Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Gaat het over werkelijk rijden of over subsidie verkrijgen? Op topdagen is een subsidie waarschijnlijk niet nodig.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Om even mijn eigen verhaal af te maken: ik ga voor het eerder genoemde plan B. Nachttrein morgenavond naar Zürich zonder Interrail tarief en met Vorteilscard, alsook de TGV's Zürich - Parijs en Parijs - Lille op vrijdag zijn geboekt. Meerkost van dit alles: €80. Dat is het zeker waard, want ik ga hier nog plezier aan hebben.
Wel heb ik de TGV-reserveringen online via de Interrail-website moeten doen, want die konden ze me hier in Wenen niet verkopen aan het loket. Een Thalys naar Brussel boeken met Interrail ging zelfs online niet, dus zal het ofwel de klassieke trein vanaf Lille, ofwel een TGV-jongerentarief (€9) Lille - Brussel worden. Hier kijk ik alleszins naar uit, in tegenstelling tot de reis via Duitsland met mogelijks overvolle treinen omwille van de staking...

Wel heb ik de TGV-reserveringen online via de Interrail-website moeten doen, want die konden ze me hier in Wenen niet verkopen aan het loket. Een Thalys naar Brussel boeken met Interrail ging zelfs online niet, dus zal het ofwel de klassieke trein vanaf Lille, ofwel een TGV-jongerentarief (€9) Lille - Brussel worden. Hier kijk ik alleszins naar uit, in tegenstelling tot de reis via Duitsland met mogelijks overvolle treinen omwille van de staking...
Re: Nachttreinen
Er zijn tegenwoordig rechtstreekse TERs van Parijs naar Rijsel, dat kan een optie worden. Tenzij je liever de route via Maubeuge uitprobeert, natuurlijk. Niet meteen een groot aanbod naar Bergen of Charleroi, maar wel best verassend.
Re: Nachttreinen
Sorry for English.trainlovertje schreef: ↑01 sep 2021, 20:24 Om even mijn eigen verhaal af te maken: ik ga voor het eerder genoemde plan B. Nachttrein morgenavond naar Zürich zonder Interrail tarief en met Vorteilscard, alsook de TGV's Zürich - Parijs en Parijs - Lille op vrijdag zijn geboekt. Meerkost van dit alles: €80. Dat is het zeker waard, want ik ga hier nog plezier aan hebben.![]()
Wel heb ik de TGV-reserveringen online via de Interrail-website moeten doen, want die konden ze me hier in Wenen niet verkopen aan het loket. Een Thalys naar Brussel boeken met Interrail ging zelfs online niet, dus zal het ofwel de klassieke trein vanaf Lille, ofwel een TGV-jongerentarief (€9) Lille - Brussel worden. Hier kijk ik alleszins naar uit, in tegenstelling tot de reis via Duitsland met mogelijks overvolle treinen omwille van de staking...
NMBS will sell Thalys tickets online at the Interrail pass rate - https://www.b-europe.com/EN/Booking/Pass#TravelWish .
(Google for "sncb thalys interrail").
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Re: Nachttreinen
Ik heb het niet gecontroleerd, dus dat zou kunnen. Nuja, overstappen in Amiens is ook geen drama, een van de weinige voorbeelden waar Frankrijk iets heeft dat op een Taktfahrplan lijkt.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Nachttreinen
grotere reisbureaus met een contract via NMBS verkopen deze interrailreserveringen ook enkel moet je bereid een kleine meerkost / fee te willen betalen voor hun dienstverleningtrainlovertje schreef: ↑01 sep 2021, 20:24 Om even mijn eigen verhaal af te maken: ik ga voor het eerder genoemde plan B. Nachttrein morgenavond naar Zürich zonder Interrail tarief en met Vorteilscard, alsook de TGV's Zürich - Parijs en Parijs - Lille op vrijdag zijn geboekt. Meerkost van dit alles: €80. Dat is het zeker waard, want ik ga hier nog plezier aan hebben.![]()
Wel heb ik de TGV-reserveringen online via de Interrail-website moeten doen, want die konden ze me hier in Wenen niet verkopen aan het loket. Een Thalys naar Brussel boeken met Interrail ging zelfs online niet, dus zal het ofwel de klassieke trein vanaf Lille, ofwel een TGV-jongerentarief (€9) Lille - Brussel worden. Hier kijk ik alleszins naar uit, in tegenstelling tot de reis via Duitsland met mogelijks overvolle treinen omwille van de staking...

-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
NMBS lijkt dus wel een goede 'onderhandelaar' te zijn, want alle TGV-reserveringen die je in handen krijgt wanneer je via Interrail zelf boekt, worden ook uitgegeven door NMBS, zelfs voor TGV Lyria. Ik heb het eveneens geprobeerd via oui.sncf, maar die reserveringstool werkte bij mij niet (misschien omdat ik het met een smartphone probeerde). Reserveren voor de Thalys lukte dus niet via de zoekmachine van Interrail, blijkbaar kan het wel via NMBS zelf.
Maar goed, ik heb voor de TGV tot Lille gekozen, dat is niet zó veel trager, eens te meer omdat men tegenwoordig wel eens lang kan moeten wachten op een Thalys in Paris-Nord. De Maubeuge TER was geen optie, omdat de verbinding met België gewoon niet uitkomt: ik geraak vanuit Charleroi of Namen niet meer thuis op dat late uur. En de TER naar Rijsel doet er ook wel erg lang over, en dan zou ik in Lille nog net de beide treinen naar België missen...
Bon, dit onderwerp gaat over nachttreinen. En terwijl ik hier in Wenen op de nachttrein naar Zürich zit te wachten, heb ik ondervonden dat ik met een bedplaats toegang heb tot de ÖBB Lounge. Een aanrader
Maar goed, ik heb voor de TGV tot Lille gekozen, dat is niet zó veel trager, eens te meer omdat men tegenwoordig wel eens lang kan moeten wachten op een Thalys in Paris-Nord. De Maubeuge TER was geen optie, omdat de verbinding met België gewoon niet uitkomt: ik geraak vanuit Charleroi of Namen niet meer thuis op dat late uur. En de TER naar Rijsel doet er ook wel erg lang over, en dan zou ik in Lille nog net de beide treinen naar België missen...
Bon, dit onderwerp gaat over nachttreinen. En terwijl ik hier in Wenen op de nachttrein naar Zürich zit te wachten, heb ik ondervonden dat ik met een bedplaats toegang heb tot de ÖBB Lounge. Een aanrader

Re: Nachttreinen
N.a.v. bovenstaand bericht vraag ik me af wat eigenlijk de rol is van DB bij de NJ door Duitsland. De NJ Wenen-Brussel rijdt volgens Vagonweb met een OeBB loc tot Aachen, en vandaar met een NMBS loc tot Brussel. Ik vermoed dat het dan geen OeBB, maar DB bestuurders zijn die een deel van de rit (vanaf Nürnberg) voor zich nemen. Kan iemand dat bevestigen?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Vanaf Passau (dacht ik) en München wordt de trein idd overgenomen door een DB bestuurder.rdv schreef: ↑06 sep 2021, 12:07N.a.v. bovenstaand bericht vraag ik me af wat eigenlijk de rol is van DB bij de NJ door Duitsland. De NJ Wenen-Brussel rijdt volgens Vagonweb met een OeBB loc tot Aachen, en vandaar met een NMBS loc tot Brussel. Ik vermoed dat het dan geen OeBB, maar DB bestuurders zijn die een deel van de rit (vanaf Nürnberg) voor zich nemen. Kan iemand dat bevestigen?
Re: Nachttreinen
De ÖBB bestelt 20 nieuwe Nightjets van de nieuwe generatie bij Siemens Mobility.
In 2025 zullen dan 33 Nightjets van de nieuwe generatie beschikbaar zijn.
https://presse.oebb.at/de/presseinforma ... MJ_UKcyFWk
In 2025 zullen dan 33 Nightjets van de nieuwe generatie beschikbaar zijn.
https://presse.oebb.at/de/presseinforma ... MJ_UKcyFWk
Re: Nachttreinen
Vanaf 13 december is er 3 maal per week een Nightjet Parijs-München-Wenen en v.v.
https://presse.oebb.at/de/presseinforma ... bPLSnm0ZZU
https://presse.oebb.at/de/presseinforma ... bPLSnm0ZZU
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Ik vraag me toch af hoe winstgevend men die trein beschouwt. Aangezien men begint met drie ritten per week, verwacht de ÖBB waarschijnlijk geen overrompeling en schat ik dat de trein uit maximaal 6 tot 8 rijtuigen zal bestaan. En omdat er dus geen koerswagens voor andere bestemmingen bij gaan zijn, zullen de rijpadkosten hoog uitvallen...
Re: Nachttreinen
Ik heb begrepen dat er niet voldoende materieel is om elke dag in beide richtingen te rijden. Vanaf dat er bijkomend materieel instroomt kan er dagelijks gereden worden. Er zou op termijn een "X" gereden worden Brussel/Parijs - Wenen/Berlijn.