In Vlaanderen kan ik me alvast niet meteen een voorbeeld voor de geest halen, op hier en daar misschien een lokale bediening na in een bundel. Misschien in de haven van Antwerpen? Twijfelachtig, maar ik sluit het niet uit.
Eigenlijk heeft dit niet zoveel te maken met de concentratie, lijkt me...
Evenzeer kan ik niet laten me af te vragen wat er nu eigenlijk in panne is gegaan:
* het was toch in het - reeds gecentraliseerde - seinhuis/blokpost van Berchem?
* daar draaien ze toch al op EBP? Was het de EBP die de mist inging?
* of was het de bovenliggende applicatie - het Zwitserse ding waarvan ik altijd de naam vergeet, dat Artemis opvolgde?
* of was het de onderliggende besturingslaag - PLP of wat dan ook?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Het is hier wss al eerder gevraagd maar hoe werken de seinhuizen die niet meer gebruikt worden? Is het mss zo dat als er problemen zijn in het seinhuis van Gent (zoals die bom dat in Gent Sint Pieters gevonden was tijdens de werken aan spoor 6 & 7, wat had kunnen leiden tot een evacuatie), dat men bepaalde delen van Oost-Vlaanderen nog kan beheren door mensen te laten werken in het seinhuis van Denderleeuw en andere nog operationele maar niet gebruikte seinhuizen? En onder welke omstandigheden zou men dit doen?
In principe zijn er backup seinzalen.
Voor Hasselt is dit bijvoorbeeld de oude seinzaal van Leuven.
Ik denk wel niet dat er evenveel werkposten zijn dus het zal inderdaad eerder voor een beperkte exploitatie zijn.
Deze kunnen gebruikt worden in elke situatie die de evacuatie van het seinhuis vereist (brand bijvoorbeeld of zoals je zelf aanhaalt een perimeter tgv een bom).
ovspotter_be schreef: ↑04 feb 2023, 22:38
Is dit dan ook 24/7 bemand, of dient het personeel dan wel eerst nog in dit reserve-seinhuis te geraken?
Neen dat is niet bemand, het personeel moet in zo'n geval (bijvoorbeeld brand in het normale seinhuis) nog worden aangevoerd. Bovendien moeten de netwerken dan anders geconfigureerd worden waardoor je sowieso niet onmiddellijk kan overnemen bij calamiteiten.
Is het seinhuis van Denderleeuw, dat nog niet zo lang geleden vernieuwd is dan enkel opnieuw gebouwd om in geval van nood enkel mensen naar Denderleeuw en een paar andere seinhuizen te sturen in plaats van ze naar de vroegere blokposten in Aalst, Zottegem, Ninove, Geraardsbergen,... te sturen? Was het enkel gebouwd om efficiënter te kunnen werken in geval van nood?
En is de locatie van enkele van die reserveseinhuizen bekend, of is dat niet zo vanuit veiligheid?
desirootje schreef: ↑04 feb 2023, 23:13
Is het seinhuis van Denderleeuw, dat nog niet zo lang geleden vernieuwd is dan enkel opnieuw gebouwd om in geval van nood enkel mensen naar Denderleeuw en een paar andere seinhuizen te sturen in plaats van ze naar de vroegere blokposten in Aalst, Zottegem, Ninove, Geraardsbergen,... te sturen? Was het enkel gebouwd om efficiënter te kunnen werken in geval van nood?
En is de locatie van enkele van die reserveseinhuizen bekend, of is dat niet zo vanuit veiligheid?
Dat is geen groot geheim: de teveel gebouwde nieuwe seinhuizen zijn zo groot dat je er onmogelijk naast kan kijken. Voor Brussel staat het noodseinhuis bv in de bundels van Schaarbeek. Dat kan binnen een paar minuten na aankomst van het personeel opgestart worden, hoewel er slechts plaats is voor 8 personen. De volledige dienstregeling uitvoeren wordt dan wel moeilijk. De werking van dat noodseinhuis wordt trouwens wekelijks gecontroleerd, dus dat mag het probleem niet zijn. Alleen: het was bedoeld om ofwel B.8 Brussel-N ofwel B.1 Brussel-Z over te nemen. Nu beiden samen zitten, is het noodseinhuis dus veel te klein. Volgens wat ik heb vernomen (verbeter me maar indien nodig) zou het nieuwe seinhuis van Denderleeuw nu als noodopvang voor Brussel gaan dienen.
DR-fan schreef: ↑05 feb 2023, 14:43
Nu beiden samen zitten, is het noodseinhuis dus veel te klein. Volgens wat ik heb vernomen (verbeter me maar indien nodig) zou het nieuwe seinhuis van Denderleeuw nu als noodopvang voor Brussel gaan dienen.
Een goede twee jaar geleden werd door iemand ven Infrabel eens gezegd dat het seinhuis in Schaarbeek, onder de 36N vrij zal komen voor NMBS om te gebruiken, er is al spraken geweest dat wij (Onderstationscheffen, rangeerder, bestuurders rangeringen) dat zouden gaan gebruiken. Ondertussen zijn wijzelf al verhuisd naar een andere plek die eigenlijk veel beter ligt voor ons. Maar het gebouw zal misschien wel vrijkomen voor een andere dienst of een andere gebruiker.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.