De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:
AM'er schreef:De rode lopen waarschijnlijk op hun laatste benen :(
Dat zeiden ze 5 jaar geleden ook al... maar óóit gaan ze eruit.
Er is altijd gezegd dat de laatsten pas weg gingen als de reeks 08 er was he :wink:
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Dieselfreak schreef:
AM'er schreef:De rode lopen waarschijnlijk op hun laatste benen :(
Dat zeiden ze 5 jaar geleden ook al... maar óóit gaan ze eruit.
Een beetje hetzelfde verhaal als dat we ooit moeten besparen. :lol:
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Gisteren was ik aan het wachten op de CR van Eigenbrakel naar Aalst, omdat deze trein in Aalst dan de stoptrein naar Geraardsbergen zal verzekeren. De trein kwam het station binnen en nog voor de trein stilstond werden de witte lichten al direct de rode lichten (om de andere kant op te rijden, weet iemand waarom de TB dit deed).
Steven

Bericht door Steven »

zo kan je voor alles een waarom vraag stellen. Dat is gewoon een draaischakelaar in de stuurpost voor de lichten. Als de bestuurder hier vroegtijdig aan draait zal dat gewoon zijn om het zeker niet te vergeten he. Je moet daar niets speciaal achter zoeken. Niet voor alles in een pasklaar antwoord. In principe moet hij wachten tot hij stilstaat maar er is nog niemand gestorven omdat de bestuurder 2m voor hij stilstaat de lichten al rood zet voor de andere richting.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:zo kan je voor alles een waarom vraag stellen. Dat is gewoon een draaischakelaar in de stuurpost voor de lichten. Als de bestuurder hier vroegtijdig aan draait zal dat gewoon zijn om het zeker niet te vergeten he. Je moet daar niets speciaal achter zoeken. Niet voor alles in een pasklaar antwoord. In principe moet hij wachten tot hij stilstaat maar er is nog niemand gestorven omdat de bestuurder 2m voor hij stilstaat de lichten al rood zet voor de andere richting.
Klopt wellicht, maar ik kan de vraagsteller wel begrijpen:
Je zou eerder verwachten (als leek die de details niet kent) dat de lichten pas omgeschakeld worden op het moment dat de andere stuurpost in dienst wordt genomen.
In zo'n geval kan het natuurlijk niet dat zoiets voor de stilstand gebeurt, maar als je dan van een kenner hoort dat het met een eenvoudige draaischakelaar gebeurt, ligt het natuurlijk voor de hand
Steven

Bericht door Steven »

de enige loc(s) waarbij ik weet dat dit automatisch ging (onder voorwaarden) bestaat niet meer. De reeksen 73 en 82 hadden de mogelijkheid om de lichten automatisch te veranderen bij het veranderen van rijrichting onder voorwaarde dat niet aan beide kanten de witte lichten in dienst waren (wat meestal wel het geval was bij rangeringen.)
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Klassiekje 176 maakte een raar lawaai.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Matth048 schreef:
Marcad schreef:Op zoek nog naar ...234...
Deze heb ik vandaag gezien als stoptrein tussen Mechelen - Brugge
Wat me opviel was dat deze nog dikke originele tafeltjes had. Dat zie je niet zo veel meer :-)
Ik heb gisteren in stel 234 gezeten, en het had nog voor ongeveer de helft de oorspronkelijke tafeltjes. Wat is eigenlijk de reden dat de meeste tafeltjes vervangen zijn? Waren ze versleten?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
yannickvw

Bericht door yannickvw »

Wat is nu eigenlijk het oudste klassiekje dat op dit moment rondrijdt? Gisteren had ik de 160 in mijn konvooi...
Dieselfreak

Is dat niet de 153?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
AM'er

Bericht door AM'er »

151-210: bouwjaar 1962, 151 en 152 reeds uit dienst.
211-249: bouwjaar 1963
250-270: bouwjaar 1965

601-787: bouwjaar 1966-1979
Dieselfreak

AM'er schreef:151-210: bouwjaar 1962, 151 en 152 reeds uit dienst.
211-249: bouwjaar 1963
250-270: bouwjaar 1965
Zijn er eigenlijk verschillen tussen die drie reeksen? Voor zover ik kan zien, zijn de stellen 153 tot en met 270 allemaal aan elkaar gelijk, ik zie geen verschil tussen een AM62 en een AM63 of een AM65.
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Die van 250-270 hebben horizontale koplampen, en tussen die drie reeksen heb je ook een andere plaatsing van compartimenten, zoals de eerste klasse vind je bij elk van deze drie op een verschillende plaats (ben niet zeker of het telt voor alle drie de reeksen)
Steven

Bericht door Steven »

TrainzDr3ver schreef:Die van 250-270 hebben horizontale koplampen, en tussen die drie reeksen heb je ook een andere plaatsing van compartimenten, zoals de eerste klasse vind je bij elk van deze drie op een verschillende plaats (ben niet zeker of het telt voor alle drie de reeksen)
Waar haal je het idee van die eerste klasse? die is altijd kant pakwagen.
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Is er ook geen reeks waar je de eerste klasse meer naar het midden van het rijtuig vind? Terwijl er ook een reeks is waar eerste klasse helemaal vooraan is? :P
Plaats reactie