Steve schreef:
Volledig akkoord dat station Jette een goede bediening verdient gezien z'n reizigersaantallen, potentieel en OV-aansluitingen (ik zou ook flink in m'n eigen voet schieten door het tegendeel te beweren

), maar op dit moment en zéker vanaf december is die toch helemaal niet zo slecht?
- Inclusief de IC, 3 verbindingen per uur van en naar de NZV, die volgens een aantal bronnen perfect gespreid zullen zijn (vandaag slechts 2). Gaat het om een aansluiting met een andere trein, dan moet je er zelfs 4 per uur van maken door de verbinding Zuid - West - Jette.
- 1 verbinding per uur naar zowel Brussel-West/Zuid als Brussel-Schuman (vandaag idem voor Schuman, maar voor West en Zuid vandaag incoherent aanbod)
- 2 treinen per uur van/naar zowel L50 als L60 (nu slechts 1 à 2, meestal slecht gespreid)
- Dankzij de IC ook een aantal nieuwe bestemmingen op de iets langere afstand, zoals Dendermonde - Lokeren en Halle - Doornik (nu grotendeels ontbrekend, enkel de L Dendermonde - Geraardsbergen is interessant voor bv. Halle en Edingen).
Specifiek voor de verbinding station Jette - UZ is er nu ook de nieuwe reisweg van lijn 53, die nu bijna rechtstreeks tussen beide punten rijdt (rittijd ergens tussen 5 en 10 minuten).
Ik zou me in de plaats daarvan vooral zorgen maken over het moment dat men de toegezegde frequentieverhogingen op het "GEN" zal doorvoeren, want in die plannen is er nog steeds sprake van dat
alle treinen vanaf de lijnen 50 en 60 naar Brussel-West omgeleid worden, met uitzondering van één die nog naar Schuman zou gaan, niks meer naar NZV. En dat is dan op z'n zachtst gezegd iets te veel van het goede.

Ik heb het voorbeeld van Jette gegeven omdat ik dat het best ken, maar Groot-Bijgaarden en Sint-Agatha-Berchem kennen toch ook grote concentraties bedrijven vlakbij het station.
Op dit moment zijn er 3 verbindingen ts Jette en NZV (15XX en 53XX via L60, 20XX via L50), aangevuld met tot 3 P-treinen per u op L50 en tot 2P/u op L60. Op de schema's uit de ppt zie ik 2 verbindingen op L60 (waarvan 1 via L28) en 1 op L50, en slechts 1 P-trein/u op beide lijnen.
Tussen Jette en het "hinterland" komt daar nog de 54XX bij, welke nu volledig zal wegvallen. Akkoord, nu zit daar relatief weinig volk op, hoewel deze trein toch op die paar jaar een vast cliënteel heeft opgebouwd vanaf Jette. Maar als al die reizigers (+ de reizigers van de afgeschafte P's) mee moeten met de resterende treinen, ontstaat er wellicht een capaciteitsprobleem op bepaalde uren. Ik denk dat 3 Desiro"s de max. lengte is op L60, en dat is nu soms al krap. Idem voor L50.
Het probleem met de verbinding van de westrand met Gent bvb. ligt hem ook in de aansluitingen. Overstap in Denderleeuw ligt het meest voor de hand, maar nu is enkel de overstap van de L-trein Gent-Luchthaven op de L-trein Aalst-Brussel een goede overstap (vrij ruim, minder verstoringen dan in NZV, kortste afstand).
De aangepaste MIVB-lijn is idd een verbetering, maar het probleem zit hem volgens mij niet zozeer in de reistijd, maar wel in de onbetrouwbaarheid en de wachttijd. Ik ga te voet, en ben meestal sneller dan met de bus (en zeker betrouwbaarder).
En de omleiding van de GENs via L28 wordt al geoefend op L60: één van de twee L-treinen zal via L28 gaan, dat betekent een serieuze reistijdverlenging voor mensen die aan Noord en Centraal werken.