Pagina 54 van 208
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 15:07
door Treinen9880
op 14 sec kan je die schermen zien hangen (rechts). Ze zeggen dat er minder problemen zouden moeten zijn in de winter. Maar als die componenten bovenaan zitten valt er dan toch ook sneeuw op. En bij het kleinste gaatje kan er dan smelt water in lopen in dat kan het heel om zeep zijn.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 15:12
door Stijn91
Treinen9880 schreef:
op 14 sec kan je die schermen zien hangen (rechts). Ze zeggen dat er minder problemen zouden moeten zijn in de winter. Maar als die componenten bovenaan zitten valt er dan toch ook sneeuw op. En bij het kleinste gaatje kan er dan smelt water in lopen in dat kan het heel om zeep zijn.
Inderdaad, dat is waar, misschien komt er toch nog iets op. Maar Descheemaecker, we hebben onze achterstand ingehaald, ze zijn nog niet eens geleverd hoe kun je dan al u achterstand ingehaald hebben.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 15:27
door Joris
Hallo,
Is aerodynamica ook geen reden om daar deftige platen langsheen te zetten?
Trouwens, helpt dat echt in de winter dat die onderdelen daar staan? Of is dat een marketing stunt? Of er nu sneeuw aan plakt of op ligt, dat is toch zo geen enorm verschil?
Groeten,
Joris De Mol
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 16:10
door kika
Joris schreef:Hallo,
Is aerodynamica ook geen reden om daar deftige platen langsheen te zetten?
Trouwens, helpt dat echt in de winter dat die onderdelen daar staan? Of is dat een marketing stunt? Of er nu sneeuw aan plakt op op ligt, dat is toch zo geen enorm verschil?
Er rijdt veel materiaal met die dingen op het dak, en evenzo met onderaan. En bij beide zijn er die het duidelijker beter doen in de kou of met sneeuw of net veel minder. De vraag is welke materialen zijn er gebruikt, wie heeft het geïnstalleerd, was de afwerking degelijk? Waar zitten de ventilatiegaten? Een groot voordeel is dat er al heel wat leergeld bij de eerdere Desiros is betaald, en hoewel het stofje van de zetel anders is, is héél veel, ook van de binneninrichting, standaard. Afgelopen winter heb ik geen vertragingen op/met Desiro MLs gehad die aan het materieel lagen, toen andere treinen er wél uit lagen (bvb. baureihe 644 en ICE 1,3).
Uiteraard rij te weinig om er zinnige statistieken aan vast te hangen. Ook kan het zijn dat als er wordt omgeroepen dat een wissel bevroren is, maar verder niets, de trein zelf eventueel ook defect is.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 16:14
door overweg13
Wat een ongelooflijke flauwekul is dat nu weer? Alsof die stellen, die zeker in de beginfase een ongelooflijke kleine fractie van alle diensten op zich nemen, plots de bedrijfszekerheid van infrastructuur en ander materieel zullen verhogen!
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 17:21
door Joris
Hallo,
kika schreef:
Er rijdt veel materiaal met die dingen op het dak, en evenzo met onderaan. En bij beide zijn er die het duidelijker beter doen in de kou of met sneeuw of net veel minder.
Ik heb een typfout uit mijn bericht gehaald om het duidelijker te maken.
Als ik u dus goed begrijp, zegt u ook dat de plaatsing, op of onder, niet relevant is voor de betrouwbaarheid, en ze dus weer zever verkopen...
Had men trouwens al geen grotere stiptheid beloofd bij het in dienst stellen van de reeks 18II?
Alles is goed om zichzelf goed te praten, en de gewone mens in de straat gelooft zo een eenvoudige uitleg zeer snel... De nmbs hangt gewoon aan elkaar van steeds de problemen af te schuiven op "oorzaken" die ze gaan oplossen, ook al hebben die oorzaken niet steeds iets te maken met het probleem.
Je kan nu eenmaal moeilijk zeggen dat de Brusselse NZ de oorzaak is van het stiptheidsprobleem, maar ze daar de eerste 20 jaar geen oplossing voor hebben.
Groeten,
Joris De Mol
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 17:26
door trainspotterstef
overweg13 schreef:
Wat een ongelooflijke flauwekul is dat nu weer? Alsof die stellen, die zeker in de beginfase een ongelooflijke kleine fractie van alle diensten op zich nemen, plots de bedrijfszekerheid van infrastructuur en ander materieel zullen verhogen!
Met een groot korrel zout moet je de uitspraken van Marc nemen want die gelooft zelf ook in zijn eigen leugens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 17:31
door Bibke
overweg13 schreef:
Wat een ongelooflijke flauwekul is dat nu weer? Alsof die stellen, die zeker in de beginfase een ongelooflijke kleine fractie van alle diensten op zich nemen, plots de bedrijfszekerheid van infrastructuur en ander materieel zullen verhogen!
Dat gevoel had ik vanmiddag ook toen het item op het VTM nieuws was.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 20:33
door nahoj
Mr. Descheemaeker overdrijft wellicht, maar langs de andere kant wordt er hier wel erg goedkoop kritiek gegeven. In die mate dat ik het toch even ga opnemen voor de arme man
Stijn91 schreef:
Maar Descheemaecker, we hebben onze achterstand ingehaald, ze zijn nog niet eens geleverd hoe kun je dan al u achterstand ingehaald hebben.
Hij heeft het duidelijk over investeringsachterstand. En die is ingehaald. De investering is gedaan en de stellen zullen volgend jaar rijden.
overweg13 schreef:
Wat een ongelooflijke flauwekul is dat nu weer? Alsof die stellen, die zeker in de beginfase een ongelooflijke kleine fractie van alle diensten op zich nemen, plots de bedrijfszekerheid van infrastructuur en ander materieel zullen verhogen!
Niemand heeft dat beweerd. Er wordt beloofd dat de stiptheid zal verhogen - en niet dat ze 100% zal zijn - omdat de gemiddelde betrouwbaarheid van het materieelpark zal verbeteren.
De 18 geeft mij hoop in die zin, wat mij tot het volgende puntje brengt.
Joris schreef:
Had men trouwens al geen grotere stiptheid beloofd bij het in dienst stellen van de reeks 18II?
Ja. Maar al na zes maanden een eindafrekening maken getuigt van kwade wil. Er rijden nog maar een 30-tal locomotieven in commerciële dienst, en er zijn nog enkele kinderziekten op te lossen (hoewel dat voorlopig heel erg meevalt).
Toch is er al resultaat geboekt. De stiptheid op bv. de verbinding Louvain-La-Neuve - Binche is op de treinen met HLE18 verhoogd.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 21:54
door dentheo
En de Desiro's zullen ook wel kinderziektes hebben...maar ja dat mag hij waarschijnlijk niet zeggen.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 22:30
door Stijn82
+1 voor nahoj . Binnenkort zal er weinig materieel van +30j meer rondbollen, door de 18II gaan zelfs relatief jonge locs als de 12 en de 20 er uit gaan, dat was enkele jaren geleden toch wel andere koek. Met 305 desiro's er bij zullen er ook wel veel oudere treinstellen verdwijnen, alle rode klassiekjes en ik vermoed wss ook de 800'en. Enige wat wel wat sneller mag gaan is de modernisering van de breaks, siemens levert veel rapper nieuw materieel dan dat ze er bij de nmbs in slagen om te moderniseren en dat is toch wel redelijk schandalig...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 nov 2011, 22:55
door kika
Joris schreef:kika schreef:
Er rijdt veel materiaal met die dingen op het dak, en evenzo met onderaan. En bij beide zijn er die het duidelijker beter doen in de kou of met sneeuw of net veel minder.
Ik heb een typfout uit mijn bericht gehaald om het duidelijker te maken.
Als ik u dus goed begrijp, zegt u ook dat de plaatsing, op of onder, niet relevant is voor de betrouwbaarheid, en ze dus weer zever verkopen...
Je mag de fouten ook uit mijn berichten halen

Zever zou ik het niet noemen. Vergelijk het met een autoverkoper die je een nadeel vertelt van een ander merk/model zonder te zeggen dat diegene die je overweegt te kopen dan weer een ander nadeel heeft. Als je een volledige en genuanceerde analyse wilt, zal je die daar uiteraard niet vinden.
Volgens mij - als amateur - heb je verschillende problemen die je het hoofd moet bieden als je conceptueel andere keuzes maakt. Die hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Als je goed omgaat met die problemen heb je een betrouwbare degelijke machine. Maar zowel op het dak als onderaan moet je goed opletten dat er geen water of andere rotzooi in kan komen. En dan is het belangrijk dat de afwerking goed gebeurd: bekwaam (assemblage)personeel en een goed quality management is net zo belangrijk als een goed ontwerp, zou ik durven zeggen.
Joris schreef:Had men trouwens al geen grotere stiptheid beloofd bij het in dienst stellen van de reeks 18II?
Alles is goed om zichzelf goed te praten, en de gewone mens in de straat gelooft zo een eenvoudige uitleg zeer snel... De nmbs hangt gewoon aan elkaar van steeds de problemen af te schuiven op "oorzaken" die ze gaan oplossen, ook al hebben die oorzaken niet steeds iets te maken met het probleem.
Je zal niet kunnen ontkennen dat er meer dan 1 oorzaak is. Dat de gewone mens in de straat niet verder nadenkt dan zijn neus lang is, is niet de NMBS haar probleem. Zo zou ik ook aanraden om niet te verwachten dat 30 nieuwe locs een wereld van verschil maken. Voor de duidelijkheid: ik neem de NMBS hier niet in bescherming, Descheemaecker heeft zijn job en als je dat in je achterhoofd hebt, weet je wat je hebt aan zo'n interviewtje. Uiteraard is er ook het nodige geknipt en gemonteerd in het filmpje.
Voor de babbelhoek: een poll met de problemen of klachten die je verwacht bij de Desiro ML? Ik zet in op te beperkt motorvermogen en een te spartaanse inrichting

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 26 nov 2011, 00:59
door Steven
uitwendige onderdelen hebben overal nadelen, maakt niet uit of ze onder of bovenaanhangen. Afgelopen winter de compressor van een klassiek stel zo zie n bevriezen in Libramont en laat die net onderaan hangen. Onderaan een trein gaat de sneeuw zich altijd vastzetten aan de bodemplaat en andere onderdelen. Op het dak vormt zich meestal enkel een poedersneeuwlaag waarvan het meeste zichzelf verwijderd tijdens het rijden. Verder is het zo dat als je alles toch onderaan wil hangen je geen lage vloertrein kan maken. Je oordeel over het nieuwe materieel geef je beste nadat beide een jaar geleverd zijn en je pas een degelijk invloed te zien is.
Ter info eind vorige week waren er 28 HLE18 goedgekeurd waarvan er een 18 effectief werden gebruikt. Deze week (vrijdag 25/11) werd in aanwezigheid van mezelf de afnamerit (eveneens opleidingsrit) van de 1847 verzorgd. De loc werd nadien goedgekeurd. Deze gaat nog terug komende week naar kinkempois voor een paar kleine aanpassingen (onder meer de datum in het systeem stond nog een dag verkeerd, geen grootste aanpassingen dus).
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 26 nov 2011, 08:09
door overweg13
nahoj schreef:
overweg13 schreef:
Wat een ongelooflijke flauwekul is dat nu weer? Alsof die stellen, die zeker in de beginfase een ongelooflijke kleine fractie van alle diensten op zich nemen, plots de bedrijfszekerheid van infrastructuur en ander materieel zullen verhogen!
Niemand heeft dat beweerd. Er wordt beloofd dat de stiptheid zal verhogen - en niet dat ze 100% zal zijn - omdat de gemiddelde betrouwbaarheid van het materieelpark zal verbeteren.
De 18 geeft mij hoop in die zin, wat mij tot het volgende puntje brengt.
Kan best dat Desiro's en 18'en betrouwbaarder zullen zijn - dat valt af te wachten - maar ze zullen mooi mee in de file staan als een oudere loc defect valt. Om van beterschap te spreken zal wel meer nodig zijn dan 2 nieuwe reeksen. Beter onderhoud voor de andere, onder andere.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 26 nov 2011, 10:04
door Bibke
overweg13 schreef:nahoj schreef:
overweg13 schreef:
Wat een ongelooflijke flauwekul is dat nu weer? Alsof die stellen, die zeker in de beginfase een ongelooflijke kleine fractie van alle diensten op zich nemen, plots de bedrijfszekerheid van infrastructuur en ander materieel zullen verhogen!
Niemand heeft dat beweerd. Er wordt beloofd dat de stiptheid zal verhogen - en niet dat ze 100% zal zijn - omdat de gemiddelde betrouwbaarheid van het materieelpark zal verbeteren.
De 18 geeft mij hoop in die zin, wat mij tot het volgende puntje brengt.
Kan best dat Desiro's en 18'en betrouwbaarder zullen zijn - dat valt af te wachten - maar ze zullen mooi mee in de file staan als een oudere loc defect valt. Om van beterschap te spreken zal wel meer nodig zijn dan 2 nieuwe reeksen. Beter onderhoud voor de andere, onder andere.
En dan komen we bij Infrabel uit. Zolang Infrabel uitwijkbundels, uitwijksporen en wissels blijft uitbreken, zal het volgens mij niet verbeteren, integendeel ... Men heeft geen mogelijkheden bij calamiteiten.