De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ik heb al het gerucht gehoord dat de NMBS ermee dreigt om het contract op te zeggen met Siemens wegens te veel problemen (communicatie met stuurstand M6 dat Siemens zelf niet recht krijgt ofzo)
greetz 2302
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat zal wel bij een gerucht blijven denk ik. Ik kan me het moeilijk inbeelden dat er al zoveel locs gemaakt zijn en plots het contract opgeschort zou worden door een technisch probleem dat ten tijde van nu zeker opgelost moet kunnen worden. Zoiets als contractbreuk zou veel geld kosten en zou een domme zet zijn voor beide partijen, daarnaast ook slechte reclame.
En van die kinderziektes heb je altijd tegenwoordig als het met software te maken heeft. Maar die problemen zijn er om opgelost te worden toch?
En van die kinderziektes heb je altijd tegenwoordig als het met software te maken heeft. Maar die problemen zijn er om opgelost te worden toch?

Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat lijkt mij een gerucht en veel meer zal het niet worden. Als Siemens de communicatie met M6-stuurstandrijtuigen niet goed werkend krijgt, lijkt het me eerder aan een gebrekkige documentatie te liggen dan aan onkunde bij Siemens. Bovendien mag de NMBS dan én een boete gaan betalen (contractbreuk) en op zoek naar een nieuwe leverancier, wat gewoon heel veel tijd gaat kosten.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Gelieve enkel feiten aan te halen, met "geruchten" zijn we niets .HLE 2302 schreef:Ik heb al het gerucht gehoord dat de NMBS ermee dreigt om het contract op te zeggen met Siemens wegens te veel problemen (communicatie met stuurstand M6 dat Siemens zelf niet recht krijgt ofzo)
greetz 2302

Re: De nieuwe loks reeks 18
Vandaag stond het zelfs in op de baan ... dus er moet toch iets van waarheid inzitten ...13'erke schreef:Gelieve enkel feiten aan te halen, met "geruchten" zijn we niets .HLE 2302 schreef:Ik heb al het gerucht gehoord dat de NMBS ermee dreigt om het contract op te zeggen met Siemens wegens te veel problemen (communicatie met stuurstand M6 dat Siemens zelf niet recht krijgt ofzo)
greetz 2302Het enigste wat men nu kan zeggen is dat de testen met de diverse stuurstanden niet zo vlot verlopen als gedacht.
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: De nieuwe loks reeks 18
Het is niet omdat het in een tijdschrift staat dat het volledig correcte info is. Feit blijft dat zoiets contractbreuk is en dat dit uiteindelijk meer gaat kosten. Door een bestelling op te zeggen zou je duidelijk maken dat de loc op geen enkel vlak aan de voorwaarden voldoet wat ik totaal niet kan geloven.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Op de baan heeft er al meermaals serieus tegen gezeten.HLE 2302 schreef:Vandaag stond het zelfs in op de baan ... dus er moet toch iets van waarheid inzitten ...13'erke schreef:Gelieve enkel feiten aan te halen, met "geruchten" zijn we niets .HLE 2302 schreef:Ik heb al het gerucht gehoord dat de NMBS ermee dreigt om het contract op te zeggen met Siemens wegens te veel problemen (communicatie met stuurstand M6 dat Siemens zelf niet recht krijgt ofzo)
greetz 2302Het enigste wat men nu kan zeggen is dat de testen met de diverse stuurstanden niet zo vlot verlopen als gedacht.
greetz 2302
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: De nieuwe loks reeks 18
Zo'n contract kan niet zomaar opgezegd worden.
Doorslaggevend is of de contractueel overeengekomen leveringstermijn al is overschreden.
De eerste stap is dan ingebrekestelling met een ultimatum t.a.v. de datum waarop het gebrek moet zijn opgelost. Het is gebruikelijk dat er op dat moment ook een boetebeding gaat gelden.
Afhankelijk van de vraag of het gebrek dan daadwerkelijk wordt opgelost kan de opdrachtgever vervolgstappen ondernemen die er uiteindelijk toe kunnen leiden dat de opdrachtgever besluit het bestelde niet af te nemen.
Maar de opdrachtnemer zal dat zeker voor de rechter gaan bestrijden.
Probleem voor de opdrachtgever is vaak, dat hij een deel van de koopsom al heeft betaald. Hij moet dus ook zijn geld terug zien te krijgen en dat zal bij een gerechtelijke procedure jaren duren. Hij heeft dus ook belang bij een minnelijke oplossing.
Vaak kiezen partijen in zo'n situatie daarom voor bindende arbitrage.
Ik kan mij overigens best voorstellen, dat NMBS er belang bij heeft om de afname te rekken, om op die manier te proberen tot gunstiger financiële condities te komen. De economische omstandigheden zijn immers t.o.v. het moment dat de order werd geplaatst sterk veranderd.
NMBS heeft als geheel veel minder loks nodig dan twee jaar geleden. Ik denk dat het het beste zou zijn, als alle 13'en naar het reizigersvervoer zouden gaan. Daar komen de 13'en heel goed tot hun recht. En in het goederenvervoer zijn de lease-traxxen, die ook in het omringende buitenland goed inzetbaar zijn (tot Muttenz, ipv Mulhouse!), duidelijk superieur, en vrij zeker goedkoper dan de nieuwe 18'en. En tenslotte is het voor de financiën van NMBS goed als op dit moment niet echt noodzakelijke investeringen kunnen worden uitgesteld of afgesteld.
Wim
Doorslaggevend is of de contractueel overeengekomen leveringstermijn al is overschreden.
De eerste stap is dan ingebrekestelling met een ultimatum t.a.v. de datum waarop het gebrek moet zijn opgelost. Het is gebruikelijk dat er op dat moment ook een boetebeding gaat gelden.
Afhankelijk van de vraag of het gebrek dan daadwerkelijk wordt opgelost kan de opdrachtgever vervolgstappen ondernemen die er uiteindelijk toe kunnen leiden dat de opdrachtgever besluit het bestelde niet af te nemen.
Maar de opdrachtnemer zal dat zeker voor de rechter gaan bestrijden.
Probleem voor de opdrachtgever is vaak, dat hij een deel van de koopsom al heeft betaald. Hij moet dus ook zijn geld terug zien te krijgen en dat zal bij een gerechtelijke procedure jaren duren. Hij heeft dus ook belang bij een minnelijke oplossing.
Vaak kiezen partijen in zo'n situatie daarom voor bindende arbitrage.
Ik kan mij overigens best voorstellen, dat NMBS er belang bij heeft om de afname te rekken, om op die manier te proberen tot gunstiger financiële condities te komen. De economische omstandigheden zijn immers t.o.v. het moment dat de order werd geplaatst sterk veranderd.
NMBS heeft als geheel veel minder loks nodig dan twee jaar geleden. Ik denk dat het het beste zou zijn, als alle 13'en naar het reizigersvervoer zouden gaan. Daar komen de 13'en heel goed tot hun recht. En in het goederenvervoer zijn de lease-traxxen, die ook in het omringende buitenland goed inzetbaar zijn (tot Muttenz, ipv Mulhouse!), duidelijk superieur, en vrij zeker goedkoper dan de nieuwe 18'en. En tenslotte is het voor de financiën van NMBS goed als op dit moment niet echt noodzakelijke investeringen kunnen worden uitgesteld of afgesteld.
Wim
Re: De nieuwe loks reeks 18
In welke OP DE BAAN staat dat?HLE 2302 schreef:Vandaag stond het zelfs in op de baan ... dus er moet toch iets van waarheid inzitten ...13'erke schreef:Gelieve enkel feiten aan te halen, met "geruchten" zijn we niets .HLE 2302 schreef:Ik heb al het gerucht gehoord dat de NMBS ermee dreigt om het contract op te zeggen met Siemens wegens te veel problemen (communicatie met stuurstand M6 dat Siemens zelf niet recht krijgt ofzo)
greetz 2302Het enigste wat men nu kan zeggen is dat de testen met de diverse stuurstanden niet zo vlot verlopen als gedacht.
greetz 2302
Re: De nieuwe loks reeks 18
' vandaag ' staat het in op de baan. Maar morgen dan weer niet meer 
wimpiespoor,
daar heb je gelijk in!

wimpiespoor,
daar heb je gelijk in!
Re: De nieuwe loks reeks 18
Is het probleem van de leveringen/testen niet eerder te zoeken bij de NMBS zelfs omdat ze iets té veel willen veranderen aan het "bouwpakket"?
@Steven, jij weet misschien iets meer over het mogelijk begin van opleidingsritten?
@Steven, jij weet misschien iets meer over het mogelijk begin van opleidingsritten?
Re: De nieuwe loks reeks 18
voor de moment is er geen opleiding voorzien, uitgesteld tot nader bericht. We wachten dus vermoedelijk op de eerste loc met homologatie (zoniet heeft het weinig zin). De instructeurs hebben al wel opleiding gehad en kunnen zich al wel verdiepen in de locs indien gewenst te Salzinnes of kimkenpois.
Re: De nieuwe loks reeks 18
in de huidigeBibke schreef: In welke OP DE BAAN staat dat?

Hmmm, ik denk niet dat ze dat speciaal voor mij makensteven schreef:waarschijnlijk in een editie die enkel voor hem gemaakt is![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()


greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...