nieuwstopic?!

dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

Stuka schreef:Oei oei, dan zal ik een tandje moeten bijsteken :lol:
Misschien wel... heb ooit gelezen dat machinisten van SNCF Fret "gemiddeld" maar TWEE uur per shift een trein besturen.
Als dat bij jullie ook zo is , dan moet dat dus 4 uur worden....
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

VTG scoort beter dan verwacht
De private wagonverhuurder en logistieke dienstverlener VTG biedt goed weerwerk tegen de neerwaartse economische spiraal. Vorig jaar haalde het bedrijf uit Hamburg een omzet van 608,7 miljoen euro. Met deze stijging van 12,4% overtreft VTG zelfs zijn eigen prognoses. De voorspellingen voor 2009 zijn geruststellend.

De EBITDA bedroeg vorig jaar 156,4 miljoen euro en ligt dus iets hoger dan de voorspelde 152 à 156 miljoen euro. "De goede resultaten vormen een sterke basis voor verdere groei in deze economisch barre tijden", reageert ceo Heiko Fischer opgetogen.

Wel kunnen de omzet en de operationele winst dit jaar iets lager liggen dan in 2008. "Maar zelfs als de conjunctuur in het tweede semester niet opnieuw aantrekt, zal de achteruitgang normaal gezien gelimiteerd zijn tot 5%." (zie De Lloyd van 25/02/09)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id23744-VTG_ ... wacht.html

Vom: 23.02.09
ZF Friedrichshafen: Großauftrag von Siemens Mobility
Siemens Mobility hat der ZF Friedrichshafen AG einen Großauftrag erteilt. Über 2400 Getriebe vom Typ E-Rail S 20 A-N sollen in neue Elektro-Triebzüge der Baureihe Desiro MainLine eingebaut werden.

Der Lieferumfang umfasst außerdem die Drehmomentstütze sowie die Kupplung zum Motor, so dass ZF als Systemlieferant auftritt. Das Auftragsvolumen in Höhe von 18 Mio. EUR ist für ZF der größte Eisenbahnauftrag in Europa seit zehn Jahren. Die fertigen Züge werden ab 2011 an die belgische Staatsbahn geliefert, wo sie im Regionalverkehr eingesetzt werden. Im Sommer 2009 beginnt die Fertigung der 305 Triebzüge im Siemens-Werk in Krefeld-Uerdingen.
bron: http://webmail.skynet.be/page.html?acti ... lder=INBOX

Clecat en ESC laten hun stem horen in dossier over vrachtcorridors
Clecat en ESC, twee organisaties die klanten van het spoorvervoer vertegenwoordigen, juichen het Commissievoorstel voor een Europees netwerk voor vrachtvervoer toe. Toch maken ze zich zorgen over het rapport van Europarlementariër Petr Duchon, dat volgens hen amendementen aanreikt die het Commissievoorstel van zijn essentie ontdoen.

De amendementen lijken het nationale gezag en de handelingsvrijheid van de infrastructuurbeheerders te willen handhaven en lijken de spoorklanten uit te sluiten. "Deze afzwakking van de Commissievoorstellen doet vrezen dat het streefdoel van een kwaliteitsverbetering van de spoorvrachtdiensten naar de achtergrond zal verwijnen", zegt Nicolette van der Jagt, secretaris-generaal van de ESC.

Marco Sorgetti, directeur van Clecat, herhaalt dat hij het Commissievoorstel behouden wil zien. Voor hem kan er geen sprake zijn van een afzwakking, maar moet het voorstel juist versterkt worden.
(Zie De Lloyd van 25/02/09)
http://www.lloyd.be/nieuws/id23737-Clec ... idors.html

23 februari 2009
Polzug begint trein van Zwarte naar Kaspische Zee
Polzug Intermodal is een nieuwe bloktreinverbinding begonnen door de Kaukasus, tussen de Georgische Zwarte Zee-haven Poti en Baku (Azerbeidzjan) aan de Kaspische Zee. De uitvoering van de dienst is in handen van Silk Road Express Georgia, een dochterbedrijf van Polzug. Polzug ziet de Kaukasus als een groeimarkt, vooral voor containervervoer. De route door de Kaukasus sluit aan op een zeetraject tussen Baku en Aktau in Zuid-Kazakstan, waarop feederschepen worden ingezet.
Volgens Polzug is deze route naar Centraal-Azië een aantrekkelijk alternatief voor vervoer tussen de Noordzee-havens via Polen en Wit-Rusland of Oekraïne en Rusland. Voor veel lading met bestemming in de Kaukasus en Centraal-Azië kan een aanloop van havens in de Zwarte Zee vele dagen zeevervoer besparen. Een grote aandeelhouder in Polzug is het Hamburgse overslagbedrijf HHLA.
bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... e_Zee.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

A change of partners
24 Feb 2009 | Laurent Charlier
EUROPE: SNCB has found a new partner to operate international services to southern France and Spain, reports Laurent Charlier.

From the timetable change on December 14, Belgian freight operator B-Cargo has been working with Euro Cargo Rail, the EWS subsidiary that now forms part of DB Schenker Rail’s Western business unit. SNCB had already been handling train preparation at Calais for ECR open-access services, but the new partnership covers long-distance traffic to southern France as well as transit flows to and from the Iberian peninsula.

SNCB has been facing increased competition from SNCF in its home market, and is progressively abandoning its traditional agreements with the French national operator. But the relationship has not broken down completely, and co-operation is likely to continue in places, at least for wagonload business and the Sibelit alliance with SNCF, CFL and SBB on the Antwerpen - Switzerland route.

As part of its 2003 strategy, SNCB has been developing international freight corridors through partnerships such as Sibelit. The Cobra corridor between Antwerpen and the Ruhr is being implemented with DB and should be launched officially in the next couple of months. The accord with ECR clearly brings SNCB closer to the expanding German incumbent, but CEO Marc Descheemaecker insists that there is no question of the Belgian business letting itself be ‘swallowed up’ by its larger neighbour.

The first services to be operated under the new accord are marketed by SNCB’s intermodal business units IFB and TRW, and connect Ronet, near Namur, with Madrid. The two operators have established a common pool of 10 Vossloh G2000BB locomotives, with another seven to come. These haul the trains between Ronet and St-Pierre-des-Corps, from where an ECR Class 66 handles the leg to the Spanish border at Irún. Belgian drivers operate as far as Tergnier in France where they hand over to ECR crews. The partnership is expected to take over other services, including flows between Antwerpen and Mâcon or Lyon.

Meanwhile, using its open access rights, B-Cargo is bidding to become the leading regional operator of general freight traffic within the triangle linking Calais, Basel and Rotterdam. Its expanding operations in northern France include flows to Calais- Fréthun for the UK, to a steelmaker at Fargniers and to the Dourges intermodal terminal south of Lille on behalf of Veolia Cargo Rail France and Rail Link Europe. B-Cargo has established a local subsidiary in Lille, On Site Rail France, to handle shunting and train preparation. It has also won back chemical traffic for the Tessenderlo Group from Fret SNCF.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... tners.html
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door msts.be »

En dan zeggen ze dat dit enkel in België kan.. :roll: niet dus:

The £17million train station with only one service a day
A £17 million railway station has been opened - but it operates just one service a day.

By Nick Britten
Last Updated: 6:03PM GMT 23 Feb 2009
Corby: £17million train station with only one service a day

Crowds gathered to watch the opening of Corby station but a shortage of rolling stock means that only one train a day, bound for London, will leave and return.

The Northamptonshire town has not had a station since 1990 but operator, East Midlands Trains, said to run at full capacity from Corby it needed three trains. Due to a stock shortage, it only has one.

It hopes to get an hourly service to the capital up and running by April.

Bruce Williams, of lobby group Railfuture, said: "It is a real shame. The service was due to open in December but they struggled to find any trains at all.

"This issue with rolling stock is symptomatic of the long-term lack of investment in the railways.

"We are pleased to see the service restored as Corby was one of the largest town in the country without a rail link.

"But only having one train does blight the occasion a bit."

The new service is the first direct train link between London and Corby for 43 years.

Tim Shoveller, managing director of East Midlands Trains, said a more frequent hourly service should be implemented by April.

He said: "We see this first daily direct train as a 'taster' of the full service we will introduce in the near future.

"We remain committed to being the operator that brings rail back to the town and look forward to welcoming lots of new passengers once we are in full operation."

Construction work on the new station, built by Network Rail, started last year.

Bron: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... a-day.html

Even een station van £17 miljoen openen voor één trein per dag, tuurlijk.. :lol: Zelfs in België worden bedragen van zo'n orde alleen ertegenaan gesmeten als we praten over stations zoals Luik-Guillemins, Leuven, Antwerpen-Centraal, Brugge in mindere mate, binnenkort ook Mechelen..

Hopelijk ben je dan niet te laat als je die enige trein moet hebben, want dan ben je wel gezien natuurlijk..
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

msts.be schreef: Construction work on the new station, built by Network Rail, started last year.

Bron: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... a-day.html

Even een station van £17 miljoen openen voor één trein per dag, tuurlijk.. :lol: Zelfs in België worden bedragen van zo'n orde alleen ertegenaan gesmeten als we praten over stations zoals Luik-Guillemins, Leuven, Antwerpen-Centraal, Brugge in mindere mate, binnenkort ook Mechelen..

Hopelijk ben je dan niet te laat als je die enige trein moet hebben, want dan ben je wel gezien natuurlijk..
:arrow: Het hotel is in de £17 miljoen inbegrepen natuurlijk :D :lol:
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door K V B »

msts.be schreef: Even een station van £17 miljoen openen voor één trein per dag, tuurlijk.. :lol: Zelfs in België worden bedragen van zo'n orde alleen ertegenaan gesmeten als we praten over stations zoals Luik-Guillemins, Leuven, Antwerpen-Centraal, Brugge in mindere mate, binnenkort ook Mechelen..

Hopelijk ben je dan niet te laat als je die enige trein moet hebben, want dan ben je wel gezien natuurlijk..
Voor 17 miljoen pond bouw je geen Luik-Guillemins of Antwerpen Centraal.

Er gaan gelukkig binnenkort vaker treinen rijden. Een operator die geld wil verdienen weet ook wel dat je daarvoor vooral veel treinen moet laten rijden.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

msts.be schreef: Even een station van £17 miljoen openen voor één trein per dag, tuurlijk.. :lol: Zelfs in België worden bedragen van zo'n orde alleen ertegenaan gesmeten als we praten over stations zoals Luik-Guillemins, Leuven, Antwerpen-Centraal, Brugge in mindere mate, binnenkort ook Mechelen..

Ik vrees dat ge er minstens 50 à 70 keer naast zit...
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door K V B »

dentheo schreef:
msts.be schreef: Even een station van £17 miljoen openen voor één trein per dag, tuurlijk.. :lol: Zelfs in België worden bedragen van zo'n orde alleen ertegenaan gesmeten als we praten over stations zoals Luik-Guillemins, Leuven, Antwerpen-Centraal, Brugge in mindere mate, binnenkort ook Mechelen..

Ik vrees dat ge er minstens 50 à 70 keer naast zit...
Antwerpen Centraal heeft inderdaad een pak meer gekost. 1,6 miljard euro, om precies te zijn... Het nieuwe station in Corby zelf heeft overigens helemaal geen 17 miljoen gekost. Het hele project om weer reizigerstreinen op de Kettering - Corby lijn te krijgen heeft 3 miljoen gekost. Daarbij komt dan nog de kost voor drie treinstellen. Mischien dat daar die 17 milioen totale kost vandaan komt...
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Nederland heeft drukst bereden spoornet van Europa
Nederland heeft het drukst bereden spoor van de Europese Unie. Dat meldt het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Nederland is het enige land dat in 2006 per kilometer spoorlengte een verkeersprestatie van meer dan 20.000 treinkilometers realiseerde. Dat is tweemaal zoveel als het gemiddelde van de EU.

Oostenrijk kwam op de tweede plaats met 18.000 treinkilometers per kilometer spoor, België is vijfde.

Bij het aantal treinkilometers gaat het om het verkeer van zowel passagierstreinen als van goederentreinen. Het Nederlandse aandeel van passagierstreinkilometers in het totale aantal treinkilometers ligt met 92 procent beduidend hoger dan het EU-gemiddelde van 79 procent.
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id23765-Nede ... uropa.html

25 februari 2009
Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa
Het Nederlandse spoorwegennet is het drukst bereden van Europa. In 2006 werden er per kilometer rails meer dan 20.000 treinkilometers verreden, twee keer zoveel als het gemiddelde in de Europese Unie. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag.
Het aantal treinkilometers omvat zowel het personenvervoer als het goederenvervoer. Passagierstreinen maken het meeste gebruik van het Nederlandse spoorwegennet. Hun aandeel is 92 procent van het totale aantal treinkilometers. Het Europees gemiddelde bedraagt 79 procent.

Met het railvervoer van goederen blijft Nederland sterk achter bij de rest van Europa. Vooral Letland, Litouwen en Estland transporteren veel goederen over het spoor. In de drie Baltische staten rijden lange, met bulkgoederen gevulde treinen met een ladinggewicht dat drie tot vier keer zo groot is als in Nederland. Dat het railgoederenvervoer bescheiden is, heeft onder meer te maken met het goede Nederlandse alternatief: de binnenvaart. Bovendien wordt goederenvervoer pas rendabel bij lange afstanden en zo groot is Nederland niet.
bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... uropa.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Akkoord over eenheidsticket openbaar vervoer
De vier vervoersmaatschappijen hebben een principeakkoord bereikt over een gemeenschappelijk ticket om te reizen op de netwerken van de NMBS, de MIVB, de TEC en De Lijn. Dat meldde RTL-TVI. Minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere preciseerde op RTL-TVI dat de NMBS een oplossing heeft kunnen vinden om te werken met een bedrijf voor technologiebeheer dat een lichtere structuur aanbiedt dan aanvankelijk voorzien was. Het eenheidsticket moet tegen 2012 optimaal werken. (belga/bf)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... voer.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Brussels buys more Boa metro trains
03 Mar 2009
BELGIUM: Brussels transport operator STIB signed a contract for an additional six metro trains with Spanish rolling stock supplier CAF on February 25, with an option on a further seven.

The order is an extension of the original contract for 15 of the Boa trains which was signed in early 2004. These are now operating on Lines 1A and 1B (RG 10.07 p610).

The extra six-car trains are likely to enter service in March 2011. The option for a further seven is open until December 31 2012, allowing STIB time to evaluate its longer-term needs.

STIB carried more than 288 million passengers in 2008, 47% of these on the metro, and ridership is forecast to continue to rise. In an effort to increase passenger capacity by over 40% by 2010 headways on the east-west corridor are to be reduced from 6 min to 5 min, necessitating the acquisition of the additional trains.

The metro extension from Delacroix to Gare de l'Ouest is due to open on April 4. Once the link is completed the metro network will be restructured, with the east-west and inner ring metro axes complemented by north-south premetro lines 3 and 4 and the outer ring.

* Line 1: Stockel - Centrale - Gare de l'Ouest (12·7 km)
* Line 2: Simonis Leopold II - Ring - Simonis Elisabeth (10·3 km)
* Line 5: Erasme - Centrale - Hermann Debroux (17·6 km)
* Line 6: Simonis Elisabeth - Ring - Roi Baudouin (15·5 km)

The measures form part of a wider plan which includes the purchase of new trams and a significant restructuring of STIB's surface transport.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... rains.html
Dietrich

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Dietrich »

Wat betreft de herschikking kan je nu al overal nieuwe plannetjes vinden binnen en buiten de voertuigen, hier en daar ook al nieuwe signalisatie etc (bvb in Kunst-Wet). Wat betreft de Boa's heb ik geen enkele opmerking, meer is altijd welkom. :)
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Mag wel hé, over exact een maand zal het er helemaal anders uitzien in het Brusselse OV...
Dietrich

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Dietrich »

"Helemaal anders" is natuurlijk wel al iets te ver. De lijnen en bestemmingen veranderen wat, en er komt een nieuw stukje spoor in dienst maar meer dan dat is het niet. Voor mij het enige verschil is dat ik lijn 5 zal moeten nemen ipv 1A.
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

HWB und TSD: Insolvenz mit Sanierungsplan angemeldet

Zwei Unternehmen der Hochwaldbahn-Gruppe mussten nun Insolvenz anmelden; Foto: HWB

Am 2. März haben zwei Unternehmen der Hochwaldbahn-Gruppe Insolvenz angemeldet: Neben der HWB Hochwaldbahn Servicegesellschaft mbH, Hermeskeil war dies deren Tochtergesellschaft Transport-Schienen-Dienst GmbH (TSD), Krefeld, die beide durch den Geschäftsführer Bernd Andreas Heinrichsmeyer geführt wurden.

Die Insolvenz betrifft 23 Mitarbeiter in den beiden Unternehmen. Zum vorläufigen Insolvenzverwalter ist Rechtsanwalt Dr. Dr. Thomas Schmidt in Trier bestimmt worden.

Beide Unternehmen waren schwerpunktmäßig im Güter- und Bauzugverkehr tätig, der weitestgehend unter einem starken Preiswettbewerb steht und bezüglich des Auftragsvolumens in den vergangenen Monaten deutlich hinter den Erwartungen der Unternehmer zurückgeblieben war. Dem im Herbst letzten Jahres gefassten Beschluss der Hochwaldbahn-Gruppe bezüglich eines Ausstiegs aus dem Segment Bauzug war der Verkauf eines Großteils der Lokflotte gefolgt. Diese Einsparungs- und Rationalisierungsmaßnahmen konnten jedoch die drohende Zahlungsunfähigkeit nicht mehr abwenden. Im Güterverkehr waren die Umsätze seit November 2008 durch die Weltwirtschaftkrise stark eingebrochen und erholten sich erst Ende Februar 2009.

Mit dem Insolvenzantrag wurde ein Sanierungsplan vorgelegt. Der Insolvenzverwalter hat der Fortführung des Betriebs und der Sanierung zugestimmt. Es sollen möglichst viele Arbeitsplätze erhalten bleiben.

Nicht von der Insolvenz betroffen sind die HWB Verkehrsgesellschaft mbH, welche als EVU für die Hochwaldbahn-Gruppe tätig ist, sowie die Sächsisch-Böhmische Eisenbahngesellschaft mbH (SBE), die BW Zittau GmbH und die Hunsrückbahn. (ri)
bron: http://www.eurailpress.de/article/view/ ... eldet.html

Ik vrees dat niet de laatste zullen zijn...
Plaats reactie