Vlaams Belang doet conclusies en aanbevelingen aan Bijzondere Commissie Spoorwegveiligheid:
(18/01/2011) “Vroegere politieke verantwoordelijken en NMBS-toplui verantwoordelijk voor dramatische treinramp in Buizingen”
“Veiligheid was nooit een prioriteit voor de politieke partijen, ministers en overheden”
"Foute en dure investeringen ten koste van de veiligheid"
“Statuut van treinbestuurder moet drastisch worden opgewaardeerd”
“Stop uitrol veiligheidssysteem TBL1+ en schakel over naar ETCS”
De werkzaamheden van de “Bijzondere Commissie belast met het onderzoek naar de veiligheid van het spoorwegennet in België naar aanleiding van het dramatisch treinongeval in Buizingen” zitten in hun slotfase: de opmaak van de ontwerptekst van het eindverslag door de rapporteurs in samenwerking met de experten verbonden aan de commissie. Na bespreking en goedkeuring door de commissie wordt dan het eindverslag met de conclusies en aanbevelingen van de commissie ter stemming voorgelegd aan de plenaire van de Kamer.
Naar aanleiding van de opmaak van de ontwerptekst van het eindverslag hebben volksvertegenwoordigers Tanguy Veys en Gerolf Annemans, leden van deze bijzondere commissie, de voorstellen van conclusies en aanbevelingen van het Vlaams Belang overgemaakt (zie bijlage) aan de commissie.
Concreet gaat het onder andere over volgende conclusies en aanbevelingen van het Vlaams Belang:
Conclusies
- De dramatische treinramp in Buizingen met 18 doden zou nooit hebben plaatsgevonden indien al de politieke verantwoordelijken en de NMBS-toplui tijdens de periode van 1982 tot 2010 meer prioriteit en aandacht hadden besteed aan het veiligheidsaspect.
- Door de politisering van de top van de NMBS en de raden van bestuur, was de competentie manifest ondergeschikt aan de partijkaart en was veiligheid nooit een prioriteit, zelfs niet door de erkende vakbonden.
- Er is nog steeds een totaal gebrek aan veiligheidscultuur binnen de NMBS-structuren, zowel op vlak van aanwervingsbeleid, personeelsbeleid, permanente vorming van het personeel, opvolging van de reeds bestaande veiligheidsincidenten en op vlak van achterliggende waarden.
- De keuzes op vlak van infrastructuur, veiligheidssystemen en rollend materieel werden vooral gezien als een manier om de Belgische industrie te ondersteunen en werden niet gebaseerd op objectieve criteria zoals veiligheid, technologie en kostprijs. Daardoor werd gekozen voor foute, onveilige en dure investeringen die bovendien enorm tijdrovend waren.
- Het huidige beleid om volledig in te zetten op het veiligheidssysteem TBL1+ als tussenstap naar ETCS, werd door verschillende instanties zoals het Rekenhof, de experten verbonden aan de bijzondere commissie spoorwegveiligheid, de Europese Commissie en de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS) bijzonder kritisch onthaald. De keuze voor TBL1+ is een verkeerde beslissing: TBL1+ is verouderd, is niet erkend en dus niet aan derden oplegbaar (niet interoperabel) en is op vlak van veiligheid niet waterdicht. Ook met dit systeem blijven immers seinoverschrijdingen mogelijk. Bovendien is TBL1+ op vlak van hard- en software geen tussenstap naar ETCS. TBL1+ is een verspilling van tijd en geld, ten koste van de veiligheid.
Aanbevelingen
- Veiligheid dient altijd en overal prioriteit nummer één te zijn voor alle politieke verantwoordelijken, de NMBS-toplui en zelfs de vakbonden. Dit moet duidelijk en meetbaar blijken uit de beleidskeuzes, de financiële beslissingen en beheersovereenkomsten.
- Er moet een onafhankelijke onderzoeksinstantie komen naar Nederlands model; de “Onderzoeksraad Voor Veiligheid”.
- Het statuut van treinbestuurder moet drastisch worden opgewaardeerd door de werkomstandigheden te verbeteren, door betere opleidingen en bijscholing en door bijkomend personeel aan te werven.
- Het huidige beleid om volledig in te zetten op het veiligheidssysteem TBL1+ als tussenstap naar ETCS moet worden stopgezet. Er moeten prioritair middelen ingezet worden voor de snelle en volledige realisatie van het meest moderne en meest veilige systeem: ETCS.
Voor het Vlaams Belang staat in ieder geval duidelijk vast dat de verscheidene politieke partijen, ministers en overheden minstens de politieke en alleszins een groot deel van de morele verantwoordelijkheid droegen, voor de gevolgen van de beslissingen die zij decennia lang hebben genomen of verzuimd hebben te nemen, in verband met de niet-invoering of de veel te trage invoering of de verkeerde invoering van systemen die de veiligheid op het spoor hadden moeten waarborgen en nu nog steeds niet waarborgen.
Tanguy Veys Gerolf Annemans
Volksvertegenwoordiger Fractievoorzitter
Vast Lid Bijzondere commissie Plaatsvervanger Bijzondere Commissie
Spoorwegveiligheid Spoorwegveiligheid
Bron:
http://www.politics.be/persmededelingen/27848/