Pagina 53 van 208

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 nov 2011, 20:16
door Joris
Hallo,
Steven schreef:Inderdaad grote tafeltjes, binnendeuren zorgen enkel voor hinder om vlot mensen in en uit te laten stappen en voldoen dus niet aan vlotte doorstroming.
Of iets grotere tafeltjes en vuilbakken zo een vertraging zijn, weet ik niet. S-Bahnstellen hebben hier trouwens een gewone standaard zetelopstelling met naar elkaar kijkende zitjes. Dat zorgt pas voor openheid en een vlotte beweging. Een coachopstelling daarentegen niet echt eigenlijk...
Groeten,
Joris De Mol

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 nov 2011, 20:24
door overweg13
Joris schreef:Hallo,
bobke schreef: De stellen zullen 160 km/h kunnen rijden, echter de Desiro zal ingezet worden als stoptrein. In mijn weten rijden er in ver gans België maar weinig treinen op een stoptreinrit 160 km/h? Ik denk dat een snelheid van 140 km/h een heel stuk goedkoper zou uitvallen voor de motoren.
Zijn we de breaks vergeten? Bestelt voor stoptreinen, maar uiteindelijk vooral op IC treinen ingezet. Vroeg of laat komen die dingen-de nmbs kennende-weldegelijk eens op een IC. 160km/u zal in dat geval niet overbodig zijn. Anders zadel je je reizigers niet enkel met een spartaans comfort op, maar ook met een (nog dikkere) vertraging...
Groeten,
Joris De Mol
Ik heb dat verhaal van die breaks die besteld waren voor stoptreinen vooral vele jaren na hun indienststelling gehoord, maar op het moment dat de breaks instroomden, was dat absoluut niet duidelijk. Ze vervingen eindelijk (!) de klassieke stellen op de verbinding Arlon - Knokke/Blankenberge. Niemand had de indruk dat het hier in wezen om omnibusstellen ging. En toen IC/IR er kwam leek het voor de hand te liggen dat de snelle IC's Knokke/Blankenberge - Genk/Maastricht en Brussel-Zuid - Luxemburg met deze breaks uitgevoerd werden. Het is pas 30 jaar na hun verschijnen dat deze stellen plots stoptreinstellen genoemd werden. Ik vraag me nog altijd af waarmee men de genoemde IC's dan wel moest uitvoeren?
Maar ik vrees eerlijk gezge dook wel ene beetje dat die Desiro's niet uitsluitend als omnibusstellen gebruikt zullen worden. Toch: als men in 2013 met een nieuw verkeersplan op de proppen komt, is de kans groot dat de inzet van het materieel ook weer strakker aan bepaalde verbindingen gelinkt wordt.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 nov 2011, 20:31
door HLE 2302
Toch rijden ze tegen hun eigen kar door die vuilbakjes weg te laten ... die dingen gaan een stort zijn na één dag ...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 nov 2011, 20:33
door Steven
Breaks besteld als stoptrein? dat moet toch zowat de grootste kwakkel zijn die ik ooit gehoord heb. Hun eerste inzet bewijst toch meer dat ze vooral voor IC's en IR's bedoeld zijn.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 nov 2011, 20:34
door Steven
HLE 2302 schreef:Toch rijden ze tegen hun eigen kar door die vuilbakjes weg te laten ... die dingen gaan een stort zijn na één dag ...
Er zijn nu ook treinen met vuilbakjes die een stort zijn. Op de Desiro staan op de platformen grotere vuilbakken en voor de rest moeten de mensen vooral wat meer discipline kweken, het is vooral een ander die de rommel mag opkuisen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 nov 2011, 20:51
door Steve
Anderzijds: als de Break inderdaad vooral voor IC-diensten en andere lange diensten bedoeld was, waarom heeft dan oorspronkelijk snel optrekkende treinen met slechts twee rijtuigen besteld, bovendien zonder enige doorloopmogelijkheid? Dat lijkt me toch veeleer iets voor stoptreinen en aanverwant. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat het zo bedoeld was, ik heb er geen idee van.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 nov 2011, 20:55
door Steven
MIVB-reiziger schreef:Anderzijds: als de Break inderdaad vooral voor IC-diensten en andere lange diensten bedoeld was, waarom heeft dan oorspronkelijk snel optrekkende treinen met slechts twee rijtuigen besteld, bovendien zonder enige doorloopmogelijkheid? Dat lijkt me toch veeleer iets voor stoptreinen en aanverwant. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat het zo bedoeld was, ik heb er geen idee van.
de doorloopmogelijkheid bestaat evenmin bij de vierledige. Men opteerde toen voor de nieuwe automatische koppeling GF, die toen nog geen doorloopmogelijkheid toeliet (dat is pas bij de MS96 uitgevoerd). Doorloopmogelijkheden zijn trouwens niet altijd een zege maar eerder een zorg (vochtindringing).

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 nov 2011, 21:22
door Stijn91
Steven schreef:
Stijn91 schreef:Misschien ga ik nu even off-topic, maar de treinen Eigenbrakel - Aalst worden in Aalst, Aalst - Geraardsbergen en omgekeerd.
Sorry als dat laatste niet gepast is.
Dat maakt weinig uit hoor, het is niet omdat zoiets nu in uitvoering is dat het dan nog zo zal zijn. Men veranderd de omloop van het materieel zoals men wil ze.
Dus het zou altijd kunnen dat men na X aantal maanden de Desiro's van bepaalde lijnen haalt en deze weer klassiekjes krijgen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 nov 2011, 21:47
door Steven
Stijn91 schreef:
Steven schreef:
Stijn91 schreef:Misschien ga ik nu even off-topic, maar de treinen Eigenbrakel - Aalst worden in Aalst, Aalst - Geraardsbergen en omgekeerd.
Sorry als dat laatste niet gepast is.
Dat maakt weinig uit hoor, het is niet omdat zoiets nu in uitvoering is dat het dan nog zo zal zijn. Men veranderd de omloop van het materieel zoals men wil ze.
Dus het zou altijd kunnen dat men na X aantal maanden de Desiro's van bepaalde lijnen haalt en deze weer klassiekjes krijgen.
Je begrijpt het omgekeerd, het is niet omdat een motorstel bij een dienst van a naar b gaat om daar te veranderen in een trein naar d dat dit nog het geval zal zijn in de toekomst, misschien is het dan wel van a naar b en dan naar d. Voor de verbinding van b naar c blijft men dan bij het oude of doet men nog iets compleets anders. Dit zou niet de eerste keer zijn laat staan de laatste keer dat men dergelijke aanpassingen doet.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 nov 2011, 22:01
door dentheo
Stijn91 schreef:
Wat is het verschil tussen de beperkte homologatie en de volledige homologatie?
Mag men met de beperkte homologatie al opleidingen geven?
Je moet je voorstellen dat honderden puntjes afgevinkt worden....
Deel die in in pakketten belangrijke (bv. beïnvloeding seininrichting, detectie, remmen) en minder belangrijke.
Indien de belangrijkste pakketten afgevinkt zijn kun je veilig, tijdens de dag gaan proefrijden....theoretisch ook opleiding geven.
Dat de WC signalisatie af en toe niet werkt of een deur wel eens blijft hangen is dan niet belangrijk.
Het blijft wel hachelijk de trein met reizigers te laten rijden, want dat lijkt dan op een soort "goedkeuring of afname", net zoals het verhuizen naar een nieuwbouw een soort van aanvaarding voorstelt.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 nov 2011, 22:50
door Steven
je kan het inderdaad met een huis vergelijken, je hebt daar ook een voorlopige oplevering (alle zichtbare gebreken melden) en definitieve oplevering (de niet zichtbare gebreken die boven komen).

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 23 nov 2011, 08:47
door Dietrich
Steven schreef:
Stijn91 schreef:Dus het zou altijd kunnen dat men na X aantal maanden de Desiro's van bepaalde lijnen haalt en deze weer klassiekjes krijgen.
Je begrijpt het omgekeerd, het is niet omdat een motorstel bij een dienst van a naar b gaat om daar te veranderen in een trein naar d dat dit nog het geval zal zijn in de toekomst, misschien is het dan wel van a naar b en dan naar d. Voor de verbinding van b naar c blijft men dan bij het oude of doet men nog iets compleets anders. Dit zou niet de eerste keer zijn laat staan de laatste keer dat men dergelijke aanpassingen doet.
In het geval van die L-trein Aalst-Geraardsbergen:
- (eind) 2005: Klassieke stellen
- 2006: Breaks
- 2007: Sprinters
- 2008-...: Klassieke stellen

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 23 nov 2011, 15:52
door Steven
Dietrich schreef: - (eind) 2005: Klassieke stellen
- 2006: Breaks
- 2007: Sprinters
- 2008-...: Klassieke stellen
Dat is dan nog maar een voorbeeld op 5 jaar tijd, als we nog verder teruggaan in de tijd zal je nog veel meer wisselingen vinden.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 24 nov 2011, 17:29
door Stijn91
Apparemment, elles pourraient prochainement entrer en service, la présentation officielle à la presse est en effet prévue le 25 novembre.

Bron: Wallorail.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 25 nov 2011, 14:55
door Stijn91