Pagina 55 van 64
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 15:27
door desirootje
Davy schreef: ↑16 jan 2025, 15:00
Dat is ook al vaak mijn ervaring geweest, zie het vaak als de IC naar Eupen vertrekt vanuit Brugge. Achteraan vol en vooraan nog veel plaats waarbij mensen amper doorschuiven zelfs na een omroep van de tbg.
Ook het niet naast iemand willen zitten of nog erger de plaats naast je doelbewust bezet houden is een probleem en lijkt vooral de naweeën van corona te zijn.
Nee hoor, dat is al veel langer zo. Ik zet ook al wel eens mijn tas naast me op de bank, maar als ik de trein zie vollopen of ik bevind me in het spitsuur dan zet ik die altijd tussen mijn benen of onder mijn stoel, niet iedereen doet dat. Soms hebben ze zelf het lef om te zuchten, alsof ik te veel van hun vraag.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 17:00
door ovspotter_be
Voor die reportage hebben ze deze ochtend in Mechelen ook de trein genomen die vertrok vlak achter de IC3429 die deze ochtend bestond uit 1x desiro ipv 8x M6.
Ik ga niet ontmijnen dat men een probleem heeft maar de getoonde situatie is zeker niet dagelijks, want op de trein die ze hebben gefilmd zat zeker nog wel genoeg volk dat eigenlijk die trein eerder wou hebben maar er niet meer bij geraakte.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 17:11
door FrederikD
Deze as is toch echt wel een probleem hoor. Vandaag bestond IC 4508 uit één enkele MR75! Uiteraard bomvol.
Dat is je klanten op de IC-verbinding tussen de twee grootste steden van het land uitlachen in hun gezicht.
Sowieso is het aanbod van 2 treinen per uur Brussel-Antwerpen echt erbarmelijk (de trage IC is enkel nuttig voor tussenliggende stations). Terwijl er tussen Brussel & Leuven zowat elke 10 min een trein rijdt...
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 17:37
door jpvdveer
ovspotter_be schreef: ↑16 jan 2025, 17:00
maar er niet meer bij geraakte.
Nog een geluk bij een ongeluk dus dat ze die Desiro-situatie niet in beeld hebben gebracht.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 17:45
door ovspotter_be
Ze stonden te filmen op het moment dat die desiro propvol passeerde maar om één of andere reden hebben ze die beelden niet gebruikt voor de reportage.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 18:14
door TKR
Is er ondertussen eigenlijk al iets meer geweten waarom we de ECD binnenlands niet mogen nemen, operations wise?
Is het echt uit schrik voor capaciteitsproblemen, of worden de tickets bij het opstappen nagekeken in Belgie ofzo..?
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 18:28
door trainlovertje
TKR schreef: ↑16 jan 2025, 18:14
Is er ondertussen eigenlijk al iets meer geweten waarom we de ECD binnenlands niet mogen nemen, operations wise?
Is het echt uit schrik voor capaciteitsproblemen, of worden de tickets bij het opstappen nagekeken in Belgie ofzo..?
Dat dat niet mag, lijkt mij echt quatsch. Ik zie echt niet in waar het probleem zou kunnen liggen. Tickets worden gewoon onderweg gecontroleerd. Een stormloop kan je ook niet echt verwachten, want er is maar een kleine fractie reizigers van de as Antwerpen - Brussel die van Brussel-Zuid naar Antwerpen-Centraal reizen. Er gaan richting Nederland bijna steeds meer opstappers zijn in Antwerpen dan afstappers die uit Brussel komen. Maar die reizigers zijn dan wel goed geholpen en ontlasten andere treinen, waardoor anderen weer geholpen worden.
In Nederland mag het wel, waarom hier dan niet? In de Eurocity mag het wel, waarom hier dan niet? Zijn er afspraken met NS die geen 'vieze binnenlandse pendelaars' op hun mooie nieuwe trein willen?
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 19:05
door Steven
Het Nederlands deel van het traject is dan ook totaal iets anders dan het Belgische. Rotterdam Schiphol is hoe dan ook met toeslag dus dat heb je hier al niet in België. Vanaf Amsterdam Zuid is de trein te beschouwen als een lokale IC trein. Binnen België voldoet hij niet aan de norm van binnenlandse IC, niet op vlak van capaciteit en niet op vlak van aantal stops die andere IC treinen wel hebben. Je loopt het risico dat teveel binnenlandse reizigers de trein gebruiken ten nadele van internationale reizigers, de tarificatie die men heeft opgezet voor deze trein past niet in het binnenlands prijzensysteem. Moest je nu zoiets hebben zoals in NL waarbij reizigers een toeslag kunnen kiezen aan een zuil met de mobib kaart maar dat hebben we dus niet. Die toeslag kan dan net als in NL variabel zijn tussen dal en spits verkeer. Maar met een klassiek ticket deze trein nemen is niet fair tov de reizigers internationaal.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 19:25
door trainfan03
Steven schreef: ↑16 jan 2025, 19:05
Moest je nu zoiets hebben zoals in NL waarbij reizigers een toeslag kunnen kiezen aan een zuil met de mobib kaart maar dat hebben we dus niet.
Een mobib-kaart is ook maar een basic-NFC-kaart, dus als je via je myNMBS-account een bankrekening zou kunnen koppelen (of een betaalkaart), zou je zulke zuilen kunnen zetten, en dan zouden deze zuilen ook voor de toeslag van de luchthaven gebruikt kunnen worden. Desnoods zoals op de bussen werken met gewone Bancontact-terminals, waar je je betaalkaart tegen kan duwen. Volgens mij werken ze in Nederland ondertussen ook al met zowel de OV-chipkaart als met de gewone bankkaart?
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 19:28
door Steven
Dat laatste kan ik niet bevestigen of ontkennen, misschien kunnen leden uit de groep wonende in NL hier antwoord op geven
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 19:34
door rvdborgt
TKR schreef: ↑16 jan 2025, 18:14
Is er ondertussen eigenlijk al iets meer geweten waarom we de ECD binnenlands niet mogen nemen, operations wise?
Is het echt uit schrik voor capaciteitsproblemen, of worden de tickets bij het opstappen nagekeken in Belgie ofzo..?
Dat is een puur commerciële beslissing van de NMBS en elke smoes is blijkbaar genoeg voor de NMBS-woordvoerders om die beslissing te rechtvaardigen.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 19:41
door Lynx
Steven schreef: ↑16 jan 2025, 19:28
Dat laatste kan ik niet bevestigen of ontkennen, misschien kunnen leden uit de groep wonende in NL hier antwoord op geven
Ja, de toeslag kan zowel met de OV chipkaart als met de betaalkaart betaald worden aan de toeslagpaal. Overigens kan in het gehele OV de betaalkaart gebruikt worden om in- en uit te checken.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 19:43
door trainlovertje
Steven schreef: ↑16 jan 2025, 19:05
Het Nederlands deel van het traject is dan ook totaal iets anders dan het Belgische. Rotterdam Schiphol is hoe dan ook met toeslag dus dat heb je hier al niet in België. Vanaf Amsterdam Zuid is de trein te beschouwen als een lokale IC trein. Binnen België voldoet hij niet aan de norm van binnenlandse IC, niet op vlak van capaciteit en niet op vlak van aantal stops die andere IC treinen wel hebben. Je loopt het risico dat teveel binnenlandse reizigers de trein gebruiken ten nadele van internationale reizigers, de tarificatie die men heeft opgezet voor deze trein past niet in het binnenlands prijzensysteem. Moest je nu zoiets hebben zoals in NL waarbij reizigers een toeslag kunnen kiezen aan een zuil met de mobib kaart maar dat hebben we dus niet. Die toeslag kan dan net als in NL variabel zijn tussen dal en spits verkeer. Maar met een klassiek ticket deze trein nemen is niet fair tov de reizigers internationaal.
Sorry, volledig oneens. De toeslag waarover je het hebt, geldt ook op de normale binnenlandse treinen; er bestaat geen prijsverschil tussen de ICD en de ECD. In België geldt nu eenmaal geen toeslag op hogesnelheidslijnen voor binnenlandse reizigers, in Nederland wel. Dat is zo en was al zo, daar heeft de komst van deze trein niets mee te maken en kan je dus moeilijk gebruiken als argument. Maar dat is eigenlijk naast de kwestie, want tussen Antwerpen en Brussel ligt geen hogesnelheidslijn.
Ik zie absoluut niet in waarom binnenlandse reizigers in België unfair zijn tov internationale reizigers en de Nederlandse niet. Amsterdam - Schiphol - Rotterdam zal altijd meer 'vervelende' binnenlandse reizigers bezorgen dan Antwerpen C - Brussel Z. NMBS gebruikt net het argument dat er maar weinig reizigers voordeel zouden halen uit het beschikbaar stellen van deze treinen voor binnenlandse pendelaars. Wel, doe het dan gewoon, want dan help je toch al die mensen een stuk verder. De tijdswinst die deze mensen ondervinden, compenseert dan een kleinklein beetje het tijdsverlies dat de anderen vandaag ondervinden...
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 20:05
door Davy
Dergelijke treinen kan je gerust openstellen voor bonnenlands gebruik, maar bijvoorbeeld met een kleine toeslag (3 tot 5 euro in combinatie met een standaard NMBS vervoersbewijs) tussen Brussel en Antwerpen om een al te grote toestroom te voorkomen. Want deze trein heeft primair het doel reizigers van/naar Nederland te brengen.
Op Brussel Antwerpen zal dat misschien minder spelen, maar je wil dergelijke trein echt niet vol hebben met bijvoorbeeld luidruchtige schooljeugd met abonnement en reizigers met hun best duur ticket geen zitplaats meer hebben.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 20:20
door Steven
trainlovertje schreef: ↑16 jan 2025, 19:43
Ik zie absoluut niet in waarom binnenlandse reizigers in België unfair zijn tov internationale reizigers en de Nederlandse niet. Amsterdam - Schiphol - Rotterdam zal altijd meer 'vervelende' binnenlandse reizigers bezorgen dan Antwerpen C - Brussel Z. NMBS gebruikt net het argument dat er maar weinig reizigers voordeel zouden halen uit het beschikbaar stellen van deze treinen voor binnenlandse pendelaars. Wel, doe het dan gewoon, want dan help je toch al die mensen een stuk verder. De tijdswinst die deze mensen ondervinden, compenseert dan een kleinklein beetje het tijdsverlies dat de anderen vandaag ondervinden...
Ga je dat zelfde zeggen tegen Eurostar en ICE om ze gewoon volwaardig open te stellen voor binnenlandse reizigers met gewone tickets? Want met de uitleg die je nu geeft moeten die treinen ook gewoon open zijn.