Jamaar daar zit het knelpunt niet, het is het stuk Berchem-Lier dat vol zit (en de inrit van Antwerpen Noord rond Ekeren).dentheo schreef: Correct en de spoorwegring rond Antwerpen is nu rond en dat is knap.
Tegelijkertijd vermindert dit de "druk" (treinfiles) op de spoorwegring tussen Noord en Berchem en dan ook de nood aan een "grote" spoorwegring.
Ik vroeg mij alleen af hoeveel "trafiek" er nu van de 27 verdwijnt op dat stuk... 25-30% of 10% ?
IJzeren Rijn
Re: IJzeren Rijn
Re: IJzeren Rijn
OK, kan ik begrijpen, zeker het tweede aan Antwerpen Noord zijde Ekeren, dat wordt zelfs slechter.
Noord is NIET ontworpen om treinen vanuit tunnel binnen te nemen, hoe gaat men dat oplossen ?
Toch niet terugsteken zeker ?
Voor de treinen van Zeebrugge en Gent en Zeeuws Vlaanderen naar Duitsland of Nederland is het dan weer geen probleem, die moet men niet "binnenpakken". Komt daarvoor een uitwijkspoor met perron voor personeelswissel ?
Ergens een plannetje op internet hoe het wordt of zou kunnen worden ?
Noord is NIET ontworpen om treinen vanuit tunnel binnen te nemen, hoe gaat men dat oplossen ?
Toch niet terugsteken zeker ?
Voor de treinen van Zeebrugge en Gent en Zeeuws Vlaanderen naar Duitsland of Nederland is het dan weer geen probleem, die moet men niet "binnenpakken". Komt daarvoor een uitwijkspoor met perron voor personeelswissel ?
Ergens een plannetje op internet hoe het wordt of zou kunnen worden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: IJzeren Rijn
Treinen komend vanuit de Antigoontunnel kunnen bij Blok 10 het Noord binnen (voor bundels B1 en B2), of bij Blok 12 (naar of langs de B3 door de korte Westertakbocht naar de C en D bundels. Hij heet dan wel Westertak, maar ligt helemaal aan de oostzijde.).dentheo schreef:OK, kan ik begrijpen, zeker het tweede aan Antwerpen Noord zijde Ekeren, dat wordt zelfs slechter.
Noord is NIET ontworpen om treinen vanuit tunnel binnen te nemen, hoe gaat men dat oplossen ?
Toch niet terugsteken zeker ?
Voor de treinen van Zeebrugge en Gent en Zeeuws Vlaanderen naar Duitsland of Nederland is het dan weer geen probleem, die moet men niet "binnenpakken". Komt daarvoor een uitwijkspoor met perron voor personeelswissel ?
Ergens een plannetje op internet hoe het wordt of zou kunnen worden ?
Met behulp van die bocht kan men ook vanuit de B zijde (eveneens zonder tegen de stroom in te gaan rijden) richting tunnel vertrekken, evenals vanuit de C en D bundels.
Re: IJzeren Rijn
Klopt, even op sporenplan.nl gekeken.
De goederen naar de haven moeten door de bocht om aan te komen en bij goederen uit de haven moeten ze ook nog even rondrijden. Ze moeten alleen de normale stroom een paar keer kruisen, dat kan nog meevallen.
Misschien even mailtje naar sporen plan ?
Hij mist de tunnel en kombinant volgens mij.
De goederen naar de haven moeten door de bocht om aan te komen en bij goederen uit de haven moeten ze ook nog even rondrijden. Ze moeten alleen de normale stroom een paar keer kruisen, dat kan nog meevallen.
Misschien even mailtje naar sporen plan ?
Hij mist de tunnel en kombinant volgens mij.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: IJzeren Rijn
Ik heb in het verleden gemerkt dat het tegenvalt om de gegevens onder het rijden op te tekenen met de nauwkeurigheid die Sven nodig heeft. Hij wil ook weten of er in een dubbelsporige vertakking ergens alleen een gewone kruising ligt, of dat er een half of heel engels wissel sprake is, zoals bijvoorbeeld bij de Y. Ekersedijk of Y. Noorderlaan. Je komt er niet aan toe. Dus het komt niet af. Want ineens kom je er twee weken niet meer in de buurt, en dan ineens wel, in het donker en in de regen, en in ieder geval onverwachts, en dan zie je niet waar precies tongen liggen.
En als je niet meer rijdt kom je er niet aan toe omdat je er niet meer op komt!
En als je niet meer rijdt kom je er niet aan toe omdat je er niet meer op komt!
Re: IJzeren Rijn
Er zijn daar twee zo'n kruisingen: de westelijke is een gewone kruising, geen wissels, de oostelijke is een halve engelse wissel en laat reiswegen toe tussen de beide twee meest oostelijk gelegen sporen.Bordensteker schreef:Hij wil ook weten of er in een dubbelsporige vertakking ergens alleen een gewone kruising ligt, of dat er een half of heel engels wissel sprake is, zoals bijvoorbeeld bij de Y. Ekersedijk
allebei volledige engelse wissels.of Y. Noorderlaan.
Re: IJzeren Rijn
Ik zie nu dat hij bij beide een onzekerheid heeft en daarom aangegeven in het rood ?
Dus bij de eerst de rode vermeldingen weg, en bij de tweede rood wordt zwart... Frank ?
Dus bij de eerst de rode vermeldingen weg, en bij de tweede rood wordt zwart... Frank ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: IJzeren Rijn
Vandaag bleek maar weer is hoe belangrijk de ijzeren rijn eigenlijk wel is !
Staking in regio Luik is er Montzen geen treinverkeer mogelijk !
De Prive , Crossrail en Trainsport leiden dan maar wat treinen om via Roosendaal naar Duitsland
NMBS logisctics schafte de boel af
Trainsport kopertrein uit Olen aan de ijzeren rijn reed vandaag dus lekker rond Olen-Antwerpen-Roosendaal-Venlo-Rheydt-Aken
Staking in regio Luik is er Montzen geen treinverkeer mogelijk !
De Prive , Crossrail en Trainsport leiden dan maar wat treinen om via Roosendaal naar Duitsland
NMBS logisctics schafte de boel af
Trainsport kopertrein uit Olen aan de ijzeren rijn reed vandaag dus lekker rond Olen-Antwerpen-Roosendaal-Venlo-Rheydt-Aken
Re: IJzeren Rijn
Correctie: Vandaag bleek dat de Ijzeren Rijn soms ook nuttig zou kunnen zijn.ijzeren rijn 82 schreef:Vandaag bleek maar weer is hoe belangrijk de ijzeren rijn eigenlijk wel is !
Andere dagen op het jaar is het nut zeer beperkt

Re: IJzeren Rijn
Vlaanderen realiseert internationale doorbraak voor IJzeren Rijn
De Vlaamse regering heeft een doorbraak gerealiseerd in het dossier rond de reactivering van de IJzeren Rijn. Die spoorlijn verbindt Antwerpen met het Duitse Ruhrgebied via Belgisch en Nederlands Limburg. Alle partijen hebben zich akkoord verklaard om samen geld te pompen in een grootschalige studie naar de drie tracés die op tafel liggen, aldus Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts in een interview met Metro. “Alle betrokkenen willen dit historisch dossier uit het slop halen. Omdat Vlaanderen de leiding heeft, zal ik de studie uitbesteden en heb ik ze al aangemeld bij de Europese Commissie. Als we hun steun krijgen, kunnen we er een Europees verhaal van maken”, aldus Weyts. Volgens Weyts gaat het om een doorbraak: “Zo’n studie is nog nooit gebeurd (…). Het is een opsteker dat iedereen daarin wil participeren. Daarbij is niet enkel het engagement, maar vooral ook de financiële input een belangrijk signaal. Dat alle betrokkenen er geld in steken, geeft aan dat het deze keer menens is.”
Bron: http://nl.metrotime.be/2015/02/23/news/ ... eren-rijn/
De Vlaamse regering heeft een doorbraak gerealiseerd in het dossier rond de reactivering van de IJzeren Rijn. Die spoorlijn verbindt Antwerpen met het Duitse Ruhrgebied via Belgisch en Nederlands Limburg. Alle partijen hebben zich akkoord verklaard om samen geld te pompen in een grootschalige studie naar de drie tracés die op tafel liggen, aldus Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts in een interview met Metro. “Alle betrokkenen willen dit historisch dossier uit het slop halen. Omdat Vlaanderen de leiding heeft, zal ik de studie uitbesteden en heb ik ze al aangemeld bij de Europese Commissie. Als we hun steun krijgen, kunnen we er een Europees verhaal van maken”, aldus Weyts. Volgens Weyts gaat het om een doorbraak: “Zo’n studie is nog nooit gebeurd (…). Het is een opsteker dat iedereen daarin wil participeren. Daarbij is niet enkel het engagement, maar vooral ook de financiële input een belangrijk signaal. Dat alle betrokkenen er geld in steken, geeft aan dat het deze keer menens is.”
Bron: http://nl.metrotime.be/2015/02/23/news/ ... eren-rijn/
Re: IJzeren Rijn
Hmm, er is geld gevonden voor een (nieuwe) studie. Nog niet voor een heropening. De grote doorbraak lijkt me voorlopig toch maar een beetje magertjes te zijn, ook al is het vooruitgang...
Re: IJzeren Rijn
"Een grote doorbraak" die deze legislatuur zeker nog geen spade in de grond doet gaan. Zo is het natuurlijk gemakkelijk om doorbraken te hebben 

Re: IJzeren Rijn
Is de grote omslag dat de Vlaamse regering bereid is om maar liefst 2 alternatieve tracés te onderzoeken?
Re: IJzeren Rijn
Ach zo'n "voorstudie" kost ongeveer enkele procenten van de projectprijs.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide