TrainzDr3ver schreef:Is er ook geen reeks waar je de eerste klasse meer naar het midden van het rijtuig vind? Terwijl er ook een reeks is waar eerste klasse helemaal vooraan is?
De enige reeks waarbij de eerste klasse iets meer in het midden zit zijn de ex sabena motorstellen 595-600 maar dat komt gewoon omdat die een veel grotere pakafdeling hebben. In principe is de eerste klasse daardoor wat opgeschoven en boet men enkel in aan ruimte voor tweede klasse.
De eerste klasse zit in alle gevallen altijd achter de pakafdeling.
AM'er schreef:151-210: bouwjaar 1962, 151 en 152 reeds uit dienst.
211-249: bouwjaar 1963
250-270: bouwjaar 1965
601-787: bouwjaar 1966-1979
Dus met andere woorden. Volgend jaar zullen we de 50ste verjaardag vieren van nummers 153 tot 210. Is het een record dat een treinstel zolang in dienst is?
Ik denk dat het voor een motorstel wel een record zal zijn om in z'n originele vorm 50 jaar rond te rijden.
De vroegere series heeft men niet zolang in dienst gehouden.
Misschien dat sommige types rijtuigen wel al langer gereden hebben.
Ik heb het zo moeilijk om me voor te stellen dat deze oldtimers ooit glanzend nieuw zijn geweest. Ik zou wel eens foto's van de binnenkant uit hun beginjaren willen zien. Spijtig dat er toen niet veel (kwaliteitsvolle) foto's gemaakt werden, zeker kleurenfoto's waren zeldzaam in die jaren.
& In rode klassiekjes hangt meestal een heel typische geur, die het nostalgische gevoel versterkt. Is die er met de jaren in gekomen, of hebben ze die altijd gehad?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dieselfreak schreef:
& In rode klassiekjes hangt meestal een heel typische geur, die het nostalgische gevoel versterkt. Is die er met de jaren in gekomen, of hebben ze die altijd gehad?
Is deze geur niet afkomstig van de verwarmingsweerstanden?
Natuurlijk blijft dat hangen als je die zetels niet proper maakt met een dieptereiniger. Het gaat hem niet rechtstreeks om de geur. De stofdeeltjes uit een sigaret dringen gewoon diep in de zetel net zoals zweetdruppels en vele andere geuren. Het gaat over de som van alles. Hoeveel jaar Herben ze niet rondgereden op die manier. Enkel het roken op zich is verdwenen maar dat maakt niet zoveel meer uit na zoveel jaar dienst. Als je eens alleen bent moet je maar is kloppen op zo een zetel en zien wat stof er uit komt.
Ochja, er is nog niemand ziek geworden na het reizen in een klassiekje
Nu is het interieur te steriel, terwijl de lucht er ook niet schoner op is geworden (airco-systeem met gesloten vensters).
AM'er schreef:Ik denk dat het voor een motorstel wel een record zal zijn om in z'n originele vorm 50 jaar rond te rijden.
De vroegere series heeft men niet zolang in dienst gehouden.
Misschien dat sommige types rijtuigen wel al langer gereden hebben.
Ik geloof dat overweg13 eens heeft gepost dat de K en M1 rijtuigen ook 50 jaar dienst hebben gedaan.
(rijtuigen)
Het geluid dat je daar te horen krijgt is dat van een relais. Dit relais bepaald op basis van de motorstroom wanneer de volgende weerstand(en) mag (mogen)uitgeschakeld worden. De rest van de aanzetinstallatie is terug te vinden onder het motorstel zelf in het midden van het rijtuig.
Op de site van BelRail zijn enkele foto's te zien van gemoderniseerde klassiekjes die nog vlinderraampjes hebben, onder meer de 660, 662 en 664, terwijl witte klassiekjes normaal raampjes met slechts één schuifdeel hebben. Hoe komt dit? En hebben die stellen vandaag nog altijd die raampjes?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.