Pagina 56 van 187
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 nov 2012, 11:27
door thejay
Donderdag heb ik de nieuwe indeling van de NS-kaartautomaat eens bekeken, en ik kon daar wel superdagretour en weekendretour ná 9 december kopen.
Blijkbaar is de beslissing dus al teruggedraaid.
Ook een kul-argument natuurlijk: omdat de Benelux niet meer rijdt wordt het voordelige retour naar pakweg Arnhem/Groningen/Namen/Oostende ... ook maar afgeschaft.
mvg,
thejay
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 nov 2012, 18:03
door rvdborgt
thejay schreef:Donderdag heb ik de nieuwe indeling van de NS-kaartautomaat eens bekeken, en ik kon daar wel superdagretour en weekendretour ná 9 december kopen.
Blijkbaar is de beslissing dus al teruggedraaid.
Ook een kul-argument natuurlijk: omdat de Benelux niet meer rijdt wordt het voordelige retour naar pakweg Arnhem/Groningen/Namen/Oostende ... ook maar afgeschaft.
Op de automaat blijft de verkoop mogelijk t/m 8 december, met de gebruikelijke voorverkooptermijn. Dat was van tevoren bekend. Op 9 december zal er geen automaatverkoop meer zijn.
Wel zou het Superdagretour voorlopig toch blijven, maar ik dacht dat dat niet meer via de automaat zou zijn - blijkbaar een last minute-beslissing. Via de website van NS Hispeed is voor reizen vanaf 9 december geen Benelux-weekend of ticket met jongerenkorting meer te koop. Superdagretour nog wel (is onlangs weer mogelijk geworden).
Groetjes,
Rian
Gaat de fyra nu rijden of niet?
Geplaatst: 24 nov 2012, 18:57
door odul
Een zeer interessant interview op radio 1 deze morgen.
Hoe Marc Descheemaeker rond de hete brij draait .
Luister vanaf de 32tigste minuut
http://www.radio1.be/content/marc-reynebeau
Re: Gaat de fyra nu rijden of niet?
Geplaatst: 24 nov 2012, 20:09
door Adler
Het laatste nieuws van vandaag:
http://brabantn.ws/zRk
Re: Gaat de fyra nu rijden of niet?
Geplaatst: 24 nov 2012, 20:23
door jotie
Zou het niet handiger zijn om in de andere Fyra/Benelux-topics verder te gaan?
Wat het interview met MDS op radio 1 betreft: het is bijzonder jammer dat er aan zulk tempo radio wordt gemaakt, dat er geen tijd is om argumentaties op te bouwen en kritisch te bevragen. MDS mag zomaar eventjes beweren dat er 16 Fyra's gaan rijden, terwijl het, dacht ik, wel duidelijk was dat die er niet zullen zijn. Helaas komt er vanwege Reynebeau & Peeters geen reactie. Ten tweede wordt er een balletje in de lucht gegooid over Antwerpen-Breda, maar heel concreet wordt dat toch niet. "Wanneer gaat die dan wel rijden?" zou een noodzakelijke vraag geweest zijn. En drie: Reynebeau doet wel een poging om weerwerk te bieden tegen de voorstelling van MDS dat de tarieven niet verhogen, maar hij dat dat wel even grondiger kunnen doen, waarbij men de vergelijking met de ICE had kunnen maken, en het o.a. over de BC25/50 en het ontbreken van reservatieplicht had kunnen hebben. Want wat mij betreft is dàt wel een acceptabel systeem: naast Normalpreis ook Sparpreise aanbieden, én voor regelmatige reizigers BC25/50/(100). Plus trajectkaarten, dat spreekt vanzelf.
Re: Gaat de fyra nu rijden of niet?
Geplaatst: 24 nov 2012, 21:06
door Steve
jotie schreef:Zou het niet handiger zijn om in de andere Fyra/Benelux-topics verder te gaan?
Inderdaad, dat is hierbij opgelost.
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 nov 2012, 21:18
door dentheo
In bijna elke tekst in de krant kunt ge lezen dat de journalist nooit met de trein rijdt en zich ook niet geinformeerd heeft.
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 nov 2012, 00:01
door kika
rvdborgt schreef:Wel zou het Superdagretour voorlopig toch blijven, maar ik dacht dat dat niet meer via de automaat zou zijn - blijkbaar een last minute-beslissing. Via de website van NS Hispeed is voor reizen vanaf 9 december geen Benelux-weekend of ticket met jongerenkorting meer te koop. Superdagretour nog wel (is onlangs weer mogelijk geworden).
Superdag enkel via internet en .. hou u vast " In de toekomst zal Roosendaal een kaartautomaat krijgen van de Belgische spoorwegen. Op dat moment zal het goedkope Superdagretour alsnog gaan verdwijnen."
Re: Gaat de fyra nu rijden of niet?
Geplaatst: 25 nov 2012, 00:10
door nahoj
jotie schreef:Zou het niet handiger zijn om in de andere Fyra/Benelux-topics verder te gaan?
Wat het interview met MDS op radio 1 betreft: het is bijzonder jammer dat er aan zulk tempo radio wordt gemaakt, dat er geen tijd is om argumentaties op te bouwen en kritisch te bevragen. MDS mag zomaar eventjes beweren dat er 16 Fyra's gaan rijden, terwijl het, dacht ik, wel duidelijk was dat die er niet zullen zijn. Helaas komt er vanwege Reynebeau & Peeters geen reactie. Ten tweede wordt er een balletje in de lucht gegooid over Antwerpen-Breda, maar heel concreet wordt dat toch niet. "Wanneer gaat die dan wel rijden?" zou een noodzakelijke vraag geweest zijn. En drie: Reynebeau doet wel een poging om weerwerk te bieden tegen de voorstelling van MDS dat de tarieven niet verhogen, maar hij dat dat wel even grondiger kunnen doen, waarbij men de vergelijking met de ICE had kunnen maken, en het o.a. over de BC25/50 en het ontbreken van reservatieplicht had kunnen hebben. Want wat mij betreft is dàt wel een acceptabel systeem: naast Normalpreis ook Sparpreise aanbieden, én voor regelmatige reizigers BC25/50/(100). Plus trajectkaarten, dat spreekt vanzelf.
Er wordt inderdaad met geen woord gerept over abonnementshouders / regelmatige pendelaars.
En als het geen openbare dienst is (zoals wordt beweerd in het interview), waarom hangt het zaakje dan eigenlijk af van de goedkeuring van een overheidsminister?
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 nov 2012, 12:23
door loic1811
een kennis van in nederland heeft me weten te vertellen dat er volgende week zaterdag 01/12/2012 een testrit is van amsterdam naar brussel-zuid met passagiers hij zou ook op die trein zitten als ik meer weet laat ik het hier weten

Re: Gaat de fyra nu rijden of niet?
Geplaatst: 25 nov 2012, 12:47
door FLV-FGSP
nahoj schreef:En als het geen openbare dienst is (zoals wordt beweerd in het interview), waarom hangt het zaakje dan eigenlijk af van de goedkeuring van een overheidsminister?
De situatie in beide landen is niet hetzelfde. In België exploiteert NMBS Europe de Fyra voor eigen risico. In Nederland heeft HSA een concessie gewonnen. Deel van het afsprakenpakket was dat de winnaar een overeenkomst sluit met de NMBS, die onderworpen is aan de goedkeuring van de Nederlandse minister.
Overigens hadden HSA en NMBS die overeenkomst al in 2002 moeten afsluiten.
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 nov 2012, 16:04
door AlexNL
hle2127 schreef:een kennis van in nederland heeft me weten te vertellen dat er volgende week zaterdag 01/12/2012 een testrit is van amsterdam naar brussel-zuid met passagiers hij zou ook op die trein zitten als ik meer weet laat ik het hier weten

Dat klopt, die rit vindt volgende week plaats. Toegang alleen voor genodigden.
Re: Fyra.
Geplaatst: 28 nov 2012, 14:21
door FLV-FGSP
De kennismakingsrit is afgelast, zogezegd omdat er door de "feestdagen" weinig animo zou zijn, in werkelijkheid omdat op het Belgisch net geen V250-ritten met reizigers zijn toegelaten.
Re: Fyra.
Geplaatst: 28 nov 2012, 20:20
door jotie
Incroyable mais vrai, zoals we hier plegen te zeggen.
Intussen meent de redactie van
treinreiziger.nlte weten dat de Fyra Antwerpen-Breda er zou komen tegen juni 2013. Als dat klopt, betekent dat niets minder dan dat de Nederlandse minister en staatssecretaris zich laten rollen door HSA+NMBS. Niet dat ik iets anders zou verwachten, maar het is en blijft een teken van zwakte en onkunde, of minstens van onwil. Dat een woordvoerder van NS dan nog durft te beweren dat zij het rot vinden voor de reizigers, maar er verder ook niets aan kunnen doen, slaat werkelijk alles.
Re: Fyra.
Geplaatst: 28 nov 2012, 20:32
door thejay
Nieuwe site is gelanceerd voor de Fyra:
http://www.fyra.com