SteC
Minister Schultz heeft al meerdere sterke verklaringen in de pers gedaan, maar toch, eerst zien en dan geloven.
Een verbinding Breda-Antwerpen aan de normale prijs zou mij wel goed uitkomen hoor, daar niet van. Nog een dikke maand en dan zullen we zien.

Re: Fyra.

Geplaatst: 01 nov 2012, 11:28
door dentheo
AlexNL schreef:NMBS kan geen Fyra-treinen rijden => geen inkomsten. Dit terwijl er al wel uitgaven zijn gedaan (zoals de treinstellen).
Is er ondertussen al een NMBS stel geleverd ?

Re: Fyra.

Geplaatst: 01 nov 2012, 20:27
door odul
De fyra had al jaren 'moeten' rijden, nog eens een jaar uitstel zal de zaak nu ook weer niet maken..ofwel?
Trouwens, ze zijn nog altijd 'proef' aan het rijden met de fyra op het Belgische net.

Uit NMBS oogpunt is het blokkeren (zoals de Nederlands minister voorstelt) mijn inziens voor België de beste optie.
Daar zij dan een verkorte benelux moeten laten rijden tussen Roosendaal en Brussel is dit geen 'meerkost' voor België.
Enkel dat fyra een schadevergoeding kan eisen voor het jaar uitstel, maat zoals gezegd, als NMBS haar trukendoos bovenhaalt en de proefritten om de één of andere reden niet als 'veilig' beschouwd of ontoereikend.
Dan kan ze die dans ontspringen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 01 nov 2012, 23:23
door rvdborgt
odul schreef:Enkel dat fyra een schadevergoeding kan eisen voor het jaar uitstel, maat zoals gezegd, als NMBS haar trukendoos bovenhaalt en de proefritten om de één of andere reden niet als 'veilig' beschouwd of ontoereikend.
Dan kan ze die dans ontspringen.
Fyra is geen vervoerder. De Fyra zal worden geëxploiteerd door HSA en NMBS. Verder zijn de nieuwe in België al toegelaten. De toelating daarvan gebeurt verder niet door de NMBS.

Groetjes,
Rian

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 nov 2012, 20:15
door MaartendeJ
dentheo schreef:
AlexNL schreef:NMBS kan geen Fyra-treinen rijden => geen inkomsten. Dit terwijl er al wel uitgaven zijn gedaan (zoals de treinstellen).
Is er ondertussen al een NMBS stel geleverd ?
Op pagina 27/28 van ditzelfde topic: De 4881, 4882 en 4883 waren geleverd en stonden op de Watergraafsmeer. Echter is de 4883 de huidige(!) 4806 en de oud 4806 was terug naar Italie om interieur ingebouwd te krijgen.

De 4881 (laatst gespot op 7/9/2011) en de 4882 is op 20/2/2012 voor het laatste gezien. Die zouden best wel eens goed verstopt kunnen zijn op de Watergraafsmeer (dus niet te spotten zijn).

Treinstelnummers die inmiddels een keer in Nederland zijn geweest: 4801-4806, 4808-4814, 4881-4883.
In de dagelijkse dienst serie 1000 (Amsterdam-Rotterdam): 4804-4806, 4808, 4811. Dagelijks(althans: doordeweeks) gaat het stel dat treinen (7)1007 rijdt, verder als LM naar Rotterdam en vanaf daar proefritten Rotterdam-Antwerpen gaan maken.

Re: Fyra.

Geplaatst: 03 nov 2012, 14:53
door LHOON
Ergens in december moet ik naar Nederland. Bij het opzoeken van de dienstregelingen blijkt de Duitse site (bahn.hafas.de - meestal de beste referentie!) de fyra's weer te geven, de site van NMBS europe geeft echter enkel de Thalys weer!
Geen spoor van de fyra's, geen mogelijkheid deze te boeken.