Pagina 53 van 152

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 okt 2011, 23:09
door Shrek
Dieselfreak schreef:
AM'er schreef:De rode lopen waarschijnlijk op hun laatste benen :(
Dat zeiden ze 5 jaar geleden ook al... maar óóit gaan ze eruit.
Er is altijd gezegd dat de laatsten pas weg gingen als de reeks 08 er was he :wink:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 okt 2011, 23:47
door Hogersluys
Dieselfreak schreef:
AM'er schreef:De rode lopen waarschijnlijk op hun laatste benen :(
Dat zeiden ze 5 jaar geleden ook al... maar óóit gaan ze eruit.
Een beetje hetzelfde verhaal als dat we ooit moeten besparen. :lol:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 21 okt 2011, 18:10
door Stijn91
Gisteren was ik aan het wachten op de CR van Eigenbrakel naar Aalst, omdat deze trein in Aalst dan de stoptrein naar Geraardsbergen zal verzekeren. De trein kwam het station binnen en nog voor de trein stilstond werden de witte lichten al direct de rode lichten (om de andere kant op te rijden, weet iemand waarom de TB dit deed).

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 21 okt 2011, 18:13
door Steven
zo kan je voor alles een waarom vraag stellen. Dat is gewoon een draaischakelaar in de stuurpost voor de lichten. Als de bestuurder hier vroegtijdig aan draait zal dat gewoon zijn om het zeker niet te vergeten he. Je moet daar niets speciaal achter zoeken. Niet voor alles in een pasklaar antwoord. In principe moet hij wachten tot hij stilstaat maar er is nog niemand gestorven omdat de bestuurder 2m voor hij stilstaat de lichten al rood zet voor de andere richting.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 21 okt 2011, 19:04
door pietje
Steven schreef:zo kan je voor alles een waarom vraag stellen. Dat is gewoon een draaischakelaar in de stuurpost voor de lichten. Als de bestuurder hier vroegtijdig aan draait zal dat gewoon zijn om het zeker niet te vergeten he. Je moet daar niets speciaal achter zoeken. Niet voor alles in een pasklaar antwoord. In principe moet hij wachten tot hij stilstaat maar er is nog niemand gestorven omdat de bestuurder 2m voor hij stilstaat de lichten al rood zet voor de andere richting.
Klopt wellicht, maar ik kan de vraagsteller wel begrijpen:
Je zou eerder verwachten (als leek die de details niet kent) dat de lichten pas omgeschakeld worden op het moment dat de andere stuurpost in dienst wordt genomen.
In zo'n geval kan het natuurlijk niet dat zoiets voor de stilstand gebeurt, maar als je dan van een kenner hoort dat het met een eenvoudige draaischakelaar gebeurt, ligt het natuurlijk voor de hand

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 21 okt 2011, 19:29
door Steven
de enige loc(s) waarbij ik weet dat dit automatisch ging (onder voorwaarden) bestaat niet meer. De reeksen 73 en 82 hadden de mogelijkheid om de lichten automatisch te veranderen bij het veranderen van rijrichting onder voorwaarde dat niet aan beide kanten de witte lichten in dienst waren (wat meestal wel het geval was bij rangeringen.)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 24 okt 2011, 14:53
door Stijn91
Klassiekje 176 maakte een raar lawaai.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 nov 2011, 21:41
door Dieselfreak
Matth048 schreef:
Marcad schreef:Op zoek nog naar ...234...
Deze heb ik vandaag gezien als stoptrein tussen Mechelen - Brugge
Wat me opviel was dat deze nog dikke originele tafeltjes had. Dat zie je niet zo veel meer :-)
Ik heb gisteren in stel 234 gezeten, en het had nog voor ongeveer de helft de oorspronkelijke tafeltjes. Wat is eigenlijk de reden dat de meeste tafeltjes vervangen zijn? Waren ze versleten?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 19 nov 2011, 13:02
door yannickvw
Wat is nu eigenlijk het oudste klassiekje dat op dit moment rondrijdt? Gisteren had ik de 160 in mijn konvooi...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 19 nov 2011, 22:37
door Dieselfreak
Is dat niet de 153?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 nov 2011, 20:49
door AM'er
151-210: bouwjaar 1962, 151 en 152 reeds uit dienst.
211-249: bouwjaar 1963
250-270: bouwjaar 1965

601-787: bouwjaar 1966-1979

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 nov 2011, 22:00
door Dieselfreak
AM'er schreef:151-210: bouwjaar 1962, 151 en 152 reeds uit dienst.
211-249: bouwjaar 1963
250-270: bouwjaar 1965
Zijn er eigenlijk verschillen tussen die drie reeksen? Voor zover ik kan zien, zijn de stellen 153 tot en met 270 allemaal aan elkaar gelijk, ik zie geen verschil tussen een AM62 en een AM63 of een AM65.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 nov 2011, 22:04
door TrainzDr3ver
Die van 250-270 hebben horizontale koplampen, en tussen die drie reeksen heb je ook een andere plaatsing van compartimenten, zoals de eerste klasse vind je bij elk van deze drie op een verschillende plaats (ben niet zeker of het telt voor alle drie de reeksen)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 nov 2011, 22:12
door Steven
TrainzDr3ver schreef:Die van 250-270 hebben horizontale koplampen, en tussen die drie reeksen heb je ook een andere plaatsing van compartimenten, zoals de eerste klasse vind je bij elk van deze drie op een verschillende plaats (ben niet zeker of het telt voor alle drie de reeksen)
Waar haal je het idee van die eerste klasse? die is altijd kant pakwagen.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 nov 2011, 22:13
door TrainzDr3ver
Is er ook geen reeks waar je de eerste klasse meer naar het midden van het rijtuig vind? Terwijl er ook een reeks is waar eerste klasse helemaal vooraan is? :P