Pagina 55 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 okt 2014, 17:36
door Shrek
brunel schreef:Bijna een nieuwe regering. Het concept-regeerakkoord in nog niet erg concreet over welk project dan ook. Op pagina 145 (!) wel deze opmerking.
"De regering voert een proactief spoorbeleid. Spoorinfrastructuurprojecten voor het goederenvervoer en de toegankelijkheid van de economische poorten krijgen bijzondere aandacht in het meerjareninvesteringsplan."

Dat plan dus maar afwachten.
Verwacht er maar niet teveel van. het budget is krap en de ijzeren rijn heeft een heel lage return on investment, die zal er dus niet komen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 okt 2014, 22:34
door brunel
Dat zou in ieder geval de rationele beslissing zijn.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 okt 2014, 23:01
door Shrek
Als ik lees dat het investeringsprogramma herzien wordt (lees: verminderd) en tegelijk blijft ETCS behouden (1500 M€) en wordt het GEN versneld (1000M€) dan denk ik meteen: al de rest gaat de diepvries in voor 5 jaar...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 10 okt 2014, 00:56
door wbrm
Is dat zo erg dan? Gezien het beschikbare budget wil ik dat best verdedigen. Op vlak van infra dan.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 10 okt 2014, 12:56
door pietmol
nieuwe minister mobiliteit + spoor is van MR

dus weinig kans dat er iets zal veranderen aan het YR dossier...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 10 okt 2014, 13:33
door brunel
Als buitenstaander blijft het toch verbazen. Een compleet door Vlaanderen beheerste regering, de NVA doet mee, maar mocht negatief worden besloten over de IJzeren Rijn, dan krijgt de Waalse minister maar vast de schuld. :o

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 10 okt 2014, 14:12
door Shrek
pietmol schreef:nieuwe minister mobiliteit + spoor is van MR

dus weinig kans dat er iets zal veranderen aan het YR dossier...
Met een NVA minister was het net hetzelfde geweest hoor :wink:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 13 okt 2014, 17:52
door ijzeren rijn 82
ik ben vandaag is een kijkje gaan nemen op het traject Dalheim-Roermond
ik zag dat het traject op NL zijde er nog behoorlijk goed uitziet na meer dan 25jaar geen trein
in Duitsland is het traject flink overwoekerd , in Dalheim richting Rheydt was geen treinverkeer mogelijk wegens vervangen van een brug , de nieuwe brug werd geplaatst die ook groot genoeg is voor dubbel spoor !

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 13 okt 2014, 19:51
door BlubBlub
Volgens het radionieuws zou Geert Bourgeois de Ijzeren Rijn een belangrijk dossier vinden (samen met het kanaal Gent-Terneuzen) en het hierover gehad hebben met Mark Rutte. Wat daarover verder gezegd is, dat werd niet uitgezonden.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 13 okt 2014, 20:11
door Shrek
BlubBlub schreef:Volgens het radionieuws zou Geert Bourgeois de Ijzeren Rijn een belangrijk dossier vinden (samen met het kanaal Gent-Terneuzen) en het hierover gehad hebben met Mark Rutte. Wat daarover verder gezegd is, dat werd niet uitgezonden.
Zoals altijd met de Ijzeren Rijn: veel blabla maar geen enkele boemboem.
De spoorwegen moeten besparen, geen geld dus voor zo'n megaprojecten...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 13 okt 2014, 20:18
door rdv
Shrek schreef:
BlubBlub schreef:Volgens het radionieuws zou Geert Bourgeois de Ijzeren Rijn een belangrijk dossier vinden (samen met het kanaal Gent-Terneuzen) en het hierover gehad hebben met Mark Rutte. Wat daarover verder gezegd is, dat werd niet uitgezonden.
Zoals altijd met de Ijzeren Rijn: veel blabla maar geen enkele boemboem.
De spoorwegen moeten besparen, geen geld dus voor zo'n megaprojecten...
Als de info klopt dat de NMBS & Infrabel tegen 2019 25% moeten besparen (o.a. opgelegd door de partij van Bourgeois) dan zal van de Ijzeren Rijn niet echt veel in huis komen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 21 okt 2014, 20:26
door nahoj
BlubBlub schreef:Volgens het radionieuws zou Geert Bourgeois de Ijzeren Rijn een belangrijk dossier vinden (samen met het kanaal Gent-Terneuzen) en het hierover gehad hebben met Mark Rutte. Wat daarover verder gezegd is, dat werd niet uitgezonden.
Jammer dat de havenspoorlijn opnieuw niet de verdiende aandacht krijgt.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 21 okt 2014, 23:06
door dentheo
nahoj schreef: Jammer dat de havenspoorlijn opnieuw niet de verdiende aandacht krijgt.
Enig idee hoeveel goederentreinen er per dag zitten op het spoor tussen Noord en Berchem ?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 22 okt 2014, 21:23
door nahoj
dentheo schreef:
nahoj schreef: Jammer dat de havenspoorlijn opnieuw niet de verdiende aandacht krijgt.
Enig idee hoeveel goederentreinen er per dag zitten op het spoor tussen Noord en Berchem ?
Ik ben niet zeker hoe ik je vraag moet lezen/begrijpen.

Een deel van die treinen (die richting Gent, Zeebrugge en Noord-Frankrijk) kan via de binnenkort openende Liefkenshoektunnel weg via L.59. De Havenspoorlijn (L.77) zou die trafiek weg houden van de reizigerstrafiek, en toelaten een veel betere dienstverlening te organiseren tussen Gent en Antwerpen. Een verbinding waar mits een fors betere dienstverlening, veel autoverkeer zou kunnen verleid worden om de trein te nemen.
Bovendien zou het een bijzonder snelle goederentreinverbinding kunnen vormen tussen de drie Vlaamse havens, wat opnieuw wat vrachtwagens van de weg kan houden.

Volgens mij een veel belangrijker dossier dan de Ijzeren Rijn.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 okt 2014, 23:17
door dentheo
nahoj schreef:
Volgens mij een veel belangrijker dossier dan de Ijzeren Rijn.
Correct en de spoorwegring rond Antwerpen is nu rond en dat is knap.

Tegelijkertijd vermindert dit de "druk" (treinfiles) op de spoorwegring tussen Noord en Berchem en dan ook de nood aan een "grote" spoorwegring.

Ik vroeg mij alleen af hoeveel "trafiek" er nu van de 27 verdwijnt op dat stuk... 25-30% of 10% ?