Fyra
Re: Fyra.
Donderdag heb ik de nieuwe indeling van de NS-kaartautomaat eens bekeken, en ik kon daar wel superdagretour en weekendretour ná 9 december kopen.
Blijkbaar is de beslissing dus al teruggedraaid.
Ook een kul-argument natuurlijk: omdat de Benelux niet meer rijdt wordt het voordelige retour naar pakweg Arnhem/Groningen/Namen/Oostende ... ook maar afgeschaft.
mvg,
thejay
Ook een kul-argument natuurlijk: omdat de Benelux niet meer rijdt wordt het voordelige retour naar pakweg Arnhem/Groningen/Namen/Oostende ... ook maar afgeschaft.
mvg,
thejay
Op de automaat blijft de verkoop mogelijk t/m 8 december, met de gebruikelijke voorverkooptermijn. Dat was van tevoren bekend. Op 9 december zal er geen automaatverkoop meer zijn.thejay schreef:Donderdag heb ik de nieuwe indeling van de NS-kaartautomaat eens bekeken, en ik kon daar wel superdagretour en weekendretour ná 9 december kopen.
Wel zou het Superdagretour voorlopig toch blijven, maar ik dacht dat dat niet meer via de automaat zou zijn - blijkbaar een last minute-beslissing. Via de website van NS Hispeed is voor reizen vanaf 9 december geen Benelux-weekend of ticket met jongerenkorting meer te koop. Superdagretour nog wel (is onlangs weer mogelijk geworden).
Groetjes,
Rian
Gaat de fyra nu rijden of niet?
Een zeer interessant interview op radio 1 deze morgen.
Hoe Marc Descheemaeker rond de hete brij draait .
Luister vanaf de 32tigste minuut
http://www.radio1.be/content/marc-reynebeau
Hoe Marc Descheemaeker rond de hete brij draait .
Luister vanaf de 32tigste minuut
http://www.radio1.be/content/marc-reynebeau
Re: Gaat de fyra nu rijden of niet?
Zou het niet handiger zijn om in de andere Fyra/Benelux-topics verder te gaan?
Wat het interview met MDS op radio 1 betreft: het is bijzonder jammer dat er aan zulk tempo radio wordt gemaakt, dat er geen tijd is om argumentaties op te bouwen en kritisch te bevragen. MDS mag zomaar eventjes beweren dat er 16 Fyra's gaan rijden, terwijl het, dacht ik, wel duidelijk was dat die er niet zullen zijn. Helaas komt er vanwege Reynebeau & Peeters geen reactie. Ten tweede wordt er een balletje in de lucht gegooid over Antwerpen-Breda, maar heel concreet wordt dat toch niet. "Wanneer gaat die dan wel rijden?" zou een noodzakelijke vraag geweest zijn. En drie: Reynebeau doet wel een poging om weerwerk te bieden tegen de voorstelling van MDS dat de tarieven niet verhogen, maar hij dat dat wel even grondiger kunnen doen, waarbij men de vergelijking met de ICE had kunnen maken, en het o.a. over de BC25/50 en het ontbreken van reservatieplicht had kunnen hebben. Want wat mij betreft is dàt wel een acceptabel systeem: naast Normalpreis ook Sparpreise aanbieden, én voor regelmatige reizigers BC25/50/(100). Plus trajectkaarten, dat spreekt vanzelf.
Wat het interview met MDS op radio 1 betreft: het is bijzonder jammer dat er aan zulk tempo radio wordt gemaakt, dat er geen tijd is om argumentaties op te bouwen en kritisch te bevragen. MDS mag zomaar eventjes beweren dat er 16 Fyra's gaan rijden, terwijl het, dacht ik, wel duidelijk was dat die er niet zullen zijn. Helaas komt er vanwege Reynebeau & Peeters geen reactie. Ten tweede wordt er een balletje in de lucht gegooid over Antwerpen-Breda, maar heel concreet wordt dat toch niet. "Wanneer gaat die dan wel rijden?" zou een noodzakelijke vraag geweest zijn. En drie: Reynebeau doet wel een poging om weerwerk te bieden tegen de voorstelling van MDS dat de tarieven niet verhogen, maar hij dat dat wel even grondiger kunnen doen, waarbij men de vergelijking met de ICE had kunnen maken, en het o.a. over de BC25/50 en het ontbreken van reservatieplicht had kunnen hebben. Want wat mij betreft is dàt wel een acceptabel systeem: naast Normalpreis ook Sparpreise aanbieden, én voor regelmatige reizigers BC25/50/(100). Plus trajectkaarten, dat spreekt vanzelf.
Inderdaad, dat is hierbij opgelost.jotie schreef:Zou het niet handiger zijn om in de andere Fyra/Benelux-topics verder te gaan?
Superdag enkel via internet en .. hou u vast " In de toekomst zal Roosendaal een kaartautomaat krijgen van de Belgische spoorwegen. Op dat moment zal het goedkope Superdagretour alsnog gaan verdwijnen."rvdborgt schreef:Wel zou het Superdagretour voorlopig toch blijven, maar ik dacht dat dat niet meer via de automaat zou zijn - blijkbaar een last minute-beslissing. Via de website van NS Hispeed is voor reizen vanaf 9 december geen Benelux-weekend of ticket met jongerenkorting meer te koop. Superdagretour nog wel (is onlangs weer mogelijk geworden).
Er wordt inderdaad met geen woord gerept over abonnementshouders / regelmatige pendelaars.jotie schreef:Zou het niet handiger zijn om in de andere Fyra/Benelux-topics verder te gaan?
En als het geen openbare dienst is (zoals wordt beweerd in het interview), waarom hangt het zaakje dan eigenlijk af van de goedkeuring van een overheidsminister?
een kennis van in nederland heeft me weten te vertellen dat er volgende week zaterdag 01/12/2012 een testrit is van amsterdam naar brussel-zuid met passagiers hij zou ook op die trein zitten als ik meer weet laat ik het hier weten 

De situatie in beide landen is niet hetzelfde. In België exploiteert NMBS Europe de Fyra voor eigen risico. In Nederland heeft HSA een concessie gewonnen. Deel van het afsprakenpakket was dat de winnaar een overeenkomst sluit met de NMBS, die onderworpen is aan de goedkeuring van de Nederlandse minister.nahoj schreef:En als het geen openbare dienst is (zoals wordt beweerd in het interview), waarom hangt het zaakje dan eigenlijk af van de goedkeuring van een overheidsminister?
Overigens hadden HSA en NMBS die overeenkomst al in 2002 moeten afsluiten.
Dat klopt, die rit vindt volgende week plaats. Toegang alleen voor genodigden.hle2127 schreef:een kennis van in nederland heeft me weten te vertellen dat er volgende week zaterdag 01/12/2012 een testrit is van amsterdam naar brussel-zuid met passagiers hij zou ook op die trein zitten als ik meer weet laat ik het hier weten
Incroyable mais vrai, zoals we hier plegen te zeggen.
Intussen meent de redactie van treinreiziger.nlte weten dat de Fyra Antwerpen-Breda er zou komen tegen juni 2013. Als dat klopt, betekent dat niets minder dan dat de Nederlandse minister en staatssecretaris zich laten rollen door HSA+NMBS. Niet dat ik iets anders zou verwachten, maar het is en blijft een teken van zwakte en onkunde, of minstens van onwil. Dat een woordvoerder van NS dan nog durft te beweren dat zij het rot vinden voor de reizigers, maar er verder ook niets aan kunnen doen, slaat werkelijk alles.
Intussen meent de redactie van treinreiziger.nlte weten dat de Fyra Antwerpen-Breda er zou komen tegen juni 2013. Als dat klopt, betekent dat niets minder dan dat de Nederlandse minister en staatssecretaris zich laten rollen door HSA+NMBS. Niet dat ik iets anders zou verwachten, maar het is en blijft een teken van zwakte en onkunde, of minstens van onwil. Dat een woordvoerder van NS dan nog durft te beweren dat zij het rot vinden voor de reizigers, maar er verder ook niets aan kunnen doen, slaat werkelijk alles.