Pagina 56 van 64
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 20:27
door FLV-FGSP
Achtergrond is de wens om de geldstromen uit binnenlandse activiteiten (waarvoor de Staat ruime subsidies geeft) en internationale activiteiten (waarvoor de NMBS zelfbedruipend moet zijn) strikt gescheiden te houden. De vorige baas van NMBS Internationaal, Luc Boey, heeft beslist dat de ECD voor 100% onder Internationaal zou vallen. In Utrecht begrijpen ze dit ook niet.
Zonder opening voor het binnenlands vervoer zal de ECD tussen Antwerpen en Brussel leeg blijven rijden. Er is een simpele oplossing: B-Transport betaalt een klein forfait voor binnenlands medegebruik aan NMBS Internationaal en de zaak is opgelost.
Het verschil met de Eurostar is dat dat een andere operator is. Bij de ECD is dat NMBS (in samenwerking met NS).
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 20:40
door pmuy
Ik meen mij te herinneren dat het financiële risico voor deze open access-trein volledig bij NS ligt. Mocht dat zo zijn (kan iemand dit bevestigen?), is het logisch dat binnenlandse NMBS-tickets niet gebruikt kunnen worden tussen Brussel en Antwerpen. Ik kan ook wel begrijpen dat de NMBS niet veel meerwaarde ziet in het financieren van een snelle trein die voor binnenlandse reizen weinig interessant is.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 20:43
door rvdborgt
pmuy schreef: ↑16 jan 2025, 20:40
Ik meen mij te herinneren dat het financiële risico voor deze open access-trein volledig bij NS ligt.
Heb je daar een bron van?
Bij mijn weten is daar echter geen sprake van.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 20:52
door pmuy
rvdborgt schreef: ↑16 jan 2025, 20:43
pmuy schreef: ↑16 jan 2025, 20:40
Ik meen mij te herinneren dat het financiële risico voor deze open access-trein volledig bij NS ligt.
Heb je daar een bron van?
Bij mijn weten is daar echter geen sprake van.
Lijkt inderdaad niet zo te zijn, sorry. Al weet ik niet welke afspraken gemaakt zijn. Het kan bijvoorbeeld wel zijn dat de NMBS relatief gezien minder bijdraagt. Maar dat is vooralsnog speculatie.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 21:22
door Shrek
Die paar honderd zitplaatsen van de ICNG gaan echt het verschil niet maken hoor. Laat dan al het gezever over hoe toeslag innen en vertragingen wegens "verdwaalde reizigers" maar achterwege en hou die trein voor internationaal gebruik.
Zorgen dat de voorziene 8xM6 ook effectief altijd rijdt zal al veel meer zoden aan de dijk brengen. Wat perrons verlengen om naar 9M6 te gaan kan ook helpen. Een nieuwe dienstregeling uitwerken waarmee er terug 4 IC's rijden zal nog meer helpen.
Dat zijn de enige echte duurzame oplossingen want laten we vooral hopen dat de ECD bekend wordt onder het grote publiek zodat hij wel quasi volzit. Als dat het geval wordt zou je die binnenlandse reizigers toch weer moeten gaan weren, dan is het beter ze gewoon nooit gehad te hebben.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 21:26
door ovspotter_be
Ik denk dat er op Brussel – Antwerpen niet eens perrons zijn die te kort zouden zijn voor 9x M6, als je verder wilt rijden richting Charleroi zit je wel met een probleem in Nivelles.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 21:34
door Shrek
ovspotter_be schreef: ↑16 jan 2025, 21:26
Ik denk dat er op Brussel – Antwerpen niet eens perrons zijn die te kort zouden zijn voor 9x M6, als je verder wilt rijden richting Charleroi zit je wel met een probleem in Nivelles.
Klopt, en dat station wordt volop verbouwd waardoor over niet al te lange tijd er veel langere treinen passen. Ik heb niet alles nagekeken, maar mijn gevoel zegt dat zelfs 10 M6 op termijn zou moeten kunnen. Dan heb je een veel duurzamere oplossing

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 21:38
door ovspotter_be
Vergeet ook de locomotief niet als je met M6 wilt gaan rijden

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 22:14
door trainlovertje
Steven schreef: ↑16 jan 2025, 20:20
trainlovertje schreef: ↑16 jan 2025, 19:43
Ik zie absoluut niet in waarom binnenlandse reizigers in België unfair zijn tov internationale reizigers en de Nederlandse niet. Amsterdam - Schiphol - Rotterdam zal altijd meer 'vervelende' binnenlandse reizigers bezorgen dan Antwerpen C - Brussel Z. NMBS gebruikt net het argument dat er maar weinig reizigers voordeel zouden halen uit het beschikbaar stellen van deze treinen voor binnenlandse pendelaars. Wel, doe het dan gewoon, want dan help je toch al die mensen een stuk verder. De tijdswinst die deze mensen ondervinden, compenseert dan een kleinklein beetje het tijdsverlies dat de anderen vandaag ondervinden...
Ga je dat zelfde zeggen tegen Eurostar en ICE om ze gewoon volwaardig open te stellen voor binnenlandse reizigers met gewone tickets? Want met de uitleg die je nu geeft moeten die treinen ook gewoon open zijn.
Eurostar is een andere operator, dus valt sowieso uit de boot. Die verkopen hun eigen tixkets. Over ICE kan je nog discussiëren aangezien die onder NMBS-licentie rijdt in België, maar tussen Brussel en Luik is er geen structureel probleem en vooral: daar zijn geen treinen geschrapt ten voordele van de betreffende trein.
Dan gooien we discussie even om: waarom kan men in Luik (en Brussel-Noord) bij ICE's richting Brussel-Zuid niet gewoon 'Ne pas embarquer' aanduiden op de perrons? Zo voorkom je dat reizigers die niet vaak per trein in België onderweg zijn beboet worden onderweg naar Brussel. In Antwerpen staat er al vanaf dag 1 'Niet instappen' bij ECD's richting Brussel op te voorkomen dat de brave pendelaar op tijd in Brussel geraakt...
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 22:20
door trainlovertje
Shrek schreef: ↑16 jan 2025, 21:22
Dat zijn de enige echte duurzame oplossingen want laten we vooral hopen dat de ECD bekend wordt onder het grote publiek zodat hij wel quasi volzit. Als dat het geval wordt zou je die binnenlandse reizigers toch weer moeten gaan weren, dan is het beter ze gewoon nooit gehad te hebben.
Hoe kan die trein tussen Brussel en Antwerpen ooit vol zitten als steeds quasi de helft van de reizigers Antwerpen als vertrekstation of bestemming heeft?? Je mag in Antwerpen niet afstappen richting Nederland en niet opstappen richting Brussel. Zelfs wanneer de trein 'volgeboekt' is, zal er plaats zijn tussen Brussel en Antwerpen, tenzij 100% van de reizigers uit Nederland Brussel als bestemming heeft en niet Antwerpen. We weten allemaal dat quasi de helft van de reizigers uit Nederland (als het niet meer is) Antwerpen als bestemming heeft.
En die laatste zin begrijp ik niet goed, denk ik. Of dat hoop ik toch.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 22:41
door desirootje
Shrek schreef: ↑16 jan 2025, 21:34
Klopt, en dat station wordt volop verbouwd waardoor over niet al te lange tijd er veel langere treinen passen. Ik heb niet alles nagekeken, maar mijn gevoel zegt dat zelfs 10 M6 op termijn zou moeten kunnen. Dan heb je een veel duurzamere oplossing
Kan men dat nu niet al doen? Elders rijden er langere treinen dan de perrons toelaten, of zou een langere trein in Nivelles een wissel blokkeren of tussen 2 seinen belanden?
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 22:52
door Shrek
trainlovertje schreef: ↑16 jan 2025, 22:20
Hoe kan die trein tussen Brussel en Antwerpen ooit vol zitten als steeds quasi de helft van de reizigers Antwerpen als vertrekstation of bestemming heeft?? Je mag in Antwerpen niet afstappen richting Nederland en niet opstappen richting Brussel. Zelfs wanneer de trein 'volgeboekt' is, zal er plaats zijn tussen Brussel en Antwerpen, tenzij 100% van de reizigers uit Nederland Brussel als bestemming heeft en niet Antwerpen. We weten allemaal dat quasi de helft van de reizigers uit Nederland (als het niet meer is) Antwerpen als bestemming heeft.
En die laatste zin begrijp ik niet goed, denk ik. Of dat hoop ik toch.
De trein zal inderdaad nooit helemaal vol zitten tussen Brussel en Antwerpen, maar het aantal lege zitplaatsen (pakweg 150) is maar een kleine fractie van wat er nodig is voor de binnenlandse reizen Antwerpen-Brussel (>2000). Tenzij je met reserveringen gaat werken is er eigenlijk geen manier om dat relatief klein aantal zitplaatsen open te stellen zonder een stormloop te hebben. Ze niet aanbieden is dan gewoon beter voor iedereen: liever 150 mensen die rechtstaan in een stipte trein M6 dan 500 mensen rechtstaan in een ICNG die daardoor niet tijdig weg geraakt.
Met de laatste zin bedoelde ik dat als de trein momenteel nog geen succes heeft je misschien tijdelijk bijna 400 lege plaatsen hebt, maar dat het heel onverstandig zou zijn die binnenlands in te vullen als je die op termijn net internationaal wilt vullen.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 22:57
door Shrek
desirootje schreef: ↑16 jan 2025, 22:41
Shrek schreef: ↑16 jan 2025, 21:34
Klopt, en dat station wordt volop verbouwd waardoor over niet al te lange tijd er veel langere treinen passen. Ik heb niet alles nagekeken, maar mijn gevoel zegt dat zelfs 10 M6 op termijn zou moeten kunnen. Dan heb je een veel duurzamere oplossing
Kan men dat nu niet al doen? Elders rijden er langere treinen dan de perrons toelaten, of zou een langere trein in Nivelles een wissel blokkeren of tussen 2 seinen belanden?
Ik ken de detail helaas niet, maar dit zijn wel de juiste vragen die tot echte oplossingen leiden (in tegenstelling tot het hele gedoe over de ECD).
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 22:58
door trainlovertje
Shrek schreef: ↑16 jan 2025, 22:52
De trein zal inderdaad nooit helemaal vol zitten tussen Brussel en Antwerpen, maar het aantal lege zitplaatsen (pakweg 150) is maar een kleine fractie van wat er nodig is voor de binnenlandse reizen Antwerpen-Brussel (>2000). Tenzij je met reserveringen gaat werken is er eigenlijk geen manier om dat relatief klein aantal zitplaatsen open te stellen zonder een stormloop te hebben. Ze niet aanbieden is dan gewoon beter voor iedereen.
Met de laatste zin bedoelde ik dat als de trein momenteel nog geen succes heeft je misschien tijdelijk bijna 400 lege plaatsen hebt, maar dat het heel onverstandig zou zijn die binnenlands in te vullen als je die op termijn net internationaal wilt vullen.
Maar met 150 zitplaatsen help je wel al een aanzienlijk groot deel van de reizigers die van station Brussel-Zuid naar Antwerpen-Centraal rijden. Je moet niet de som van alle reizigers tussen Brussel en Antwerpen maken, enkel specifiek tussen die twee stations. Zelfs in de spits zullen dat nooit veel meer dan 150 reizigers zijn. Die aangehaalde 400 lege plaatsen ga je dan ook nooit gevuld krijgen.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 16 jan 2025, 23:01
door TKR
We zouden NS ook lief kunnen vragen om in de spits een dubbele set in te zetten.
